Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

VMTD kirjoitti:Kampiakselin asentoanturin ollessa vialla ei tule kipinää, joten ei edes lupaa.
Polttoainepulalta oire vaikuttaa, pitäisi mitata paine jakotukilta. Tuliko katkenneen mutkan kaikki osat pois lähtevästä putkesta? Itsellä oli keväällä tapaus missä osa lähtöputken liittimestä oli kulkeutunut putkeen ja aiheutti käynnistysvaikeuksia. Tosin oire oli erilainen sahautti alkuun, eikä kärsinyt kunnolla kaasua.
Ja tänään tapahtunut:

Kytkin pumpun sulakkeelle jatkojohdolla sähkön. --> pumppu pyörii
Löysäsin bensan painepuolen banjoliitintä konehuoneessa --> bensaa lentää
Starttasin --> lupaa lupaa mutta ei pyöri ilman startin apua...

Mitäs sitten voisi tehdä/kokeilla?? Miten rikastuspiiri toimii, voisiko vika olla siinä??
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli aikoinaan tosta '89 pommarista auennut kampuran hihnapyörän pultti ja pyörä oli päässyt liikahtamaan -> sytkä pielessä. En nyt muista aiheuttaako hihnapyörän vulkanoinnin pettäminen samanlaisia oireita, mutta kyllä se varmaan kannattaa tarkistaa kuitenkin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos nyt taas irrottaisit bensakiskolta paluuletkun, selviäisi jaksaako uusi pumppu nostaa painetta paineensäätimen toivoman paineen verran. Tuloputken irrottamalla näet vain, että bensaa tulee kun vastapainetta ei ole.

Oletko kokeillut pitää akunkenkää tovin irrotettuna? Jospa trionic on nollauksen tarpeessa.

Kaipa sitä kaasupäpän potikkaa ja johdotusta trionic-boksille voisi mittailla. Onko autossa TCS?

Kampiakselin asentoanturin aukkolevy on hihnapyörän keskiosassa, ei ulkokehällä, joten vulkanoinnin pettäminen ei muuta ajoitusta. Lisäksi hihnapyörä on kohdistettu kampiakselille kiilalla, ei pääse liikkumaan sijoiltaan jollei kiila katkea.
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

jus kirjoitti:Jos nyt taas irrottaisit bensakiskolta paluuletkun, selviäisi jaksaako uusi pumppu nostaa painetta paineensäätimen toivoman paineen verran. Tuloputken irrottamalla näet vain, että bensaa tulee kun vastapainetta ei ole.

Oletko kokeillut pitää akunkenkää tovin irrotettuna? Jospa trionic on nollauksen tarpeessa.

Kaipa sitä kaasupäpän potikkaa ja johdotusta trionic-boksille voisi mittailla. Onko autossa TCS?

Kampiakselin asentoanturin aukkolevy on hihnapyörän keskiosassa, ei ulkokehällä, joten vulkanoinnin pettäminen ei muuta ajoitusta. Lisäksi hihnapyörä on kohdistettu kampiakselille kiilalla, ei pääse liikkumaan sijoiltaan jollei kiila katkea.
Bensaa tuntui tulevan aikamoisella paineella kun painepuolen aukaisin että luulisi edes käyntiin lähtevän vaikka sitten hanaa antamalla ei bensa riittäisikään...

Akun kenkä oli irti koko yön ja tuo check engine vilkkuminen hävisi, ja kyllä, autossa on tuo sähköinen kaasuläppä ja TCS... Minulla on toinen läppäboxi ja varmaankin huomenna pitää vaihtaa se ja katsoa auttaako se, mutta nyt alkaa kyllä oikeasti olemaan konstit vähissä... vaikka paaliin ei viitsisi vielä laittaa mutta onhan tuo v-käyrä jo vähitellen aika korkealla...
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kokeilitko onko kaasunpainalluksella merkitystä kun starttaat vai sammuuko silloinkin heti.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

VMTD kirjoitti:Kokeilitko onko kaasunpainalluksella merkitystä kun starttaat vai sammuuko silloinkin heti.
Jeps, kokeilin, kaasu pohjassa, poissa, väliasennossa, mutta sama homma, lupailee ja yskästelee startin tahdissa mutta ei käy ollenkaan ilman starttia...
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Imusarjan alla (pääsee näkemään imurarjan välistä) on joku lämpöanturi, ja minulla on joku hämärä mielikuva että ko anturi antaa ohjeita ohjausyksikölle pa-säädöistä, olenko oikeassa?? Voisiko tämä anturi olla syy moiseen vikaan, ja tietääkö kukaan mikä tämän anturin vastusarvo on kylmänä??
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jäähdytysnesteen lämpötilaanturi.

Resistanssi lämpötilassa -10 asteessa kOhm 8,3-10,6 (n.3,9V)

-30 astetta kOhm 20-30 (n. 4,5V)
+20 astetta kOhm 2,3-2,7 /n. 3,2V)
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

DODDII!!!!

Vika löytyi... Se oli tuo läppäboxi, purin sen ja läppämoottorin päässä oleva potentiometrin runko halki ja kääntöpää heilui hervottomana... Vaihdoin varaosaboxin ja kiituri pärähti heti käyntiin.. Ennenkuin vaihdoin boxin, startatessa alkoi ensimmäistä kertaa vilkuttelemaan TCS-valoa joten olin aika varma siinä vaiheessa että siellä se vika saattaapi olla...

Tämä korvaava boxi on vain toistaitoinen eikä siten kovin hyväkuntoinen

Joten:

OSTETAAN: Saab 9000 CSE2,3 Turbo, TCS-järjestelmän kaasuläppäboxi tai ko. läppäboxin moottorin päässä oleva potentiometri
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:Lisäksi hihnapyörä on kohdistettu kampiakselille kiilalla, ei pääse liikkumaan sijoiltaan jollei kiila katkea.
Paitsi jos käy siten kuin mulla kävi.

http://img.photobucket.com/albums/v393/ ... 506845.jpg
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

Ja jatkuu...

Tänään hyristelin ja pyristelin tonnarillani töihin, käy ja kukkuu ja lähtee käyntiin, mutta... Kun antaa hanaa niin heti kun kaasua polkaisee kunnolla alkaa nykiminen, rauhallisesti painettuna kaikki ok..

Koska nyt autossa uusi läppäkotelo, se pitäisi varmaankin kalibroida ohjainyksikön kanssa, sillä saisi varmaankin tuon nykimisen pois että ohjainyksikkö ja boxi keskustelisivat samaa kieltä..

Eli, onko Kuopion alueella ketään/kellään kalibraattoria jolla voisi ko homman ko malliin tehdä???
janho
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 14:03
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja janho »

Polttoaine pula, uusit sen liittimen siihen tankin päälle.
100 varmasti takaisinisku venttiili on liian tehokas.
Riko sen liittimen takaisinisku venttiili ja polttoaine alkaa virrata moottorille.

:D
kaipa
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja kaipa »

janho kirjoitti:Polttoaine pula, uusit sen liittimen siihen tankin päälle.
100 varmasti takaisinisku venttiili on liian tehokas.
Riko sen liittimen takaisinisku venttiili ja polttoaine alkaa virrata moottorille.

:D
Tuotatuota, näinköhän... ;) ;)

Uusi pumppu, uusi liitin, paluulinjasta tulee bensaa, ei liene paineista silloin kiinni.. Ainakin vaikuttaisi siltä..
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös sytkäkasetti oireile tuohon tyyliin, rauhallisessa ajossa ok ja ahdoilla alkaa nykimään. Voihan tuo vika kyllä olla muuallakin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensaletkun liitin poikki joka painetaan muovikanteen, 2.3 t

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos ei toisella kasetilla toimi yhtään paremmin, niin bensanpaine-epäilythän voi varmentaa laittamalla bensanpainemittarin kiinni bensakiskoon koeajolenkin ajaksi. Tuplapitkä banjopultti, letku banjoliittimellä ja mittari, maksaa muutaman kympin hydrauliikkaliikkeessä. Mittari konepellin alta esim. tuulilasin pyyhkijään kiinni.

Jos bensanpaineet laskevat ahdoilla, voi sitten keskittyä miettimään olisiko pumppuasennuksessa tai siinä uudessa kulmaliittimen takaiskuventtiilissä vika.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin