Saab 9000 cse -96 lastutus
Josko sitä sais vinkkiä, että mikä sulake tai mikä letku irti katsastukseen?? On meinaan juuri edessä eikä niillä dymoa ole, mutta jos erehtyvät polkaisemaan niin varmasti kyselevät..
Eikös tässä Jubileessa ole aikas lailla Aeron alustaosat, että pitäis onnistua muutoskatsastus Aeron tehoillakin?? Tai sitten olen ymmärtänyt väärin... ja onhan sitä tehoa kuitenkin vähän enemmän..
#2513
Eikös tässä Jubileessa ole aikas lailla Aeron alustaosat, että pitäis onnistua muutoskatsastus Aeron tehoillakin?? Tai sitten olen ymmärtänyt väärin... ja onhan sitä tehoa kuitenkin vähän enemmän..
#2513
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Miksei muka voi muutoskatsastaa
Hei
Ihmetyttää, että miten niin ei voi virityspajan boksilla lastuttaa autoa ja katsastaa tai muutoskatsastaa?
Näin Hyvinkään katukiihdytyskisoissa varikolla tosi hienon hopeisen 60-luvun mersun, missä Chevyn 5.0V8 ja siinä vielä mekaaninen ahdin ja kaikenmaailman Hestecit perässä. Ja auto leimassa. No oli se kyllä vimpan päälle tehty.
Toinen ääripää oli mattamusta Mosse. Sinnä oli kaksi peräkkäistä turboa, toinen jostain kuorma-autoista. Periaate sama kuin tractor pullingissa. Moottori oli kuitenkin Mossen. Päästeli semmoisia 9.7 aikoja varttimaililla. Sanoi että tehoa on luokkaa 500hv, mutta ei sillä teholla vielä noita aikoja ajeta. Kilvissä oli toikin kulkine. Joku väitti,että omistaja/kuski olisi ollut töissä katsastusasemalla.
Tietysti toi vuosimalli eli 96 vaikuttaa asiaan ja päästöjähän ne konttorilla syynäävät. Eli vaatii varmaan täydelliset pakokaasumittaukset VTT:llä. Jos tuohon hommaan ryhtyy niin kannattaa varmaan samalla virittää oikein kunnolla. Reilut 300hv saa varmaankin Saabissakin olla ennenkuin rikotaan tehopainosuhdetta ja ISO normien mukaan tuo mitataan alle 6000rpm alueella joten kone kiertämään vaikka 8000rpm ja sieltä sitten lisää tehoa tuon 300hv päälle. Vielä kun rakentaa moottorin niin, että tulee 300hv/5800rpm ja 1bar niin on varaa kääntää ruuvia tiukemmalle.
Eikös Hirch malleissakin ole se 300hv ja leimaanhan sen saa Suomessakin?
No nyt lähti mielikuvitus laukkaamaan....
Tarkoitus olisi omaakin 89vm 2.0T16 tonnaria katuvirittää ja siinä ei pitäisi tulla ongelmia päästöjen tai boksien kanssa, kun ei ole sitä kattia.
terv,
Timo
Auton saa kulkemaan lujempaa kun:
-GT tarra peräluukkuun (stage 1)
-TURBO tarra peräluukkuun (stage7)
-jarrupalat pois, ettei vain laahaa
-reilusti lisää painetta renkaisiin (matematiikan ja fysiikan mukaan renkaan halkaisija ja sitä myöden ympyrän piiri kasvaa)
-98 bensaa
-lämppäri täysille
-alumiininen kaasupedaali
Ihmetyttää, että miten niin ei voi virityspajan boksilla lastuttaa autoa ja katsastaa tai muutoskatsastaa?
Näin Hyvinkään katukiihdytyskisoissa varikolla tosi hienon hopeisen 60-luvun mersun, missä Chevyn 5.0V8 ja siinä vielä mekaaninen ahdin ja kaikenmaailman Hestecit perässä. Ja auto leimassa. No oli se kyllä vimpan päälle tehty.
Toinen ääripää oli mattamusta Mosse. Sinnä oli kaksi peräkkäistä turboa, toinen jostain kuorma-autoista. Periaate sama kuin tractor pullingissa. Moottori oli kuitenkin Mossen. Päästeli semmoisia 9.7 aikoja varttimaililla. Sanoi että tehoa on luokkaa 500hv, mutta ei sillä teholla vielä noita aikoja ajeta. Kilvissä oli toikin kulkine. Joku väitti,että omistaja/kuski olisi ollut töissä katsastusasemalla.
Tietysti toi vuosimalli eli 96 vaikuttaa asiaan ja päästöjähän ne konttorilla syynäävät. Eli vaatii varmaan täydelliset pakokaasumittaukset VTT:llä. Jos tuohon hommaan ryhtyy niin kannattaa varmaan samalla virittää oikein kunnolla. Reilut 300hv saa varmaankin Saabissakin olla ennenkuin rikotaan tehopainosuhdetta ja ISO normien mukaan tuo mitataan alle 6000rpm alueella joten kone kiertämään vaikka 8000rpm ja sieltä sitten lisää tehoa tuon 300hv päälle. Vielä kun rakentaa moottorin niin, että tulee 300hv/5800rpm ja 1bar niin on varaa kääntää ruuvia tiukemmalle.
Eikös Hirch malleissakin ole se 300hv ja leimaanhan sen saa Suomessakin?
No nyt lähti mielikuvitus laukkaamaan....

Tarkoitus olisi omaakin 89vm 2.0T16 tonnaria katuvirittää ja siinä ei pitäisi tulla ongelmia päästöjen tai boksien kanssa, kun ei ole sitä kattia.
terv,
Timo
Auton saa kulkemaan lujempaa kun:
-GT tarra peräluukkuun (stage 1)
-TURBO tarra peräluukkuun (stage7)
-jarrupalat pois, ettei vain laahaa
-reilusti lisää painetta renkaisiin (matematiikan ja fysiikan mukaan renkaan halkaisija ja sitä myöden ympyrän piiri kasvaa)
-98 bensaa
-lämppäri täysille
-alumiininen kaasupedaali
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Re: Miksei muka voi muutoskatsastaa
Tässäpä se suurin ongelma tosiaan on, tuo päästömittaus kun ei ole mitän ihan halpaa touhua.timolaasonen kirjoitti:Tietysti toi vuosimalli eli 96 vaikuttaa asiaan ja päästöjähän ne konttorilla syynäävät. Eli vaatii varmaan täydelliset pakokaasumittaukset VTT:llä. Jos tuohon hommaan ryhtyy niin kannattaa varmaan samalla virittää oikein kunnolla. Reilut 300hv saa varmaankin Saabissakin olla ennenkuin rikotaan tehopainosuhdetta ja ISO normien mukaan tuo mitataan alle 6000rpm alueella joten kone kiertämään vaikka 8000rpm ja sieltä sitten lisää tehoa tuon 300hv päälle. Vielä kun rakentaa moottorin niin, että tulee 300hv/5800rpm ja 1bar niin on varaa kääntää ruuvia tiukemmalle.
Suomen laki ei taida puhua mitään siitä minkä normin mukaan tehoja mitataan, puhutaan vaan max tehoista, noh voihan olla että käytännössä sovelletaan jotain normia. Siitä olen kuitenkin varma että on myös pykälä missä määritellään kuinka monta prosenttia mallisarjan tehokkaimmasta saa tehot ylittyä, tuon teho/painosuhteen lisäksi. 225*1,2=270hp saa ysitonniseen laittaa.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Miksei muka voi muutoskatsastaa
Itsekin siitä tuolla mainitset, eli vaatii täydellisen pakokaasutestauksen. Soitappa huviksesi VTT:lle ja kysy paljon maksaatimolaasonen kirjoitti:Hei
Ihmetyttää, että miten niin ei voi virityspajan boksilla lastuttaa autoa ja katsastaa tai muutoskatsastaa?

Sitten pitäisi konttorille vielä olla dynosta teholukemat, ja turboahdetulla on ohjausyksikön "update" = moottorinvaihto. Jos/kun sattuu penkitetyt lukemat menemään yli sallitun ylityksen (mites se nyt oli, 20% suuremmat kuin malliston tehokkaimmassa), niin sitten se vasta suo alkaa, kun pitää esittää perustelut sille, että muu auto on tehojen kanssa linjassa. Eli siitä sitten vaan esittämään lujuuslaskentaa korin jäykkyydesta, todistelemaan jarrujen riittävyys ja alustan kyvyt jne...eli käytännössä sama, kun rakentaisit itse auton takapihalta löytyvistä tarvikkeista ja haluaisit sen rekisteröidä normaaliin tieliikennekäyttöön = mission impossible. Kyllä siinä muutoskatsastushalut aika monella karisee, kun vaihtoehtona on olla hiiskumatta ingenjöörille mitään ja nylpätä mankkuvenan johto irti katsastukseen...
EDIT: No niin, "qaw" kerkesi ensin...Mutta siis, jos haluaa muutoskatasastaa viriboksilla, niin tuo 270hv saa maksimissaan olla dynolapussa, muuten menee hankalaksi. Jok.tap. vaatii ainakin tuon päästömittauksen (juuei ole sama asia kuin se ~15€ mittaus vuosikatsastuksessa

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 161
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
pakokaasumittauksista
Joo en sanonut, että se on halpaa. Tarkoitin vain, että se on mahdollista. ei oluut tarkoitus aiheuttaa pahennusta keskustelulla. Tuntuu vain, että Saabistit ajatelee, että katsastussetä on ottanut tämän merkin syyniin. Viritelläänhän noita vuoden vanhoja bemareitakin kaiken maailman bokseilla ja lastuilla.
Noihin jarruihin kommenttina vaikka itse en ole ikinä muutoskatsastanut autoa. Tiedän vain, että yksi kaverini laittoi aikanaan Toyota Carinaan 2L twincam koneen. Siihen joutui päivittämään jarrut isommiksi. Ainakin siinä riiitti muutoskatsastuksessa ihan perusfysiikan laskelmat. Mallina kaverini käytti jotain kirjastosta saatua autoalan oppikirjaa. Auton etupään painohan siinä kasvoi alkuperäiseen verrattuna ja tietenkin auton kokonaispaino.
Siinä laskettiin sitten ihan perusjuttuja ja todettiin, että jarrutusvoima on riittävä lisääntyneellä painolla ja kuinka paljon lämpöä kehittyy (Joulea). Ei niillä äärettömän tehoikkailla jarruilla tee mitään verrattuna mallisarjan tehokkaampiin jarruihin katuliikennekäytössä vaikka moottorissa olisi 2200hv, koska auton paino on se mikä se on ja maksiminopeus on 120km/h. Toyotan tapauksessa laskelmissa käytettiin muistaaksenin maksinopeutta 170km/h.
Tietääkseni Saabin Aeron jarrut on aika hyvät. Niiden pitäisi riittää jos auto pysyy samanpainoisena. Mielestäni tuon tehokkaampia jarruja ei katsastusinsinööri ei voi vaatia muutoskatsastukseen. Sama pätee jousitukseen, paino ratkaisee. Se kuinka jäykän alustan haluaa on makuasia. Toinen tykkää pehmeämmästä toinen kovemmasta. Jos moottoripaino lisääntyy niin se varmaan se vähentää auton hyötykuormaa rekisteriotteessa.
Harmittaa kyllä tämä suomalainen autonrakentelusäännöstö ja eihän me olla samalla viivalla ruotsalaisten ja saksalaisten kanssa. Harmittaa, että suomesta on tapettu yksi ammattiala eli autojen rakentaminen kokonaan. Onhan meillä suomessa liikkeitä, mitkä myyvät karvanoppia ja imuilman filttereitä, mutta todelliset Tuning yritykset puuttuu isommassa mittakaavassa. Valtiohan voisi saada jopa verotuloja jos säännöstö olisi hiukan vapaampaa.
No, tähän loppui saarnaaminen.... tarkoitus oli vain yrittää kannustamaan virittämään ajokkia.
Timo
Noihin jarruihin kommenttina vaikka itse en ole ikinä muutoskatsastanut autoa. Tiedän vain, että yksi kaverini laittoi aikanaan Toyota Carinaan 2L twincam koneen. Siihen joutui päivittämään jarrut isommiksi. Ainakin siinä riiitti muutoskatsastuksessa ihan perusfysiikan laskelmat. Mallina kaverini käytti jotain kirjastosta saatua autoalan oppikirjaa. Auton etupään painohan siinä kasvoi alkuperäiseen verrattuna ja tietenkin auton kokonaispaino.
Siinä laskettiin sitten ihan perusjuttuja ja todettiin, että jarrutusvoima on riittävä lisääntyneellä painolla ja kuinka paljon lämpöä kehittyy (Joulea). Ei niillä äärettömän tehoikkailla jarruilla tee mitään verrattuna mallisarjan tehokkaampiin jarruihin katuliikennekäytössä vaikka moottorissa olisi 2200hv, koska auton paino on se mikä se on ja maksiminopeus on 120km/h. Toyotan tapauksessa laskelmissa käytettiin muistaaksenin maksinopeutta 170km/h.
Tietääkseni Saabin Aeron jarrut on aika hyvät. Niiden pitäisi riittää jos auto pysyy samanpainoisena. Mielestäni tuon tehokkaampia jarruja ei katsastusinsinööri ei voi vaatia muutoskatsastukseen. Sama pätee jousitukseen, paino ratkaisee. Se kuinka jäykän alustan haluaa on makuasia. Toinen tykkää pehmeämmästä toinen kovemmasta. Jos moottoripaino lisääntyy niin se varmaan se vähentää auton hyötykuormaa rekisteriotteessa.
Harmittaa kyllä tämä suomalainen autonrakentelusäännöstö ja eihän me olla samalla viivalla ruotsalaisten ja saksalaisten kanssa. Harmittaa, että suomesta on tapettu yksi ammattiala eli autojen rakentaminen kokonaan. Onhan meillä suomessa liikkeitä, mitkä myyvät karvanoppia ja imuilman filttereitä, mutta todelliset Tuning yritykset puuttuu isommassa mittakaavassa. Valtiohan voisi saada jopa verotuloja jos säännöstö olisi hiukan vapaampaa.
No, tähän loppui saarnaaminen.... tarkoitus oli vain yrittää kannustamaan virittämään ajokkia.
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei virittämisessä ole mitään pahaa
Se on sitten se viritetyn muutoskatsastus, kun aletaan mennä sellaiseen pykäläviidakkoon, että tavalliselta tallajalta loppuu resurssit. Tuskinpa muitakaan automerkkejä esim. lastuilla virittelevät käyvät muutoskatsastamassa autojaan uusille tehoille...Alustasarjat esimerkiksi on hieman eri asia.

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei vaihtaa vaan nypätä se johto irti siitä vekottimesta, tai jos ei halua konepeltiä avata niin se APC sulake hanskalokerosta. Kannattaa valita ns. pienimmän riesan tie. Sen verta että tonttuun on käsittääkseni saatavilla myös hirschin tekemä lastu josta on noi todistukset, ja se tais olla jotain 260..270 hp, eli sen vois muutoskatsastaa. Tosin sen hinta on ainakin kaksinkertanen verrattuna esim maptunin vastaavaan.puu kirjoitti:Mitä toi magneettiventtiilin vaihtaminen vaikuttaa? Mulla on tähän '89iin vaihdettu punanen DI/APC-boksi, jolla pitäis tulla 30hv/50Nm lisää. Olisko ton MV:n vaihtamisesta hyötyä?
Re: Saab 9000 cse -96 lastutus
mitähän virejä tuohon kannttaisi, edullisen hinna puitteissa tehdä kun autoni on 9000 cse 2.0t matalapaineturbo (150hv) vm96, kun autoa kasataan niin välijäähyn olen tilannut jo reilusti isomman saksan maalta, mutta millä vireillä pääsään tuonne reiluun 200hv:n asti mahdollisimman halvalla.?
vinkkejä ja tarinoita kuulen mieluusti..
vinkkejä ja tarinoita kuulen mieluusti..
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Volvo V70 2.5T AWD ´98
Re: Saab 9000 cse -96 lastutus
1.3bar painetta niin eiköhän tehotavoite ollut siinä.
T5Suitella ja muutaman kympin osilla tuon softan saa itsekin päivitettyä. Magneettiventtiili sitten jostain purkamolta "halvalla". Jos kerta kolvi pysyy kädessä, niin tällä foorumilla on myös mainittu, miten paremi/vähän edullisempi T7-mankkuvenakin saadaan sopimaan Trionic 5-autoon.
T5Suitella ja muutaman kympin osilla tuon softan saa itsekin päivitettyä. Magneettiventtiili sitten jostain purkamolta "halvalla". Jos kerta kolvi pysyy kädessä, niin tällä foorumilla on myös mainittu, miten paremi/vähän edullisempi T7-mankkuvenakin saadaan sopimaan Trionic 5-autoon.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ti Kesä 19, 2012 12:35
Re: Saab 9000 cse -96 lastutus
mistä näkee nuo kaikki eri lastujen lupaamat tehot??? entä mikä on hyvä ahtopainemäärä 900 2.0 turbo-sapelille?