Automaattivaihteisto? Uskallanko ostaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jza
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Loka 15, 2005 21:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jza »

jcarlson kirjoitti:Vähän liioittelua. Ei siinä tonnarin automaatissa ole sen enempää ongelmia kuin yleensäkkään samanikäisissä eurooppalaisissa autoissa. Totuushan kuitenkin on että 300-400tkm (niinkuin tonnarit usein on) ajettu automaattilaatikko kaipaa huoltoa jos sitä ei ole erityisen hyvin pidetty.

Ehkä siellä ameriikassa jossa automaattivaihteet ovat lähestulkoon standardi saattaa tuntua kamalalta jos siihen tulee jotain vikaa. Luultavasti sikäläiset laatikot on kehitetty kestämään vaikka minkälaista väärinkäyttöä.
Ei nekään mitä vaan kestä, mutta takavetoisten lootien huoltaminen on helppoa ja halpaa. Esmes oman Gm:n Th200r4 lootan käytännössä kaikkien sisuskalujen uusiminen maksoi noin 500€. Jos tekee itse, niin kitkapinnat ja pannat uusii alle kahdensadan (esmes: http://www.northernautoparts.com/Produc ... delId=2472 ).

Mitä taas kuulin esmes renun tomaattilaatikosta (lienee ZF), niin tuttavalla sama homma maksoi markkoina 28000! Voi hyvä helvetti. Ei se ihme jos eurojen automaatteja pelätään jenkeissä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kurko kirjoitti:Edellisellä ilman puhallinta olevalla ajoin lähes 400t itse. Loota rupesi 300t jälkeen hiukan potkimaan 4-3 kickdownissa joka loppui jousien vaihdolla siihen venttiilipesään. Ja taas oli kuin vuonna 90. :D

No saa nähdä kuin tää fööniversio kuluttaa lootaa, kun tota tehoakin on nyt melkein tuplat entiseen nähden. :?:

Eli saas nähdä miten tuo ZF käyttytyy sisäänajettuna kun vääntöä on yli 300Nm. (Pidetään alle ton maakisen 400:dan).

Tarkoitus olisi kuitenkin itse saada tohon mittariin 5:lla alkava luku.
Ja siihen kuluisi noin 4-5 vuotta jos tuo ei 3:tta kertaa tässäkuussa jätä välille.
(Onneks kuu loppuu tänään tai huomenna :D )

Eli itse noin 400t tonnarin tomaatilla ajaneena sanoisin ettei se mikään ihan paska konstruktio ole toki hieman vanhoillinen ja epätaloudellinen verrattuna nykypäivän sähköohjattuihin, vaan on ollut hiton varmatoiminen ainakin munkäytössä.
Miksi se laatikko ei kestäisi..?
Ainoastaan jos maksimivääntöjä mennään ylittelemään todella reippaasti
niin ainoa ongelma tulee lämpöjen kanssa, kun automaatti laatikko luistaa
AINA, ja jos pataa on kiusattu niin tämä luistaminen lisääntyy.
Ja kun luistaminen lisääntyy niin myös lämmön muodostus lisääntyy.
Tonnarin oma jäähdytys ei sitten enää riitä jolloin laatikon kuluminen
lisääntyy huomattavasti.
Kannatan lisä jäähdyttimen rakentamista, tai asentamaan sen ilmalauhduttimen jota on asennettu käsittääkseni ainakin jenkkien vienti
malleihin.

Jos ostaa tontun joka on laatikon vialta osallinen ( automaatti ) saa varautua n. 1000-2500,- euron remonttiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jza
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Loka 15, 2005 21:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jza »

Sehän lämpöhän se on laatikon surma aika äkkiäkin. Kestää varmasti normaaliajossa maailman tappiin asti, mutta jos sillä poltetaan kumia, vedetään 400 heppaisella lastuhirviöllä kivitalon kokoista asuntovaunua kesäkuumalla ylämäkeen rekkaa ohitellessa, tai vaikkapa loota on ketuiksi säädetty niin että vetää kävelyvauhdissakin suurimmalla vaihteella, niin antautuu se vahvempikin loota.
Vastaa Viestiin