2.3:sen imusarja 2.0 koneeseen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

peinu kirjoitti:Älkää hyvät ihmiset tuhlatko harvoja ehjiä 2.3-litrasten kansia!

Saksan pojat rääkkää vanhoilla öljyillä meidän tuomien koneiden kannet halki ja vaihtokuntoon, joten pitäähän meillekin jotain varaosia!
Eihän se mitään tuhlausta ole jos lisää voimaa haetaan???
Tässä nopeet voittaa... :D

No tässä tapauksessa kansi menee jompaan kumpaan kumminkin.
Lähinnä nyt kaipaan kommentteja 2.3:sen imusarjan sopivuudesta vm.86:sen 2.0:n läppäkoteloon yms. ja tietty vaikutuksesta(onko näkyvästi avarampi mitä 2litrasen kuten satkun 2.0/2.1).

ps. tonnariin on jo varalaatikko valmiina kun tuli yks tonttu pelastettua palokunnan harjoittelulta, kilsoja jo yli puoli miljoonaa mutta laatikko vaikutti hiljasemmalta mitä nykyinen.
ps2. meneekö tää kohta kastiin että DI takaluukus ja kansi kotohyllys valmiina. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

tetammi kirjoitti:Herätelläämpäs vanhaa topiikkia.

Onkos joku vaihtanu 2litraseen tonttuun 2.3:sen kantta ja imusarjaa ja mitenkä vaikutti?


Tuota kanttahan on satkuissa käytetty menestykkäästi mutta onko ero tonnareiden 2.0 ja 2.3 imusarjoissa samaa luokkaa mitä satkuissa 2.1:sen ja 2.0:n?

Ja ennen kaikkea sopiiko noiden 2.3:sten imusarjat suoraan tuollaiseen vm.86:seen. Toi kansihan lyheni jossain vaiheessa että imusarjahan olisi varmaan hyvä olla myös tota vanhempaa.

Noita 2.3sen imusarjohan luulis olevan tyrkyllä kun porukat on noita kansia haalinu satkuihin ja halkinaisten tilalle.

"Tuon tonnarin virittäminen olis vain pykälien mukaan paljon vapaampaa mitä tuon vähäpäästöisen ässän"
Itse etiskelin kohtuuhintaista 2.3 kantta pidemmän aikaa. Kun ei löytynyt, päädyin porttaamaan 2.0 kannen ja sovittamaan 2.3:n imusarjan siihen. Se imusarja menee suoraan 2.0 kanteen, mutta kannen imuaukkoja on hiukan isonnettava, ettei jää virtausta haittaavaa porrasta.

Avarampien kanavien lisäksi tuossa sarjassa on muitakin etuja: suuttimet tulevat sen yläpuolelle, huomattavasti helpompi vaihtaa..ja se imusarja on paikallaan ollessaan useita senttejä matalammalla, mitä 2.0 sarja. Näinollen omatekoisen poikkituen tekeminen helpottuu huomattavasti :wink:

2.3 kansi on jo vakiona suht hyvä kanavien kooltaan, mutta muotoilussa on parantamisen varaa. Lievällä porttauksella siitä saa todella hyvän. 2.0 kannen saa myös virtaamaan, mutta töitä saa tehdä huomattavasti enemmän.
Foxbody turbo
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vielä pientä kyssärii pukkaa...
to4 kirjoitti:Itse etiskelin kohtuuhintaista 2.3 kantta pidemmän aikaa. Kun ei löytynyt, päädyin porttaamaan 2.0 kannen ja sovittamaan 2.3:n imusarjan siihen. Se imusarja menee suoraan 2.0 kanteen, mutta kannen imuaukkoja on hiukan isonnettava, ettei jää virtausta haittaavaa porrasta.
Mulla olis jo tuohon se 2.3 kansi että ei se ole onkelma.
Minkäs ikänen toi sun tonnaris on, aikasemmist keskusteluista muistelisin sen kanssa olevan myös pystykeulane että toi imusarja sopis ilmeisesti myös läppäkoteloonkin suoraan?
Avarampien kanavien lisäksi tuossa sarjassa on muitakin etuja: suuttimet tulevat sen yläpuolelle, huomattavasti helpompi vaihtaa..ja se imusarja on paikallaan ollessaan useita senttejä matalammalla, mitä 2.0 sarja.
Riittääkö kumminkin alkuperäset johdot?

Näinollen omatekoisen poikkituen tekeminen helpottuu huomattavasti :wink:
Ei tuosta ainakaan haittaa ole...

2.3 kansi on jo vakiona suht hyvä kanavien kooltaan, mutta muotoilussa on parantamisen varaa. Lievällä porttauksella siitä saa todella hyvän. 2.0 kannen saa myös virtaamaan, mutta töitä saa tehdä huomattavasti enemmän.
Tuliko noita imusarjoja vertailtua että oliko mielestäsi niissä selkeesti kokoeroa?
Mikäs vaikutus tuolla mielestäsi oli vai teitkö samalla jotain muuta?
Jossain keskustelussa mainitsit että turbo spoolaa nopsasti,ehkä vähän turhankin...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Oma tonttu on pystykeula CC. Piuhat näyttäs menevän sellaisenaan. En ole laittanut pakettia vielä paikalleen, projekti on kärsinyt ajanpuutteesta :( .

http://img203.echo.cx/img203/3103/sekalaisia0073gp.jpg

http://img297.echo.cx/img297/3926/sekalaisia0084zj.jpg

Ei tuo kokoero näy kovin selvään, mutta jokunen milli siinä on sekä korkeus että leveyssuunnassa. Läppäkotelot on samanlaiset kiinnityksiltään, samoin kooltaan.
Foxbody turbo
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

2.3:sen imusarja on paljon lyhyempi. Eikö se vaikuta 2 litrasen alavääntöön, eli heikompi alavääntö mutta ylärekisterissä rajumpi? Vai päteekö tämä teoria vain iivareihin?
Vääntöhän on jo luonnostaan suurempi 2.3:ssa joten siinä kai ei ole niin väliä.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Noinhan se periaatteessa on. Oman tontun pellin alle menee reiluun ylikokoon porattu 2.3 alakerta, joten ei pitäisi tulla alaväännöstä puutetta :) .
Foxbody turbo
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Hiukan haittaa näissä sylttykansi keskusteluissa pelkästä moottoritilavuudesta puhuminen. Toi "lyhyempi" kansi on sama sekä B204 että 234 koneissa. Vanhemmissa on eroa B202 vs. B212/B23?

Mulla toi lyhyemmän kannen sovittaminen on tarkoitus tehdä hitsaamalla täytettä ketjukoppaan. Eli näin: http://www.saab4fun.com/p03.html

Vaihtoehtoisesti: http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/b ... age_05.htm

Ruotsista kansia, kuten monia muitakin osia pitäisi hakea. Tarkoitus olisi lähteä jossain vaiheessa lahden yli palikkaa noutaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

hasha kirjoitti:2.3:sen imusarja on paljon lyhyempi. Eikö se vaikuta 2 litrasen alavääntöön, eli heikompi alavääntö mutta ylärekisterissä rajumpi? Vai päteekö tämä teoria vain iivareihin?
Vääntöhän on jo luonnostaan suurempi 2.3:ssa joten siinä kai ei ole niin väliä.
No tuohan sitten selvii miten alaväännön kanssa käy, tietty vois kerrankin olla sellanen muutos mistä toi vanha ja väsyny vaihdelaatikko ei tykkäis niin kyttyrää. :D

Ei vaan, toivottavasti parantuneet virtaukset herättää tuon turbon alempaa niin ei tuosta olis sen enempää onkelmaa ja jos tuntuu puhdittomalta niin sitten ettimään iivari 2.3:sen imusarjaa.

Sais nyt jotain paikkaansa niin sitten voi taas spekuloida lisää... :D

Ja kysehän on nimenomaan vanhemmista/pitemmistä kansista, nälän kasvaessa ruvetaan puhuun noista lyhyemmistä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin