bensaa palaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Pitänee katsoa jos saisi tuon SET-nappulan pelkästään vaihdettua sitten...
Todennäköisesti siinä SET-nappulassa ei ole mitään vikaa, vaan viiksen varren sisällä menevä johto on nirhautunut poikki varren juuresta. Korjaantuu vaihtamalla tilalle ehjä johto.

Nappuloiden piirilevyn saa tarvittaessa irti viiksen päästä kun ensin kampeaa OFF/ON/RES-keinuvivun irti, irrottaa johtoliittimen pinnit rungosta ja uittaa johtoihin lisää löysää kohti viiksen kärkeä missä kytkimet ovat.

Mutta tarkista ensin ne johdot siitä viiksen juuresta.

Paras lopputulos saadaan joka tapauksessa lisäämällä 87:aan (ja vanhempiin) se puuttuva valorele, niin ei tarvitse pelätä viiksen naksumekanismin sulamista tulevaisuudessakaan. Halutessaan voi vielä rakentaa niin, että erillinen kaukovilkkutoimintokin säilyy.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

SET-nappulassa on kyllä vika, se kun on jäänyt pysyvästi pohjaan :)

Mites tuon valoreleen lisääminen noin käytännössä tapahtuupi?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:SET-nappulassa on kyllä vika, se kun on jäänyt pysyvästi pohjaan :)

Mites tuon valoreleen lisääminen noin käytännössä tapahtuupi?
Jumittavan SET-nappulankin varmaan saa korjattua, minä ainakin yrittäisin :-)

Yksinkertaisimmillaan rele rakennetaan tuonne niin, että puretaan viiksestä se naksumekanismi tai ainakin irrotetaan kontaktit siitä viiksen naksulähdöistä, ja laitetaan kaukovilkkukosketin ohjaamaan valorelettä, joita saa esim. purkusatkuista.

Omaani rakensin toisella tavalla, säilytin naksumekanismin ja erillisen kaukovilkkutoiminteen. Tällöin naksulähtöjen perään laitetaan releet, viiksikytkimien läpi kulkee sitten vain ohjausvirta releille, kun alunperin koko valojen virta on mennyt viiksen läpi.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 4363#44363
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11942
http://www.students.tut.fi/~lundstro/vv.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9718
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Dodii, valot toimii, cruise toimii.

Ahtojakin löytyy kun nappasin magnettivenalta keskimmäisen letkun irti. Tosin APC kai katkaisee polttoaineen syötön kun ahdot nousevat yli keltaisen? Magneettiventiilli pitää vaihtaa siis.

Bensaa palaa kyllä edelleen ihan liikaa, 110 lasissa vakkari päällä kulutus heittelee 10-14 litran välillä, alamäessä laskee alle kympin...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

IMM kokonaan hajalla, tai sitten säädöt pielessä?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

APC ei katkaise polttoaineensyöttöä, Ylipainekatkaisin katkaisee kun ahdot menee yli 1 bar. Tuo keltaisen alueen puoliväli on kyllä pikemminkin 0,4 - 0,5 bar.

Laita nakutusledi ja magneettiventtiilin toiminnan ilmaiseva ledi, niin näet mitä APC puuhaa. Voihan olla että APC toteaa jostain nakutusta ja käskee magneettiventtiilin auki. Se ei parane magneettiventtiilin vaihtamisella.

Itsellä on samanlaisessa autossa kanssa ajoittain vähän ahdot hukassa talven jäljiltä. Ensiksi ajattelin tankata parempaa bensaa (nyt ST1 98), sitten nakutusledi ja hukkaportin herkistely, sytytysosien tutkiskelua ja öljynvaihto. Puolilämpimänä polkiessa ahtaa kyllä, mutta lämpimänä jää yritykseksi, ottaa hiukan yli peruspaineiden mutta palaa samantien peruspaineille. Joskus tuntui että ei kiihdy edes noilla peruspaineilla niin kuin pitäisi, ihan kuin iskisi joku kierrosrajoitin. En ole päässyt tarkemmin vielä tuota tutkimaan kun ei ole esiintynyt säännöllisesti, mutta kierrosluku tuolloin on ollut max 3500 r/min, ei lähelläkään 6000 :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:APC ei katkaise polttoaineensyöttöä, Ylipainekatkaisin katkaisee kun ahdot menee yli 1 bar. Tuo keltaisen alueen puoliväli on kyllä pikemminkin 0,4 - 0,5 bar.

Laita nakutusledi ja magneettiventtiilin toiminnan ilmaiseva ledi, niin näet mitä APC puuhaa. Voihan olla että APC toteaa jostain nakutusta ja käskee magneettiventtiilin auki. Se ei parane magneettiventtiilin vaihtamisella.
Ok, eli ylipainekatkaisin sitten :)

Magneettivenaa epäilen siksi että johto aukikaan paineet eivät nousseet käytännössä ollenkaan, edes peruspaineille...

IMM on vaihdettu, säädöstä en tiedä. Voiko tuota itse ruuvailla jotenkin?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

APC & Magneettiventtiili toimii niin, että venttiili on normaalisti auki, ahtaa enintään perusahtojen verran. Myös silloin jos johto on irti.

Jos APC-boksi kokee tilanteen sellaiseksi, että voisi kokeilla ahtaa enemmänkin, piuhaa pitkin käsketaan venttiili kiinni, ja sitten ahtaa enempi kunnes haluttu ahtopaine saavutetaan tai alkaa nakuttaa tai jos on säädetty kierroksien mukaan ahtoja alennettavan yms.

Jos ahdot ei nouse ollenkaan, hukkaportti on jumittunut aukiasentoon tai ahtoputkistossa on vuoto.

Ilmamassamittarissa on seossäädön ruuvi, jolla säädetään seokset, pitäisi mieluusti säätää kohdalleen pakokaasuanalysaattorilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jus kirjoitti:APC & Magneettiventtiili toimii niin, että venttiili on normaalisti auki, ahtaa enintään perusahtojen verran. Myös silloin jos johto on irti.

Jos APC-boksi kokee tilanteen sellaiseksi, että voisi kokeilla ahtaa enemmänkin, piuhaa pitkin käsketaan venttiili kiinni, ja sitten ahtaa enempi kunnes haluttu ahtopaine saavutetaan tai alkaa nakuttaa tai jos on säädetty kierroksien mukaan ahtoja alennettavan yms.

Jos ahdot ei nouse ollenkaan, hukkaportti on jumittunut aukiasentoon tai ahtoputkistossa on vuoto.
Hukkaportin vaihdoin jo aiemmin, ei auttanut. Mutta nyt kun se letku on magneettivenalta auki, ahdot nousevat nätisti. Jos letku on venassa kiinni, ahdot eivät nouse yhtään, oli johto kiinni tai auki. Olettaisin siis että venassa vika ;)

Pitänee käydä säädättämässä tuo IMM jossain. Ongelma vaan on edelleenkin se että pienillä (alta 2000) kierroksilla kulutus on ihan kohdallaan, vauhdista riippuen 7-9 litran paikkeilla. Vasta kierrosten noustessa kulutus nousee suhteessa ihan järkyttävästi...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mawerick kirjoitti:
jus kirjoitti:APC & Magneettiventtiili toimii niin, että venttiili on normaalisti auki, ahtaa enintään perusahtojen verran. Myös silloin jos johto on irti.

Jos APC-boksi kokee tilanteen sellaiseksi, että voisi kokeilla ahtaa enemmänkin, piuhaa pitkin käsketaan venttiili kiinni, ja sitten ahtaa enempi kunnes haluttu ahtopaine saavutetaan tai alkaa nakuttaa tai jos on säädetty kierroksien mukaan ahtoja alennettavan yms.

Jos ahdot ei nouse ollenkaan, hukkaportti on jumittunut aukiasentoon tai ahtoputkistossa on vuoto.
Hukkaportin vaihdoin jo aiemmin, ei auttanut. Mutta nyt kun se letku on magneettivenalta auki, ahdot nousevat nätisti. Jos letku on venassa kiinni, ahdot eivät nouse yhtään, oli johto kiinni tai auki. Olettaisin siis että venassa vika ;)

Pitänee käydä säädättämässä tuo IMM jossain. Ongelma vaan on edelleenkin se että pienillä (alta 2000) kierroksilla kulutus on ihan kohdallaan, vauhdista riippuen 7-9 litran paikkeilla. Vasta kierrosten noustessa kulutus nousee suhteessa ihan järkyttävästi...
Voit säätää IMM:ää yleismittarin turvin, tulos ei ole niin tarkka kuin pakokaasutestissä säädätys, mutta saat lähelle ja ehkä kulutus tippuu, mutta vaarana on aina liian laiha käynti ja kulku. Vastusarvoja en ulkoa muista mutta joku foorumilainen ne varmasti tietää tai netistä löytyy tietoa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

380 ohmia pitäisi olla vastusarvo napojen 3 ja 6 välillä.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

rälläkkä kirjoitti:380 ohmia pitäisi olla vastusarvo napojen 3 ja 6 välillä.
Jos seisoo auton edessä ja IMM:n liitin osoittaa itsestä poispäin, niin navat 3 ja 6 ovat... mitkä? Oikeanpuolinen on 6?

Mittailin noita vastusarvoja napojen välillä ja ainoa mistä sai edes sinnepäin olevan arvon, olivat nuo ilmanputsarin puoleinen napa ja kolmas napa vasemmalta. Arvo oli jossain 680 ohmin paikkeilla. Säädin sen 380 ohmiin ja kulutus tuntuisi tuon huiman 20km lenkin aikana laskeneen kyllä, paitsi 115 lasissa vakkari päällä näytti edelleen jotain 12-13 litran lukemia. Lisäksi nyt tulee käynnistyksen jälkeen pakoputkesta harmaata savua mitä en aiemmin ole huomannut 8O

Olenkohan mennyt säätelemään jotain ihan omiani taas... :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ei oo muuten mang. venassa vika vaan todennäkösesti peruspaine on aivan liian alhainen. laita ne letkut takas kiinni(ennen kuin paukautat koneen) ja säädä hukkaportin tangosta niin että ilman magn. venan johtoa paineet on keltaisen puolivälin tuntumassa.

Tämä olettaen että olet jo tarkistanut ne mahdolliset ahtovuodot ja mielellään paineistanut ahtoputkiston?
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mawerick kirjoitti:Jos seisoo auton edessä ja IMM:n liitin osoittaa itsestä poispäin, niin navat 3 ja 6 ovat... mitkä? Oikeanpuolinen on 6?
Siinähän ne liittimen kyljessä on numeroitu ne navat. Hankala tietysti kurkkia sinne väliin IMM:n ollessa kiinni, mutta siellä ne lukee :-)

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ttimet.jpg

87-mallisessa turbossa LH2.2-ruiskulla ilman kattia 6-napaan tulee valkoinen johto ja kolmosnapaan sinivalkoinen johto. Johdot näkyy kun vetää liitinrungon kumisuojan taakse. Siinä johdon liitinrungossakin on muuten numerot, helpommin luettavissa olevat.

Kumpaan suuntaan käänsit ruuvia ja montako kierrosta? Myötäpäivään menee rikkaammalle.
Viimeksi muokannut jus, Ke Helmi 20, 2008 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

jus kirjoitti:APC ei katkaise polttoaineensyöttöä, Ylipainekatkaisin katkaisee kun ahdot menee yli 1 bar. Tuo keltaisen alueen puoliväli on kyllä pikemminkin 0,4 - 0,5 bar.

Laita nakutusledi ja magneettiventtiilin toiminnan ilmaiseva ledi, niin näet mitä APC puuhaa. Voihan olla että APC toteaa jostain nakutusta ja käskee magneettiventtiilin auki. Se ei parane magneettiventtiilin vaihtamisella.

Itsellä on samanlaisessa autossa kanssa ajoittain vähän ahdot hukassa talven jäljiltä. Ensiksi ajattelin tankata parempaa bensaa (nyt ST1 98), sitten nakutusledi ja hukkaportin herkistely, sytytysosien tutkiskelua ja öljynvaihto. Puolilämpimänä polkiessa ahtaa kyllä, mutta lämpimänä jää yritykseksi, ottaa hiukan yli peruspaineiden mutta palaa samantien peruspaineille. Joskus tuntui että ei kiihdy edes noilla peruspaineilla niin kuin pitäisi, ihan kuin iskisi joku kierrosrajoitin. En ole päässyt tarkemmin vielä tuota tutkimaan kun ei ole esiintynyt säännöllisesti, mutta kierrosluku tuolloin on ollut max 3500 r/min, ei lähelläkään 6000 :-)
mites toi ledi homma noin käytännössä tehdään :?: :oops:
Vastaa Viestiin