Jakoko pielessä?? (No ei, ja kylmänä tyhjäkäyntikin löytyi!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
louhelai
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Jakoko pielessä?

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Katso sytkäkasetin päähän tulevan liitimen johdot, ettei joku ole karannut liittimestä!!! SÄILYTITHÄN SYTKÄKASETTIA REMONTIN AJAN PYSTYSSÄ!!!???
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mulla se on lojunut tuolla vesisateessa milloin mitenkäkin päin ja aina se on hyvin pörähtänyt sillä käymään :) Olen kyllä antanut niiden öljyjen valua paikalleen tupakkitauon verran. Mukavampi sitä on säilytellä "väärinpäin" :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, siirtelin sitten jakoa (molemmille nokille) ensin hampaan myöhäisemmälle. No ei natsannut sitten millään vauhtipyörän merkkiin, vaikka kuinka veivasi hihnapyörän pultista konetta. Noh, sitten kokeiluna siirtämään jakoa hampaan verran toiseen suuntaan (alkuasentoon verrattuna), sama homma. Pakko oli uskoa, että jako oli alunperinkin kohdillaan, joten kiepautin nokat "vanhoille" paikoilleen, ketjun kiristin varmuudeksi kokonaan irti, työnsin "tallan" sisään ja kiristin paikoilleen. Nyt alkoi taas nokat natsaamaan vauhtipyörän merkkiin.

Siispä vermeet läjään ja käyntiin. Sama homma, laakista käymään, tyhjäkäynti hukassa ja sammui ilman kaasua. Nyt tosin kone kuulosti huomattavasti paremmalta! Ja edelleen, kun lämpesi, niin tyhjäkäyntikin löytyi mittarin mukaan jostain 1000rpm:n nurkilta. Mitään löysiä liitoksia/liittimiä en korjannut/löytänyt. Jotenkin tuntuisi ampuvan "hutia" tyhjäkäynnillä säännöllisesti, selvä "pössäys" kuuluu käynnin lomasta. Eli siis nyt käy jo suht. nätillä äänellä, mutta kaikki ei tunnu olevan aivan kohdallaan. Vaikea selittää.

Pitää huomenna yrittää saada kytkin ilmattua, niin pääsee ajoon kokeilemaan käytöstä. Tyhjäkäyntimoottorin letkuja puristelin viimeiseksi iltapuhteeksi, läppäkotelon "yläosaan" menevää letkua kun puristi, niin tyhjäkäynti heikkeni/melkein sammui, läppäkotelon alaosaan menevää letkua puristamalla ei mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. Pitääpi huomenna vaihtaa uudet öljyt koneeseen, ilmata se pirun kytkin ja katsoa onko LH-jetin sielunelämä kunnossa (läpän asentoanturin perussäätö, tyhjäkäyntiomoottorin tsekkaus ja vikakoodien luku). Niin, ja kaippa se olisi takuulla toimivaa DI-kasettiakin kokeiltava jossain välissä. Että näin tänään.

Positiivisella puolella, onnistuin takomaan kiville ajetun Murrayn leikkuuterän suoraksi ja sain nostettua maksimi terän korkeutta, ettei tule uusia "pohjakosketuksia" niin herkästi. Kyllä oli kiva kurvailla ja nurtsi sai huutia 8) :roll: Taitais olla parempi pitäytyä noitten Briggs&Strattoneiden ruuvauksessa, kun ei toi auton rassaus oikein näytä luonnistuvan :evil:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

ajoitus

Viesti Kirjoittaja iita »

eikös se niittien määrä ollut 14 merkkien välissä :?: ,jos oikein muistan.kun sanoit olevan 15.
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Re: ajoitus

Viesti Kirjoittaja samsikki »

iita kirjoitti:eikös se niittien määrä ollut 14 merkkien välissä :?: ,jos oikein muistan.kun sanoit olevan 15.
Ei vaan 15.
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

V.J.S kirjoitti: Siispä vermeet läjään ja käyntiin. Sama homma, laakista käymään, tyhjäkäynti hukassa ja sammui ilman kaasua. Nyt tosin kone kuulosti huomattavasti paremmalta! Ja edelleen, kun lämpesi, niin tyhjäkäyntikin löytyi mittarin mukaan jostain 1000rpm:n nurkilta. Mitään löysiä liitoksia/liittimiä en korjannut/löytänyt. Jotenkin tuntuisi ampuvan "hutia" tyhjäkäynnillä säännöllisesti, selvä "pössäys" kuuluu käynnin lomasta. Eli siis nyt käy jo suht. nätillä äänellä, mutta kaikki ei tunnu olevan aivan kohdallaan. Vaikea selittää.

Pitää huomenna yrittää saada kytkin ilmattua, niin pääsee ajoon kokeilemaan käytöstä. Tyhjäkäyntimoottorin letkuja puristelin viimeiseksi iltapuhteeksi, läppäkotelon "yläosaan" menevää letkua kun puristi, niin tyhjäkäynti heikkeni/melkein sammui, läppäkotelon alaosaan menevää letkua puristamalla ei mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. Pitääpi huomenna vaihtaa uudet öljyt koneeseen, ilmata se pirun kytkin ja katsoa onko LH-jetin sielunelämä kunnossa (läpän asentoanturin perussäätö, tyhjäkäyntiomoottorin tsekkaus ja vikakoodien luku). Niin, ja kaippa se olisi takuulla toimivaa DI-kasettiakin kokeiltava jossain välissä. Että näin tänään.
Sullahan on LH, joten en tiedä onko siinä mitään sopeutuvaa.

Mulla oli nimittäin boksi irtui muutaman päivän ja jopa muistipiirit piirilevystä irti, joten varmasti oli boksi nollautunut. :)

Kun laitoin boksin takas kiinni niin ei meinannut lähteä millään käyntiin. Kaasun kanssa se lopulta lähti (Mullahan on TCS eli sähkönen läppä ja ei tyhjäkäyntimoottoria). Suhautteli ja sätki, pössytteli ja meinas sammua. EIkä pysynytkään käynnissä ilman kaasua. Pikkuhiljaa pystyi kaasua päästämään ja tyjäkäynti jäi n. 500 kiekalle, mistä se pikkuhiljaa kohosi yli tonnin ja sieltä laski sitten takas 900rpm tuntumaan.

Kyllä tuossa varmaan 10 minuuttia meni ennen kuin käynti tasaantui. Pahaa teki käyttää.

Sitä ennen vaihdoin DI-kasetin, tarkastin kaikki mahdolliset ja mahdottomat liitännät ja boksin maajohdon kiinnityksen. Olin jo uutta ja käytettyä boksia tilaamassa merten takaa. Kerkesin jo mummonkin myymään.

Tämä tarina siis Trionic5.2 TCS:n kanssa...en tiedä tasaantuuko se sun kone siitä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

lainattu jus:n kirjoituksesta:

Sopeutuminen
Suoritetun toimenpiteen jälkeen pitaa järjestelmä
sopeuttaa seuraavasti:

Huomaa
Moottorin pitaa olla kunnolla lämpimäksi kaytetty.
Perusahtopaineen pitaa olla säädetty oikeaan
arvoon. Käytä korkeaoktaanista ja korkealaatuista polttoainetta.

Käsivalintaisella vaihteistolla varustetut autot
1 Veda läppäkytkimen liitinkappaleen kumisuojus
pois ja suorita napojen 1 ja 2 yhdyskytkentä
rautalangalla Iiitinkappaleen takapuolelta
(simuloi kiinni olevaa läppakytkintä).

2 Tee tayskaasukiihdytys mahdollisimman suurella
vaihteella kierrosluvulta n 2000 r/min
min kierrosluvulle 3500 r/min.
Koska sopeuttamisalueen (2750 - 3250 r/min)
lyhimman lapikayntiajan tulee olla pitempi
kuin 3 sekuntia, on sopeutus hyvä suorittaa vastamaessa.

Menettely toistetaan, kunnes suurin nimellisahtopaine
polttoainelaatu yms. huomioon ottaen saavutetaan.

3 Poista ohituskytkenta ja aseta kumisuojus paikalleen.

Automaattivaihteistolla varustetu autot

1 Veda Iappakytkimen liitinkappaleen kumisuojus
pois ja suorita napojen 1 ja 2 yhdyskytkenta rautalangalla liitinkappaleen takapuolelta (simuloi kiinni olevaa Läppäkytkintä).

2 Suorita kiihdytys mahdollisimman suurella
kaasunpainalluksella vaikuttamatta kuitenkaan
Kick-down-toimintoon kierrosluvulta n.
2000 r/min kierrosluvulle 3500 r/min.

Koska sopeuttamisalueen (2750 - 3250 r/min)
lyhimman lapikayntiajan tulee olla pitempi
kuin 3 sekuntia, on sopeutus hyvä suorittaa vastamaessa.

Menettely toistetaan, kunnes suurin nimellisahtopaine
polttoainelaatu yms. huomioon ottaen saavutetaan.

3 Poista ohituskytkenta ja aseta kumisuojus paikalleen.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:lainattu jus:n kirjoituksesta
Tarkennukseksi, Nuo oli kirjasta Saab 9000 DI/APC-järjestelmä M1989-.
Voi olla että toimivat 92:eenkin.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, tuohan on DI/APC:n ahtopaineen / sytkän sopeutusajo, tuossa 2.4.2 versiossa (vm-92) ei ole läpälle asentokytkintä, vaan asentoanturi, jota ei tarvitse hyppylangoilla ohitella (kunhan vaan perussätö on kohdillaan).

LH-jetille (2.4.2) on lisäksi oma "nopeutettu" oppimisprosessi, jossa kone käytetään lämpimäksi tyhjäkäynnillä, sammutetaan, uudestaan käyntiin, tyhjäkäyntiä n. 2min, ajoon, vauhtia n. 70km/h, virrat pois ja heti uudestaan käyntiin (tai jotain tohon suuntaan). Periaatteessa n. 10min normaali ajo lämpimällä koneella pitäisi riittä LH-jetin oppimiseen. Pitää ootella, että saa ton kytkimen ilmattua ajokuntoon, että pääsee kokeilemaan. Perhana kun haittaa tämä byroolla luuhaaminen (jotkut tuntuvat kutsuvan tätä työn teoksi...) pahasti näitä "harrastuksia" :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jep, mulla oli lisäpointtina, että myös tuo tyhjäkäynti sopeutuu. Aluksi saattaa tuntua siltä, että kaikki mahdollinen on väärinpäin, kun suhisee, sytkyy ja paukkuu, mutta kaikki saattaa siltikin olla oikein. Tarvii vaan vähän aikaa venytellä ja totutella.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oolsprait, kytkin ilmattu ja nyt pauttiarallaa 10km ajelua takana. Havaintoja: siis aivan uskomattoman nätti käynti lämpimänä 8O En voi kun suositella tasapainoakselin ketjun poistoa kaikille. Toi tonnari eteni nyt melkein tyhjäkäynnilläkin ihan ohjuksena, peruspaineiden tietämillä ja maltillisella kaasunkäytöllä ihan käsittämätön veto, hyvä ettei lähteny lapasesta tuolla märällä, kun takana oli vielä Hakkapeliitat 8O 8) Mutta sitten se mutta, mitä kaikki odotatte: Heti kun tarjoaa tosissaan tohvelia, tulee sarja todella teräviä nykäisyjä, ja jos noista ei ota opikseen ja pitää nilkan suorana, niin terävä nykiminen vaihtuu tasaisen nypyttävään, ehkä hieman puuromaiseen kiihtyvyyteen, mutta ei siis todellakaan kulje niinkuin pitäis, vaikka ahtomittari on kiltisti punaisen rajalla. Eli siis toi ei kestä yhtään kunnon ahtoja/runsasta kaasua. Check Engine ei pala ja tyhjäkäynti edelleen hukassa kun tuota illalla öljynvaihdon ja uusien syylärinesteiden laiton jälkeen kylmänä käynnistelin.

Voisko sittenkin olla DI-kasetti olla ottanut itseensä lojuttuaan auton sisällä ties missä asennoissa melkein pari kuukautta? Toki se oli pystyasennossa hyvän aikaa ennen ensikäynnistysyritystä pari viikkoa sitten. Ei haise yhtään palaneelle ja öljytkin pysyneet kasetin sisällä (ei ainakaan näy valumia missään).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:Oolsprait, kytkin ilmattu ja nyt pauttiarallaa 10km ajelua takana. Havaintoja: siis aivan uskomattoman nätti käynti lämpimänä 8O En voi kun suositella tasapainoakselin ketjun poistoa kaikille. Toi tonnari eteni nyt melkein tyhjäkäynnilläkin ihan ohjuksena, peruspaineiden tietämillä ja maltillisella kaasunkäytöllä ihan käsittämätön veto, hyvä ettei lähteny lapasesta tuolla märällä, kun takana oli vielä Hakkapeliitat 8O 8) Mutta sitten se mutta, mitä kaikki odotatte: Heti kun tarjoaa tosissaan tohvelia, tulee sarja todella teräviä nykäisyjä, ja jos noista ei ota opikseen ja pitää nilkan suorana, niin terävä nykiminen vaihtuu tasaisen nypyttävään, ehkä hieman puuromaiseen kiihtyvyyteen, mutta ei siis todellakaan kulje niinkuin pitäis, vaikka ahtomittari on kiltisti punaisen rajalla. Eli siis toi ei kestä yhtään kunnon ahtoja/runsasta kaasua. Check Engine ei pala ja tyhjäkäynti edelleen hukassa kun tuota illalla öljynvaihdon ja uusien syylärinesteiden laiton jälkeen kylmänä käynnistelin.

Voisko sittenkin olla DI-kasetti olla ottanut itseensä lojuttuaan auton sisällä ties missä asennoissa melkein pari kuukautta? Toki se oli pystyasennossa hyvän aikaa ennen ensikäynnistysyritystä pari viikkoa sitten. Ei haise yhtään palaneelle ja öljytkin pysyneet kasetin sisällä (ei ainakaan näy valumia missään).
Tollanen oli mun edellinen tonnari kun se di-kesetti oli sökö, meni nätisti ja kulki normaalisti kun ajeli rauhakseen, sitten kun löi lämää niin kolisi ja tärisi niin helkutisti, luulin jo automaattilaatikkoviaksi :D
Mulla olisi lainata ehjä di-kasetti josset saa lähempää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
louhelai
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Sytkäkasetti vaihtoon

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Mulla oli samat oireet. Sytkäkasetin vaihto auttoi.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

:oops: :oops: ja vielä kerran :oops:

Eipä ollut DI-kasetti nykimisten aiheuttaja, kahta eri kasettia omani lisäksi kokeilin, sama homma, ahdoilla alkoi rykiminen. Kokeilin mankkuvena irti peruspaineilla, kulki toudella tasasesti ja ilman nytkytystä vaikka talla pohjassa. Siispä ryhdyin pohdiskelemaan (valitettavasti ilman neuvoa-antavaa, niin ei tullut mitään kuningasideoita :roll: ), ja päädyin että voisko tuo mankkuvena jumittaa --> antaa liikaa ahtoja --> painekytkin katkaisee bensansyötön. Teoria ei oikein natsannut turbo-mittarin toimintaan, sillä se ei todella noussut kun ehkä millin punaiselle kun rytkytys alkoi. Noh, sitten vähän kopistelin mankkuvenaa ja älysin vielä testata hukkaportin liikkumista. No sieltä se sitten löytyi: löysä letkuliitos. Mankkuvenalta hukkaportille menevän letkun klipsi ei ollut hukkaportin "nipalla", vaan sen alapuolella. Tuosta sitten ahdoilla ilmeisesti falskasi sen verran, että hukkaportti ei auennutkaan --> paineet tappiin ja rytkyti-nytkyti kun bensantulo katkeaa...Klipsi kiinni niin johan vetää tasaseen :D

Mutta edelleen, tuo ei käy tyhjäkäyntiä kylmänä pätkääkään, kaasulla tarttee pitää käynnissä :? :?:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siinä läppä kotelossa on top ruuvi josta voi hiukan säätää tyhjäkäyntiä,
mutta jos se kerta lämpöisenä käy niin ei tuota ruuvia kannata väännellä.
Olisko ns..ryyppy puolella jotain häikkää..? (tyhjäkäynti moottori/venttiili)

Mites tonnarissa tämä "ryyppy" on toteutettu..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin