Ilmastointi vuotaa, vika löydetty mikä avuksi?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Nyt taas hönkii kylmää 8) . Kylmäaineena käyttivät mp52. Yksi vuodon aiheuttaja on korjattu: painepuolen venttiilin jousi oli väsynyt ja päästi painetta ulos, uusi neula tilalle. Toivotaan että toimisi ensi kesänäkin.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Hyvinhän tuo toimi viikon :cry: . Vuotaa kompressorilta lähtevän letkun liittimestä (se pienempi letku). Onko yrityksiä, jotka tekevät uuden liittimen vanhan tilalle?

Hiflexillä Joensuussa on laitettu tuo liitin joka nyt vuotaa, eli eivät saaneet toimivaa, eivät kylläkään luvanneet mitään kun tuon liittimen mikä nyt vuotaa tekivät.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä varmaan Joensuun Hiflexissä saattaisivat onnistua tekemään tiiviinkin liitoksen. Omassa autossani on ilmastointiputkistossa kaksi Helsingin Hiflexin tekemää liitosta ja kaksi ilmastointikorjaamon (Uudenmaan autovarustelu) itse puristamaa liitosta.

Tarkoituksena oli vaihtaa vanhoihin päihin uudet letkut, mutta kompressorilta lauhduttimelle menevän letkun liitos ei Hiflexin tekemänä meinannut onnistua. Ensimmäinen yritys oli liian tiukka, letkusta kudos poikki ja poksahti liitoksen juuresta, toisella kerralla olivat liian varovaisia ja liitos vuoti heti alkajaisiksi. Kolmatta yritystä ei sitten annettukaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Ei viitsisi kokeilla onnistuuko liitos vai ei kun täyttö maksaa ~70€. Siitä silmästä ei näe nesteenpintaa jostain syystä ja joutuu tyhjentämään järjestelmän ja täyttämään uudelleen. Pitää varmaan hommata uusi letku siihen. Ostetaan osastolla on ostoilmoistus jo.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Asiaan hieman liittyen:

Ilmastointi (ohjainyksikkö?) ei lähetä "käskyä" vimpaimelle, eli siis että virta ei ilmeisesti kulje tai ohjainyksikkö on vaan sökö. Minkälainen/hintainen projekti on tämänkaltaista vikaa korjailla?

Kiitosta jälleen kerran tien valaisemisesta! :P
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

öööm..

onko siinä ilmastoinnissa edes olemassa mitään ohjainyksikköä tms muuta härpäkettä, mikä sitä laitetta ylipäätään ohjaa ja käskyttää?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Itse jouduin uusimaan sen ACC paneelin, koska ilmastointi puhalsi välillä täysiä. Vaihto-osana maksaa Hartikaisella ~1200€ 8O. Käytettynä sain 100€:lla. Nyt pitää enää ilmastointi saada pelittämään.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Elikkäs että käytetynä voi vielä saada suht edullisesti? Onko osa mallia tee/vaihda_se_itse, vai onko turvallisinta suoraan osan kera kääntyä ilmastointialan asiantuntijan puoleen, joka samalla tsekkaisi mahdolliset vuodot ja täyttäisi vimpaimen myös? :P
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Se paneeli lähtee irti kun takaa työntää eteenpäin. Kalibrointia ei kannata unohtaa.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tjeps. :P Kiitosta infosta! :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Todennäköisin syy siihen että kompressorin magneettikytkimelle ei tule jännitettä ei liene ACC:n ohjauspanelin vika vaan vuoto järjestelmässä. Jos painetta ei ole tarpeeksi, painekatkaisin katkaisee virran ennenkuin se ehtii magneettikytkimelle. Painekatkaisimessa on yli- ja alipainekatkaisu ja taisi olla vielä yksi sulkeutuva kontakti siellä keskivaiheilla. Ja onhan siellä vielä pakkaskytkinkin, joka stoppaa kylmennyksen jos höyrystinkenno jäätyy.

Vai tarkoititko Tonppa todellakin, että olet mitannut ohjauspanelin liittimestä paine- ja pakkaskytkimen läpi kompressorille lähtevän jännitteen, eikä jännitettä löytynyt vaikka ACC oli AUTO-asennossa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

ööps, jäin kiinni: enhän itse ole mitannu ko. vimpainta, vaan myynnissä olevassa autossa tämänkaltaista vikaa kuulemma ilmastoinnissa on.. :oops: :lol:

En ollenkaan sen tarkemmin tiedä, että mitä ne kaverit ilmastointihuollossa ovat tuumanneet...vai tuumasivatko mitään. :P

Eli että siis vika joko paneelissa, tai sitten vain yksinkertaisesti, ettei ole tarpeeksi ainetta..? :) :?:
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Vaihdoin kompuralta lähtevän letkun viikonloppuna. Tänään kävin täytättämässä järjestelmän. 1,1 kiloo laitettiin kylmäainetta, mutta kompura ei lähde käyntiin, missä vika saattaisi olla ja paljon sitä pitää järjestelmässä olla

Ennen letkun vaihtoa ilmastointi toimi täysin normaalisti. Auto edelleen 9000cs -92.
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

r12 juu, mp52 käytettiin. Aikaisemmin kesällä täytettiin myös tuo 1,1kiloa ja silloin toimi kompura hyvin. Voiko se painekytkin hajota ihan noin vain?. Ja onko se painekytkin samassa "mötikässä" kiinni kuin missä se kuuluisa silmä sijaitsee? Silmästä ikinä nähnyt nesteen pintaa.

Tarraa joka kertoisi aineen ja sen täyttömäärän en ole vielä onnistunut löytämään.

Ja jos vika on tuossa painekytkimessä, eikös ne mehut tuu ulos kun sen vaihtaa?, ja silloin taas täytettävä uudestaa (76,20€)
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Ei ainakaan suurempaa pitäisi olla. Viime talvena jouduttiin vaihmaan puskurin päällinen ja etu vilkku ku tuli auto etukulmaan. Ei taida tarraa olla meikäläisen tonnarissa.

Jos painekytkimen uusii mitä muuta kannattaa uusia samalla? Onko järjestelmän muuttaminen r134a:ksi järkevää tehdä samalla?
Vastaa Viestiin