Tonnariin isompaa laturia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Tonnariin isompaa laturia

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Sonett73 kirjoitti:Aikamoiset virrakuluttajat pitää olla, ellei vakiot laturit riitä !?!
Toki itsekin vaihdoin 90A laturin Tonnariini Eberin asennuksen
yhteydessä, mutta olihan se vanha laturi jo kilometrejä nähnyt.

Ennen kuin alkaa hankkimaan kalliita osia, kannattanee tehdä
yksinkertaiset jännitehäviömittaukset. Auto käyntiin ja kaikki
mahdolliset ja mahdottomat sähkörensselit päälle. Kytke yleis-
mittari tasajänniteasteikolla laturin rungon ja akun miinusnavan
väliin. Tässä maapuolen jännitehäviömittauksessa ei saisi näkyä
paria kolmea kymmenystä suurempaa jännitearvoa. Jos näkyy,
niin kytke mittari laturin ja moottorin runkoon. Seuraavaksi
moottorin rungon ja akun miinusnavan väliin. Näin voit paikantaa
jännitehäviön aiheuttajaa.

Seuraavaksi tutkikaamme virtapuolta ja varoen jännitemittaus
laturin B+ ja akun plusnavan väliin. Tässäkään välissä ei saisi
hukkaan jäädä pariakymmenystä enemmän. Huomaathan, että
virtakaapeli tekee liitoksen startin päävirtanavalla.

Omassa Tonnarissa sitä häviötä syntyi juuri virtakaapelilla ja
sen poistin asentamalla ylimääräisen 6mm (kuuden neliön)
lisäkaapelin virtapuolelle. Nyt kaikki virta minkä laturi tekee,
tulee myös akulle asti ja kyllä on virtaa riittänyt useammalle
humppalaitteitteiden vahvistimillekin.....
Kyllä sitä virrankulutusta tulee täydessä soitossa olemaan sen verran että tuo 90A laturi ei auta ollenkaan. Akuston kapasiteetti on jossain 400Ah-600Ah välillä, eli rupee tuo 90A olemaan jo latauksenkin kannalta liian pieni vaikka kuormaa ei olisikaan. Akuston painokin varmaan pyörii jossain 200kg hujakoilla :D

Pihtimittari on nyt hommattuna ja asteikkoa muistaakseni riittää 600A asti. Tarkoituksena olisi oman mielenkiinnon takia mittailla paljonko pelkkä bassolankku jo haukkaa virtaa. Oma veikkaukseni on että täydessä tiltissä pyöritään jossain 400-500A hujakoilla.

Joo tuo jännitehäviöiden mittailu on tuttua hommaa. Itse käytän 50mm2 kaapelia vähintään virtapuolella. Nyt hommasin 120mm2 täyskuparia niin häviöt kunnollisilla liitoksilla pitäisi olla aika minimaalisia.

Kiitoksia paljon asiallisista vastauksista. 115A laturi ei vielä hirveää hyöytyä sinäänsä tuo, mutta auttaahan tuo 25A noissa auton omissa kuluttimissa ja jäisi enemmän sitten muulle tuota virtaa.. 130A laturi kuitenkin kuullostaa mukavalle :P
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tonnariin isompaa laturia

Viesti Kirjoittaja sarka »

timbajeij kirjoitti:Kiitoksia paljon asiallisista vastauksista. 115A laturi ei vielä hirveää hyöytyä sinäänsä tuo, mutta auttaahan tuo 25A noissa auton omissa kuluttimissa ja jäisi enemmän sitten muulle tuota virtaa.. 130A laturi kuitenkin kuullostaa mukavalle :P
Oisko mitään ideaa jättää auton oma laturi paikalleen, ja sitten tälle lisäakustolle oma järeämpi laturi kytkimen kanssa esim. ilmastoinnin kompuran tilalle? Vai onko sulla aina ajaessa bassot täpöllä ja kaikki romut kiinni? Vai onko tarkoitus ajaakaan :wink:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Tonnariin isompaa laturia

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Kaikki romut on kiinni kyllä.. Ei tosiaan täysillä aina, mutta parantaisi tuota lataantumista. Sekä pitäisi jännitteet korkeammalla kun sitä virtaa kiskotaan sieltä kunnolla..

Toinen laturi kuullosti kyllä hyvältä. Tuo vaan pitäisi miettiä miten järkevin toteuttaa..

Lisää ideoitakin otetaan vastaan!
Vastaa Viestiin