Ostin tonnarin, pari kysymystä vol.2

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Neuvoja kaivataan, kakkossylinterin tulppa katkesi sisään :evil:

Tulppa oli pahuksen tiukassa, irrotin sitä varovasti nytkytellen, ruiskuttelin crc:tä sinne, ja kun rupesi irtoamaan niin katkesi, kierrettä tuli ehkä pari kierrosta irti, siis tulpan sydämen mukana. Kuinka sen saa tuolta pois, sylinterinkantta en missään tapauksessa lähde irrottelemaan???

Edit:
Pe****e, olen miljoona tulppaa vaihtanut eikä noin ole ikinä ennen käynyt, halvatun NGK :evil:
Mistäs saisi tulpan kokoisia vastakierretappeja??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Neuvoja kaivataan, kakkossylinterin tulppa katkesi sisään :evil:

Tulppa oli pahuksen tiukassa, irrotin sitä varovasti nytkytellen, ruiskuttelin crc:tä sinne, ja kun rupesi irtoamaan niin katkesi, kierrettä tuli ehkä pari kierrosta irti, siis tulpan sydämen mukana. Kuinka sen saa tuolta pois, sylinterinkantta en missään tapauksessa lähde irrottelemaan???
Toivottavasti ei ole kannesta kierre korkannut...jos on, niin ei taida olla paljon vaihtoehtoja kannen irroittamiselle :(
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kun olisikin mennyt kierre niin helicoilin laittaisi sinne äkkiä, mutta kun nyt siellä on varmaan lähes mäntään asti vastakierretappi joka korkkasi itsensä läpi sylinteriin asti eikä tule pirullakaan pois, ei ilmeisesti ollutkaan tarpeeksi iso tuo isoin tappi, tulpan jämä alkoi tulemaan pois kun oli 80cm:n jatkovarsi ja väänsin täysillä, se on varmasti vedetty vinoon kiinnilaitettaessa tms.
En tiedä auttaako muu kuin porata vastakierretappi pois ja hankkia isompi, männän päältähän saa moskat imettyä pois ja lentäväthän ne venttiileistä pihalle.
Luulisi männän painuvan alas ennemmin kuin halkeavan jos kierrettappi osui siihen??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vähän amatöörimäinen kysymys: mistäs tuota konetta onkaan kätevin pyörittää, haluaisin kakkossylinterin männän niin alas kuin mahdollista, ja mistäs tiedänkään koska se on alhaalla, näköyhteyttä sinne ei sattuneesta syystä ole tällä hetkellä ? :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos ruuvaat koneen ykkösen yläkuolokohtaan (eli merkit kohdalleen vauhtipyörästä ja nokista), kakkonen ja kolmonen on silloin alhaalla.

Käännä kampiakselin keskipultista myötäpäivään.

Tässä on sellainen ongelma, että jos myötäpäivään käännettäessä kakkonen ja kolmonen on tällä hetkellä nousemassa ylös, ei sun kannata kääntää loppuun, ettei se mäntä vaurioidu. Viisaammat saa kertoa, miksi konetta ei saa kääntää väärään suuntaan.

Sanoisinpa, että tässä tapauksessa saatat selvitä jopa helpommalla, kun otat sen kannen irti ja sitten kaikessa rauhassa taistelet tulpan irti sieltä.
Viimeksi muokannut Jope, Ke Huhti 27, 2005 06:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Vähän amatöörimäinen kysymys: mistäs tuota konetta onkaan kätevin pyörittää
Kampiakselin hihnapyörän pultista vaan räikällä pyörittelet. Helpottaa huomattavasti jos hommaa assistentin vilkuilemaan vauhtipyörän merkeistä, että koska aletaan oleen "tontilla".
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No nyt on se kovan onnen vastakierretappi pois tulpanreiästä, tuli kun sain migillä hitsattua siihen jatkovarren kiinni ja vedin/pyöritin pahuksen kovaa sitä.
Pitää käydä ostamassa isompi vastakierretappi ja jenkatappi joka on sytytystulpan kokoinen, muistaakos kukaan sen kokoa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Pitää käydä ostamassa isompi vastakierretappi ja jenkatappi joka on sytytystulpan kokoinen, muistaakos kukaan sen kokoa?
Tämän perusteella BCPR7ES olisi 14 mm kierteellä, joka on 19 mm pitkä. Kierteen tyyppiä ei tosin tarkemmin kerrota. http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/s ... berkey.pdf

Oliskohan 14-1,25mm.
http://shop.store.yahoo.com/brandsplace ... 34-14.html
http://www.stealth316.com/2-sparkplugxref.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 823#145823
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt on jonkimmoinen uusi kierre siellä, luulisin että on sen puolesta ihan ok, sylinteri on nyt tietenkin täynnä leikkausöljyä + purua, onkohan muuta keinoa saada niitä pihalle kuin imurilla, ajattelin pistää imurin letkun pönttöön ja siitä lähteväksi pienen imuletkun joka mahtuu tulpanreiästä, näkisi mitä tavaraa sieltä tulee, ja välillä suihkuttaa sylinteriin puhdistusöljyä ja imee sitä nestemäistä kuonaa pois?
Toivottavasti kansi kestää pientä pajavasaralla taputtelua tulpan kohdasta, eivät kait nuo kannet mene halki kuin itsestään? :D

Ihan vastaisen varalle, onko pk-seudulla mitään paikkaa jossa myydään KUNNOLLISIA laadukkaita erikoistyökaluja?
Nuo Bilteman sarjat saa nakata samantien jorpakkoon.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Turboon saattaa jäädä metalliromua kun käynnistät .... :?
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo mutta se nyt on huolista pienin, turbo on uusi joten kestää kyllä pienen metallipölyn, meneehän sen läpi vaikka mitä kökköä, karstaa jne.. enemmän metallipuru haittaa tiivistyneenä sylinterin seinämään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tulpat on paikoillaan, mutta tuo käy about kolmella, nyt loppui keinot ja mielenkiinto..sotkee aina sen kakkosen tulpan ja männän päällä näkyy palamatonta bensaa/öljyä (siis tosi ohut kerros mutta kumminkin.
Olen koettanut kuivata sylinteriä monta kertaa, olen kokeillut vaihtaa kakkosen tulpan 3 kertaa, ja kaikissa tulpissa tanssii hyvä kipinä (di-kasetissa tulpat kiinni ja tulpat oli maadoitettu).

Aluksi (5min) tuo kävi kahdella, kolmas tuli mukaan vasta kun putsasin sen sylinterin ja tulpan, olin suihkuttanut noihin kahteen sylinteriin puhdistusöljyä (vai oliko ruosteenirrotusöljyä), koska myös tuohon toiseenkin sylinteriin oli päässyt vähän likaa (vain vähän) kun tulppa unohtui irti. Kakkosen sylinteriin tyhjensin yhteensä lähes pullollisen sillä niin sain metallipurut pois, imuriin tuli paljon öljyn ja metallipurun sekoitusta, ja pari isompaa könttiä.

Voisiko tuota puhdistusöljyä olla vieläkin niin paljon sylinterissä että se sotkee tulpan heti käynnistyessään eikä lähde sillä käymään, ajoin nimittäin 5km:n lenkin eikä kakkossylinteri herännyt henkiin, ja kun palasin taas varikolle niin tulppa oli märkä.

Tuli mieleen skenaario siitä että olisiko venttiili mennyt, jos sieltä olisi jokin metallipalanen jäänyt väliin, mutta mitään sivuääniä ei kuulunut ja noissahan on aika vanhvat venttiilit, tuskin ihan pienestä säikähtävät.
Harmi kun ei ole puristuspainemittaria.. kuinka auki jäävä venttiili oireilee, pimentämälläkö koko sylinterin??

En ymmärrä :o 8O :?:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ja nyt vasta se kansi pois... :(
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

LR kirjoitti:Ja nyt vasta se kansi pois... :(
Ei tekisi mieli alkaa sitä kantta irrottelemaan vaikkei mahdoton homma olekaan, toimiihan se noinkin, todistetusti ainakin 100km/h kulkee tuollasena :)
Täytyy huomenissa käydä antamassa sille kunnolla kenkää motarilla jos vaikka tokenisi. Jos täytyy tuon takia alkaa remonttia tekemään niin ajan tuollaisena niin kauan kuin kestää, onhan noita vanhoja tonnareiden koneita vähän joka klubilaisella myynnissä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Ilman puristuspainemittaria ton pytyn toimivuuteen en kyllä tiedä muuta tapaa, kuin että, ota DI-poksi pois käytöstä, ettei turhaan lähe käyntiin.

Pyöritä startilla pataa, sen kyllä kuulee, jos kone pyörähtää yhden puristuksen yli.

Hienosäätöä, jos kone ei pyörinyt tasaisesti, on sitten painaa pyttyyn paineilmaa, venttiilit tietenkin kiinni. Hatutuksen määrää voi sitten arvella,
kuuluuko suhina imusarjasta, öljyn täyttöputkesta, kupliiko nesteet yms.

Hyvällä tuurilla, jos kone pyörii tasaisesti, vika on sytyissä.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Vastaa Viestiin