Tonnarin koneremontti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Missäs kaikki tietävät henkilöt oikein piilottelevat?? 8O
No nyt on kuitenkin lohko saanut hienon mustan värin, luulisin että on paljon kiitollisempi väri kuin tuo punainen jossa näkyy kaikki mahdollinen lika/ruoste turhan hyvin.
Noissa kampuran kauloissa ei ollut kuin jotain pienenpieniä naarmuja, lähtivät paritonisella vesihiomapaperilla kevyesti hiomalla, tuskin tuota kampuraa tarvitsee viedä kiillotettavaksi/hiottavaksi, mielestäni riittää kun lyö vaan vakiokokoiset laakerit sisään ja lähtee ajelemaan? Ei ole ainakaan sitä riskiä että jää liian ahtaaksi ylikokolaakereilla koneistuksen jälkeen, eikä viitsisi maksaa aivan turhasta.
Jos sylinterien hoonauttaminen maksaa liikaa niin täytyy hoonata itse jollain porakonesysteemillä, moponkin/prätkän sylinteristä tuli ihan ok niin, ja sama periaatehan noissa on :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Voikos tuon öljymäärän anturin ottaa pois ja tulpata sen aukon, se vaurioitui hieman koneen irrotuksen yhteydessä, ja muutenkin taitaa olla tyypillinen vuotokohta. Pitäisikö sen piuhojen väliin laittaa jokin vastus jottei tietokone herjaa öljynmäärää? Öljytikusta näkee ihan riittävän hyvin määrän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kertokaakas mitä tuolle toisen tasapainoakselin rattaalle on tapahtunut tai siis mihin se on kadonnut 8O
Varoitus: kuva on aika iso (vajaa mega), tuon msn:n latausohjelma ei suostunut toimimaan joten jäi isoksi.
Tuo kohta jossa rattaan pitäisi sijaita, on ihan sileä, kuin sorvattu, eli tuossa koneessa on pyörinyt vain toinen akseli, eipä ihme että täristi tyhjäkäynnillä.
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=181

Kaikki muuta rattaat olivat ihan ok paitsi tuo, kiristin oli tullut kaikki ulos mutta ketju ei ollut vielä niin löysä että olisi hyppinyt yli.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Kesä 29, 2005 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Voikos tuon öljymäärän anturin ottaa pois ja tulpata sen aukon, se vaurioitui hieman koneen irrotuksen yhteydessä, ja muutenkin taitaa olla tyypillinen vuotokohta. Pitäisikö sen piuhojen väliin laittaa jokin vastus jottei tietokone herjaa öljynmäärää? Öljytikusta näkee ihan riittävän hyvin määrän.
Tulppaa se anturin reikä vaikka öljynpaineanturilla :)

Motonet:
ÖLJYNPAINEANTURI SAAB 9000 --98
VAROITUSVALOLLE, jollei toisin mainita
9000 86-- tiivisterengas/lattaliitin. . . . . . . . . . . . 37-0023 3.30 ???

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Voikos tuon öljymäärän anturin ottaa pois ja tulpata sen aukon, se vaurioitui hieman koneen irrotuksen yhteydessä, ja muutenkin taitaa olla tyypillinen vuotokohta. Pitäisikö sen piuhojen väliin laittaa jokin vastus jottei tietokone herjaa öljynmäärää? Öljytikusta näkee ihan riittävän hyvin määrän.
Tulppaa se anturin reikä vaikka öljynpaineanturilla :)

Motonet:
ÖLJYNPAINEANTURI SAAB 9000 --98
VAROITUSVALOLLE, jollei toisin mainita
9000 86-- tiivisterengas/lattaliitin. . . . . . . . . . . . 37-0023 3.30 ???
Tuskin sopii tuohon isoon reikään, öljynpaineanturi on ihan eri paikassa, tuo mittaa vain öljyn määrää :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Viitsisikö joku ystävällinen kanssasaabisti tarkistaa EPC:stä onko 9-5:n jakoketju, ohjurit ja rattaat samat kuin vm 1993 2.3T tonnarissa?

Mulla on EPC ainoastaan tuossa hajonneessa pöytäkoneessa :(
Jos nuo jakopään kamat sopivat niin sitten kannattaa tilata 9-5:n koko sarja jossa tulee paljon tiivisteitä, liimaa, ja tasapainoakselien kamat myös, mutta nuo viimeksimainitut eivät taida kaikki sopia.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kertokaakas mitä tuolle toisen tasapainoakselin rattaalle on tapahtunut tai siis mihin se on kadonnut
Aika rajulta näyttää 8O

Lähinnä tulee mieleen se, että akseli on leikannut kiinni
ja ketju pomppinut iloisesti hampaiden yli kuluttaen ne olemattomiin :?
Hurjalta kuulostaa, liekö edes mahdollista...
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Ronska kirjoitti: Aika rajulta näyttää 8O

Lähinnä tulee mieleen se, että akseli on leikannut kiinni
ja ketju pomppinut iloisesti hampaiden yli kuluttaen ne olemattomiin :?
Hurjalta kuulostaa, liekö edes mahdollista...
Tämähän on taas täysin eri asiaa, ja rattaat ja voimat hieman toisenlaisia, mutta kyllähän honda monkeynkin koneesta osaa hävitä öljypumpun rattaasta pykälät olemattomiin pumpun pyöriessä, ketjua vaurioittamatta ja ilman sivuääniä...?
:oops:
Sanoinpas perkule 8) :lol:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Molemmat akselit pyörivät kyllä kun tuota purin, eikä tuossa akselissa näkynyt merkkejä kiinnileikkaamisesta. Kaiketi tuo on sitten ihan normaali näky, ihmettelin vain kun ei ollut kulunut esimerkiksi alarattaasta johon kohdistuu paljon suurempi voima, ja tuo toisen akselinkin ratas oli vielä ihan hyvä. Selvä valmistusvirhe sanoisin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

EPC:n mukaan rattaat,ketju, kiristin sekä ylimmäinen ketjunohjain ovat samat, mutta sivulla olevat ohjaimet muuttuvat vm-94 lähtien.

Speedpartsin sivuilla on kuvat noista sarjoista, siellä näkee noiden laahaimien erot :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minä kiitän, muistikuvan mukaan 9-5:n ohjaimet olivat tosiaan vähän erilaisia, harmi juttu. Täytyy kaivaa jostain mappi-ö:stä esiin 9-5:n vanhat ohjaimet ja testata saisiko niitä jotenkin rakenneltua tuohon vanhempaan lohkoon.
Ei keneltäkään sattuisi löytymään uudenveroisia sivuohjureita tuohon pitkälohkoiseen? Mun mielestä ainakin toinen oli aika syvillä urilla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Viitsisikö joku ystävällinen kanssasaabisti tarkistaa EPC:stä onko 9-5:n jakoketju, ohjurit ja rattaat samat kuin vm 1993 2.3T tonnarissa?

Mulla on EPC ainoastaan tuossa hajonneessa pöytäkoneessa :(
Jos nuo jakopään kamat sopivat niin sitten kannattaa tilata 9-5:n koko sarja jossa tulee paljon tiivisteitä, liimaa, ja tasapainoakselien kamat myös, mutta nuo viimeksimainitut eivät taida kaikki sopia.
Tossa vertailun vuoksi:

Kiristin ja kaikki rattaa näyttäis samalta. Ketjussa eri numero. Jos pääsee vertaamaan vierekkäin niin selviää sillä?

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut peinu, Ti Elo 07, 2007 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olipas kätevästi loihdittu ote EPC:stä :)
Näyttäisi tosiaan ketju ja pyörät olevan samoja, eli kannattaa tilata tuo 9-5:n sarja jo noiden vuoksi, maksaa 197 euroa ja paljon mukavaa tavaraa sisällä :) Jos kokeilisi rakentaa tuohon vanhaan lohkoon kokonaan tuon uudemman ketjusysteemin, ei kait siinä ole muita ongelmia kuin saada ne mahtumaan jakokopan sisään, lohkoonhan voi vaikka porata kiinnitysreikiä noille ohjureille jne.
Sittenhän voisi jättää tonttuunkin tasapainoakselit käyttöön jos tuon koko 9-5:n setin saa viriteltyä paikalleen :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hommaa laahaimet PCS:ltä jos ei ole hirmunen kiire. Saabilta (=Laakkonen) kyselin noita nokkaketjun laahaimia, olisko ollut n. 90€ kappale, PCS:ltä samat n. 25€ ja 27€...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Täytyypä ensin koettaa soveltaa noita uudemman mallisia laahaimia paikalleen, jahka saan lohkon koneistamosta. 9-5:n tasapainoakselien alaratas eli se mikä on kampiakselilla, on ilmeisesti vähän ohuempi, eli siihen väliin pitää sorvauttaa jokin pusla tms.

Edit: minkäsvuoksi Motonet myy tiivistettä öljypohjaan, sehän kannattaa ehdottomasti liimata jottei vuoda?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin