Välijäähdytin matalapaineturboon

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Kylläpä tuli taas todistettua, ettei meikäläinen tiedä Saabin moottorista yhtään mitään: Onhan mulla se ohitusventtiili, oli vaan hieman "piilossa". Paksumpi letku meni ilmaputsarilta tulevaan yhteeseen ja ohuempi imusarjaan. Käsittääkseni :oops: ohitusventtiili on sama täys- ja matalapaineversiossa eli ei tarvitse ostaa erikseen?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jarmo900 kirjoitti:Kylläpä tuli taas todistettua, ettei meikäläinen tiedä Saabin moottorista yhtään mitään: Onhan mulla se ohitusventtiili, oli vaan hieman "piilossa". Paksumpi letku meni ilmaputsarilta tulevaan yhteeseen ja ohuempi imusarjaan. Käsittääkseni :oops: ohitusventtiili on sama täys- ja matalapaineversiossa eli ei tarvitse ostaa erikseen?
Juurikin näin.
IC ja putket paikoilleen, kovaa ajoa ja huoletonta hoitoo, muista varoa virkavallan edustajia, ovat nykyisillään kovin köyhiä ja ajokorttejakin niiltä tuntuu puuttuvan, kun lainailevat niitä kansalaisilta. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Tobbana kirjoitti:
Jarmo900 kirjoitti:Kylläpä tuli taas todistettua, ettei meikäläinen tiedä Saabin moottorista yhtään mitään: Onhan mulla se ohitusventtiili, oli vaan hieman "piilossa". Paksumpi letku meni ilmaputsarilta tulevaan yhteeseen ja ohuempi imusarjaan. Käsittääkseni :oops: ohitusventtiili on sama täys- ja matalapaineversiossa eli ei tarvitse ostaa erikseen?
Juurikin näin.
IC ja putket paikoilleen, kovaa ajoa ja huoletonta hoitoo, muista varoa virkavallan edustajia, ovat nykyisillään kovin köyhiä ja ajokorttejakin niiltä tuntuu puuttuvan, kun lainailevat niitä kansalaisilta. :D

-Sami
Eipä taida ic:n lisäys mitään valtaisaa tehonlisäystä tuottaa, joku kertoili, että ehkä noin 10 - 15 hv lisää. Pitäneekö paikkaansa. Jos sitten keväämmällä keksisi jotain muuta kivaa lisää, lastun tms. Vaivaan taas foorumia sitten niillä kysymyksillä.

BTW: Hyvää Uudenvuoden aattoa
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jarmo900 kirjoitti:
Eipä taida ic:n lisäys mitään valtaisaa tehonlisäystä tuottaa, joku kertoili, että ehkä noin 10 - 15 hv lisää. Pitäneekö paikkaansa. Jos sitten keväämmällä keksisi jotain muuta kivaa lisää, lastun tms. Vaivaan taas foorumia sitten niillä kysymyksillä.

BTW: Hyvää Uudenvuoden aattoa
IC jäähdyttää imuilmaa, jonka lämpötila, tai oikeammin tiheys on suoraan verrannollinen palamisesta saatavaan moottoritehoon. Kylmempää ilmaa menee enemmän, enemmän pensaa jne... Jo pelkästään tällä saavutetaan kokoonpanosta riippuen tosiaan se 10hp-~20hp. Tähän vielä lisäksi vähän laskenut peruspaine joka nostettuna takaisin oikealle tasolle tuo lisää tehoa.

Mutta hyvän IC:n laskiessa huomattavasti ahdetun ilman lämpötilaa se pienentää samalla myös huomattavasti nakutusriskiä, jolloin voidaan käyttää aikasemmasta suurempia ahtopaineita -> taas tehoa lisää. Sitten alkaakin turposta loppua tuotto, suuttimet käydä pieneksi, renkaat kulua, vaihteistot korkata... :D

Kuten myös :)
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Nyt on orkkis-cooleri kaikkine putkineen varastossa ja päivällä tarkastelin mahdollisia kiinnityspaikkoja. Ahdasta tuntuu olevan, mikäli se asennetaan syylärin ja ac:n jäähdyttimen väliin. Kuskin puolella eli edestä katsottuna oikean puoleisessa kannakeessa näytti olevan yksi vapaa reikä (ic:n "jalalle"), mutta ilmastoinnin jäähdytin näytti olevan jotensakin sen edessä. Vasemmalta puolelta ei päässyt oikein kunnolla näkemään, minkälainen kannake sieltä löytyy, mutta kovin "pieneltä" näytti. EPC:tä selatessa selvisi, että kyseisiä kannakkeita on sekä turboon (7576382), että vapariin (7576390) Koska omassani ei vakiona ollut ic:a pelkään pahoin, että kannakkeet ovat mallia "vapari". Eikös se cooleri kuitenkin tule molempien jalkojen varaan.
Onko kukaan törmännyt moiseen coolerin asennuspuuhissa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarmo900 kirjoitti:Eikös se cooleri kuitenkin tule molempien jalkojen varaan.
On se molemmista päistä tuettu samoihin kannakkeisiin jäähdyttimen kanssa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6840#96840
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

jus kirjoitti:
Jarmo900 kirjoitti:Eikös se cooleri kuitenkin tule molempien jalkojen varaan.
On se molemmista päistä tuettu samoihin kannakkeisiin jäähdyttimen kanssa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6840#96840
Kuvista sai hyvän käsityksen. Ilmastoinnin lauhdutin tulee ilmeisesti sitten muulla tapaa kiinni, ei omassa ainakaan ollut jalkojen varassa. No ensi viikolla se sitten nähdään, kuin äijän käy.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarmo900 kirjoitti:Ilmastoinnin lauhdutin tulee ilmeisesti sitten muulla tapaa kiinni, ei omassa ainakaan ollut jalkojen varassa.
Alakulmien korvakkeista pitkällä ruuvilla coolerin päädyn läpi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

jus kirjoitti:
Jarmo900 kirjoitti:Ilmastoinnin lauhdutin tulee ilmeisesti sitten muulla tapaa kiinni, ei omassa ainakaan ollut jalkojen varassa.
Alakulmien korvakkeista pitkällä ruuvilla coolerin päädyn läpi.
No niin, nyt selkisi sekin. Täytyy ottaa sitten kuvia asennustouhuista, tällä kertaa muulla kuin kännykameralla. Pistin muuten tilaten ne kiinnityskohtien kumiholkit, mikäli orkkiksia ei enää löydy tai ovat jo tiensä päässä.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Nostetaanpas aihetta ylös jonkin vuoden takaa.. Millainen oli asentaa cooleri matalapaineiseen? Itsellä alkamassa myös vastaava projekti ja tieto joka helpottaisi asentamista olisi tarpeeseen.
Itsellä menossa paikoilleen vanhemman mallinen cooleri. Putket jo suunniteltu alustavasti miten tulee paikoilleen. Yhdistäen vähän uutta ja vähän vanhaa. Ei näy olevan ihan Bolt on vaik onkin saabin orkkis osia.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tasapaino akseli kirjoitti:Nostetaanpas aihetta ylös jonkin vuoden takaa.. Millainen oli asentaa cooleri matalapaineiseen? Itsellä alkamassa myös vastaava projekti ja tieto joka helpottaisi asentamista olisi tarpeeseen.
Itsellä menossa paikoilleen vanhemman mallinen cooleri. Putket jo suunniteltu alustavasti miten tulee paikoilleen. Yhdistäen vähän uutta ja vähän vanhaa. Ei näy olevan ihan Bolt on vaik onkin saabin orkkis osia.
Siis hetkonen ? Mulle uusi tieto tämä että turbotonttuja on ollut myös ilman välijäähyä ? Kyllä tuossa mun -98 mallisessa matalapainelaitteessa on juurikin tuo koko keulan kokoinen cooleri .


Kaide
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onhan niitä ollut... alkupään CS matalakeuloissa ei tainnut olla välijäähyä. En kyllä valitettavasti muista minä vuonna kaikista turboista alkoi löytyä tuo välijäähy. Ainakin vielä -95 vuotiseen on tarjolla tuota ahtoputkea autoille ilman välijäähyä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Trionicin mukana käsittääkseni tuli jäähy ja magneettiventtiili poistui, eli -94 ja eteenpäin.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Itsehän omistan juuri kyseisen version.. tosin mankkuvenan puhdistuksen jälkeen jo vaikuttaa et onkin korkeapaineinen.. ahtaa noin 0.9 ilman lastua joka odottelee pöytälaatikossa.. :roll: ja kun painaa jarrua pudottaa 0.4:n peruspaineille.. katotaan mitä tapahtuu jahka saan välijäähdyttimen keulalle.. :lol: Vai olisiko kuitenkin niin tehokas systeemin et tarttu jo tehot ku ohi kävelin kuori kädessä joka sisälti palikkaa..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Tasapaino akseli kirjoitti:Itsehän omistan juuri kyseisen version..
Itsehän omistan juuri kyseisen auton, jonka kokemuksia kyselet :lol:
Edellinen omistaja eli aiheen aloittaja siis asensi/asennutti IC:n tuon keulalle.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin