Relemäistä kliksahtelua

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tossa sulle vm:97 scemat iltalukemisiksi.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... 0DIAGRAMS/
tuo sun vm96 ei paljoa poikkea tosta. :)

Ja vikahan ei varmaan :?: ole releessä H korjaamokäsikirjan osassa 229 kun pätkis hiukan muukin.

Saab on ihmeellinen.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa tontussa ainakin tuo ohjaa kompurassa olevaa magneetti
kytkintä, se kun tuntuu välillä heittävän kompuran pois päältä.
Kun se AUTO namiska on päällä, ja kabiinissa on saavutettu haluttu
lämpötila esim..20 astetta niin se kompura ei ole päällä koko aikaa.

Mutta en ole huomannut, että kun kompura kytkeytyy päälle niin kuuluisiko silloin kabiiniin noita releen ääniä, ei kuulu ainakaan niin
että se häiritsisi.

Jospa se on tuo kompressorin ohjausrele joka siellä ääntelisi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Joitakin päiviä sitten esitin kysymyksen oudosta kliksuttelusta kojelaudan alla. Kiitos kaikille asiasta kiinnostuneille. Joudun nyt kuitenkin tunnustamaan ongelmakuvaukseni olleen virheellinen. Kun en saanut oikein selviä vastauksia äänen mahdollisesta alkuperästä, päätin tutkia koko jutun järjestelmällisesti, kun sattui sopivasti hyvä sää ja vapaata aikaa. Näin homma eteni

1. Menin kojelaudan alle oikealta puolelta ja tutkin releiden toiminnan
a. ei löytynyt releistä syyllistä
b. ei löytynyt kojelaudan alta myöskään muita liksuttelun aiheuttajia

2. Menin konepellin alle
a. ei ollut siellä suoraan löydöksiä, mutta ääni osoittautui tulevan akvaariosta

3. Akvaariossa, ilmastoinnin höyrystimen muovisen kotelon päällä on pieni muovinen kotelo, josta ääni tulee
a. kotelon kansi oli kiinni kahdella ruuvilla. Kansi irti ja sieltä paljastui tulitikkurasian kokoinen metallinen kapine, josta oli ”liittyminä” kapillaariputki ja kaksi sähköjohdinta
b. Internetistä saamillani info-teksteillä tunnistin laitteen ”AntiFrost Thermostat’iksi”, joka kuuluu osana kompressorin käyntiä ohjaaviin tekniikkoihin
- jotta kompressori käynnistyy, tulee: jäähdytysnesteen olla <119 asteista, kaasun paineen yli 2bar ja alle 27 bar, ja em. termostaatin mittaama höyrystimen kennon lämpötila yli 3,9 astetta

4. Suoritin koekäytön ilmastoinnin oltua pois käytöstä muutama kilometri, auto pysäköitynä, ulkolämpötila noin 16 astetta
a. Mittasin termostaatin läpimenovastuksen (termostaatin johtimet irrotettuna); se oli 0, eli kärjet olivat kiinni
b. Käynnistin moottorin (termostaatin johtimet kiinni), kompressori käynnistyi
c. Lyhyen ajan kuluttua termostaatti kliksautti, eli kärjet avautuivat, kompressori pysähtyi vasta vähän ajan kuluttua
d. Jonkin ajan kuluttua taas kliksautus ja kompressori käynnistyi; sitten
- 4 sek kuluttua kliksaus, kärjet avautuivat (jännite yli kärkien n. 13,8v)
- 13 sek kuluttua kompressori pysähtyi
- 60 sek kuluttua termostaatti kliksautti, kärkien yli jännite 0 ja kompressori käynnistyi
- 4 sek kuluttua jännite kärkien yli 13,8v, eli kärjet auki
- 13 sek kuluttua kompressori pysähtyi
- 60 sek kuluttua kliksaus, kärjet kiinni, kompressori käynnistyi
e. Toiminta jatkui näin em. tyyylillä

5. Koska ilmastointi toimii mielestäni moitteetta, jätin asian tuolta osin sikseen, MUTTA kysymyksiksi jäi
a. miksi kompressori ei pysähdy heti termostaatin kärkien avauduttua, vaan 13 sek myöhemmin. En usko, että muut ehdot kompressorin käynnille, siis jäähdytysveden lämpö yli 119 astetta, kaasun paine yli 27 tai alle 2 bar, olisivat olleet syinä (onko moottorin ohjausyksikössä, joka ohjaa kompressorin kytkentärelettä, jostain syystä jokin viive katkaisulle???)
b. onkohan termostaatti kunnossa, kun se niin nopeasti avaa kärjet, eli noin 4 sekuntia kytkemisen jälkeen (ko. termostaatin toiminta-arvojen mukaan irtikytkentä on alueella 0,9-3,1 astetta, ja kytkeytyminen alueella3,9-6,1 astetta). En nyt ruvennut mittaamaan kennon lämpötilaa, koska se olisi vaatinut nopeasti reagoivan mittarin, eikä sellaista minulla ollut

6. Päästäkseni eroon ohjaamoon kantautuvasta kliksutteluäänestä, laitoin termostaatin ympärille äänieristyslevyä. Nyt ääni on vaimeampi. Muut autossa olijat eivät sitä noteeraa; minä kyllä sen erotan kaupunki nopeuksilla, kun neuroottisesti sitä etsin –mutta ei se enää häiritse

7. Nousi akvaarion avaamisessa esille myös uusi kysymys
a. tuulilasin alapuolella edessä olevien ritiläaukkojen kautta vesi valuu
- edestä katsoen vasemmanpuoleisesta höyrystin kotelon päälle akvaarioon ja siitä sitten ”holtittomasti” akvaarion pohjalle
- oikeanpuoleisen ritiläaukon kautta akvaariokannen alla olevaan koteloon ja siitä putkea pitkin akvaarion pohjalle
- äärimmäisenä vasemmalla ja oikealla olevien pienempien ritiläaukkojen kautta suoraan akvaarioon

Onko tämä oikein näin suunniteltu vai puuttuuko autostani joku vedenohjausosuus??? Onko mahdollista, että oikein kovalla veden tulvinnalla vettä voisi päästä akvaarion kautta myös auton sisälle, tai että siitä voisi olla muuta harmia???

On tämä nyt aika pitkä teksti, mutta ehkäpä tästä on jollekulle muullekin ollut hyötyä.
reko
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Elo 14, 2005 14:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reko »

Moi Mimmi!
ACC säädetty 21 asteeseen. Tällä asetuksella se on ollut koko kesän ja sisäilma on juuri sopiva säässä kuin säässä!
Kyllähän jäähdytyslaitten höyrystin kylmänä käy -jos laitat kätesi vaikka sen kennon pinnalle tai kaasun paluuputkelle, niin tuntuu kuin käsi jäätyisi -siis tuntuu tosi kylmälle. Höyrystinhän on lämmönvaihdin ja sen hyötysuhde ei ole kovinkaan hyvä, eli ohjaamoon tulevan ilman ja höyrystimen pintalämpötilan välillä on suuri ero.

Toimiiko AntiFrost Termostaatti sitten tässä oikein? Sen tietäisi, jos saisi vertailevat lukemat jostain toisesta vastaavasta järjestelmästä -siis noihin, jotka kerroin mitanneeni -vaikkapa vain korvakuulolla. Toinen tapa olisi tietysti, että mittaisin kennon pintalämpötilan. Voisihan sitä ihan piruuttaan ostaa BilTemasta pintalämpömittarin, taitaisi parilla-kolmellakympillä saada.

Tuntuu hurjalta se veden valuminen holtittomasti sinne akvaarioon. Kasteleehan se monen moisia tekniikkoja ja laitteita siellä -eikö ole ongelmia siitä???
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Minulla on kans sama/samanlainen juttu tuon äänen kanssa, ilmastointi muuten toimii moitteetta.

Eli ääni kuuluu auto asennossa, econ asennossa sitä ei kuulu.
En vaan vielä ole täysin varma äänenlähteestä, kompura/joku muu.
Jos ei sitten vuotoa jossain ja kylmäainetta onkin liian vähän.
Vastaa Viestiin