Lataus jännitteestä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ajovalot, radio, lämmitin, takalasinlämmitin ym. normaalit pelit päällä, jännite 14.0 -14.1V kun kierrokset 2000 tai yli, tuota alemmilla kierroksilla 13.4 - 13.8V.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

kaapelien vaihto

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Sabo kirjoitti:Vaihdoin maadotus kaapelit akusta runkoon ja moottoriin. Myös kyrvähtäneen startin virtapiuhan uusin. Tulos: 0.5 V nuosi latausjännite. Vielä pitäs vaihtaa laturin kaapeli uuteen ja siitä kysymys:

onko laturilta lähtevä kaapeli miten paksua (halkasija)?
tuleeko laturilta piuha suoraan akulle vai haarottuuko se johonkin? (menee ainakin aikas paksun johto nipun sisään se piuha). En viitsinyt purkaa vielä, kun olis kiva saada hieman tietoo ensiksi.
Vaihdoin juuri viikonloppuna kyseiset virtapiuhat uusiin. vm-85 turbotonnarissa virtapiuha lähtee startilta laturille. Se oli ohuempaa johtoa,kuin akulta startille tule, mutta vaihdoin senkin järeämpään tavaraan. Sitä ei saanut kyllä enään sit takaisin siihen kutistesukalla suljettuun paksuun piuhanipuun takaisin, mutta laitoin muovisen suojajohdon (mustaa haitariletkua) siihen päälle ja kiinnitin tosi ammattimaisesti sen nippusiteillä alkuperäisen johdon kylkeen.

Sen paksun piuhanipun joudun kyllä suojaamaan vielä uudelleen, sit kun nappaan imusarjan irti (vaihdan puhdistettuun malliin), se onnistuu helpommin...

oma ongelmani ei näillä piuhanvaihdoilla poistunut;
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=16393
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mä sain kans vaihdettua, mutta jätin laturin vanhan piuhan killuun päät tyhjinä, kun en viitsinyt siihen piuha nippuun koskea. Uuden laturin johdon jätin vetämättä sinne muiden piuhojen joukkoon.

Sul on hauska ongelma. Ei varmaan mee hermot... No saan mäkin harmaita karvoja tuon TCS:n kanssa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mikä sen latausjännitteen pitäisi oikein olla yleismittarilla akun navoista mitattuna? ...mulla näyttää tontussa 13.75V auto tyhjäkäynnillä ajovalot päällä ja 13.55V kun flekti lähti pyörimään. Pitäisikö olla korkeammat jänöt? 14V/80A laturi kyseessä. Kylmällä autolla/kelillä näyttäisi olevan korkeampi jännite (14V kieppeillä), mutta lämmetessään laskee.

Miten se jännitteesäädin oikein säätää sitä jännitettä? ...huomioiko se akun varaustilanteen, lämpötilat tms. muut muuttuvat tekijät jotenkin? Esim. lataako alussa korkeammalla jännitteellä, ja kun huomaa, että akku alkaa täyttyä niin laskee jänöjä?

Voiko sen diodisillan helposti irroittaa/testata/vaihtaa/korjata kuten säätimen, vai vaatiiko koko laturin irroituksen? Korjausohjeet ois kova sana... tosin liekö tässä mulla edes mitään korjattavaa...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

..ei näyttäsi akku/laturi -guruja olevan liiemmälti liikkeellä. Tuossa mittasin äsken vielä latausjännitteen navoilta kun auton starttasin kylmänä parkkipaikalta. Mittari näytti 14,2Voltin jänöjä(kierroksilla ei noussut)... eli näyttää siltä, että auton/akun/laturin lämmitessä tippuu jännite jonkun verran alemmaksi. Kysymys siis kuuluukin onko tämä normaalia ja mistä se johtuu?




Googelilla löysin netista jonkun verran laturijuttua, kuulemma Boschin latureissa yleistä alle 14Voltin latausjännitteet. Sitten oli monella myös kokemuksia jännitteen laskusta auton lämmitessä, mutta joillakin oli taasen päinvastaisia kokemuksia. Eli mitä opimme tästä... emme visiin mitn
:roll: :lol: :x
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Laturissasi ei aihetta mihinkään toimenpiteisiin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu ihan hyvässä kunnossa on näillä keleillä.
Eli ton latausjännitteen kuuluukin tippua, jos akun sijoituspaikan/akun lämpötila nousee, eli esim. normaaliin 12V lyijyakun latausjännitteet vois olla noin: 15,0V on hyvä, jos akku on -20C, 14,7V jos 0C, 14,5 +10C, 14,3 +20C, 13,9 +30C ja sen kuumemmassa ei akkua edes tulisi ladata.
Ja pakko jos on (kutem esim. autossa) niin +40C ja 13,4V on vielä ehkä ok.

Eli tuo laturin lämpotilakompensointi toimii kuten pitääkin.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...ohan se varma että pellin alla on helteillä ollu helposti 40 lämmintä. Mutta hyvä tietää notta ladning pitäisi olla iskussa. Sain flektin päälle lähdössä satunnaisesti tapahtuneen sähköjen pätkäisyn/sähövehkeiden siitä johtuneen sekoilun pois kun hioin eilen kaikki akkujen navat, liittimet, ja virranjakoblokin liittimet puhtaiksi hapettumista, akkunaparasvat väliin ja kirin tiukalle mutterit. Myöskin EDU:n ennen värisevät/himmeät ledit palavat nyt tasaisen kirkkaasti.

Suosittelen vastaavaa operaatiota kaikille vanhemman auton omistaville. Vielä vois käydä lävitte nuot laturin/startin kontaktipisteet. Maadoitukset olinkin käyny jo aiemmin lävitte. :)
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ti Elo 29, 2006 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ahtopaine kirjoitti: Suosittelen vastaavaa operaatiota kaikille vanhemman auton omistaville. Vielä vois käydä lävitte nuot laturin/startin kontaktipisteet. Maadoitukset olinkin käyny jo aiemmin lävitte. :)
Ja nuo kohta kymmenvuotiaan turvetukset on likimain noin:

http://personal.inet.fi/perhe/sirpa.sii ... Maatot.pdf

Ja kannattaa raapia ja rasvata, noin 5V välein.

Niin ja tuo tonnaripalsta on edelleenkin off line :( .
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Ahtopaine kirjoitti:..ei näyttäsi akku/laturi -guruja olevan liiemmälti liikkeellä. Tuossa mittasin äsken vielä latausjännitteen navoilta kun auton starttasin kylmänä parkkipaikalta. Mittari näytti 14,2Voltin jänöjä(kierroksilla ei noussut)... eli näyttää siltä, että auton/akun/laturin lämmitessä tippuu jännite jonkun verran alemmaksi. Kysymys siis kuuluukin onko tämä normaalia ja mistä se johtuu?




Googelilla löysin netista jonkun verran laturijuttua, kuulemma Boschin latureissa yleistä alle 14Voltin latausjännitteet. Sitten oli monella myös kokemuksia jännitteen laskusta auton lämmitessä, mutta joillakin oli taasen päinvastaisia kokemuksia. Eli mitä opimme tästä... emme visiin mitn
:roll: :lol: :x
Sen lyhyen oppimäärän, jota sähkötekniikkaa olen opiskellut, voisin kuvitella yhdeksi mahdolliseksi selitykseksi resistanssin kasvun. Resistanssi eli vastus (R) nousee lämpötilan noustessa, koska atomien ja elektronien liikemäärä lisääntyy. Suprajohtimien lämpötila pidetään kai yleensä lähellä absoluuttista nollapistettä ja siksi niiden sähkönjohtokyky on erinomainen.

Olisi ihan mielenkiintoista tietysti mitata nuo resistanssit lämpimänä ja kylmänä. Siitähän voisi sitten jo jotakin laskea.
Vastaa Viestiin