Koeajoin tonnarin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Se on vain sitä 99:stä luopumisen tuskaa...itsellä vierotus oireita ajoittain vielä 3-vuoden jälkeenkin. Tonnarista en luovu mutta 99:n voin vielä uudelleen hankkia lähitulevaisuudessa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Verrataanpa hiukan OG-satkua ja tonnariakin. Mulla oli ennen 2,1 satku ja nyt on tuo 2,0-vaparitonnari.

Olihan tuo 2,1-kone mukavan vääntävä ja satkun lyhytvälitteisen laatikon kanssa mukava paketti. Ja parisataa kiloa kevyempänä lähti paremmin kuin tuo tonnari.

Mutta kyllä ajomukavuudessa tonnari on jotain aivan toista. Hiljaisuus ja suuntavakavuus on paria luokkaa korkeampaa. Satkut tuntuvat jotenkin herkemmältä esim. kovassa sivutuulessa.

Tietysti tonnari turbolla olisi vieläkin enemmän edukseen, mutta kukin hankkii auton omien kriteereiden mukaan. Itse en esim.ilmastointia pidä välttämättömänä, jollekin toisella se on pakollinen varuste. Itselleni ilmastoitu ja turbolla oleva tonnari näkyisi tällä hetkellä vain suurempana lainana pankissa, mikä taas olisi sinänsä turhaa, kun en autoa esim. työmatkoihin tarvitse.

Edit: OG-satkun tunnettu alavääntö nostaa auton pisteitä paljon
Viimeksi muokannut Montoya, Pe Syys 30, 2005 08:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2,3t -03
#2514
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyt esillä olevan hintaluokan tonnareissa toimiva ilmastointi saattaa olla kokolailla harvinaisuus. Lapsiperheen kesälomamatkat tosin sujuvat huomattavan paljon vähemmillä kitinöillä takapenkiltä, kun ei ole kuumaa eikä kosteaa.

Kuten Teemu jo kirjoiti, 99:llä on kiva ajaa ja nurkkapyörityksessäkin saa hyvin ajotunnelman ja meno tuntuu vauhdikkaalta. Ehkä vähän nykivää ja pomppivaa muiden kuin kuskin mielestä. Tonnarilla sama reitti samalla nopeudella ajettuna tuottaa myös ajamisen iloa, mutta meno on tasaisempaa, hijaisempaa ja pehmempää. Maantie-ajossa merkittävin ero on melutasossa. Muuten molemmat ovat oikein hyviä myös matka-ajossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Koeajoin tonnarin

Viesti Kirjoittaja puu »

jariha kirjoitti:Niinhän siinä kävi, kun vaimo luki paikallislehdestä myynti-ilmoituksen "Saab 9000 vm. 89 kaikilla varusteilla h. 1400 e", että kokeilemaan piti lähteä. Soitto myyjälle ja sovittiin, että tulen heti käymään.

Auto oli CD-mallinen ja 2-litran turbokoneella varustettu. Myyjä ei autoa puhelimessa juuri kehunut, mutta vanhoihin Saabeihin tottuneen näky yllätti, sillä kaikki näytti kovin siistiltä, ehjältä ja asialliselta, niin sisältä kuin päältäkin. Auto oli väriltään upea tummanharmaa, verhoilut plyyshiä. Aikani auton ympärillä pyörittyäni, lähdettiin ajelulle. Meno oli hidastetöyssyissä huomattavasti pehmeämpää kuin 76 vuoden tupliksellani ja muutenkin käytös hienostunutta. Turbo tuntui olevan hyvin pelissä ja ajotietokone näytti hyvin kohtuullisia kulutuslukemia. Ajotuntuma ei kuitenkaan ollut ehkä niin hyvä, kuin millaiseksi tonnaria on mainostettu (mutta vertailukohtana olikin vanha tuplis, joten annetaan se anteeksi). Kaikki sähkövempaimet (cruise, ikkunat yms) tuntuivat toimivan ja ilmastointikin on toiminut ainakin silloin, kun sitä on viimeksi käytetty.

Olin hämmentynyt, että näin asiallinen auto oli myynnissä noin edulliseen hintaan. Ainoa hintaa puoltava tekijä tuntui olevan mittarilukema 438 tkm. Kauppoja olisi ehkä alettu jo hieromaan, mutta auto olikin jo varattu. Sunnuntaina soittelen uudestaan ja kysyn, että menikö se oikeesti.

Tästäkö se tonnarikuume alkoi?
Muuten sama auto kun mulla väriä ja varusteita myöten, paitsi mulla on 290 000 ajettu. Ainoita suurempia vikoja oli ruoste ovissa ja lokasuojissa sekä käyntiongelma (korjattu, syynä by-pass). Niin ja hälyt on tässä kanssa.

Toukokuussa auton ostin ja hinta oli mielestäni todella edullinen: 1800€, ja samaa mieltä olen vieläkin. 8000 huoletonta ja todella mukavaa kilometriä on tullut täyteen. Erittäin tyytyväinen olen tonnariin ollut. Yleensä saman hintaiset tonnarin ovat olleet yli 400 000 ajettuja.

Osta pois jos kunnossa on!
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vaimon kanssa juuri keskusteltiin ja hän vahvisti haluavansa tonnarin. Korimallistakin päästiin yhteisymmärrykseen, eli se olisi CC. Me kun olemme tällaisia nuoria ja dynaamisia. Turbokin todettiin kivaksi varusteeksi. Väri mielellään hopea, ei valkoinen tai kulta. Automaattia vaimo vierastaa, kun ei ole semmoisella koskaan ajanut. Mutta eiköhän hän siihenkin tottuisi. Toivoi sitä joululahjaksi...

Alkoi vaihtoehdot loppumaan. Tällainen tuli vastaan, mutta sais olla vähän edullisempi ja ilman alustasarjaa ja mielellään pystykeulalla. Jos niinku toivoa saa ;)

Toinen mistä keskusteltiin oli, että kakkosautona pitäisi olla kyllä tuplis ennemmin kuin satku. Siis vaimonkin mielestä 8)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kiinostaisiko

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

9000CC turbo -86, ajettu 243tkm. Suurimmat tyyppiviat korjattu (kansi, vesipumppu, kampiakselin stefa, pyörän laakerit YMS.) Keskimääräistä parempi pelleiltään ja muutenkin kunnossa.

Jos pääsen kauppoihin uudemmasta :lol: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Kiinostaisiko

Viesti Kirjoittaja jariha »

9000LPT kirjoitti:9000CC turbo -86, ajettu 243tkm. Suurimmat tyyppiviat korjattu (kansi, vesipumppu, kampiakselin stefa, pyörän laakerit YMS.) Keskimääräistä parempi pelleiltään ja muutenkin kunnossa.

Jos pääsen kauppoihin uudemmasta :lol: .
Wow :D

Paljonkos ajattelit hintaa tuolla pyytää? Ja minkä värinen?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Esim. 900i, ottaa ajallaan 120 km/h, mutta tällöin kierroksia on jo ns. kohtuullisesti ja tästä vauhdista ohittaminen on tylsää. Vaikka kuinka polkee konetta, ei lisää liikettä löydy kuin kierroksia lisäämällä ja mistään suuremmasta voimasta ei voida puhua.
Tuosta saanen olla eri mieltä, ainakin vaimon 900 16 tappista ei voi LAISKAKSI moittia edes 120:n nopeammalla puolella...kyllä siellä tapahtuu ihan kohtuullisesti muutakin kuin kierrosten kasvua.
:?
Tässä olisi muuten seuraavaan isompaan tapaamiseen uusi ohjelmanumero:
Laitetaan Turbo kuskit vakiosatkun / -tonnarin puikkoihin ja toisinpäin.
Tärkeintä ja vaikeinta että löytyy myös vakio Turbo...
En kiellä ahtimen tuomaa iloa :D mutta ei pidä liian raskaasti liioitella t:tomien voimaakaan. Lisäksi: mihin ihmeeseen tarvitaan Suomen tieoloissa huipppukiihtyvyyttä 120:n tuollapuolen :roll: :D ??
Olenkohan minä pappaantumassa....
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Saabsick kirjoitti:
Esim. 900i, ottaa ajallaan 120 km/h, mutta tällöin kierroksia on jo ns. kohtuullisesti ja tästä vauhdista ohittaminen on tylsää. Vaikka kuinka polkee konetta, ei lisää liikettä löydy kuin kierroksia lisäämällä ja mistään suuremmasta voimasta ei voida puhua.
Tuosta saanen olla eri mieltä, ainakin vaimon 900 16 tappista ei voi LAISKAKSI moittia edes 120:n nopeammalla puolella...kyllä siellä tapahtuu ihan kohtuullisesti muutakin kuin kierrosten kasvua.
:?
Tässä olisi muuten seuraavaan isompaan tapaamiseen uusi ohjelmanumero:
Laitetaan Turbo kuskit vakiosatkun / -tonnarin puikkoihin ja toisinpäin.
Tärkeintä ja vaikeinta että löytyy myös vakio Turbo...
En kiellä ahtimen tuomaa iloa :D mutta ei pidä liian raskaasti liioitella t:tomien voimaakaan. Lisäksi: mihin ihmeeseen tarvitaan Suomen tieoloissa huipppukiihtyvyyttä 120:n tuollapuolen :roll: :D ??
Olenkohan minä pappaantumassa....
Olet.

Ei tarvinnut arvata, mitä tuosta signaturesta löytyy (tai ei löydy) :)
Omien kokemusten mukaan 2.1 ei kule mihinkään, paitsi juuri ohittaessa. Vitonen silmässä kaasu pohjaan vajaassa satkun vauhdissa ja ohitus tapahtuu yllättävän kivuttomasti, jopa vaivattomasti. Paitsi että turbopelillä ei tarvitse edes ajatella asiaa.

Oi sitä onnen huumaa kun pääsee viikonloppuna taas vaimon luokse ja hänen kauppakassiaan(9-3) piinaamaan! Malttamattomana odotan myös, että tontun alakerta korjaantuu. Pitää vissiin vähän avittaa kun ei itsestään tunnu tapahtuvan mitään.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Saabsick kirjoitti:
Esim. 900i, ottaa ajallaan 120 km/h, mutta tällöin kierroksia on jo ns. kohtuullisesti ja tästä vauhdista ohittaminen on tylsää. Vaikka kuinka polkee konetta, ei lisää liikettä löydy kuin kierroksia lisäämällä ja mistään suuremmasta voimasta ei voida puhua.
Tuosta saanen olla eri mieltä, ainakin vaimon 900 16 tappista ei voi LAISKAKSI moittia edes 120:n nopeammalla puolella...kyllä siellä tapahtuu ihan kohtuullisesti muutakin kuin kierrosten kasvua.
:?
Tässä olisi muuten seuraavaan isompaan tapaamiseen uusi ohjelmanumero:
Laitetaan Turbo kuskit vakiosatkun / -tonnarin puikkoihin ja toisinpäin.
Tärkeintä ja vaikeinta että löytyy myös vakio Turbo...
En kiellä ahtimen tuomaa iloa :D mutta ei pidä liian raskaasti liioitella t:tomien voimaakaan. Lisäksi: mihin ihmeeseen tarvitaan Suomen tieoloissa huipppukiihtyvyyttä 120:n tuollapuolen :roll: :D ??
Olenkohan minä pappaantumassa....
Itse omistaneena 900i satkuja ( n.118hp ) muutaman kappaleen,
Täytyy myöntää että fiilis on sama kuin.....yrittäisi kilpailla
juoksemalla polkupyörää vastaan.

Mutta turbo satku olisikin jo varmaankin kova juttu ( korkeapaine turbo )
Jos otetaan nuo autojen painot huomioon. ( tonttu vs satku )
No anyway pääasia että auto on ( OG SAAB )... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
tsephyr
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 18:17

Ihme höpötyksiä...

Viesti Kirjoittaja tsephyr »

mikä siinä on kun niitten autojen pitää kulkea niin maan perusteellisesti? varmaan 90% ihmisistä ajaa autoilla missä on n.70-130hv ja hyvinhän nuo näyttäisi töihin taikka kauppaan kerkeävän. Sitäpaitsi kyllä meikälaisen mielestä toi munkin 900i sopii parhaiten ihan rauhalliseen pöristelemiseen.
Ohituksista sen verran että aika hyvin mun entisellä tipollakin (75hv) pääsi autoista ohi ajettua sopivan paikan tullen. Tiristelkää vaan niillä turpoillanne!:-)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Ihme höpötyksiä...

Viesti Kirjoittaja peinu »

tsephyr kirjoitti:mikä siinä on kun niitten autojen pitää kulkea niin maan perusteellisesti? varmaan 90% ihmisistä ajaa autoilla missä on n.70-130hv ja hyvinhän nuo näyttäisi töihin taikka kauppaan kerkeävän. Sitäpaitsi kyllä meikälaisen mielestä toi munkin 900i sopii parhaiten ihan rauhalliseen pöristelemiseen.
Ohituksista sen verran että aika hyvin mun entisellä tipollakin (75hv) pääsi autoista ohi ajettua sopivan paikan tullen. Tiristelkää vaan niillä turpoillanne!:-)
olin vielä 4 vuotta sitten ihan samaa mieltä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Sitä ei kylläkään käy kieltäminen, että kun pakkaa perheen ja mökkikamat autoon, niin on se mukavampi ajella tuollaisella +200hp kuin jollain riisikipolla. :D
(silloin kun sattuu kulkemaan) :oops:
Ja tuskin tuossa kulutuksessakaan enään siinä tilanteessa on suurtakaan eroa jos matkavauhti on reilummanpuoleinen. :?:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin se on että kun on kerran päässyt tehon makuun niin ei sitä osaa enää elää ilman. Tuntuu ankealta ajella noilla ~100hv kauppakasseilla.

Eipä se ollut itsellä teho minkäänlaisena kriteerinä ennenkuin erehdyin kokeilemaan turbosaabia, sen jälkeen ei ole tarvinnut enää vaparia harkita..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin