Helpointa tapa testata noita säätimiä kytkeä säädin varmasti ehjäksi ja toimivaksi toimivan penkin johtoon samassa tai eri autossa. Pitää siis lämmitysvastus ja lämpöanturi penkissä olla ehjät.
Jos toiminta vaikuttaa epämääräiseltä, välillä toimii välillä ei, istuimesta voi olla vastuslanka poikki, mutta johdonpäät vielä lähellä toisiaan niin että kontakti syntyy toisinaan, riippuen siitä missä asennossa istut.
Jos haluat irrallista säädintä testata, liität jatkuvan jännitteen napojen 2 ja 9 välille ja 2 kOhm (säätö)vastuksen lämpöanturin tilalle (navat 6 ja 9). Rele pitäisi vetää 2 kOhm arvolla, mutta katkaista kun säädät sen lähelle 1 kOhm tai alle, säätimen asennosta riippuen. Katkaisukohdan jälkeen vastuksen pitää kasvattaa 20 - 30 Ohm ennenkuin rele vetää uudestaan.
Luulen että omassa tapauksessani vika on juurikin tuossa säätimessä, tai sen releessä, sillä penkki alkaa lämpenemään kun sillä säädinpyörällä saa releen naksahtamaan vain kerran, eli niin että jää vetämään. Eli kokeillaan toisella säätimellä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Luulen että omassa tapauksessani vika on juurikin tuossa säätimessä, tai sen releessä
Relehän tuossa säätimessä lienee lähes epätodennäköisin vikapaikka. Vanhanmallisissa ainakin niissä on sisällä pari diodia, transistori ja operaatiovahvistin TAA765, jotka ovat todennäköisemmät vikapaikat. Uudemmissa voi olla sitten jotain edistyksellisempää. http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... saadin.jpg
TAA765 on ollut Bebekin luettelossa kohtuulliseen kahden euron hintaan, kun Partco esim. pyysi 14 euroa.
Viimeksi muokannut jus, Ti Maalis 18, 2008 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuo säätimen kunto selviää helposti vaihtamalla säätimet ristiin, jos vika säilyy samassa istuimessa, niin korjausta tarvitaan istuimen puolella eli melko varmasti vastus poikki, sekin selvisi tässä keskusteluaa olleiden ohjeiden mukaan mittaamalla säätimen liittimeltä.
Siis istuin sisään ja verhoilu irti, helppo nakki, vastus esille ovenpuoleisesta etureunasta alkaen, katkos heti etukulmassa, hieman eristeitä pois, juotos ja lämpöä kestävä teippi päälle, liitos upotetaan superloniin bostikkia ympärille, suojat verhoilu paikalleen. Taas säästyi 300€ jolla voi tukea vaikka työttömiä autosähköasentajia;-)
Vika oli säätimessä, vaihdoin tilalle projektitonnarista ehjän ja alkoi lämpeämään, täytyy tutkia mitä tuossa säätimessä on rikki, ainakaan ehjä ei pidä sellaista räplättävää releen ääntä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Vika oli säätimessä, vaihdoin tilalle projektitonnarista ehjän ja alkoi lämpeämään, täytyy tutkia mitä tuossa säätimessä on rikki, ainakaan ehjä ei pidä sellaista räplättävää releen ääntä.
Vika on sitten siinä 6-pinnisessä operaatiovahvistiessa. 85%:sti vika on kuitenkin kuskin penkin vastuksessa , vasen takareuna.
Säätöinsinöörinä ihmettelisin jos sen säätimern operaatiovahvistimen tyypillä olisi jotakin vaikutusta säätimen toimintaan, ideaalisen operaatiovahvistimen tuloimpedanssi on ääretön ja lähtöimpedanssi nolla eli toiminta perustuu kytkennän toiminta perustuu ulkoisiin komponentteihin. Tässä tapauksessa kyseessä on komparaattori, jossa verrataan istuimessa olevan NTC-vastuksen arvoa kytkimen asennossa kytkettyjen vastusten arvoihin, jos NTC:n arvo pienempi, niin rele päästää ja istuin ei lämpene...
Eli mikä tahaansa operaatiovahvistin, joka toimii kyseisellä lämpötila-alueella -40...+70 ja jonka nastajärjestys on sama toimii säätimessä.
Tuon TAA:n nastajärjestys on vähän eksoottinen, ei löytynyt samanlaisia. Tuo toimintalämpötila on helpompi saada täsmäämään. Minulla on ollut nyt muutaman vuoden molemmissa säätimissä LM301 tms selälleen asennettuna ja parilla hyppylangalla autettuna.
On toiminut ihan ok, paitsi nyt on alkanut jostain pettää, katkaisupisteen hystereesi ei ole enää samanlainen 20-30 ohm kuin aluksi, nyt toisinaan rele jää värähtelemään kun penkki saavuttaa tavoitelämpötilan.
Kun tuo Bebekin hinta on noinkin halpa, en aio enää laittaa muita kuin oikeita TAA:ta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Omassa tonnarissa vika ei ollutkaan istuinosassa vaan selkänojassa oli katkein.
Onkohan alkupään tonnareissa penkki peitetty paremmin vastuksella? Omassa ei ainakaan ollut istuinosassa vastuksia viety niin reunoille kuin joissakin kuvissa olen nähnyt.
AP kirjoitti:Ne johdot on tosiaan lyhyet, mutta kyllä ne liittimet saa pidettyä käsissä kun vaan heti vaihtaa uuden kytkimen tilalle. On nimittäin tullut tässä muutaman kerran vaihdettua kytkimiä puolelta toiselle, kun kuskinpenkki ei halua lämmetä.
Onko muuten hyviä ideoita missä vika: Korjasin penkin piuhat ja tarkistin mittarilla, kunnossa on. Kokeilin kummallakin kytkimellä, ainakin toinen niistä toimii, joten ei siinäkään vikaa. Sulakekkin on ehjä.
Ja vielä yksi asia, eli mikä on se sininen johto joka tulee penkille, sähkökaaviossa ei ollut kuin virta- ja maajohto?
jep,kuskin penkki ei lämpene
säätönamikan rele napsahtaa kyllä...
ja vaihdoin säätimien paikkaakin...
en ole tohtinut penkkiä irti ottaa
v...un saabin per..eenn jäädyttimet.........................
Onko kukaan asentanut uutta vastusta katkenneen tilalle. Ostin kaverin autoon uuden vastuselementin ja ottaisin mielelläni vinkkejä asennuksen suhteen. Penkin irrotus ja purkaminen ovat tuttuja juttuja, mutta uuden vastuksen liimaminen penkkiin on minulle uutta.
Hinta elementille tuli melkein siedettävät 100 euroa
Moi Elde!
Laitoin äskettäin uudet lämmitinelementit -entisistä oli molemmista istuinosasta vastus palanut poikki. Tutkin ensin vanhat elementit ja löysin molemmista vastuslangan katkeamiskohdan. Mietin, otanko vanhat elementit pois vai mitä teen. Päätin juottaa vanhojen elementtien katkenneet vastukset taas toimiviksi ja jätin ne paikoilleen.
Uusisssa elementeissä on alapinnassa koko alueella "liimapinta", joka on muovikalvon suojassa. Kalvo irroitetaan ja elementti painellaan paikoilleen. Tässä on syytä ensin asetella elementti oikealle kohdalleen ja sitten sieltä alta rullata tuo suojakalvo pois vähitellen -ei siis ensin koko kalvoa ensin irti. Liima on erittäin ottavaa ja jos sijaintia pitäisi korjailla, olisi se todella hankalaa. Erityisen huolellinen kannattaa olla takareunassa sillä kohtaa, jossa on kaapelien "läpivienti", ettei siinä elementti tule liian kireälle, jolloin olisi käytössä vastuslangan katkeamisvaara. Jätin muovikalvon tuolle alueelle irroittamatta, jotta ko. alue pääsee hieman elämään istuintyynyn muodonmuutoksissa.
Johdinliitokset penkin alla tein niin, että jos uusi elementti joskus menee rikki, voin vaihtaa vanhan korjaamani elementin johdot liittimeen ja a vot, taas on toimiva lämmitys.
Operaatio onnistui, ja uusien tehokkaiden elementtien antama lämpö on juuri niinkuin pitääkin.
Montoya kirjoitti:Onko kellään mitään käytännön vinkkiä, kuinka nuo penkinläppärin kytkimet sais nätisti vaihdettua? Tai kokeiltua, onko vika kytkimessä, kun kuskinpenki ei lämpiä, apparin taas toimii.
Meinaan on niin penteleen lyhyet johtosarjat noissa ja kytkimet taas melkoisen pitkät. En oo vielä uskaltanu irrottaa kytkimiä, kun tuntuu niin lyhyeltä johdot, että varmasti lipsahtaa tuonne kojelaudan uumeniin . Niin että pääsiskö esim. radion irrottamisella paremmin käsiksi tuonne? Ku ei viittisi kojelautaa purkaa mokoman takia
No niin, eilen pääsin noihin kunnolla käsiksi, ja jos nyt omiin mittauksiini on luottaminen, niin kuskin puolelta oli kytkin rikki.
Mahtaako noissa olla sellanen hienous, että lämmitys kytkeytyy päälle vasta lämpötilan laskiessa johonkin, esim. +5 asteeseen? Ei nimittäin siltikään pelittänyt ja kieltäydyn uskomasta, että vika olisi vastuksessa .
Mimmi kirjoitti:Ei, vaan penkki pyritään pitämään säätimen mukaisessa lämpötilassa. Asennossa 1 penkki on noin 17...18´C, asennossa 2 penkki on noin 22...23´C ja asennossa 3 penkki on noin 27´C.
Eli säätimien keskenäänvaihdolla varmaan kannattaa lähteä koittamaan. Kuskinpenkki ei lämpene ja säädin naksahtaa 1-asennon kohdalla mutta ei muilla asennoilla enää. Apurinpuoli lämpenee normaalisti.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT