Bensalämppärin asennusohje?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Laitetaan vielä pikkusen lisää oikeen mustanpuhuvaa skenaariota... eli nythän lämmittimestä tulevat pakokaasut höngitään suoraan putkesta taivaalle ilman sen kummempia puhdistuksia. Johan on kumma ellei joku EU:n herraisoherra ja näennäisvihreä pyrokraatti keksi, että Suamessa, tuolla euroopan unioonin mallioppilasmaassa, poltetaan aamuisin huikeat määrät nestemäisiä polttoaineita ilman minkäänlaista katalyyttistä puhdistusta. Niin johan on pian päästömittaus ja katalysaattoripakko vepastoissa, vaatiihan ne puhdistimia jo kesämökkien saunanpiippuihin :evil:
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Jos nyt ei kuitenkaan sotketa EU:ta tähän, menee aivan liian vaikeeksi ja loppuviimeksi päädyttäis siihen, että eihän täällä saa ajaa kuin polkupyörällä, joka sekin pitää olla tehty kierrätyspahvista. Ja sekin vain silloin, että pahvi on ympäristöviraston hyväksymässä tehtaassa tehtyä ja että tehtaalla on voimassa oleva sertifikaatti ja että kierrätyspahvin keräämisessä on noudatettu jotain ja jotain ohjetta... :D

No, nyt kuitenkin sain kannanoton yhdestä vakuutusfirmasta itse asiaan ja siitä lainattuna tässä pieni ote:

"Vakuutusyhtiöiden Autokorjaustoimikunta ei ole hyväksynyt bensakäyttöisiä
lämmittimiä. Näitä kuitenkin on mm. dieselautoissa jo tehdasvalmisteisina.
Jos tällaisen bensiinikäyttöisen lisälämmittimen aikoo autoonsa asentaa, on hyvä ottaa ennen sen hankkimista yhteyttä autovahinkotarkastajaan, joka kyllä tällaisista laitteista tietää ja osaa antaa tietoa. LAITETTA EI SAA
ASENTAA ITSE, VAAN ASENNUS TULEE TEETÄTTÄÄ ASIANTUNTIJALIIKKEESSÄ.
Jos autossa on laite, jota ei ole hyväksytty ja jonka on itse autoon
asentanut, korvaus (palovahinko) voidaan evätä tai sitä alentaa."

Eli ainakaan tuon firman vakuutuksessa oleviin autoihin ei kannata laittaa itse lämmitintä. Toinen asia tietysti on, että millä todistavat sen olevan itse asennettu, kun eivät voi mitään dokumenttia vaatia aiheesta. Tietysti on hyvä ja selvä asia, jos sellainen dokumentti on näyttää tai vaikkapa asennusfirman kuitti, mutta jos esim auto on ostettu käytettynä ja siinä on ko. lisälaite valmiina. Silloin on aika kohtuutonta jättää korvaamatta, jos ei ole dokumenttia asennuksesta.

Pitäisikös tästä sitten -jos dokumentti/tarkastus vaaditaan- vetää johtopäätös, että käytetyn webastollisen auton ostajan on heti auton ostettuaan käytettävä auto vakuutustarkastajalla, jos dokumenttia ei ole. Tietysti tällä vakuutusyhtiöt turvaavat työpaikat tarkastajille, koska noita esim. tdi-autoja lämppäreitten kanssa alkaa olemaan aika paljon liikenteessä. Onkos niissä jokin maininta jossain (esim. rekisteriotteessa), että on tehdasasennettu lämmitin? Entä ovatkos ne Autokorjaustoimikunnan (VATin) hyväksymiä ja kelpaako tehdasasennus Suomen vakuutustarkastajille ja -yhtiöille?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Uutta vettä myllyyn... Sain erään toisen vakuutusyhtiön mielipiteen (sen, jonka niminen taajama löytyy Etelä-Suomesta) ja se menee osapuilleen näin:

"Polttoainekäyttöisen lämmittimen voi hyvin asentaa asiakas itsekin, kunhan ko. lämmitin on asennettu käyttöohjeiden mukaisesti ja se toimii oletetunlaisesti.

Korvaustilanteessa ratkaisevinta on, ettei mahdollinen palovahinko johdu lämmittimen asennusvirheestä. Jos palovahinko johtuu asennusvirheestä ei vahinkoa korvata."

Eli jälleen kerran: ota näistä nyt sitten selvää. Mutta eikös noi tarkastajat ole samoja kaikilla yhtiöillä?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
akuaku
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 23:51
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja akuaku »

Eber tuli asennettua 5kw kauko ohjaimella 1pv menee asennukseen puoli ammattilaiselta.keskusyksikönkannssa pieniä pulmia mutta ratkaistavissa
.ja lämpöä riittää 70ah akku ,.:)
2.3 16 t cd 9000
Vastaa Viestiin