tevisu kirjoitti:Tänään tuli tapeltua tonttuun tuo Saabin sporttialusta alle; etupään tolpat irti ja uudet paikoilleen vartissa, mutta....
...takaiskareiden alapäässä ne perinteiset pultit olivat niin jumissa, että lopulta oli takavakaajakin irti ja rälläkkä laulanut muutamaan otteeseen. Viisi tuntia meni takapään kanssa.
Yksin en olisi selvinnyt, kiitokset vaan avuliaalle rata-autoilijalle...
Mulla oli sama sirkus ton CSE:n kanssa. ja Aero huutaa uutta alustaa alleen. v*tun takaiskarit. ei maistu kun ne on kuitenkin aivan jumissa. perkele. sviddu "sportschassi" on taas speedpartsin valikoimis mut aeroon oon aatellu tota Bilstein+H&R, onko vinkkiä mistä irtois halvimmalla?
No tulipas tääkin threadi sopivasti silmien eteen.
Just laitoin airon alle bilsteinin sportit ja kävin koeajolla. Aaaaargh. Ajettavuus tuli mutta mukavuus meni. Tosin mukavuus tulee takaisin kun mittariin nousee nopeutta 100+ km/h.
Entinen sassin alusta oli todella ärsyttävä niiailuineen jarrutettaessa ja keulimisineen lähetettäessä. Lisäksi meinasi tulla löysät housuun kun yritti tehdä edes jonkinlaista väistöliikettä tuolla alustalla.
Bilsteinin kanssa nuo ongelmat kyllä katosivat täysin mutta pintakovuus ja nypytys rupesivat käymään välittömästi hermoille.
Ei taida tonttuun löytyä muuta kuin kompromissialustoja elikkä mukavuus ilman ajettavuutta tai sitten ajettavuus ilman mukavuutta.
...
Ja ne takaiskarit lähtee sitten irti 10 minuutissa kun ottaa pikkurälläkän ja ensin leikkaa poikki iskarin akselin sieltä muovisuojan sisältä, seuraavana kääntää iskaria taaksepäin ja leikkaa alakiinnitykseen poikittaisen katkon, sitten toiseen suuntaan ja toinen katko ja repäsee koko putken pois sieltä.
Pultin loppuun käy sitten sama juttu elikkä rälläkällä kolmeen osaan, roskat pois ja takavakaaja irti. Tilaa tulee kummasti lisää kun ottaa takatukivarren pultin irti taka-akselista ja jousen pois. Uudet iskarit ja vakaaja kannattaa asentaa jonkun kiinnileikkautumista estävän tökötin kanssa niin on seuraavan kerran helpompi homma.
vtp9k kirjoitti:No tulipas tääkin threadi sopivasti silmien eteen.
Just laitoin airon alle bilsteinin sportit ja kävin koeajolla. Aaaaargh. Ajettavuus tuli mutta mukavuus meni. Tosin mukavuus tulee takaisin kun mittariin nousee nopeutta 100+ km/h.
Entinen sassin alusta oli todella ärsyttävä niiailuineen jarrutettaessa ja keulimisineen lähetettäessä. Lisäksi meinasi tulla löysät housuun kun yritti tehdä edes jonkinlaista väistöliikettä tuolla alustalla.
Bilsteinin kanssa nuo ongelmat kyllä katosivat täysin mutta pintakovuus ja nypytys rupesivat käymään välittömästi hermoille.
Ei taida tonttuun löytyä muuta kuin kompromissialustoja elikkä mukavuus ilman ajettavuutta tai sitten ajettavuus ilman mukavuutta.
...
Ja ne takaiskarit lähtee sitten irti 10 minuutissa kun ottaa pikkurälläkän ja ensin leikkaa poikki iskarin akselin sieltä muovisuojan sisältä, seuraavana kääntää iskaria taaksepäin ja leikkaa alakiinnitykseen poikittaisen katkon, sitten toiseen suuntaan ja toinen katko ja repäsee koko putken pois sieltä.
Pultin loppuun käy sitten sama juttu elikkä rälläkällä kolmeen osaan, roskat pois ja takavakaaja irti. Tilaa tulee kummasti lisää kun ottaa takatukivarren pultin irti taka-akselista ja jousen pois. Uudet iskarit ja vakaaja kannattaa asentaa jonkun kiinnileikkautumista estävän tökötin kanssa niin on seuraavan kerran helpompi homma.
Piditkö vakiojouset vai laitoitko madaltavat? Ton edellisen tapauksen yhteydessä tuli ruiskittua kotelosuoja-ainetta sinne pusliin ja pulttiin joten toivottovasti auttaa sitten joskus.
JouniCSE kirjoitti:Piditkö vakiojouset vai laitoitko madaltavat? Ton edellisen tapauksen yhteydessä tuli ruiskittua kotelosuoja-ainetta sinne pusliin ja pulttiin joten toivottovasti auttaa sitten joskus.
Vakiojouset, tosin uudet sellaiset. Vertasin vanhoihin ja eipä noissa ollut pituuseroa joten aika hyvin vakiojouset näyttävät kestävän.
Toinen havainto tuosta bilsteinin etutolpasta oli että se on aeron vakioiskaria 10 mm pitempi jousituen alapäästä jousilautasen yläosaan.
Nyt on viikko ajeltu tuolla "Saabin Sportti-alustalla" ja pikkuisen kokemuksia tässä. Samalla tasapainoitettiin renkaat ja tänään katsottiin camberit ja casterit jne. Nyt kulkee melko junamaisesti; niin kuin 205 renkailla voi kulkea. Nyt vasta ymmärrän tonnareiden matkaominaisuuksien kehujia.
Mutta uudesta alustasta plussat ja miinukset:
+ ei todelllakaan kivireki, 30tkm/vuosi, ei kiitos kivirekeä
+ kantaa kuorman mallikkaasti
+ kiihdytettäessä ei niiaile
+ maavara säilyy
+ minulle sopivan jämäkkä
+ asennus helppo paitsi takapää, etutolpat oli nimittäin kasattu ja kaikki uudet pultit ja mutterit olivat mukana, kuvallinen asennusohje.
- kaarreominaisuudet pettymys; kallistuu ihan liikaa (ainakin mun edellisen kolkin jälkeen)
- ihmeellinen pintakovuus: terävästi ottaa nuo pienimmät montut
- ainakin vielä näyttää, että etupään maavara jää hieman takapäätä korkeammalle
Mulla on 1000 km ajettu Sachsin sport -alustasarja,Powerflexin puslat , Speedpartsin "ajo-ominaisuuksien parannussarja" ja poikkituki konehuoneessa. Tällä setillä samat huomiot kuin tevisulla. Nyt 1000 km jälkeen pintakovuus on vähän hellittänyt tai takamus tottunut.Em seikkaa lukuunottamatta hieno alusta. Omien tuntemusten mukaan poikkituki ei tonnarissa ole pelkkää kosmetiikkaa !
Sachsin sarjaa saa ainakin PCS:n ja Länsiauton kautta.
AnttiR kirjoitti:Mulla on 1000 km ajettu Sachsin sport -alustasarja,Powerflexin puslat , Speedpartsin "ajo-ominaisuuksien parannussarja" ja poikkituki konehuoneessa. Tällä setillä samat huomiot kuin tevisulla. Nyt 1000 km jälkeen pintakovuus on vähän hellittänyt tai takamus tottunut.Em seikkaa lukuunottamatta hieno alusta. Omien tuntemusten mukaan poikkituki ei tonnarissa ole pelkkää kosmetiikkaa !
Sachsin sarjaa saa ainakin PCS:n ja Länsiauton kautta.
mitäs tää "ajo-ominaisuuksien parannus"- paketti oikein sisältää??
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Sain tonnari ajettavuuden omasta mielestäni huomattavasti paremmaksi, kun kallistin etupään joustitukia taaksepäin. Tein yläpään pulttien kiinnitysreiät soikeiksi. Yläpää salli 5 millin kallistuksen, sitten tulee pelti vastaan.
Ym. kallistus lisäsi Casteria muistaakseni noin 0.5 astetta (En muista tarkasti, löytyy kyllä dokumenteista). Auraus piti tietenkin säätää kohdalleen tämän operaation jälkeen. Ohjauksen keskitys voimistui huomattavasti, tottakai. Nyt auto kulkee suoralla tiellä suoraan, ilman että tarvitsee tehdä pieniä korjausliikkeitä.
Tuli sitten vaihdettua alatukivarsien takimmaiset puslat uretaanipusliksi (siniset), samoin kallistuksenvakaajan puslat, edessä ja takana. Kaikki auttoivat. Sitten vaihdoin vielä hammastangon puslat uretaanisiksi (punaiset, kovat?). Sekin auttoi, mutta vain vähän. Ja sitä ei olisi pitänyt tehdä. Rengasmelu kasvoi huomattavasti. Muitten puslien vaihto ei lisännyt rengasmelua lainkaan.
Lopullisesti tonnarin ajettavuus parani, kun ostin uudet kesärenkaat, Nokian NRVi 195/65 x 15. Entiset olivat Michelin Pilot Primacyt, V-renkaat nekin. Ne olivat todella surkeat. Nokian kitkoillakin on parempi ajaa. Jotenkuten Misukoilla pärjäsi, kun piti paineet selvästi yli Saabin ohjearvojen.
Matsu
9000 Griffin 1994
900i Special 3-ovinen 1987
vtp9k kirjoitti:
Just laitoin airon alle bilsteinin sportit ja kävin koeajolla. Aaaaargh. Ajettavuus tuli mutta mukavuus meni. Tosin mukavuus tulee takaisin kun mittariin nousee nopeutta 100+ km/h.
Entinen sassin alusta oli todella ärsyttävä niiailuineen jarrutettaessa ja keulimisineen lähetettäessä. Lisäksi meinasi tulla löysät housuun kun yritti tehdä edes jonkinlaista väistöliikettä tuolla alustalla.
Bilsteinin kanssa nuo ongelmat kyllä katosivat täysin mutta pintakovuus ja nypytys rupesivat käymään välittömästi hermoille.
No sanoppa muuta. Ite laitoin vuoden vakio Aero-alustalla ajelun jälkeen alle H&R:t ja Bilsteinit. Ajo-ominaisuudet parani kyllä, ei keuli ei sudi jne., mutta tuo kovuus, tärinä ja pauke.. huhhei Pitempää matkaa ajaa, niin alkaa selkä tottua vähän liikaakin noihin maanteiden poikittaissuuntaisiin vaurioihin.
Toiv. se siitä vähän edes asettuu Mutta onhan se tietty kiva ajaa mutkaan ny, eikä niin vikuroi kiihdytyksissäkään
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
hma kirjoitti:No sanoppa muuta. Ite laitoin vuoden vakio Aero-alustalla ajelun jälkeen alle H&R:t ja Bilsteinit. Ajo-ominaisuudet parani kyllä, ei keuli ei sudi jne., mutta tuo kovuus, tärinä ja pauke.. huhhei Pitempää matkaa ajaa, niin alkaa selkä tottua vähän liikaakin noihin maanteiden poikittaissuuntaisiin vaurioihin.
Toiv. se siitä vähän edes asettuu Mutta onhan se tietty kiva ajaa mutkaan ny, eikä niin vikuroi kiihdytyksissäkään
Kyllä se siitä asettuu ja persuskin puutuu pahimpiin töyssyihin. Itsellä tuo Bilsteinin alusta alkaa jo tuntua ihan mukavalta. Elikkä tuollaisen vajaat kaksi kuukautta kun kiusaat sillä mutkia niin hyvä tulee.
Nyt on reilun viikon ollu Aerossa toi Bilstein/H&R setti alla, aika kovalta se aluks tuntu ja tuntuu vieläkin, mutta kaippa siihe tottuu, nyt voi kuitenkin motarin ramppeihinkin ajaa, eikä kiihdytettäessä lähe niin keulimaan. Maavara kyllä katoo melko vähiin tolla -40mm setillä Tos CSE:ssä on se sachsin setti ja sitä tosiaan voi estoitta kanssa suositella.
Onko muuten olemassa joku tapa millä ne puslat saa edes suht helposti sinne kallistuksenvakaajan päihin?