Onko kenelläkään ideoita tuohon viestiketjun alkuperäiseen ongelmaan, vai onko tonnarin jarrut tosiaankin näin jäykät toimiessaan??
1.Kauanko jarrujen varoitusvalot palavat kun aamulla laitat virrat päälle..?
( tai yleensä kun auto on seissyt pitemmän ajan, ja paineet ovat purkautuneet
järjestelmästä )
2.Montako jarrujen polkaisua voi tehdä ennenkuin pumppu käynnistyy..?
Tarina ei kerro onko systeemille tehty jossain kohtaa jotain suurempaa tai pienempää remonttia...
Ainakin omasta kokemuksesta systeemissä oleva ilma aiheuttaa sen, että polkimen päällä pitää seisoa elefantin painolla, että auto pysähtyisi - tunto on kokonaan poissa ja poljin tuntuu jäykältä.
Ko. tapaus liittyi suurempaan jarruremonttiin... ja ilmaus oli todella tuskallinen, kun mikään ei tuntunut toimivan - ainoastaan se vanha konsti, toinen pumppaa jarrupoljinta ja toinen availee ilmausruuvia toimi - ja vihdoin jarrut alkoivat toimia normaalisti...
Eli täältä veikkauksena: vaikka olet ilmannut niitä jarruja foorumilta löytyvien ohjeiden mukaan - sulla on siellä järjestelmässä vieläkin ilmaa - kokeile vanhaa konstia ilmaukseen.
Älä veliseni enää käännä puukkoa haavassa kun alkaa jo unohtumaan se ilmausrumba...
Eli vaihdettiin Mk3:een koko paketti eli pumppu, hydrauliyksikkö ja pääsylinteri.
Ja jarruja ilmattiin pari kolme päivää (ja yötä), auto sammuksissa ja käynnissä ja välillä päällä seisoen. Ilmaa vain tuli ja tuli ihan pieninä kuplina (välillä tuli ihan puhdasta nestettä ja sitten taas hetken päästä ilmaa) ja olin jo ihan varma että jostain imee happea, mutta lopulta jarrut lähti toimimaan. Ainoa mitä ei tehty (missä ei siis onnistuttu) oli painaa painetta jarrunestesäiliöön. Ilmeisesti jos sinne hydrauliyksikköön on päässyt jossain remontissa happea, niin se ei halua tulla sieltä ulos oikein mitenkään.
Ja oire oli nimenomaan se että poljin oli "kova" eikä jarruissa ollut tehoa.
Vieläkin Mk3:n jarrut on "jäykät" verrattuna omaan Mk2:een, mutta kyllä tuo eläkkeellä oleva muorikin saa niskat naksumaan tarvittaessa.
Tuota ilmaa epäilin itsekin ja olen koittanut ilmata järjestelmää foorumilta käytyvillä useilla eri ohjeilla ja välillä omillakin. Meinasi vaan usko loppua minulta ja etenkin jarrua puuduksiin asti polkevalla emännällä
No, täytyy vielä jatkaa ilmaamista kun uskaltaa ehdottaa emännälle...
Kiitokset vinkeistä!
ABS Mark IV korjaamokäsikirja neuvoo ilmaamisjärjestykseksi OE, VT, VE, OT.
Lisäksi ohjeistetaan jarrulaitteen (hydrauliikkayksikkö) vaihdon yhteydessä kytkemään johtosarjan 8611212 avulla pumppu pyörimään minuutiksi (boksin navat 1, 34 ja 15 yhdistämällä saadaan ABS-päärele ja pumpun rele vetämään). Pumpun pyörittyä 20 sekuntia kytketään johtosarjalla menoventtiilien ohjaukset (navat 18, 36, 21, 2) 20 sekunnin ajaksi. Kuvassa näkyvässä johtosarjassa on joku laatikko, jonka roolia ei selitetä. Ehkä ei ole hyvä idea alkaa kokeilla mitä tapahtuu jos maadoittaa suoralla johdolla menoventtiilien ohjauksia, auton oma ABS-boksi ohjaa venttiileitä PWM-signaalilla.
Tämä pumpun pyöritys siis jarruhydrauliikan vaihdon yhteydessä ennen ennen kuin ilmataan järjestyksessä OE, VT, VE, OT. Samanlaista ilmavaivaa voisi ajatella kenties syntyvän jos jarrupiirit pääsevät valumaan isommassa jarruremontissa totaalisen tyhjäksi ja vielä kytketään virrat päälle säiliön ollessa tyhjänä ja jarrupiirit avoinna.
Ilmaamismenetelminä mainitaan paineilmatoimisella ilmauslaitteella nipasta imeminen ja apuhenkilön avustamana polkimen polkeminen. Virrat katkaistuna molemmat menetelmät.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:
Ilmaamismenetelminä mainitaan paineilmatoimisella ilmauslaitteella nipasta imeminen ja apuhenkilön avustamana polkimen polkeminen. Virrat katkaistuna molemmat menetelmät.
Heh - tuosta tuli elävästi mieleen, kun kerran ilmattiin VW Kolopallon jarruja pääsylinterin vaihdon jälkeen... pitkällä läpinäkyvällä letkulla Viuat Ritmon imusarjasta alipainetta jarrusatuloiden nippoihin - kyllä ilmat lähti vauhdilla... saa kokeilla, jos uskaltaa...