Konehuoneessa kolisee niin pirusti mutta mikä?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Sieltä auton alapuolelta saa sen pelti klipareen irti josta pääsee
näkemään jakolevyn kiinnityksen,ja pultit tarpeen vaatiessa niitä pultteja
voi kiristellä ( kaikkihan muistavat että jakolevyn pultit kiinnitetään
lukitteen kanssa )
näkemään jakolevyn kiinnityksen,ja pultit tarpeen vaatiessa niitä pultteja
voi kiristellä ( kaikkihan muistavat että jakolevyn pultit kiinnitetään
lukitteen kanssa )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
2.0T -88 ??9000CD23T kirjoitti:Sieltä auton alapuolelta saa sen pelti klipareen irti josta pääsee
näkemään jakolevyn kiinnityksen,ja pultit tarpeen vaatiessa niitä pultteja
voi kiristellä ( kaikkihan muistavat että jakolevyn pultit kiinnitetään
lukitteen kanssa )
Minä en kyllä ymmärrä, minkä peltilipareen sieltä saisi irti. Olisiko kuvaa?
Startin irroittamalla pääsee vetolevyn pultteja tarkastelemaan, mutta sieltäkään tuskin starttikehän kiinnitystä korjaillaan.
900C -86
En kyllä nyt itsekään muista nähneeni luukkuja alapuolella, päällä kyllä on sellainen, onko se nyt sitten muovinen vain mitä lie materiaalia, oleva ritilä luukku josta saattaa jotain päästä tunnustelemaan. Mutta tänään kun tuossa ennen ruokatuntia kävin autoa starttaamassa ja pienen lenkin ajamassa oli tuo pirullinen ääni kadoksissa . Taisi tonttu parka säikähtää kun tarkoitus oli heti kohta lämmittelyn jälkeen mennä ja katsastaa pirssi . Kävi niin nätisti kuin ei ikinä olisi mitään ääntä pitänyt, noh lähdin nopeasti viemään leimalle ja sehän tuli sitten helposti, vain alatukivarren takempi kumi oli hiukan väljä, ei muuta. Katsastusmies vain totesi, että kattos pirua oot sitten vaihtanut koko pakoputkiston ja että oliko tyyris . Meinasi lipsahtaa kun aloin hintaa kertomaan, että virisatsin kanssa ei hintaa paljon tullut mutta onneksi huomasin olla hiljaa virisatsista. Saa sitten nähdä oliko tuo hiljaisuus lopunalkua vai mitä... sain muuten tietoon saabin entisen olikos huoltopäällikkö vai joku huollon pomo kuitenkin joka tietää Saabeista kaiken ja on kuulemma universumin paras Saab korjaaja eli löytyy täältäkin muuta kuin joulupukki. Pitää alkaa tuon miehen vaivaaminen kunhan ensi viikkoon pääsee ja kun/jos ääni ilmestyy takaisin... ilman sitä on vähän paha ääntä paikallistaa.
# 2899
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
Rovaniemellä on yksi mun kaveri joka pitää korjaamoaan siinä muistaakseni Marttiinintiellä AKK:n takana. Samassa talossa on Marttiinin tehtaan konttorit, ja se kaverin paja on siinä oikealla sivulla kulman takana. Oven päällä lukee Arto Heinänen. Ihan pätevä äijä, erikoistunut jenkkeihin, mutta tekee ja osaa muitakin merkkejä ihan hyvin. Saat numeron vaikka yv:llä.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Noniin, lopunalkuahan se oli kun ääni katosi hetkeksi. Eilen alkoi kuulua taas ja töistä lähtiessä ei meinannut startata enää mutta kovan yrittämisen jälkeen nappasi ja lähti käyntiin. Tänään päivällä soittelin tuolle kaverille josta puhuin ja lähdin tuossa 2 tuntia sitten käymään näyttämässä autoa, totesi jotta kehä on varmaankin irti ja ettei pysty korjaamaan kun ei ole nosturia jolla saa moottoria nostettua ja laatikkoa pois. Noh siinä sitten aloin tehdä lähtöä ja pirssi ei suostunut enää lähtemään käyntiin, ei edes yrittänyt enää. Ei muuta kuin hinaamalla kotio. Hiukan kyllä hävetti kun veljen Nissan Sunnyllä hinattiin tonttu pois . Nyt sitten ollaan autotta niin kauan että saadaan jonnekin pajalle vietyä. Mitähän tuollainen starttikehä mahtaa maksaa, olisiko jollain euro aikakauden hintatietoa tahi vaikka käytettynä ? Työlle saa laskea kuitenkin sen 500€ pahimmassa tapauksessa eli merkkihuollossa.
# 2899
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
itekin jouduin ottamaan vaihdelaatikon tuossa irti sen jälkeen kun olin palauttanut moottorinosturin. Kerrompa tässä minkälaiset viritelmät mulla oli. Loppujen lopuksi homma oli helpompi näin, kuin edellisellä kerralla nosturin kanssa, koska moottori joudutaan tukemaan joka tapauksessa parrulla, tunkilla ja köydellä.
Tarvitaan:
1 parin sentin paksuinen köysi, n. 1m
2 lankun pätkää á 30cm
1 lankun pätkä á 50cm
1 n. 4"x6"x n.160cm ? (pitää riittää konetilan poikki)
2 x tunkki
2 x 10 cm putken pätkää halkaisijaltaan 1-3 cm
2 x räikällinen kuormaliina
Valmistelu:
Akkuteline ja akku pois. Mahdollinen paineputki välijäähdyttimeltä läppäkotelolle pois. Kuskin puolen nokka tunkilla ylös, rengas pois ja kuskin puolen sisälokarin etuosa pois.
Moottorin tukeminen:
Laitetaan ensin laudanpalat n. 30 cm lokareiden päälle pitkittäin. Joku kangas vaikka pellin ja lankun väliin. Siitä parru sitten konehuoneen poikki moottorin kannatinkorvien kohdalle. Laitetaan tunkki parrun päälle ja paksu naru moottorin kannatin korvista tunkin yli ja tunkilla naru kireälle. Tämä siksi, että moottorin ei retkahda tukikumien varaan kun laatikko poistetaan. Katso, että naru ei luista.
Vaihdelaatikon tukeminen:
Laitetaan parrun päälle pitkittäin laatikon kohdalle n. 40-50cm lauta. Laudan ja parrun väliin laitetaan kaksi putken pätkää poikittan liukulaakereiksi. Vedetään kuormaliinat laatikon molempiin päihin ja poikittain parrun ja laakeroidun lankun yli. Kiristetään liinat, mutta ei niin, että systeemi nousee.
Vaihdelaatikon irroittaminen:
Jos kyseessä automaatti, irrota vaihdelaatikon pusla apurungosta. Jos manuaali niin en tiedä
Startti irti pulteistaan. Johtoja ei tarvitse irrottaa. Löysytä kaksi yläpulttia/-mutteria ja irrota sivuista ja alhaalta. Nyt saat siirrettyä laatikkoa hieman irti moottorista ja saat siirrettyä roiskesuojapellit sivuun, niin että pääset irrottamaan momentimuuntajan 19mm pultit jakolevystä/startin kehästä lenkkiavaimella (jos automaatti). Ainakaan itselläni ei räikkä mahtunut tuohon. Tässä vaiheessa voi olla myös mahdollista hitsata/niitata kehä takaisin paikalleen. Jos jakolevy/startin kehä vaihdetaan voi tässä vaiheessa liu'uttaa vaihdelaatikkoa n. 10 cm irti moottorista ja irrotaa jakolevyn pultit laatikon ja moottorin välistä.
Jakolevyn ja momentinmuuntimen pulteissa käytetään loctite lukkoliimaa kasaamisvaiheessa.
Joku voisi kertoa manuaalivaihteisen auton eroavaisuudet. Voi olla, että joutuu laskemaan apurungon päidensä varaan.
Tarvitaan:
1 parin sentin paksuinen köysi, n. 1m
2 lankun pätkää á 30cm
1 lankun pätkä á 50cm
1 n. 4"x6"x n.160cm ? (pitää riittää konetilan poikki)
2 x tunkki
2 x 10 cm putken pätkää halkaisijaltaan 1-3 cm
2 x räikällinen kuormaliina
Valmistelu:
Akkuteline ja akku pois. Mahdollinen paineputki välijäähdyttimeltä läppäkotelolle pois. Kuskin puolen nokka tunkilla ylös, rengas pois ja kuskin puolen sisälokarin etuosa pois.
Moottorin tukeminen:
Laitetaan ensin laudanpalat n. 30 cm lokareiden päälle pitkittäin. Joku kangas vaikka pellin ja lankun väliin. Siitä parru sitten konehuoneen poikki moottorin kannatinkorvien kohdalle. Laitetaan tunkki parrun päälle ja paksu naru moottorin kannatin korvista tunkin yli ja tunkilla naru kireälle. Tämä siksi, että moottorin ei retkahda tukikumien varaan kun laatikko poistetaan. Katso, että naru ei luista.
Vaihdelaatikon tukeminen:
Laitetaan parrun päälle pitkittäin laatikon kohdalle n. 40-50cm lauta. Laudan ja parrun väliin laitetaan kaksi putken pätkää poikittan liukulaakereiksi. Vedetään kuormaliinat laatikon molempiin päihin ja poikittain parrun ja laakeroidun lankun yli. Kiristetään liinat, mutta ei niin, että systeemi nousee.
Vaihdelaatikon irroittaminen:
Jos kyseessä automaatti, irrota vaihdelaatikon pusla apurungosta. Jos manuaali niin en tiedä
Startti irti pulteistaan. Johtoja ei tarvitse irrottaa. Löysytä kaksi yläpulttia/-mutteria ja irrota sivuista ja alhaalta. Nyt saat siirrettyä laatikkoa hieman irti moottorista ja saat siirrettyä roiskesuojapellit sivuun, niin että pääset irrottamaan momentimuuntajan 19mm pultit jakolevystä/startin kehästä lenkkiavaimella (jos automaatti). Ainakaan itselläni ei räikkä mahtunut tuohon. Tässä vaiheessa voi olla myös mahdollista hitsata/niitata kehä takaisin paikalleen. Jos jakolevy/startin kehä vaihdetaan voi tässä vaiheessa liu'uttaa vaihdelaatikkoa n. 10 cm irti moottorista ja irrotaa jakolevyn pultit laatikon ja moottorin välistä.
Jakolevyn ja momentinmuuntimen pulteissa käytetään loctite lukkoliimaa kasaamisvaiheessa.
Joku voisi kertoa manuaalivaihteisen auton eroavaisuudet. Voi olla, että joutuu laskemaan apurungon päidensä varaan.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Taitaa olla kyseessä tosiaankin se niitattu starttikehä mikälie josta on niittaukset pettäneet. Weskullahan oli joskus samaa ongelmaa tonnarissaan. Tuli kuntoon ilman että piti ottaa lootaa irti. "Kytkinkoteloa" suojaavaa peltiä piti vaan leikata yhdestä nurkasta auki niin pääsi käsiksi tuonne. Em. tapauksessa taidettiin pistää pulteilla kiinin tjsp. Nimimerkki "wesku" osannee kertoa lisää.
EDIT: joo enpä lähtenyt linkkejä sen tarkemmin lukemaan ja kirjoittajaa ei missään näkynyt eikä listan linkit toiminut ainakaan kirjautumatta...
EDIT: joo enpä lähtenyt linkkejä sen tarkemmin lukemaan ja kirjoittajaa ei missään näkynyt eikä listan linkit toiminut ainakaan kirjautumatta...
Viimeksi muokannut f-19, To Huhti 06, 2006 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuten jo aiemmin laitoin tähän linkin, weskun tarina on tuolla:f-19 kirjoitti:Weskullahan oli joskus samaa ongelmaa tonnarissaan. Tuli kuntoon ilman että piti ottaa lootaa irti.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2987#72987
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jep, tuo pellin leikkaaminen ei huono vaihtoehto. Saahan sen jotenkin paikattua. On se lootan irrottaminen aina "pieni" prosessi. Vaatii pikkasen urheiluhenkeä.
Tässä pari kännykuvaa tuosta laatikonirroitusviritelmästä mistä keuhkosin tuossa edellä.
Tuossahan se vetolevy sitten möllöttääkin.
On muuten aika kiiltävä loota? 0 km kuvassa. Nyt on jo kymmenen ajettu Aika juhlaa!
Tässä pari kännykuvaa tuosta laatikonirroitusviritelmästä mistä keuhkosin tuossa edellä.
Tuossahan se vetolevy sitten möllöttääkin.
On muuten aika kiiltävä loota? 0 km kuvassa. Nyt on jo kymmenen ajettu Aika juhlaa!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Noniin, kovan etsimisen jälkeen löytyi yksi korjaaja jolta löytyi aikaa tuo ottaa remontin eli kehän vaihtoon. Maanantaina vein ja tänään tuli soitto jotta tulehan hakemaan saabbi pois, noh innoissaan tietenkin hakemaan mutta järkyttävä vitutus alkoi nousta kun starttauksen ja iloisen käynnistyksen jälkeen vaihteen valitsimen pakille laittamisen jälkeen ei mitään tapahtunut??? Ei vetoa eteen ei taakse.... korjaajan mukaan oli toiminut eilen illalla kun oli käynyt testaamassa. Toinen ihmetyksen aihen oli öljyn määrä, meinaan sitä kun öljyn määrä joka oli tuodessa ollut oikea olikin nyt mystisesti mittarin mukaan reilusti yli maksimin. Öljyä pois litra pari, tikun mukaan ok ja uusi yritys mutta laihoin tuloksin, sitten kaikki pois ( siis mitä tuli suodattimen ja tyhjennys reiän kautta )ja sisään n.neljä litraa öljyä mutta sama homma, ei mitään eloa. Taas öljyn määrä oli reilusti yli maksimin . Aikaisemmin kun olen vaihtanut öljyt sisään on mennyt juurikin tuo n4 litraa. Mistäs voisi hakea vikaa kun oltiin hiukan kaikki huuli pyöreänä kun oli kuitenkin toiminut koeajolla?
# 2899
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2