vanteista
Niin tuo koon rajoitus tarkoittaa vain sitä että vanne kokoa saa kasvattaa 2" tai pienentää 1" ilman muutoskatsastusta. Muutoskatsastuksella sitten isompia/pienenpiä.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mikä tuossa on epäselvää?Auto on muutoskatsastettava, jos:
* vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
* renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
* renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
* renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Siis autoon saa tuumaa isommat vanteet laittaa _ilman_ mitään muutoskatsastuksia, eli tonnarissa 17" (16" on toinen vakiokoko!). sitä isommat muutoskatsastamalla.
Renkaan (ei vanteen) ulkohalkaisija saa kasvaa max 51mm, no eihän sitä ole mitään järkeä kasvattaa yhtään kun mittarivirhe vaan kasvaa ja kiihtyvyys huononee välitysten pidentyessä
Renkaan leveyskö nyt on ongelma sitten? Eikö tuo 102mm (esim. vakio 205->305) riitä?
Käytännössä ainoat rajoitukset on raidevälin muuttuminen, se että rengas mahtuu pyörimään jousituksen ja ohjauksen joka asennossa ja se että kulutuspinta ei tule lokarin kaaren ulkopuolelle. Aivan varmasti saa 18" vanteet niin tonnariin, satkuun kuin kuuppaankin jos vaan löytää sopivat (vihje: Compomotivelta esim saa tilattua aika tarkoilla spekseillä, no eihän se tietty ilmaista ole)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Sitten kun muutetaan ET:tä esimerkiksi vakiosta 33:sta vaikkapa 10:een, niin raideleveyden mukana myös olkapoikkeama kasvaa sen 23mm, mitäs se tekee ajettavuudella ja ohjaustehostimen kestoiälle . Kandeis selvittää myös nuo ohjauksen peruskäsitteet, ennenkuin lähtee valtavasti ulkonäköä muuttamaan, leikitään nimittäin hyvin usein ajettavuuden kustannuksella. Mutta jokainen tallaa tavallaan; toisilla show, toisilla go
Ohjaustehostimen elämän kesto on asia erikseen, mutta kokemus kertoo että ainakin vanhassa satkussa ET:n muuttaminen 38->33 ja vanteen leveyden kasvattaminen 0,5" tekee nannaa ajettavuudelle.harzam kirjoitti:Sitten kun muutetaan ET:tä esimerkiksi vakiosta 33:sta vaikkapa 10:een, niin raideleveyden mukana myös olkapoikkeama kasvaa sen 23mm, mitäs se tekee ajettavuudella ja ohjaustehostimen kestoiälle . Kandeis selvittää myös nuo ohjauksen peruskäsitteet, ennenkuin lähtee valtavasti ulkonäköä muuttamaan, leikitään nimittäin hyvin usein ajettavuuden kustannuksella. Mutta jokainen tallaa tavallaan; toisilla show, toisilla go
Valitettavasti usein menee niin että jos haluaa halkaisijaltaan isompaa vannetta, pitää myös kasvattaa vanteen ja renkaan leveyttä. Silloin ei vain yksinkertaisesti tila riitä käyttää "oikean" offsetin vanteita. Onko enemmän GO laittaa leveämmät renkaat vai oikeampi offset, siihen en ota kantaa
EDIT: Myös tonnarin ajettavuus muuttui aika radikaalisti parempaan suuntaan muutoksella: 6x15" 205/60 ET33 -> 7x17" 225/45 ET25. Tietty siinä olet varmasti oikeassa että 33->10 on vielä aika paljon isompi muutos, turhankin radikaali varmasti. Eikä sitäpaitsi edes sovi alle
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Jepu jep jep,
Tarkoitin juuri halkaisijaa.
Ja on ensikäden tietoa, että on lähtenyt kilvet, kun on ollut kiesissä alla 17" vanteet ja ei oltu muutoskatsastettu. Auto oli kaverin satku ja siinähän on normaalisti 15" vanteet, kuten kaikki tietää.
Jos siis uskon tätä tonnari- juttua, että voin törkätä nuo 17" vanteet ilman muutoskatsastusta, niin olisin kiitollinen jos saan tästä asiasta varmaa tietoa, ei mutua.
-Hessu-
Tarkoitin juuri halkaisijaa.
Ja on ensikäden tietoa, että on lähtenyt kilvet, kun on ollut kiesissä alla 17" vanteet ja ei oltu muutoskatsastettu. Auto oli kaverin satku ja siinähän on normaalisti 15" vanteet, kuten kaikki tietää.
Jos siis uskon tätä tonnari- juttua, että voin törkätä nuo 17" vanteet ilman muutoskatsastusta, niin olisin kiitollinen jos saan tästä asiasta varmaa tietoa, ei mutua.
-Hessu-
Eli yli 26mm liian isot, laittomat siis.hessu75 kirjoitti:Ja on ensikäden tietoa, että on lähtenyt kilvet, kun on ollut kiesissä alla 17" vanteet ja ei oltu muutoskatsastettu. Auto oli kaverin satku ja siinähän on normaalisti 15" vanteet, kuten kaikki tietää.
Rekisteriotteessa lukee, jossei niin se voidaan sinne asemalla lisätä.Jos siis uskon tätä tonnari- juttua, että voin törkätä nuo 17" vanteet ilman muutoskatsastusta, niin olisin kiitollinen jos saan tästä asiasta varmaa tietoa, ei mutua.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Mun piti muutos katsastaa oman 2.3T tontun rengaskoko 225/45/17 et meni lailliseksi. Mulla kun ei ole muualla mainintaa 16" rengaskoosta kuin käyttöohje kirjassa jossa sanotaan 16" vanne olevan vakio koko turboissa. Tätä vain ei lue rekisteriotteessa joten 15" on se vakio sen takia sitte. Mutta pienellä rahasummalla sain noi 17" menemään lailliseksi niin ei siinä sen kummempaa..
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla
Ohjekirjaa inssille vilauttamalla se tieto siirtyy näppärästi rekisteriotteeseen. eikä maksa kuin uuden otteen printtauksen verran (oliko 7e)Boiga kirjoitti:Mun piti muutos katsastaa oman 2.3T tontun rengaskoko 225/45/17 et meni lailliseksi. Mulla kun ei ole muualla mainintaa 16" rengaskoosta kuin käyttöohje kirjassa jossa sanotaan 16" vanne olevan vakio koko turboissa. Tätä vain ei lue rekisteriotteessa joten 15" on se vakio sen takia sitte. Mutta pienellä rahasummalla sain noi 17" menemään lailliseksi niin ei siinä sen kummempaa..
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Ihanko aikuisten oikeesti? Se muutoskatsastus kun ei ole ihan sitä halvinta.qaw kirjoitti:Ohjekirjaa inssille vilauttamalla se tieto siirtyy näppärästi rekisteriotteeseen. eikä maksa kuin uuden otteen printtauksen verran (oliko 7e)Boiga kirjoitti:Mun piti muutos katsastaa oman 2.3T tontun rengaskoko 225/45/17 et meni lailliseksi. Mulla kun ei ole muualla mainintaa 16" rengaskoosta kuin käyttöohje kirjassa jossa sanotaan 16" vanne olevan vakio koko turboissa. Tätä vain ei lue rekisteriotteessa joten 15" on se vakio sen takia sitte. Mutta pienellä rahasummalla sain noi 17" menemään lailliseksi niin ei siinä sen kummempaa..
Missä vois tällainen toimia Espoossa, Vantaalla tai Hesassa?
-Hessu-
Kyllä sen pitäisi toimia ihan joka konttorilla. Ohjekirja on riittävä todiste että tuo todella on auton vakiokoko ja jos ei se lue otteessa niin siinä on virhe joka nyt siis korjataan.hessu75 kirjoitti:Ihanko aikuisten oikeesti? Se muutoskatsastus kun ei ole ihan sitä halvinta.qaw kirjoitti:Ohjekirjaa inssille vilauttamalla se tieto siirtyy näppärästi rekisteriotteeseen. eikä maksa kuin uuden otteen printtauksen verran (oliko 7e)
Missä vois tällainen toimia Espoossa, Vantaalla tai Hesassa?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Selevä,qaw kirjoitti:Kyllä sen pitäisi toimia ihan joka konttorilla. Ohjekirja on riittävä todiste että tuo todella on auton vakiokoko ja jos ei se lue otteessa niin siinä on virhe joka nyt siis korjataan.hessu75 kirjoitti:Ihanko aikuisten oikeesti? Se muutoskatsastus kun ei ole ihan sitä halvinta.qaw kirjoitti:Ohjekirjaa inssille vilauttamalla se tieto siirtyy näppärästi rekisteriotteeseen. eikä maksa kuin uuden otteen printtauksen verran (oliko 7e)
Missä vois tällainen toimia Espoossa, Vantaalla tai Hesassa?
Mää käyn duunin jälkeen Konalan autokatsastuksessa ja haen valmiiksi kevään rientoja varten muutoksen rekkariin. Saa sitten 17" kiekot alle, jee.
Sit on ensi talveksi 16" super aerot vapaana talvirenkaita varten Paaaljon mageemmat kuin nuo nykyiset 15" aerot talvivanteina.
-Hessu-
Miten tässä kävi, saitko ohjekirjaa vilauttamalla merkinnän 16-tuumaisista vanteista rekisteriotteeseen?hessu75 kirjoitti:Selevä,qaw kirjoitti:Kyllä sen pitäisi toimia ihan joka konttorilla. Ohjekirja on riittävä todiste että tuo todella on auton vakiokoko ja jos ei se lue otteessa niin siinä on virhe joka nyt siis korjataan.hessu75 kirjoitti: Ihanko aikuisten oikeesti? Se muutoskatsastus kun ei ole ihan sitä halvinta.
Missä vois tällainen toimia Espoossa, Vantaalla tai Hesassa?
Mää käyn duunin jälkeen Konalan autokatsastuksessa ja haen valmiiksi kevään rientoja varten muutoksen rekkariin. Saa sitten 17" kiekot alle, jee.
Sit on ensi talveksi 16" super aerot vapaana talvirenkaita varten Paaaljon mageemmat kuin nuo nykyiset 15" aerot talvivanteina.
-Hessu-
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
onkos tuo nyt sit varmuudella niin et 16" vakio koko..? missä kirjasessa niin sanotaan..? päteekö tuo myös omaan 9000 turbo cd saapiin..?? vai vaan johonki muihin malleihin ..? ei keltään sattus ylimääräsnä heiluun noita 9000 turbo cd:n kirjasia oleen kun auton mukana en saanu.. olis itelläki tarkotus 17-18" kesävalssit..