Paukkupakkanen ja 9000

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) :D :?: se siitä EDU:n näytöstä.

Lämppärin kaikki servot ja tietenkin itse puh. moottori huutaa ekat pariminuuttia leipää ja nuo nahat ja halot on aika kylmiä.
Ja jos takaovet aukee ne ei pysy (ainakaan näin pesun jälkeen) kiinni kuin kuormaliinalla. :)

Vaan on niitä huonompiakin talviautoja. :D
vemuli
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 14:59
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja vemuli »

Roikan perässä ollut. Ei valittamista. Keskuslukitus ei aukaise kuskin ovea kauko-ohjaimesta joka kerta. Lämpiää mukavaksi vartissa ja ahterigrillit on luksusta varsinkin nahkojen kanssa. Hyvin toimii ACC oletussäädöillä. Pitää tuulilasin hyvin auki ja lämpöä riittää. Kyllä SAAB on tehty pohjolan olosuhteisiin...
Lujaa menee, mut menköön...

SAAB 9000 2.3 turbo-S 1991
dormie9
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Tammi 14, 2006 13:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja dormie9 »

Kurko kirjoitti:Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) :D :?: se siitä EDU:n näytöstä.
Menikö Kurko noi jännitearvot väärin päin vai kuuluuko talvella olla korkeammat arvot? Ittellä menee juuri vaihdetulla akulla joka kerta alle 8V:n. Onkohan se ihan ok..?
9000 CD 2.0t -97
#2764
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

dormie9 kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) :D :?: se siitä EDU:n näytöstä.
Menikö Kurko noi jännitearvot väärin päin vai kuuluuko talvella olla korkeammat arvot? Ittellä menee juuri vaihdetulla akulla joka kerta alle 8V:n. Onkohan se ihan ok..?
Se on pirun vähän
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
reimasaab
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 17:13
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reimasaab »

Kyllä saappi on talviauto!!

Ajoin eilen illalla omalla 2,3i tonnarilla 600km Itä-Suomesta Lappiin. Ulkona oli koko ajan -26*c - -36*c, ite olin sisällä mukavassa +22*c lämmössä! Kaikki vimpaimet toimi aivan normaalisti, ei nykimisiä. Peitin osan jäähdyttimestä pahvilla, lämmöt oli koko ajan hieman normaalia talviajoa ylempänä, eli OK. Vaihteisto oli matka-ajossa aika nihkeä, kun pelkkä ajoviima jo jäähdytti ihan liikaa. Stopin jälkeen vaihteisto oli hetken herkkä, kun moottori säteili laatikonkin lämpimäksi. Keskikulutus oli tieturin mukaan 8,9 l/100km ja vauhti kuitenkin koko ajan 80 - 110km/h! Alusta oli kyllä kova, kuin paremmassakin sportissa.

Ainoa pikku probleema oli se, että viimeiset 200 km ajoin ilman jarrutehostinta ja ABS-systemiä, kun taisi nesteet vähän jäätyä... Auto on tuotu keväällä -05 Saksasta, eli ei mitään käsitystä miten vanhat ja minkälaiset jarrunesteet autossa on. Pitää nostaa pukeille, kunhan nyt kotiin pääsee ja käydä jarrut kokonaan läpi; säätää käsijarru, herkistellä takasatulat, vaihtaa kierot etulevyt ja samalla jarrupalat sekä tietenkin ne jarrunesteet!!! Eiköhän se siitä!!! :wink:
kantti
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: To Touko 26, 2005 14:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja kantti »

Lappeenranta -20...25c. Ei keskiviikkona jaksanu käynnistyä (ei tolppapaikkaa) ja syynä vanha akku. Uusi patteri tilalle ja on toiminu moitteetta. Sähköpiiskakin toimii suht hyvin kun öljyää...
9000 CD 2,0 -95
reimasaab
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 17:13
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reimasaab »

dormie9 kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) :D :?: se siitä EDU:n näytöstä.
Menikö Kurko noi jännitearvot väärin päin vai kuuluuko talvella olla korkeammat arvot? Ittellä menee juuri vaihdetulla akulla joka kerta alle 8V:n. Onkohan se ihan ok..?

Itellä alin arvo on ollu 8,8V heti startin jälkeen, kun toissapäivänä testasin -27*c käyntiin ilman lämppäriä. Heti kohta on näytössä taas n. 13,0-13,4V !! Akku on edellisen auton perintöä ja noin 1,5 vuotta vanha. Eli kyllä tuo alle kasi on aika vähän.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

MP kirjoitti:
dormie9 kirjoitti:
Kurko kirjoitti:Käyntiin lähti tänäaamunakin, ihan kuin kesällä, vaikka ei roikassa, eikä bensalämppärissä ollutkaan. (toki nyt alin esiintynyt startti jännite oli 10.2V ja kesällä jotain 7.6V) :D :?: se siitä EDU:n näytöstä.
Menikö Kurko noi jännitearvot väärin päin vai kuuluuko talvella olla korkeammat arvot? Ittellä menee juuri vaihdetulla akulla joka kerta alle 8V:n. Onkohan se ihan ok..?
Se on pirun vähän
Ei, kyllä ne meni just noin, ja sehän tuossa edussa hiukan hymyilyttääkin. :D
Samma vanha noin 1/2-1V vanha Exide molemmissa mittauksissa.
No säröanalysaattori kiinni akkuun virtaa ja jänöö mittaamaan startissa niin tuo vuoden vanha exide on ihan kunnossa.
Edu näyttää mitä sitä lystää näyttää.
Eli mulla tuossa kesällä oli alin ton 7,6V ja nyt ei tipu alle 10V ja mitään ei oo tehty.
Oiskohan mennyt softantekijältä lämpötilakompensoinnit väärälle riville ja johtuneekohan tuo lämpömittariongelma samoista softaongelmista. :?:
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

En ole edes viitsinyt kokeilla lähteekö se tosta. Aiempien kokemusten mukaan ainakaan ovet eivät pysyne kiinni, jos nyt edes aukeavatkaan.
Mutta sähköantennista oon piuhan vetässy jo aikoja sitten irti, jottei hajoa. Olkoot yläasennossa talven ajan, kytketään takas kesäksi :)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

reimasaab kirjoitti:

Itellä alin arvo on ollu 8,8V heti startin jälkeen, kun toissapäivänä testasin -27*c käyntiin ilman lämppäriä. Heti kohta on näytössä taas n. 13,0-13,4V !! Akku on edellisen auton perintöä ja noin 1,5 vuotta vanha. Eli kyllä tuo alle kasi on aika vähän.
JOskus kyllä jaksaa ihmetyttää muakin noi jutut

Mun auto on Saksasta, ja talven EKOILLA pakkasilla, tossa maraskuussa ku oli jotain -5 aamulla, niin tosi hikisesti starttasi, keskikulutusmittarikn oli nollaantunut yön aikana 8O , ja jännitteet näytti jotain 7-8.. Mutta eippä ole senjälkeen tuota tehnyt pakkasilla. Akku on saksanmaalla ostettu loppuvuonna 2004. Silloin tulee mieleen että mitäköhän kun pakkasta on vähän enemmän.. no, hyvin se on pelannut sen jälkeen pakkasillakin.

Oisko ollu ekan kylmän aamun alkushokkia vaan ;)
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Tuosta EDU:n näytöstä. Mulla oli ennen Vartan Silver Dynamic -akku, silllä EDU näytti volteiksi ajaessa n. 14,3 - 14,5 volttia, ja käynnistyksen aikaan n. 7,5 - 8,9 volttia. Nyt kun vaihdoin akun Exiden Ultraan, niin voltit ovat vastaavasti 13,8 - 14.00 sekä 9,7 - 9,9. Kummallista :)
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
dormie9
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Tammi 14, 2006 13:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja dormie9 »

Joo jotain ihmeellistä tossa jännitetouhussa on. Oma tonnari ollut kotona vasta 3 vrk joten kokemukseen perustuvaa vertailupohjaa ei ole. Mutta niinkuin sanoin akku on vaihdettu n viikko sitten ja joka käynnistyksen jälkeen alle 8 V. Mutta auto kyllä starttaa tosi hyvin ja heti startin jälkeen jännitteet hyppää 14-14,5 joten en ole viitsinyt huolestua...
Muistaakseni ohjekirjan mukaan ei talvikäynnistyksessäkään pitäisi mennä alle kymmenen.
9000 CD 2.0t -97
#2764
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Vm:96-98 :)
Ja softan lämpötilakompensoinit on lipsahtanut softantekijöiltä väälälle riville, ja lieneekö tuosta johtuvan tuo lämpömittari ongelmakin. :?:
0501430
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 04:01

9000 ei puhalla lämmintä

Viesti Kirjoittaja 0501430 »

Pari päivää sitten vielä Saappi lämpeni aika nopeasti ja rupesi puhaltamaan lämmintä ilmaa aika äkkiä. eilen sitten se ei puhaltanut lämmintä vasta kun lähdin ajamaan, ja tänään sitten se ei puhaltanut lämmintä ilmaan enää ollenkaan vaikka ajoin puoli tuntia. Mistä se voi johtua? kone kyllä lämpenee ihan normaalisti.
Vastakaa minulle, koska muuten tulee todella kylmä talvi...
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Voi elämän kevät.
Olishan sitä pitäny koputtaa puuta kun eilen pääsin kehumaan kun ei ole ollut kuin pieniä ongelmia:
lappeenrantaan pitäisi varkaudesta lähteä mutta startti ei inahdakaan, akussa on kyllä virtaa, se ei ole ongelma, ei vaan starttaa... mikä vois olla vialla?
Startin päällä on tällä hetkellä pieni lämpöpuhallin, josko se hieman auttais, jos ei toimi niin pitää hinata lämpimään halliin ja koettaa yön yli starttailla että pääsisi huomiseksi rajalle.
#2633
Tomaatti9000
Vastaa Viestiin