Paukkupakkanen ja 9000
Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) se siitä EDU:n näytöstä.
Lämppärin kaikki servot ja tietenkin itse puh. moottori huutaa ekat pariminuuttia leipää ja nuo nahat ja halot on aika kylmiä.
Ja jos takaovet aukee ne ei pysy (ainakaan näin pesun jälkeen) kiinni kuin kuormaliinalla.
Vaan on niitä huonompiakin talviautoja.
Lämppärin kaikki servot ja tietenkin itse puh. moottori huutaa ekat pariminuuttia leipää ja nuo nahat ja halot on aika kylmiä.
Ja jos takaovet aukee ne ei pysy (ainakaan näin pesun jälkeen) kiinni kuin kuormaliinalla.
Vaan on niitä huonompiakin talviautoja.
Roikan perässä ollut. Ei valittamista. Keskuslukitus ei aukaise kuskin ovea kauko-ohjaimesta joka kerta. Lämpiää mukavaksi vartissa ja ahterigrillit on luksusta varsinkin nahkojen kanssa. Hyvin toimii ACC oletussäädöillä. Pitää tuulilasin hyvin auki ja lämpöä riittää. Kyllä SAAB on tehty pohjolan olosuhteisiin...
Lujaa menee, mut menköön...
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
Menikö Kurko noi jännitearvot väärin päin vai kuuluuko talvella olla korkeammat arvot? Ittellä menee juuri vaihdetulla akulla joka kerta alle 8V:n. Onkohan se ihan ok..?Kurko kirjoitti:Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) se siitä EDU:n näytöstä.
9000 CD 2.0t -97
#2764
#2764
Se on pirun vähändormie9 kirjoitti:Menikö Kurko noi jännitearvot väärin päin vai kuuluuko talvella olla korkeammat arvot? Ittellä menee juuri vaihdetulla akulla joka kerta alle 8V:n. Onkohan se ihan ok..?Kurko kirjoitti:Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) se siitä EDU:n näytöstä.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Kyllä saappi on talviauto!!
Ajoin eilen illalla omalla 2,3i tonnarilla 600km Itä-Suomesta Lappiin. Ulkona oli koko ajan -26*c - -36*c, ite olin sisällä mukavassa +22*c lämmössä! Kaikki vimpaimet toimi aivan normaalisti, ei nykimisiä. Peitin osan jäähdyttimestä pahvilla, lämmöt oli koko ajan hieman normaalia talviajoa ylempänä, eli OK. Vaihteisto oli matka-ajossa aika nihkeä, kun pelkkä ajoviima jo jäähdytti ihan liikaa. Stopin jälkeen vaihteisto oli hetken herkkä, kun moottori säteili laatikonkin lämpimäksi. Keskikulutus oli tieturin mukaan 8,9 l/100km ja vauhti kuitenkin koko ajan 80 - 110km/h! Alusta oli kyllä kova, kuin paremmassakin sportissa.
Ainoa pikku probleema oli se, että viimeiset 200 km ajoin ilman jarrutehostinta ja ABS-systemiä, kun taisi nesteet vähän jäätyä... Auto on tuotu keväällä -05 Saksasta, eli ei mitään käsitystä miten vanhat ja minkälaiset jarrunesteet autossa on. Pitää nostaa pukeille, kunhan nyt kotiin pääsee ja käydä jarrut kokonaan läpi; säätää käsijarru, herkistellä takasatulat, vaihtaa kierot etulevyt ja samalla jarrupalat sekä tietenkin ne jarrunesteet!!! Eiköhän se siitä!!!
Ajoin eilen illalla omalla 2,3i tonnarilla 600km Itä-Suomesta Lappiin. Ulkona oli koko ajan -26*c - -36*c, ite olin sisällä mukavassa +22*c lämmössä! Kaikki vimpaimet toimi aivan normaalisti, ei nykimisiä. Peitin osan jäähdyttimestä pahvilla, lämmöt oli koko ajan hieman normaalia talviajoa ylempänä, eli OK. Vaihteisto oli matka-ajossa aika nihkeä, kun pelkkä ajoviima jo jäähdytti ihan liikaa. Stopin jälkeen vaihteisto oli hetken herkkä, kun moottori säteili laatikonkin lämpimäksi. Keskikulutus oli tieturin mukaan 8,9 l/100km ja vauhti kuitenkin koko ajan 80 - 110km/h! Alusta oli kyllä kova, kuin paremmassakin sportissa.
Ainoa pikku probleema oli se, että viimeiset 200 km ajoin ilman jarrutehostinta ja ABS-systemiä, kun taisi nesteet vähän jäätyä... Auto on tuotu keväällä -05 Saksasta, eli ei mitään käsitystä miten vanhat ja minkälaiset jarrunesteet autossa on. Pitää nostaa pukeille, kunhan nyt kotiin pääsee ja käydä jarrut kokonaan läpi; säätää käsijarru, herkistellä takasatulat, vaihtaa kierot etulevyt ja samalla jarrupalat sekä tietenkin ne jarrunesteet!!! Eiköhän se siitä!!!
dormie9 kirjoitti:Menikö Kurko noi jännitearvot väärin päin vai kuuluuko talvella olla korkeammat arvot? Ittellä menee juuri vaihdetulla akulla joka kerta alle 8V:n. Onkohan se ihan ok..?Kurko kirjoitti:Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) se siitä EDU:n näytöstä.
Itellä alin arvo on ollu 8,8V heti startin jälkeen, kun toissapäivänä testasin -27*c käyntiin ilman lämppäriä. Heti kohta on näytössä taas n. 13,0-13,4V !! Akku on edellisen auton perintöä ja noin 1,5 vuotta vanha. Eli kyllä tuo alle kasi on aika vähän.
Ei, kyllä ne meni just noin, ja sehän tuossa edussa hiukan hymyilyttääkin.MP kirjoitti:Se on pirun vähändormie9 kirjoitti:Menikö Kurko noi jännitearvot väärin päin vai kuuluuko talvella olla korkeammat arvot? Ittellä menee juuri vaihdetulla akulla joka kerta alle 8V:n. Onkohan se ihan ok..?Kurko kirjoitti:Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) se siitä EDU:n näytöstä.
Samma vanha noin 1/2-1V vanha Exide molemmissa mittauksissa.
No säröanalysaattori kiinni akkuun virtaa ja jänöö mittaamaan startissa niin tuo vuoden vanha exide on ihan kunnossa.
Edu näyttää mitä sitä lystää näyttää.
Eli mulla tuossa kesällä oli alin ton 7,6V ja nyt ei tipu alle 10V ja mitään ei oo tehty.
Oiskohan mennyt softantekijältä lämpötilakompensoinnit väärälle riville ja johtuneekohan tuo lämpömittariongelma samoista softaongelmista.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
En ole edes viitsinyt kokeilla lähteekö se tosta. Aiempien kokemusten mukaan ainakaan ovet eivät pysyne kiinni, jos nyt edes aukeavatkaan.
Mutta sähköantennista oon piuhan vetässy jo aikoja sitten irti, jottei hajoa. Olkoot yläasennossa talven ajan, kytketään takas kesäksi
Mutta sähköantennista oon piuhan vetässy jo aikoja sitten irti, jottei hajoa. Olkoot yläasennossa talven ajan, kytketään takas kesäksi
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
JOskus kyllä jaksaa ihmetyttää muakin noi jututreimasaab kirjoitti:
Itellä alin arvo on ollu 8,8V heti startin jälkeen, kun toissapäivänä testasin -27*c käyntiin ilman lämppäriä. Heti kohta on näytössä taas n. 13,0-13,4V !! Akku on edellisen auton perintöä ja noin 1,5 vuotta vanha. Eli kyllä tuo alle kasi on aika vähän.
Mun auto on Saksasta, ja talven EKOILLA pakkasilla, tossa maraskuussa ku oli jotain -5 aamulla, niin tosi hikisesti starttasi, keskikulutusmittarikn oli nollaantunut yön aikana , ja jännitteet näytti jotain 7-8.. Mutta eippä ole senjälkeen tuota tehnyt pakkasilla. Akku on saksanmaalla ostettu loppuvuonna 2004. Silloin tulee mieleen että mitäköhän kun pakkasta on vähän enemmän.. no, hyvin se on pelannut sen jälkeen pakkasillakin.
Oisko ollu ekan kylmän aamun alkushokkia vaan
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Tuosta EDU:n näytöstä. Mulla oli ennen Vartan Silver Dynamic -akku, silllä EDU näytti volteiksi ajaessa n. 14,3 - 14,5 volttia, ja käynnistyksen aikaan n. 7,5 - 8,9 volttia. Nyt kun vaihdoin akun Exiden Ultraan, niin voltit ovat vastaavasti 13,8 - 14.00 sekä 9,7 - 9,9. Kummallista
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Joo jotain ihmeellistä tossa jännitetouhussa on. Oma tonnari ollut kotona vasta 3 vrk joten kokemukseen perustuvaa vertailupohjaa ei ole. Mutta niinkuin sanoin akku on vaihdettu n viikko sitten ja joka käynnistyksen jälkeen alle 8 V. Mutta auto kyllä starttaa tosi hyvin ja heti startin jälkeen jännitteet hyppää 14-14,5 joten en ole viitsinyt huolestua...
Muistaakseni ohjekirjan mukaan ei talvikäynnistyksessäkään pitäisi mennä alle kymmenen.
Muistaakseni ohjekirjan mukaan ei talvikäynnistyksessäkään pitäisi mennä alle kymmenen.
9000 CD 2.0t -97
#2764
#2764
9000 ei puhalla lämmintä
Pari päivää sitten vielä Saappi lämpeni aika nopeasti ja rupesi puhaltamaan lämmintä ilmaa aika äkkiä. eilen sitten se ei puhaltanut lämmintä vasta kun lähdin ajamaan, ja tänään sitten se ei puhaltanut lämmintä ilmaan enää ollenkaan vaikka ajoin puoli tuntia. Mistä se voi johtua? kone kyllä lämpenee ihan normaalisti.
Vastakaa minulle, koska muuten tulee todella kylmä talvi...
Vastakaa minulle, koska muuten tulee todella kylmä talvi...
Voi elämän kevät.
Olishan sitä pitäny koputtaa puuta kun eilen pääsin kehumaan kun ei ole ollut kuin pieniä ongelmia:
lappeenrantaan pitäisi varkaudesta lähteä mutta startti ei inahdakaan, akussa on kyllä virtaa, se ei ole ongelma, ei vaan starttaa... mikä vois olla vialla?
Startin päällä on tällä hetkellä pieni lämpöpuhallin, josko se hieman auttais, jos ei toimi niin pitää hinata lämpimään halliin ja koettaa yön yli starttailla että pääsisi huomiseksi rajalle.
Olishan sitä pitäny koputtaa puuta kun eilen pääsin kehumaan kun ei ole ollut kuin pieniä ongelmia:
lappeenrantaan pitäisi varkaudesta lähteä mutta startti ei inahdakaan, akussa on kyllä virtaa, se ei ole ongelma, ei vaan starttaa... mikä vois olla vialla?
Startin päällä on tällä hetkellä pieni lämpöpuhallin, josko se hieman auttais, jos ei toimi niin pitää hinata lämpimään halliin ja koettaa yön yli starttailla että pääsisi huomiseksi rajalle.
#2633
Tomaatti9000
Tomaatti9000