Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Yhteen tuli jatko tehtyä metallisella jalkoholkilla, joka supisti 8 millisen kuuteen milliin. Muovisia on myös saatavilla, ainakin Motonetista.
Muita kuin 8 mm kulmaliittimiä ei enää saa, näin ainakin Laakkosella sanoivat.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tuli ongelma bensapumpun vaihdossa.

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Sikäli väärän otsikon alle ettei suurempaa ongelmaa ollut.. :)

Tuli sitten eilen ja tänään suoritettua tämä odotettu toimenpide, kun Aero sanoi lauantaiaamuna että ei muuten mennä. Pitkä startti on vaivannut jo pitkään, mutta viime viikon torstaiaamuna oli yksi ja ainoa ennakkovaroitukseksi luettava käynnistys, kun ei edes luvannut ekalla yrityksellä (esilämmitetyllä autolla ajettu ensin 500m, minkä jälkeen 4-5min sammuksissa). Toisella lähti normaalisti ja sen jälkeen meni vielä parin päivän ajot. Sopiva paikka oli pumpun lopulta levitä, kun kotipihaan ja viikonloppuna!

Kulmanipat lähtivät nysistään kauniisti ja ehjinä, varovasti pyörittelyn jälkeen ylöspäin kammeten. Sen jälkeen 9mm vanerista "työkalu" muovirenkaan avaamiseen. Ei siitä sikäli apua ollut että keskeltä kolottu avain myötäsi liikaa joten alkuvauhti renkaalle piti kuitenkin antaa naputtelemalla. Käteen osui teroitettu laudanpätkä, jonka terävä pää istui sopivan lähelle sakaran juurta, joka kestää parhaiten. Vähän naputtelua ja kun renkaan näki liikkuvan, aukesi se saman tien jo hyvinkin kevyesti.

Kaivelin ämpärin talliin tarkastelun alle (ulosvetäminen oli hakuammuntaa, mutta tulihan se sieltä, ainakin tässä vaiheessa uimurin vartta vahingoittamatta) ja vielä ehdittiin pojan kanssa Motonetiin ennen klo 17:n sulkemisaikaa, vanha pumppu mallina. No nolo homma voisi olla siinä, että mallista huolimatta onnistuin ostamaan "väärän" pumpun, eli mukaan lähti 8mm lähdöllä (suora liitin) vaikka alkuperäisessä oli jurmut ja nylon-letkuja tarkemmin mittaillen 6mm nysä. En vain ollut sisäistänyt ettei noissa todellakaan ole muuta nähtävää eroa kuin tuo lähtö. :oops:

Taistelun kannalta tuossa saattoi olla onneakin, sillä ostin joka tapauksessa tuota Gatesin 8mm upotettavaa letkua ja siihen klemmarit. Pyhäpäivän asennusta varten ajattelin varautua sen verran varman päälle... No, eihän tilanteen oikaisuun sitten muuta tarvittu kuin Gatesista uusi saparo T-haaralle ja T-haarasta alkuperäinen katkaisten niin, että haaran päälle jäi pätkä sitä 6mm nylonia. Näin toimien 8mm pumppu ja uusi letku sujahtivat paikoilleen ongelmitta, vaikka eihän siellä hässäkässä nyt juuri liikaa tilaa ole uutuuden jäykälle letkulle tahi kahdelle klemmarille! Tankkiin survoessa tuo letkumutka hieman ahdisti, mutta kun osasi seurata tilannetta, oli se helppo avittaa meisselillä aukon reunojen sisäpuolelle... Kulmanipat menivät o-renkaat rasvattuina paikoilleen kuin itsestään, paluupuoli suorastaan liiankin löysästi, kaipa ne siellä taas tiivistyvät paikoilleen ensi kertaa varten.. :twisted:

Suristelin pumppua hetken paitsi varmistaakseni että se pyörii, myös ilmatakseni järjestelmän. Sen jälkeen B234R lähtikin tulille, mutta tutun vaivaisesti, eli edelleen kestää starttaus mielestäni kauan! Pitänee poissulkea itse startti seuraavaksi, se kun rääkäiseekin ikävästi jo useimmilla starteilla. Edellisessä tonnarissa alkoi bendix luistaa, mutta sen kyllä huomasi eli startti vain hurahteli. Tässä kyllä lyö kehälle ja pyörittää moottoria heti, mutta voisiko se silti luistaa niin että motti ei pyöri samaa vauhtia kuin startin nopeus edellyttäisi..?

Kokoonpanovaiheesta vielä sellainen huomio, että pumppuhässäkän ja tankin väliin kuuluva o-rengas venähti melkoisesti, kun sen varovasti pyyhin rätillä puhtaaksi. Ei enää millään mennyt uransa pohjalle, vaan päädyin asettelemaan sen hieman ylemmäksi, juuri lukkorenkaan kierteen alapuolelle mahdollisimman suoraan, mistä toivoin sen painuvan tasaisesti kun pumpun kiristää paikoilleen. Saattoi onnistua tai sitten ei. Ainakaan töyssyisen koeajopätkän jälkeen ei näkynyt bensaroiskeita pumpun lähettyvillä. Lukkorengas tosin jäi asennuksen jälkeen n.30 astetta enemmän auki kuin alunperin, tiedä sitten kantaako se o-rengas tuolla sen verran. Ihan varma en ole, mutta täyteen tankattu tankki (6km ajettu + loiskuttelut ja haihtuminen rempan aikana) ei mittarin mukaan ollut ihan "tapissa" nyt kun poikkesin baanalla. Periaatteessahan hiukan liian ylhäällä majaileva pumppuasetelma voisi aiheutta heittoa juuri tuohon suuntaan, mutta pitää nyt seurata jäljelläolevan matkan ja bensavalon toimintaa suhteessa mittarin näyttämään ja tankatessa tankkiin mahtuvaan bensamäärään. Onpahan ainakin varmalla puolella jos on noin päin; ei katkea (ainakaan sen takia) matka yllättäen!

Ei kaiken kaikkiaan mitenkään paha homma, kun kaikki tähdetkin olivat oikeassa asennossa. Nyt ei tarvinne hetkeen jännittää, koska se pumppu lopulta laukeaa. Hyvinhän se vanha Walbrokin muuten taas surisi, kun purkutyön päätteeksi sille sähköä annoin...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin