86 harkinnassa.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
NittiFem
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 15:18

Viesti Kirjoittaja NittiFem »

Mjuu, en ole vielä ehtinyt autoa tarkemmin tutkiskella, mutta jos hinnan saa tinkattua tuonne 1500 alle, niin taidanpa ostaa pois. Olettaen että äijä on huoltonsa tehnyt eikä auto ole ruosteessa/homeessa :P

Vaikka se nyt onkin vanhempi kuin jeesus, niin kuvittelisin että tällainen marraskuussa täyttävä kloppi ajelee tuolla ainakin pari vuotta..
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Faktaa pukkaa....

Model Year 1990

A new 2.3 litre (2,290cc) four cylinder engine with double balance shafts was introduced. Power output from the fuel-injected, Saab DI non-turbo engine was 150hp.

The 9000 Talladega now had an 185hp engine, three-spoke 16" alloys and a new rear spoiler. The Talladega was now sold in the United Kingdom badged as the 9000 Carlsson - named after rally legend Erik Carlsson "på taket".

Top of the range was the 9000 CDE with spoke-like alloys, front fog lamps with leather and walnut interior.



Model Year 1991

A turbo was strapped to the 2.3 litre engine to provide a potential 200 horses. This new engine propelled the new 9000 T16S Aero, the replacement for the 9000 Talladega.

Externally, all 1991 models acquired the new inclined front of the 9000 CD. For safety and comfort all 9000s got reinforced side-impact protection and an electrostatic pollen filter to exclude unwanted airborne particles from entering the cabin.

Saab TCS (Traction Control System) and a drivers airbag were available on certain models.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Noilla kilometreillä ei vielä edes tonnarille tyypilliset kulutusosat (erityisesti vaihdelaatikko ja pyöränlaakerit) taida oireilla. Moottorin tukikumit kannattaa tarkastaa; yläpuolella olevassa "momenttituessa" (pelkääjän puolella lohkon takaosassa, öljyntayttöaukon vieressä) on kaksi identtistä kumia, ja koneen alla on kaksi kekskenään samanlaista hydraulityynyä.

Ikäasiaan ei sen sijaan kilometrit vaikuta. Tarkasta siis ovien kunto; lähes varmasti siellä on alasaumat pullollaan, tod. näk. näkyvässäkin ruosteessa. Pohjassa voi tunkin korvakkeista löytyä sanottavaa jos niistä on nosteltu esim. hallitunkilla ja näin ollen poljettu korvakkeet sisään.

Mahd. kattoluukun ympäriltä on kattopelti varmasti ruosteessa altapäin. jos näkyy päälle, tarkoittaa että on menossa/mennyt puhki. Ekoissa tonnareissa voi löytyä sanomista myös takaovien aukoista, hurjimmat tarinat kertovat korin jopa revenneen näiltä seuduilta. Tuskin kuitenkaan tässä autossa...

Lämppärin kenno ja puhallinmoottori voivat olla vaihtokunnossa. Vuotavasta kennosta kielii glokolin haju sisällä ja märkä rintapellin matto. Myös pakkasella huurtuvat lasit kertovat tästä viasta, tosin otollisen säät taitavat näin kesäaikaan :wink: olla jo takanapäin...

Alusta voi kolista, tyypilliset aiheuttajat etualakolmioiden puslat -erityisesti takasellaiset-, kallistuksenvakaajan "linnunluut" sekä ihan arkisesti alapallonivelet. Oikeastaan joka nivel voi aiheuttaa kolinaa.

Uutta autoa et tuohon hintaan tietenkään saa. Normaaleihin korjauksiin menee kuitenkin rahaa, vaikkeivat osat kalliita olekaan. Alustan puslia jos alat vaihtelemaan, kannattaa ottaa ProCarServiceltä koko puslasetti ja vaihtaa kaikki kerralla!

Paljon on mahdollisuuksia tonnarissa, niin hyvässä kuin pahassakin mielessä. Pistä tänne kuvalinkkiä jos mahdollista, ja kysele jos joku epäilyttää. On siinä ainakin autoa noin ekaksi kulkineeksi!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jope kirjoitti:
NittiFem kirjoitti:Nonniin, kysessä oli sitten kuitenkin 2.0t 175hv :P
Saapin tehot nyitään aika usein hatusta uskomuksien perusteella..

Itsekin olen ostanut yhden 900 T8:n jossa oli "175hv".. (tiesin kyllä mitä olin ostamassa, en jaksanut alkaa korjailemaan myyjän harhaluuloja ;-)
joo mulle kans yksi saabisti kehui kuin hyvin hänen turbo saab kulkee,koska siinä on 175hp.
Tällä äijällä on vakio 900og ässä,ostanut se lähes kymmenen vuotta sitten saabin merkkiliikkeestä,liekkö myyjältä tää tieto.
Erehdyin sanoo että sulla on matalapaine turbo ja 145hp,ukko pysyi kannassaan että turbo saabissa on 175hp ja siinä se.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
NittiFem
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Touko 03, 2004 15:18

Viesti Kirjoittaja NittiFem »

Kiitos neuvoista.

Käyn napsimassa kuvia kunhan ehdin, ja herättelen ketjua sitten uudelleen henkiin.

On se kiva kun löytyy asiantuntevaa apua :)
Kumarrus.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Se on suhteelista tuo teho. :) Itsekin ostin ton jubin viime syksynä ja ukko väitti jotta siinä on 135kW vaikka otteessa lukee 110. :)
(Kai se oli uskottava kun niin vakuutti ja vannoi)
No on siinä ainakin se 135 jos ei vaikka olis 150. :D TOIMII sen verran hyvin. :)
Vastaa Viestiin