Tasapainoketjusta (taas)
Jos ne nyt laittaa kuntoon samaan syssyyn nokkaketjun kanssa niin ei tuo nyt niin suuren kustannuserän pitäisi olla. Ketju maksaa 165€, ketjupyörä 74€ ja 2 x ohjaimet 90€.
Vaikkakin "rillat" olisi vielä "muovia" niin Matti Meikäläinen posottelee niillä kuitenkin 10 vuotta...eiköhän koppa siinä vaiheessa ole jo valmis paaliin tai ekotorille horsmanaluseksi?
Vaikkakin "rillat" olisi vielä "muovia" niin Matti Meikäläinen posottelee niillä kuitenkin 10 vuotta...eiköhän koppa siinä vaiheessa ole jo valmis paaliin tai ekotorille horsmanaluseksi?
Niin siellä on siis ketju, käyttöratas, kiristin, ohjurit ja 2x akseleiden rattaat. Saabin varaosatiskiltä ostettuna varmaan luokkaa 5-600e, Speedpartsilta tilaamalla reilut 300e.9-3Tid kirjoitti:Jos ne nyt laittaa kuntoon samaan syssyyn nokkaketjun kanssa niin ei tuo nyt niin suuren kustannuserän pitäisi olla. Ketju maksaa 165€, ketjupyörä 74€ ja 2 x ohjaimet 90€.
Vaikkakin "rillat" olisi vielä "muovia" niin Matti Meikäläinen posottelee niillä kuitenkin 10 vuotta...eiköhän koppa siinä vaiheessa ole jo valmis paaliin tai ekotorille horsmanaluseksi?
Melko varmasti ovat samoja rattaita joita on tehty silloin kun noita pitkälohkoja on valmistettu, tuskin ovat yhtään sen parempia kuin alkuperäiset.
Jotenkin on epämotivoivaa tehdä täysremontti koneeseen joka ilman tuota ketjua saattaisi kestää 500tkm ja ketjun kanssa maks 200tkm,
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000 T 16 vm-92 moottorit:
Olen käsittänyt vanhojen (viimevuoden puolella ) olleiden kirjoitusten ja kuvien perusteella , että ainoastaan käyttörattaan hampaat kuluisivat! En nyt löydä haulla noita ko.kirjoituksia ja kuvia, liekö poistettu vai en osaa vain laittaa oikeita hakusanoja. Nyt te KONEREMONTTEJA tekevät, selventäkää asia oikealle "tolalle". Itselläni on 160t ajettu moiteettomasti toimiva moottori, joten pitäisikö todella oikeasti painua korjaamolle ja pyytää , että tasapoinoakselien ketju poistetaan, eikä tehdä mitään muuta, kun ei kerran ole oireitakaan.
Jos hammaspyörät ovat tosiaan niin meltoja että kuluvat ja aiheuttavat siten mahdollisen moottorin rikkoutumisen niin eikö siintä pitäsi jo ilmoittaa ASIANTUNTEVAN merkkiliikkeen hyvissä ajoin huoltojen yhteydessä. Asiahan lienee jo kovin vanha ja 200t ajettuja 9000 :a lienee liikkeellä suurin osa ko. moottorilla varustetuista autoista.
Jos kaikki rattaat ym. siihen kuuluvat osat pitäisi vaihtaa, kuten olen ymmätänyt edellisistä kirjoituksista, silloinhan lienee moottori nostettava pois ja suoritettava samalla täystarkastus (remontti ) joka lienee TODELLA kallis toimenpide!. Tätä ajatellen koko moottorihan on "susi" jo alunperinkin, eikä kenenkään enmmän autoilevan kannata edes HARKITA KÄYTETYN 9000:n hankkimista jossa vääjäämättä aihetuisi tuonlainen remontti muiden tyyppivikojen lisäksi joita on näillä palstoilla lueteltu pitkä lista.
Olen käsittänyt vanhojen (viimevuoden puolella ) olleiden kirjoitusten ja kuvien perusteella , että ainoastaan käyttörattaan hampaat kuluisivat! En nyt löydä haulla noita ko.kirjoituksia ja kuvia, liekö poistettu vai en osaa vain laittaa oikeita hakusanoja. Nyt te KONEREMONTTEJA tekevät, selventäkää asia oikealle "tolalle". Itselläni on 160t ajettu moiteettomasti toimiva moottori, joten pitäisikö todella oikeasti painua korjaamolle ja pyytää , että tasapoinoakselien ketju poistetaan, eikä tehdä mitään muuta, kun ei kerran ole oireitakaan.
Jos hammaspyörät ovat tosiaan niin meltoja että kuluvat ja aiheuttavat siten mahdollisen moottorin rikkoutumisen niin eikö siintä pitäsi jo ilmoittaa ASIANTUNTEVAN merkkiliikkeen hyvissä ajoin huoltojen yhteydessä. Asiahan lienee jo kovin vanha ja 200t ajettuja 9000 :a lienee liikkeellä suurin osa ko. moottorilla varustetuista autoista.
Jos kaikki rattaat ym. siihen kuuluvat osat pitäisi vaihtaa, kuten olen ymmätänyt edellisistä kirjoituksista, silloinhan lienee moottori nostettava pois ja suoritettava samalla täystarkastus (remontti ) joka lienee TODELLA kallis toimenpide!. Tätä ajatellen koko moottorihan on "susi" jo alunperinkin, eikä kenenkään enmmän autoilevan kannata edes HARKITA KÄYTETYN 9000:n hankkimista jossa vääjäämättä aihetuisi tuonlainen remontti muiden tyyppivikojen lisäksi joita on näillä palstoilla lueteltu pitkä lista.
Nyt alat pikkuhiljaa olemaan asian ytimessä.erites-2 kirjoitti:9000 T 16 vm-92 moottorit:
Olen käsittänyt vanhojen (viimevuoden puolella ) olleiden kirjoitusten ja kuvien perusteella , että ainoastaan käyttörattaan hampaat kuluisivat! En nyt löydä haulla noita ko.kirjoituksia ja kuvia, liekö poistettu vai en osaa vain laittaa oikeita hakusanoja. Nyt te KONEREMONTTEJA tekevät, selventäkää asia oikealle "tolalle". Itselläni on 160t ajettu moiteettomasti toimiva moottori, joten pitäisikö todella oikeasti painua korjaamolle ja pyytää , että tasapoinoakselien ketju poistetaan, eikä tehdä mitään muuta, kun ei kerran ole oireitakaan.
Jos hammaspyörät ovat tosiaan niin meltoja että kuluvat ja aiheuttavat siten mahdollisen moottorin rikkoutumisen niin eikö siintä pitäsi jo ilmoittaa ASIANTUNTEVAN merkkiliikkeen hyvissä ajoin huoltojen yhteydessä. Asiahan lienee jo kovin vanha ja 200t ajettuja 9000 :a lienee liikkeellä suurin osa ko. moottorilla varustetuista autoista.
Jos kaikki rattaat ym. siihen kuuluvat osat pitäisi vaihtaa, kuten olen ymmätänyt edellisistä kirjoituksista, silloinhan lienee moottori nostettava pois ja suoritettava samalla täystarkastus (remontti ) joka lienee TODELLA kallis toimenpide!. Tätä ajatellen koko moottorihan on "susi" jo alunperinkin, eikä kenenkään enmmän autoilevan kannata edes HARKITA KÄYTETYN 9000:n hankkimista jossa vääjäämättä aihetuisi tuonlainen remontti muiden tyyppivikojen lisäksi joita on näillä palstoilla lueteltu pitkä lista.
Noita asiantuntevia merkkiliikkeitä on aika harvassa ja vanhoja tonnareita ei kovin moni varmaan merkkiliikkeissä käytäkään. Merkkiliikkeistä ylipäänsä ei ole paljoa kokemusta sen jälkeen kun PCS aloitti toimintansa (luojan kiitos). Siellä kyllä suositellaan ketjun poistamista, että "kone alkaa kuulostaa normaalilta koneelta".
Sitä paitsi pitkälohkoinen 2.3-litrainen tonttu on Suomen oloissa jonkin moinen harvinaisuus. Niitä nääs myytiin lama-aikaan ja auton hinta oli hulppean omakotitalon verran. Siksi nykyään liikenteessä olevat "isolohko"-suomiautot ovatkin keskinkertaisesti varusteltuja vanhoja suuryritysten edustusautoja, nykyään enemmän tai vähemmän happamia...Tai sitten sinipäätyisin kilvin vaihtelevalla ajotyylillä ajettuja ja luksusvarusteltuja.
Juurikin noiden varusteiden, hyvien tehojen ja ylivertaisten ajo-ominaisuuksien vuoksi noita autoja hankataan ja toivotaan, että ne ovat kunnossa - tai ollaan sitten valmiita tekemään uhrauksia. Kunnon koneremontin jälkeenkin hinta-laatusuhde on tontussa erinomainen.
Tasapainoakselisto on kyllä ajatuksen tasolla ihan loistava keksintö: tasainen, hiljainen ja taloudellinen nelisylinterin kone, jossa huikea teho+vääntö-sylinteritilavuussuhde. Toteutus on kyllä sitten puutteellinen - Ruotsalaisinsinöörien lujuus- ja rasituslaskelmat meni hieman persiilleen kun kettingiksi laitettiin Helkama Kaunottaren ketju ja rattaita saatiin valettua halvalla vanhoista Pommerin sodan aikaisista pronssitykeistä.
Jos sun autolla on ajettu 160tkm, niin systeemi voi olla vielä kunnossa. Käsittääkseni kuitenkaan yhdessäkään avatussa koneessa, ainakaan pitkälohkossa, se ei ole ollut kunnossa. Oma päätkösesi on missä vaiheessa kettinki poistetaan vai tehdäänkö se sitten kampiakselin koneistuksen yhteydessä niin kuin minulla. Ajoissa kun teet niin hintaa tulee Loctite tiivisteliiman (n. 8e) ja jotain työkaluja, jos niitä ei ennestään ole. Yhden koko illan projekti.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Moottoria ei tarvitse nostaa pois paikaltaan jakopään/tasapainoremontin vuoksi, tonnarissa on tilaa yllinkyllin jakokopan poistamiseksi, suorastaan ruhtinaalliset tilat verrattuna esim. 9-5:een (jonka pystyy myöskin remontoimaan konetta nostamatta).
Eikä koneennosto ole kovin kaksinen operaatio, onnistuu kätevästi esim. kuorma-auton perälautanostimeen kötystetyllä kakkosnelosella
Ei tuo remontti voi olla teetettynä kovin kallis, osat about 300e, ja työtunteja maksimissaan 5-6.
Eikä koneennosto ole kovin kaksinen operaatio, onnistuu kätevästi esim. kuorma-auton perälautanostimeen kötystetyllä kakkosnelosella
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ei tuo remontti voi olla teetettynä kovin kallis, osat about 300e, ja työtunteja maksimissaan 5-6.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Katselin tuossa tänään omaa aukinaista pitkälohkoa ja totesin myös tasapainokettingin kiristimen täysin sudeksi. Ihan jumissa koko laitos. Mitenkä voi lähestulkoon joka ikinen osa olla huono, vai johtuisikohan koko homma kiristimestä? Jos ketju pääsee löystymään, niin kyllähän siinä tuhoa tulee.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vai oliko tullut jo täysin ulos, kiristimen tanko kääntämällä 45 astetta saa sen painettua sisään. Aika erikoista jos noin yksinkertainen osa hajoaisipeinu kirjoitti:Katselin tuossa tänään omaa aukinaista pitkälohkoa ja totesin myös tasapainokettingin kiristimen täysin sudeksi. Ihan jumissa koko laitos. Mitenkä voi lähestulkoon joka ikinen osa olla huono, vai johtuisikohan koko homma kiristimestä? Jos ketju pääsee löystymään, niin kyllähän siinä tuhoa tulee.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Uudet kestävämmät
Uudemmat rattaat (94->?) kokemuksen mukaan kestävät hyvin tuon 200t mutta ketju ei. Viimeksi 180t ja kiristin tapissaan, rattaat ok, kylmänä kolisee kuin L1200... -> ketju veks ja yksi huoli vähemmän.
- Iso vaan ei aikuinen -
Re: Uudet kestävämmät
94-> eli lyhytlohkoiseen tuo tasapainoremontti kannattaa tehdäkin sillä niissä tuntuvat kuitenkin rattaat kestävän, mun ex-cse:llä oli ajettu 230tkm alkuperäisellä ketjulla eikä räpeltänyt. Ja lisäksi setti on paljon edullisempi kuin pitkälohkoon.MikAero kirjoitti:Uudemmat rattaat (94->?) kokemuksen mukaan kestävät hyvin tuon 200t mutta ketju ei. Viimeksi 180t ja kiristin tapissaan, rattaat ok, kylmänä kolisee kuin L1200... -> ketju veks ja yksi huoli vähemmän.
Ja ymmärtääkseni tuohon lyhytlohkoon käy b2x5:n edullinen (alle 200e9 setti jossa tulee kaikki jakopään ja tasapainosysteemin hilut?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minkä kuntoinen on öljypumppu, siihenhän ne jauhautuneet hampaat ensimmäiseksi tarttuu, vai kuinka ?peinu kirjoitti:Katselin tuossa tänään omaa aukinaista pitkälohkoa ja totesin myös tasapainokettingin kiristimen täysin sudeksi. Ihan jumissa koko laitos. Mitenkä voi lähestulkoon joka ikinen osa olla huono, vai johtuisikohan koko homma kiristimestä? Jos ketju pääsee löystymään, niin kyllähän siinä tuhoa tulee.
Ja öljypumpusta tosiaan kannattaa tarkistaa rattaiden pintojen kunto sekä itse rataskotelon sekä kannen kunto. Jos noissa on naarmuja niin vaihtoon saman tien erityisesti jos naarmu ylettyy pumpun toisiopuolelta ensiöpuolelle.Minkä kuntoinen on öljypumppu, siihenhän ne jauhautuneet hampaat ensimmäiseksi tarttuu, vai kuinka ?
Öljypumpun kansi on sitten kiinni sillä isolla lukkorenkaalla joka on kartion muotoinen. Tarkoittaa siis että sen lukkorenkaan voi laittaa vain yksinpäin oikein että pumpun kansi kiristyy kunnolla.
Toinen tarkistamisen arvoinen paikka on öljynpaineen säätimen mäntä. Tuon ne irtorojut syövät myös urille ja siten vuotavaksi pumpun lisäksi. Samallahan sitä laittaa siihen uuden jousenkin ja voi taas olla huoletta öljynpaineen suhteen sen osalta. Tuo säädin on myös sellaisessa paikassa sitä jakopään kantta että sinne taatusti kertyy rattaanmuruja ja ne myös jäävät sinne jos sitä et ole putsannut.
Tuon öljypumpun kannen pystyy koneistamaan tasaiseksi vaikka sorvissa, siinä lukkorenkaassa on sen verran kiristysvaraa että muistaakseni luokkaa 200 mikrometriä pystyy hyvin ottamaan kannen pinnasta pois. Omasta lähti muistaakseni noin 100 mikroa ja tasainen tuli.
vtp9k kirjoitti:Jatketaanpas hieman filosofointia.Mitäs muut ovat mieltä tästä varsin ansiokkaasta pohdinasta, olisiko parempi tosiaankin poistaa akselit ja tukkia öljykanavat vai rohkenisiko jättää akelit sellaisinaan paikalleen ja pelkästään poistaa ketju ja kiristin?
Kuten tietänette niin välittömästi öljypumpun jälkeen tuolla jakopään kannessa on öljynpaineen rajoitinventtiili (joka toimii jousikuormitetulla männällä) jolla öljynpaine rajoitetaan tuonne 3.8 baariin jollakin kierrosluvulla, taisi olla tyhjäkäynnillä vähemmän (2.7 bar???).
Rajoitinventtiilin jälkeen tietenkin öljylle muodostuu jonkinlainen vastapaine kaikista kierrossa olevista kanavista. Nyt jos noita kanavia pistää tukkoon riittävän määrän niin mahtaakohan rajoitinventtiilin kautta menevä tilavuusvirta rajoittamaan öljynpaineen tuonne tarkoitettuihin lukemiin?
Tällainen sattui tulemaan mieleen kun kuulin että 9-5:n koneissa joissa tasapainohärdellin on revitty pois ja tasapainoakselin ketjunkiristimen paikka on pistetty tukkoon niin kampiakselin puoleisen pään stefa alkaisi kusta öljyä pihalle. No, tuohonhan ei äkkiseltään tule keksittyä mitään muuta syytä kuin että öljynpaineensäädin ei pystykkään enää kierrättämään riittävästi öljyä tai sitten sieltä tulee liikaa takaisin (en nyt jaksa muistaa miten se paluukanava meni, taisi mennä suoraan takaisin pumpun ensiöpuolelle) jolloin paine kasvaa öljypumpussa sen verran kovaksi että öljy löytää tiensä ulos stefan kautta.
Äkkiähän tuon joku kokeilunhaluinen voisi testata, akselit veke, kanavat tukkoon ja jos stefan kohdalle ilmestyy geysiri niin sitten tiedetään...
Edelleen olen sitä mieltä että tasapainokoneisto kiltisti paikalleen, ketju mukaanlukien.
Edelliseen viitaten itseltäni otettiin ketju n. 25 000 km sitten pois öljypohjaa raottamalla. Tämän jälkeen olenkin havainnut moniurahihnan puoleisessa päässä runsasta öljyn hikoilua. Oletin sen tulleen öljypohjan tiivisteen välistä, joka olisi hieman kärsinyt öljypohjaa raotettaessa. Olisiko tosiaan lainatussa tekstissä perää. Mitä muut ketjun irrottaneet ovat havainnoineet öljyvuodosta, erityisesti ne joilta ketju on otettu irti kansi irrottamalla. Öljyä kuluu n. 1l/20 000 km.
Minulla on kanssa alkanut öljypumpun stefa vuotaa, en vielä tiedä onko syyllinen keväällä poistettu ketju vai ei.Kone oli silloin kokonaan purettuna joten syy voi olla myös muualla, auto menee PCS:lle tutkittavaksi parin viikon päästä, eiköhän sen jälkeen olla viisaampia.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."