9000 CS 2,3i

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

'93 autossa ei taida olla merkkivaloa mittaristossa, se tuli vasta MY95 sähköcruisen myötä.

Ne perinteiset paikat kannattaa katsoa, aloittaen vaikkapa poljinkytkimistä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kymppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Loka 07, 2009 19:01
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja kymppi »

Tosa mun -92 tonnarissa ainakin tulee cruisen teksti mittaristoon.
Ex Og 9-3 2.3 Aero 2000
Ex 9-3 TiDs SC, Ex 9000 -93 2,3T x2, Ex Og900 x2, Ex Ng900 2.0T
#4911
tuplis 84
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Kesä 18, 2011 22:57

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja tuplis 84 »

Säännöllisen epäsäännöllinen pieni nykiminen ainaki ittellä johtuu siitä ku ilmastoinnin kompura lähtee pyöriin,imasee jonkun verran tehoja pyöriessään.Ittellä kaikenlainen nytkähtely loppuu aina ku sammuttaa ilmastoinnin.(vm-97 9000CD.)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mawerick kirjoitti:'93 autossa ei taida olla merkkivaloa mittaristossa, se tuli vasta MY95 sähköcruisen myötä.
Jenkkimalleissa on :!:

Mutta poljinkytkimet ja alipainevuodot ne on ekat joo. Jos ei vika ole niissä, niin todennäköisesti menee viiksi tai boksi vaihtoon, yleensä joku näistä...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja jus »

Niissäkin, missä cruisen merkkivalo on, valo osoittaa cruisen olevan "valmiustilassa, ei poiskytkettynä", siitä ei käy ilmi onko aktiivinen nopeudenpito päällä vai ei.
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Eli voiko tulkita niin, että viiksi irti ensin ja syynäämään kytkimet vaiko saako ne kytkimet viiksestä irti ilman viiksen irrotusta?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ne poljinkytkimet ovat nimensä mukaisesti polkimissa...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja sarka »

Jos oikein muistan, normaalisti kytkin on "päällä" ja kun poljinta painaa, se on "pois päältä".

Jos on alipainecruise, kytkin pitää alipainetta kun poljin on yläasennossa, ja kun poljinta painetaan, se dumppaa alipaineet pois.

Muistinvaraisesti, korjatkaa.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Päivitystä tilanteeseen. Cruise näköjään toimii kun sitä huvittaa. Tänään testasin ja kas kummaa cruise toimi. Pitääkö siis tämän alipainecruisen kanssa, oletan että tässä omassa tonnarissa vm -93 on alipainecruise, tanssia jonkinmoinen sadetanssi ennen autoon nousua vai painella polkimia tietyssä järjestyksessä jotta cruise lähtee toimimaan?

Toki, vian etsintää suoritetaan koko ajan. Anteeksi vaan mikäli kuulostan hiukan blondilta tämän tonnarin kanssa mutta ensimmäinen laatuaan meikäläisellä ja saabin sielunelämä ei ole vielä tuttu. :)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja sarka »

Jos se toimii "milloin huvittaa" voisi vika olla viiksessä, poljinkytkimissä tai itse boksissa, jos se sattuu olemaan sitä "uudempaa mallia". Boksin voi vaihtaa vanhanmalliseenkin jos tarvii, pitää vaan tehdä adapteri. Ohjeet pitäs löytyä forumilta tai ainakin googlesta englanniksi.

Mut tarkista ensin poljinkytkimet, että toimii joka polkaisulla ja löysäyksellä oikein eikä lipsahtele väärään asentoon. Sitten viiksen toiminta, ja viimeisenä vasta boksi.

Noissa uudemman mallin bokseissa on siis semmoista vikaa, että piirillä oleva mikrokontrolleri korruptoituu ajan myötä. Ainoa vaihtoehto vaihtaa koko boksi - ite oon suosinut sitä vanhempaa mallia, kun se on varmempi.

Edit:
Linkki englanninkieliseen ohjeeseen jos tulee tarvis:
http://www.users.qwest.net/~carrieosbor ... 20Plug.pdf

Itse tein adapterin abikoliittimillä, nopeampi muttei yhtä hieno...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

No niin, tonnarilla pyöritelty kaupungin vilskeessä jo tovin ja uutta vikaa pukkaa. Voi toki olla että ei ole edes vika vaan ominaisuus mutta kuitenkin. Nyt on kaksi kertaa käynyt niin, että tankissa on bensaa, (lue juuri tankattu), auto on ollut parkissa niin että apparin puoli hieman alempana, eli rinteessä parkissa.

Ei lähde käyntiin, pakko saada tasaiselle että suostuu käymään. MItäköhän ihme ruotsalaista piilopiruilua tää on, vai onko tonnarin tankki todellakin sillätavoin suunniteltu, että jos bensaa on vähän niin ei imuputki yletä mikäli auto on apparin puolelle kallellaan?

Toisaalta, tämähän tarkoittaa ainoastaan sitä, että tankki on pidettävä vähintään puolessa koko ajan mutta joskus sattuu näinkin. Hirmu kiire ja ei vaan ehdi tankkaamaan. Sitten kun tulet takaisin autolle ja olisi kaikki maailman aika käytössä niin ei vaan lähde käyntiin.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla on sama ongelma. Jos auto on keula alaspäin ja/tai selvästi oikealle kallelleen, pitää tankissa olla reilusti yli 20 litraa bensaa käyntiin lähtemisen varmistamiseksi.

Liekö sitten pumpun ämpäri väärässä asennossa tms.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
molby
"Hirsch"
Viestit: 911
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja molby »

ettei vika olisi siirtopumpussa, jos autostasi sellainen löytyy, haulla lisää tietoa.
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Pari vuotta tonnarilla ajeltu ja mitään isompaa ei ole ilmennyt ennenkuin nyt. Kylmänä kun käynnistää niin ei meinaa lähteä millään käyntiin. Paukuttaa oikein kunnolla ja saa todella kauan startata. Kun lopulta lähtee käyntiin niin ongelmaa ei esiinny. Lähtee hyvin käyntiin vaikka seisoisi parikin tuntia, mutta aamulla taas ongelma on palautunut. Tulpat vaihdettu, ei elektroniikan käryä koneessa joten luulisin että DI kasetti on kunnossa. Mistäköhän saisi suomenkielisen korjauskäsikirjan lainalle jotta voisi lähteä vikaa paikallistamaan?
Englanninkielinenkin käy mutta ruotsalaista ei kannata tarjota. :D
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Voipi olla vaikka ruiskun lämpötila-anturi mennyt.

Selvisikö toi aiempi käynnistysongelma?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin