Siis vaikka auto olisi vapaalla ja parkissa?Myrkky kirjoitti:Saas nähdä, kuin pitkään tonnarin laatikko elää ja hyvin voi.. kaikissa tilanteissa kytkimen ylhäällä ollessa kahisee hieman. Mikä laakeri muuten tekee suurimmalla todennäköisyydellä tuon ilmiön? Meinaan jos vaihtais vaan sen/ne jotka selkeästi sököjä on ja toivoisi parasta..
Vaihdelaatikon laakerit
Kyllä, hieman voimakkaammin ajossa mutta sama ääni myös parkissa(joskin tuollaisia ääniä on tottunut kuulemaan kun on noita abarth:eja ollut.. se oli normaalia.. eli ääni ei ole kova).Suppari kirjoitti: Siis vaikka auto olisi vapaalla ja parkissa?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Nostetaas tätä topikkia hieman. Eli nyt on sitten FM-aski levällään pöydällä No ei mikään ihme että piti ääntä, on meinaan useammassakin laakerissa sanomista. Muunmuassa menoakselin kytkimen puoleinen päätylaakeri pyörinyt pesässään , laakeripinnoissa sormin tuntuvia skraaduja. Perän molemmilla puolilla pinnoissa sellasta "hiontajälkeä", ja mitäs vielä..niin joo apparin puolen vetarin kuulalaakeri suht entinen. Sinne menoakselin pikkurattaan "kuoppaan" oli kertynyt lietettä ja metallijauhoa hieman.
Että sellasta.
Matalakantaisten torxien keksijälle voisin antaa hieman rakentavaa palautetta
Että sellasta.
Matalakantaisten torxien keksijälle voisin antaa hieman rakentavaa palautetta
M97CSB234EFM57001 RE85
Ihan "normaalia".ysikoo kirjoitti:Muunmuassa menoakselin kytkimen puoleinen päätylaakeri pyörinyt pesässään
Tyypillistä tämäkin.ysikoo kirjoitti:niin joo apparin puolen vetarin kuulalaakeri suht entinen.
Laittaa akku- tai paineilmakäyttöiseen hakkaavaan mutterimyllyyn torksipään kiinni ja pyörittää sillä ne auki (ja kiinni).ysikoo kirjoitti:Matalakantaisten torxien keksijälle voisin antaa hieman rakentavaa palautetta
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Vaihdelaatikon laakerit
Laatikko FM 54003 (2.0 lpt 1998 malli). Ajettu n. 270tkm. Ekan kerran öljyt vaihdettu oston yhteydessä 2011 ja oli magneetissa metallisilppua. Sen jälkeen pari kertaa vuodessa vaihdettu ja ei ole ollut enää metallisilppua.
Itse vaihteet ei pidä ykkösen vihellystä lukuunottamatta ääntä ja vaihtuvat mallikkaasti. Sen sijaan tasauspyörästö pitää jonkin verran ääntä ja perä (?) etenkin hitaissa nopeuksissa kun vaan vapaalla antaa rullata.
1. Onko suosittella jotain osaavaa tekijää katsomaan ton lootan läpi? Mielellään kohtuullisen ajomatkan päässä pääkaupunkiseudusta, mutta myös mökkipaikkakunnan (Nilsiä) lähistöllä onnistuu silloin kun siellä olen.
Alkuperäinen laatikon korjaussarja REPAIR KIT P/N 54 40 516 ei maksakaan enää 150-200 egeä vaan 500 egeä (?). Taitaa kaikki muutkin osat kallistuneet roimasti.
2. Ja mietin muutenkin, onko se laatikko vai voisko ääntä pitää tuo väliakselin laakeri tai jokin muu kuin itse laatikko. Ääni kovenee aina talvirenkailla (pyörän laakeri? Vetonivelet? ) ajaessa. Niin tekee tilalle ostetulla laatikolla, jonka piti olla kunnossa ja äänetön. Mun talviauton eli CC-tonnarin laatikko ei pidä mitään ääntä kuin mitä asiaan kuuluu, mutta aina CS:ään siirtyessä tuo ääni yllättää.
Itse vaihteet ei pidä ykkösen vihellystä lukuunottamatta ääntä ja vaihtuvat mallikkaasti. Sen sijaan tasauspyörästö pitää jonkin verran ääntä ja perä (?) etenkin hitaissa nopeuksissa kun vaan vapaalla antaa rullata.
1. Onko suosittella jotain osaavaa tekijää katsomaan ton lootan läpi? Mielellään kohtuullisen ajomatkan päässä pääkaupunkiseudusta, mutta myös mökkipaikkakunnan (Nilsiä) lähistöllä onnistuu silloin kun siellä olen.
Alkuperäinen laatikon korjaussarja REPAIR KIT P/N 54 40 516 ei maksakaan enää 150-200 egeä vaan 500 egeä (?). Taitaa kaikki muutkin osat kallistuneet roimasti.
2. Ja mietin muutenkin, onko se laatikko vai voisko ääntä pitää tuo väliakselin laakeri tai jokin muu kuin itse laatikko. Ääni kovenee aina talvirenkailla (pyörän laakeri? Vetonivelet? ) ajaessa. Niin tekee tilalle ostetulla laatikolla, jonka piti olla kunnossa ja äänetön. Mun talviauton eli CC-tonnarin laatikko ei pidä mitään ääntä kuin mitä asiaan kuuluu, mutta aina CS:ään siirtyessä tuo ääni yllättää.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Vaihdelaatikon laakerit
Jos nyt vaikka muita äänen lähteitä ensin sitten kokeilisin metsästää kuten esim. pyöränlaakerien yms. vaihdolla.
Mutta onko teillä suositella hyvää laatikkoasiantuntijaa, joka voisi tuon mun vanhan laatikon käydä läpi ja uusia tarvittavat osat? Ei ole kiire eli ajan kanssa voi tehdä.
Mutta onko teillä suositella hyvää laatikkoasiantuntijaa, joka voisi tuon mun vanhan laatikon käydä läpi ja uusia tarvittavat osat? Ei ole kiire eli ajan kanssa voi tehdä.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Vaihdelaatikon laakerit
Oman tonnarin vastaavan laatikon rempanneena (laakerit, synkrot, stefat ja vahvistukset) tuohon kyllä uppoo huolella euroja kun laittaa perusjutut uusiksi. Laakerit tuli suomesta ja muut sitten maailmalta joten remppa kesti hyvän tovin ja muistaakseni osiin meni reilu 700€ quaifen lukkoa silloin ei saanut mistäänJoni.Komulainen kirjoitti: ↑Ti Joulu 29, 2020 14:15Jos nyt vaikka muita äänen lähteitä ensin sitten kokeilisin metsästää kuten esim. pyöränlaakerien yms. vaihdolla.
Mutta onko teillä suositella hyvää laatikkoasiantuntijaa, joka voisi tuon mun vanhan laatikon käydä läpi ja uusia tarvittavat osat? Ei ole kiire eli ajan kanssa voi tehdä.
9000 cse jubi 2.0, hx35pro, genV hypergate, ev14 957cc, cooleri, 3" rst putkisto yms
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Vaihdelaatikon laakerit
Niin osat maksaa ja työkin.
Löytyisikö clubillaista ketään tekijää kohtuuhintaan? Osia voin alkaa itsekin metsästämään tai mikä tekijälle on vain helpoin homma.
Ja siis kiire ei ole, koska ko. autossa on toinen laatikko kiinni ja mulla kaksi tonnaria. Itse asiassa CC-tonnarissa noin 40 000 km ajettu sellainen.
Löytyisikö clubillaista ketään tekijää kohtuuhintaan? Osia voin alkaa itsekin metsästämään tai mikä tekijälle on vain helpoin homma.
Ja siis kiire ei ole, koska ko. autossa on toinen laatikko kiinni ja mulla kaksi tonnaria. Itse asiassa CC-tonnarissa noin 40 000 km ajettu sellainen.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90