Hydrauliset kumityynyt vaihdettu.. JYRISTÄÄ/täristää, APUA!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MP kirjoitti: Jeps. Mietiskelin tässä, Onko tuossa se uretaanipusla vai mikä mitä ihmiset täällä sanovat vaihdelleensa..? Kommenttien perusteella se lisää tärinää (ei hyvä).. luulisi että tuolla merkkihuollossa laittavat alkuperäisen.. :? AInakin se maksaayli 40 euroa! :o
Moro,

Juu, uretaanipusla on kotioloissa (=ilman prässiä) "hieman" asennusystävällisempi, se kun laitetaan kahdessa osassa ja menee paikalleen ilman suurempaa väkivaltaa. Itse en juurikaan huomannut ltärinöiden lisääntyvän PU-puslalla. Merkkihuollossa laittavat samanlaisen kuin orkkis (kuminen metallireunuksella), ja heillä lienee proseduuri hanskassa +erikoistyökalu homman tekemiseksi.

Itse jos tallissa/parkkiksella tekee, niin kyllä siihen se tunti-pari menee ainakin, vanhan puslan paloiksi sahaaminen vie tosiaan aikaa, kuten yllä on todettu. Muuten ihan pala kakkua toi vaihto. Se onkin sitten jokaisen arvottava itsekseen, että kannattaako merkkiliikkeelle maksaa 100+€ osasta & vaihdosta vs. pari tuntia omaa aikaa ja n. 40-50€ polyuretaanipuslasta.

Varmasti tuo orkkiskin kestää normikäytössä ainakin 5-10vuotta, PU-pusla taas auton loppuiän.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Ei auttanut vaihelaatikon tukikumin vaihto.. Oolisiko nuo uudet tyynyt sitten jotain paskamateriaalia..? Huomenna tarkistan menikö ne prikat oikeinpäin vai ei.. Niin.. tuo otsikon "jyrinä" on ehkä hieman liian rankka sana.. mutta kyllä se selvästi enemmän tärisee ja pitää ääntä. Tyhjäkäynnillä voisi joskus luulla dieseliksi! :) :cry:
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

LR kirjoitti:Melko varmasti tiedän syyn: sinulla meni ne "prikat" väärinpäin mutteiden alle! Eli ne aluslevyt, joissa on se sakara (hätätapauksessa rajoittaa moottorin liikkeen). Jos ne pistää ylösalaisin, niin resonanssit ovat h*lvetinmoiset, koska ne ottavat silloin suoraan runkoon kiinni, eli sakarat ovat hieman alaspäin tällöin! :cry:
Voi juma.. :oops: :oops: Kopeloin äsken kädellä etummaista kumia ja prikka todellakin ON väärinpäin :oops: :oops: :? Hyvin tiesit kyllä!! Taaimmaista en päässyt tunnustelemaan mutta sekin selviää sitten kun käännän tuon etummaisen.. :? Tämä kaikki aiheuttaa sen, että kone on liian ylhäällä ja pakoputkikin nojaa/osuu rungon etummaiseen palkkiin!

EDIT: Ei ollutkaan, sama tilanne edelleen... :evil:
Viimeksi muokannut MP, Ke Syys 07, 2005 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

No hyvä, kun selvisi! Itsekin ajattelin noiden kumityynyjen vaihtoa, mutta en vielä hirvinnyt vaihtaa, ennenkuin tuo jyrinäongelma selviää.

Nyt siis tiedämme, että "prikat oikeinpäin..." :)
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Haikara kirjoitti:No hyvä, kun selvisi! Itsekin ajattelin noiden kumityynyjen vaihtoa, mutta en vielä hirvinnyt vaihtaa, ennenkuin tuo jyrinäongelma selviää.

Nyt siis tiedämme, että "prikat oikeinpäin..." :)
Joo, taas huomattiin että oli amatööri asialla.. kyllähän tietenkin näin miten ne prikat kuuluu olla, mutta hätäillen kiirehtiessä ne meni sitten väärippäin.. ainakin se etummainen :evil: :oops: 8)
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

:D Hyvä, että homma selvisi!! 8)
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Montako niitä kumityynyjä siis kaikenkaikkiaan on,
ja missä sijaitsevat.... :oops:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos et ole vielä kerennyt korjata, niin jaksatko ottaa fotot oikeasta ja väärästä asennuksesta. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Jope kirjoitti:Jos et ole vielä kerennyt korjata, niin jaksatko ottaa fotot oikeasta ja väärästä asennuksesta. :-)
Tänään tai huomenna korjaan, ottaisin mielelläni fotot, jos olisi kamera.. :| ..ja jos kehtaisin..!! :oops: :oops: Tuntuu käsittämättömältä miten se prikka meni väärinpäin vaikka tiesin kyllä hyvin että se sakara tulee ylöspäin.. :?
Viimeksi muokannut MP, Ke Syys 07, 2005 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Archie kirjoitti:Montako niitä kumityynyjä siis kaikenkaikkiaan on,
ja missä sijaitsevat.... :oops:
2 kpl hydraulista tyynyä jakopäänpuoleisessa päädyssä

http://www.saab9000.com/procedures/powe ... mount.html
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kuva

Tuo taempi on suoraan öljytikun alapuolella ja atumainen on etumaisen ja alimmaisen hihnapyörän alla.

Moottorituen irrottamiseen pitää olla 17mm hylsy. Lenkkiavaimella ei pääse käsiksi. Taemman irroittamiseen vaaditaan lyhytvartinen tai nivelvarsinen räikkä ja etumaista moottorinkiinnikettä varten tarvitsee irrottaa sisälokasuojan etumainen alareuna. Näin siis ainakin CS:ssä.

Jotain kommentteja tuohon edellisen viestin ohjeisiin, noita mutterikokoja en viitti kommentoida:
Kohta 6: Ylempää moottorintukea irroittaessa ota ensin pois taempi pultti ja sitten vasta etumaisesta, niin se lähtee irti nätisti kääntämällä irroittamatta ohjaustehostimenöljysäiliötä.

Moottorinnostoveinkkejä montun päällä jos ei nosturia:
1. Tyyliin "V.J.S." kalikoita lokarin päälleja parru poikittain. Parrun päälle tunkki ja naru lenkeistä ympäri tunkin päälle ja hilausta ylös. Tsekkaa osioista projektit.
2. Parru öljypohjan alle rasvamontun poikki ja tunkilla öljypohjasta ylös.
Kummasakaan vaihtoehdossa ei tartte ottaa rengasta irti. Saattaa tosin helpottaa etumaisen vaihdossa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

V***t!! :evil: Prikat OLI oikeinpäin, olin tunnustellut väärin... MIKÄ IHME siellä oikein täristää..??? Pakoputkikaan ei ota mihinkään kiinni... Kaikenlisäksi huomasin että jousto-osassa on reikä, jota hieman suurensin ruuvimeisselillä.. lisälaskua tiedossa!!

Meinasin laittaa vanhat kumit takaisin,koska niillä kone lepää hieman alempana, mutta en saanut konetta enää tunkattua tarpeeksi ylös että olisin saanut takimmaisen pois, olisiko uusi vaihteiston tukikumi senverran uutuudennapakka ettei anna kääntää konetta enempää..

Kohta paalaan! :twisted: :evil:
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ota se "jalka" pois joka tulee moottorin puolelta kiinni siihen takimmaiseen hydrauliseen tukeen. Ei oo kuin kahella tai kolmella pultilla kiinni. Ite jouduin ottamaan tuon jalan pois jotta pystyin vaihtamaan hydraulikumin.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onkos kellään tietoa, miten vaihdelaatikon päässä oleva moottorin tukikumi vaihdetaan? Itse sitä katselin pikaisesti, näyttäisi olevan integroitu laatikon päätylevyyn?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Coltti kirjoitti:Onkos kellään tietoa, miten vaihdelaatikon päässä oleva moottorin tukikumi vaihdetaan? Itse sitä katselin pikaisesti, näyttäisi olevan integroitu laatikon päätylevyyn?
Kohtuu helpoa on heittää tilalle uretaanisen tuen, joka on jäykempi kuin oririnaali, eli lisää tärinöitä. Se kostuu kahdesta osasta ja sen saa paikalleen kun ottaa sisälokarin pois, nostaa konetta tunkilla, sahaa vanhan tuen pois ja ujuttaa uretaaniset puoliskot paikalleen.
Lähinnä tärinän huomaa joutokäynnillä, kun ilmastointi on päällä. Mulla ainakin välillä kuskin puoleinen peili tärisee ja selvästi huomaa kun kori tärisee enemmän. Vaihteet menee kyllä paikalleen helpommin ja kone hyppii vähemmän. Plussat ja haitat on mielestäni fifty sixty, eli jos säästää laatikkoa ja konetta niin tyytyväinen olen.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Vastaa Viestiin