vanteista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin tuo koon rajoitus tarkoittaa vain sitä että vanne kokoa saa kasvattaa 2" tai pienentää 1" ilman muutoskatsastusta. Muutoskatsastuksella sitten isompia/pienenpiä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Auto on muutoskatsastettava, jos:

* vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
* renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm

muutoskatsastuksessa huomioitavaa:

* renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
* renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Mikä tuossa on epäselvää?

Siis autoon saa tuumaa isommat vanteet laittaa _ilman_ mitään muutoskatsastuksia, eli tonnarissa 17" (16" on toinen vakiokoko!). sitä isommat muutoskatsastamalla.

Renkaan (ei vanteen) ulkohalkaisija saa kasvaa max 51mm, no eihän sitä ole mitään järkeä kasvattaa yhtään kun mittarivirhe vaan kasvaa ja kiihtyvyys huononee välitysten pidentyessä ;)

Renkaan leveyskö nyt on ongelma sitten? Eikö tuo 102mm (esim. vakio 205->305) riitä? ;)

Käytännössä ainoat rajoitukset on raidevälin muuttuminen, se että rengas mahtuu pyörimään jousituksen ja ohjauksen joka asennossa ja se että kulutuspinta ei tule lokarin kaaren ulkopuolelle. Aivan varmasti saa 18" vanteet niin tonnariin, satkuun kuin kuuppaankin jos vaan löytää sopivat (vihje: Compomotivelta esim saa tilattua aika tarkoilla spekseillä, no eihän se tietty ilmaista ole)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Sitten kun muutetaan ET:tä esimerkiksi vakiosta 33:sta vaikkapa 10:een, niin raideleveyden mukana myös olkapoikkeama kasvaa sen 23mm, mitäs se tekee ajettavuudella ja ohjaustehostimen kestoiälle :lol: . Kandeis selvittää myös nuo ohjauksen peruskäsitteet, ennenkuin lähtee valtavasti ulkonäköä muuttamaan, leikitään nimittäin hyvin usein ajettavuuden kustannuksella. Mutta jokainen tallaa tavallaan; toisilla show, toisilla go :roll:
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

harzam kirjoitti:Sitten kun muutetaan ET:tä esimerkiksi vakiosta 33:sta vaikkapa 10:een, niin raideleveyden mukana myös olkapoikkeama kasvaa sen 23mm, mitäs se tekee ajettavuudella ja ohjaustehostimen kestoiälle :lol: . Kandeis selvittää myös nuo ohjauksen peruskäsitteet, ennenkuin lähtee valtavasti ulkonäköä muuttamaan, leikitään nimittäin hyvin usein ajettavuuden kustannuksella. Mutta jokainen tallaa tavallaan; toisilla show, toisilla go :roll:
Ohjaustehostimen elämän kesto on asia erikseen, mutta kokemus kertoo että ainakin vanhassa satkussa ET:n muuttaminen 38->33 ja vanteen leveyden kasvattaminen 0,5" tekee nannaa ajettavuudelle.

Valitettavasti usein menee niin että jos haluaa halkaisijaltaan isompaa vannetta, pitää myös kasvattaa vanteen ja renkaan leveyttä. Silloin ei vain yksinkertaisesti tila riitä käyttää "oikean" offsetin vanteita. Onko enemmän GO laittaa leveämmät renkaat vai oikeampi offset, siihen en ota kantaa :)

EDIT: Myös tonnarin ajettavuus muuttui aika radikaalisti parempaan suuntaan muutoksella: 6x15" 205/60 ET33 -> 7x17" 225/45 ET25. Tietty siinä olet varmasti oikeassa että 33->10 on vielä aika paljon isompi muutos, turhankin radikaali varmasti. Eikä sitäpaitsi edes sovi alle :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ja vielä: Kannattaa muistaa että tonnarin vakiokoon 6,5x16" vanteiden ET onkin vain 27.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jepu jep jep,

Tarkoitin juuri halkaisijaa.

Ja on ensikäden tietoa, että on lähtenyt kilvet, kun on ollut kiesissä alla 17" vanteet ja ei oltu muutoskatsastettu. Auto oli kaverin satku ja siinähän on normaalisti 15" vanteet, kuten kaikki tietää.

Jos siis uskon tätä tonnari- juttua, että voin törkätä nuo 17" vanteet ilman muutoskatsastusta, niin olisin kiitollinen jos saan tästä asiasta varmaa tietoa, ei mutua.

-Hessu-
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

hessu75 kirjoitti:Ja on ensikäden tietoa, että on lähtenyt kilvet, kun on ollut kiesissä alla 17" vanteet ja ei oltu muutoskatsastettu. Auto oli kaverin satku ja siinähän on normaalisti 15" vanteet, kuten kaikki tietää.
Eli yli 26mm liian isot, laittomat siis.
Jos siis uskon tätä tonnari- juttua, että voin törkätä nuo 17" vanteet ilman muutoskatsastusta, niin olisin kiitollinen jos saan tästä asiasta varmaa tietoa, ei mutua.
Rekisteriotteessa lukee, jossei niin se voidaan sinne asemalla lisätä.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Mun piti muutos katsastaa oman 2.3T tontun rengaskoko 225/45/17 et meni lailliseksi. Mulla kun ei ole muualla mainintaa 16" rengaskoosta kuin käyttöohje kirjassa jossa sanotaan 16" vanne olevan vakio koko turboissa. Tätä vain ei lue rekisteriotteessa joten 15" on se vakio sen takia sitte. Mutta pienellä rahasummalla sain noi 17" menemään lailliseksi niin ei siinä sen kummempaa..
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Boiga kirjoitti:Mun piti muutos katsastaa oman 2.3T tontun rengaskoko 225/45/17 et meni lailliseksi. Mulla kun ei ole muualla mainintaa 16" rengaskoosta kuin käyttöohje kirjassa jossa sanotaan 16" vanne olevan vakio koko turboissa. Tätä vain ei lue rekisteriotteessa joten 15" on se vakio sen takia sitte. Mutta pienellä rahasummalla sain noi 17" menemään lailliseksi niin ei siinä sen kummempaa..
Ohjekirjaa inssille vilauttamalla se tieto siirtyy näppärästi rekisteriotteeseen. eikä maksa kuin uuden otteen printtauksen verran (oliko 7e)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

qaw kirjoitti:
Boiga kirjoitti:Mun piti muutos katsastaa oman 2.3T tontun rengaskoko 225/45/17 et meni lailliseksi. Mulla kun ei ole muualla mainintaa 16" rengaskoosta kuin käyttöohje kirjassa jossa sanotaan 16" vanne olevan vakio koko turboissa. Tätä vain ei lue rekisteriotteessa joten 15" on se vakio sen takia sitte. Mutta pienellä rahasummalla sain noi 17" menemään lailliseksi niin ei siinä sen kummempaa..
Ohjekirjaa inssille vilauttamalla se tieto siirtyy näppärästi rekisteriotteeseen. eikä maksa kuin uuden otteen printtauksen verran (oliko 7e)
Ihanko aikuisten oikeesti? Se muutoskatsastus kun ei ole ihan sitä halvinta.
Missä vois tällainen toimia Espoossa, Vantaalla tai Hesassa?

-Hessu-
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

hessu75 kirjoitti:
qaw kirjoitti:Ohjekirjaa inssille vilauttamalla se tieto siirtyy näppärästi rekisteriotteeseen. eikä maksa kuin uuden otteen printtauksen verran (oliko 7e)
Ihanko aikuisten oikeesti? Se muutoskatsastus kun ei ole ihan sitä halvinta.
Missä vois tällainen toimia Espoossa, Vantaalla tai Hesassa?
Kyllä sen pitäisi toimia ihan joka konttorilla. Ohjekirja on riittävä todiste että tuo todella on auton vakiokoko ja jos ei se lue otteessa niin siinä on virhe joka nyt siis korjataan.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

justjust.... noh, mut tais maksaa muistaakseni 25 tai 30eur toi muutoskatsastus tohon sillon...Vai oliko tuotakaan rahaa, kuitenkaan ei omasta mielestäni mielettömiä... Inssi vaan katsoi että allahan ne pyörät on ja siinä se :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

qaw kirjoitti:
hessu75 kirjoitti:
qaw kirjoitti:Ohjekirjaa inssille vilauttamalla se tieto siirtyy näppärästi rekisteriotteeseen. eikä maksa kuin uuden otteen printtauksen verran (oliko 7e)
Ihanko aikuisten oikeesti? Se muutoskatsastus kun ei ole ihan sitä halvinta.
Missä vois tällainen toimia Espoossa, Vantaalla tai Hesassa?
Kyllä sen pitäisi toimia ihan joka konttorilla. Ohjekirja on riittävä todiste että tuo todella on auton vakiokoko ja jos ei se lue otteessa niin siinä on virhe joka nyt siis korjataan.
Selevä,

Mää käyn duunin jälkeen Konalan autokatsastuksessa ja haen valmiiksi kevään rientoja varten muutoksen rekkariin. Saa sitten 17" kiekot alle, jee.
Sit on ensi talveksi 16" super aerot vapaana talvirenkaita varten 8) Paaaljon mageemmat kuin nuo nykyiset 15" aerot talvivanteina.

-Hessu-
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

hessu75 kirjoitti:
qaw kirjoitti:
hessu75 kirjoitti: Ihanko aikuisten oikeesti? Se muutoskatsastus kun ei ole ihan sitä halvinta.
Missä vois tällainen toimia Espoossa, Vantaalla tai Hesassa?
Kyllä sen pitäisi toimia ihan joka konttorilla. Ohjekirja on riittävä todiste että tuo todella on auton vakiokoko ja jos ei se lue otteessa niin siinä on virhe joka nyt siis korjataan.
Selevä,

Mää käyn duunin jälkeen Konalan autokatsastuksessa ja haen valmiiksi kevään rientoja varten muutoksen rekkariin. Saa sitten 17" kiekot alle, jee.
Sit on ensi talveksi 16" super aerot vapaana talvirenkaita varten 8) Paaaljon mageemmat kuin nuo nykyiset 15" aerot talvivanteina.

-Hessu-
Miten tässä kävi, saitko ohjekirjaa vilauttamalla merkinnän 16-tuumaisista vanteista rekisteriotteeseen?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
9000itbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 00:49
Paikkakunta: akaa

Viesti Kirjoittaja 9000itbo »

onkos tuo nyt sit varmuudella niin et 16" vakio koko..? missä kirjasessa niin sanotaan..? päteekö tuo myös omaan 9000 turbo cd saapiin..?? vai vaan johonki muihin malleihin ..? ei keltään sattus ylimääräsnä heiluun noita 9000 turbo cd:n kirjasia oleen kun auton mukana en saanu.. :cry: olis itelläki tarkotus 17-18" kesävalssit.. 8)
Vastaa Viestiin