Nokkaketjusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ng900aero kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Nokkaketju löytyi,
http://www.kskoneistamo.com/

Hintaa tälle avoimelle ketjulle tuli ketjulenkin kanssa n. 39,- euroa.
Kun Laakkonen pyytää 99,- euroa.

Nyt konetta duunaamaan..... :P
Hienoa! Et sattuisi tietämään saako umpinaista ketjua muualta kuin Saabin varaosatiskiltä?
Näillä on myös ketjun niitaus työkalut, joten samasta ketjusta saa myös
"umpinaisen" tässä ketjussa on sitten 130 lenkkiä.
Jos tilatessa sanoo että ne voisi niitata sen valmiiksi..!!!
Joten kai sitä voi ostaa myös metri tavarana... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7380
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kävin sitten minäkin kyttäämässä että miten paljon kiristäjä oli tullut ulos ja 12millii oli tulos eli vaihtoon vaan.

Ja halvalla ja helpolla tietty pitäis päästä, kuinkas muuten. :D

Nyt on vaan niin monen nimisistä ketjuista ollu juttua että pientä tarkennusta kaipais kun ei ole kuin 8-venaseen tullu jakoketju uusittua.

Saabilta siis saa alle 100euroon ketjun jonka saa vaihdettu kone paikallaan, kuhan on linkin mukaiset työkalut?
Tosin tuossakin mainitaan että olisi myös ketju jossa olisi ketjulukko mallia mopo(osanr.4) eli käsittääkseni vastaava mitä 9000CD23T oli hommannu.
Onko tuollaista saatavana myös saabilta ja kestääkö saman mitä niitattava?


Entäs sit noi motonetin ketjut:
900i-16 ja Turbo-16 84--92 KETJU (126 niv.). . . . . 25-5724 29.80e
900i-16 ja Turbo-16 '93 KETJU (jos 130 niv.). . . . . . 25-6160 27.80e

Olisivat ainakin kohtuuhintaisia, eikös toi jälkimmäinen oo tonnarin jossa tasapainoketju?

Onko noi nyt sellasia että kone pitäis nostaa keulilta että sen saa paikkaansa(kyse satkusta)?

Mitä eroo noilla on sitten tuohon saabin jatkettavaan, siis saiskos tuon moton ketjun laitettua jos olis tuollaiset työkalut kuin townsendin linkissä?

Paljon tuli kysymyksiä kun yritän pähkäillä että nostanko koneen pois vai en muun "syyshuollon" yhteydessä.

Kansi on tarkoitus joka tapauksessa irroittaa niin purkamista tulee muutenkin, lisäksi koneen tuet pitäis vaihtaa, ehkä kampuran stefat.
Kaikki noi kyllä tekee kone paikoillaankin mutta samalla tietty vois konehuonetta vähän siistiäkkin.....

Mutta jos joku noi eri vaihtoehdot jaksais selittää niin helpottais pähkäilyy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Sitten kun saat homman tehtyä niin olisi kiva kuulla miten tuo homma onnistuu ja missä kannattaa olla tarkkana. Itelläkin luultavasti sama projekti edessä.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Cruor kirjoitti:Sitten kun saat homman tehtyä niin olisi kiva kuulla miten tuo homma onnistuu ja missä kannattaa olla tarkkana. Itelläkin luultavasti sama projekti edessä.
Komea auto sinulla.. :P
*aloitan ketjun vaihdon tänään 1.9.2005 tai sitten homma alkaa huomenna
--ja konetta ei irroiteta, lisäksi ketju liitetään ketjulenkillä*
Se ketjulenkin paksumpi ( kiinteä ) pää laitetaan pyörimissuuntaan päin.
( avonaista päätä siis ei saa laittaa pyörimissuuntaan päin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitäisi löytää tehtaalla niitattu ketju, lukollisiin en luota, enkä oikeastaan noihin jälkeenpäin niitatuihinkaan. Kun teen koneen kokonaan uusiksi niin ei viitsi laittaa arveluttavaa ketjua siihen.
Kaiketi se Saabilla erikseen myytävä ketjukin on aukinainen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin, ketju on saapunut mutta mutta.....!!!!
Näkyy olevan niitattava malli, no onneksi saan työkalun lainaksi.
Eiköhän se tästä.

Hinta näkyi olevan 26.40,- euroa ( ei paha ) :P
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin liitetty ketju on kestänyt erittäin hyvin.
Ja se liitos työkalu löytyy sitten myös mersu miehiltä.
*vaihtavat kuulemma nokkaketjun joka öljynvaihdon yhteydessä...

:lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Oletkos mitannut ketjunkiristimen ulkoneman ketjunvaihdon jälkeen? Joskus tuki ketju vaihdettua ja sen jälkeen kiristäjän mittaus näytti 10 mm ulkonemaa. Kuluneet ohjurit kun vaikuttavat jonkin verran tuohon mittaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ohjurit olivat ihan hyvässä iskussa, sellainen pien kuluma jälki näkyi.
*mitta tais olla 3-5mm luokkaa*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin mulle tuli koko uusi jakopääsatsi koska ohjurit olivat täysin finaalissa, ketju näyttäisi samanlaiselta kuin alkuperäinenkin (ne keltaiset merkinnät ainakin löytyvät), samoin ohjurit, tulivat Scantechin laatikossa, lienevät ok-kamaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3106
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Noista lukollisista sen verran että olen noita sen 20v laittanut aina kun sellainen on ollut saatavissa (yleensä on) Yhtään ketjua en ole rikoontuneena nähnyt enkä ole kuullutkaan että yksikään oikein asennettu ketju olisi lukosta irronnut. Tämä on taasen niitä luulojen ja uskomusten aikaansaannoksia.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Laahaimesta

Viesti Kirjoittaja mike »

Kannattaa tosiaan aina välillä kurkata se ketjun ja laahaimen kunto. Omastani porsi kannentiiviste 360 tkm:n kohdalla ja laahain oli aivan finaalissa.

Kuvia voi ihmetellä osoitteessa

http://personal.inet.fi/koti/miihkalin.sivut/

Laahain-kuvissa olevat laakerikuulat jäivät arvoitukseksi. Niitä tipahteli remontin aikana jostain jakopäänkotelon öljytöhnän joukosta. Raadin mielipide oli se, että autosta on joskus mennyt moniurahihnan kiristin ja kuulat olisivat sen laakerista... Jolla kulla parempia ideoita? En kuitenkaan laittanut niitä öljypohjaan pyörimään :D
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Katopas vaan. Uusissa laahaimissa ei tulekaan metallinen ruonko vastaan ihan heti :roll:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Noniin... Pitää siten ketju kamala meteliä !

Kertokaas miten tuo uusi katkaistava ketju vedetään sillä vanhalla ketjulla paikalleen


Akoi muuten öljynvaihdon jälkeen kun hätäpäissäni vaihdoin muuten käyttämäni Kendall 10W-60 öljyn tilalle Shell Helix KURAA !
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nokkaketjusta

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eipä tuossa kummempia kuin venttiilikoppa ja tulpat luonnollisesti irti ja moottori varmasti nollakohtaan etteivät ketjua vedettäessä ja konetta pyöritellessä venttiilit moikkaa kantta.

Kiristin irti oikealla tyylillä pikkujousi ensin että saa mitattua vertaillen vanhan ja uuden ketjun kiristimen ulkonemasta ja näin osviittaa myös laahainten kunnosta tulevaisuutta ajatellen.

Huolellinen venttiilikoneiston suojaus esim. rievuilla ja jakopään kotelon tukkiminen ettei missään vaiheessa pääse käymään niin että vaikkapa ketjulukko tai sen osa pääsee lipsahtamaan näpeistä ja putoaa alakertaan.

Vanha ketju poikki niittien päistä suht. vapaavalintaisesta kohdasta kannen ketjupyörien väliltä dremelillä, rälläpyörällä tai vastaavalla.

Itse tein tässä vaiheessa jo katkaistaessa niin että sidoin vanhan ketjun molempiin päihin rautalankahässäkät siksi ettei tapahtuisi sitä että ketjuja liitettäessä ja vedettäessä öljystä liukas ketju lipeäisi kourasta ja lurahtaisi näkymättömiin alakertaan ja sykkyrään.

Sitä en nyt enää muista että otinko jossakin vaiheessa ajoituksia räknätessä imu- vai pakonokan pyörän irti jossakin niissä kolmesta tapauksesta jotka olen vaihtanut.

Apumies- tai nainen on hyvä olla mukana pyörittelemässä masiinaa hihnapyörän päästä kun itse ohjailee uutta ketjua paikoilleen ja pitää vanhaa kireällä. Kun ketju on mennyt läpi ja alakerta taas nollakohdassa voi ketjun liittää joko niittaamalla tai lukolla. Ajoitus menee sitten sen hampaan pieleen helposti ensiyrittämällä koska kiristin asennettuna liikuttaa vielä ajoitusmerkkejä eli jommalla kummalla ketjupyörällä pelaten liitetynkin ketjun saa kohdalleen, ja kannattaa todella pyöritellä konetta niin monta kierrosta että voi olla täysin varma oikeasta tuloksesta.

Näitä Saabin 16v koneita kun saavat säännöllisesti paukkumaan ja röpöttämään jopa ns. "Ammattilaiset"...

Jotakin varmasti unohtui mutta kysymällä selviää ja viisaammat korjatkoot.
Vastaa Viestiin