9000 moottorien ylätukikumien eli kumipuslien vaihto, kokemu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kysyinkin onko noilla EI mustilla, niin väliä asennolla, eli jos on vaikka siniset tai keltaiset. :?: :D

Taitaa täristää ihan samallalailla asennosta riippumatta. :(
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4992
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kurko kirjoitti:Kysyinkin onko noilla EI mustilla, niin väliä asennolla, eli jos on vaikka siniset tai keltaiset. :?: :D

Taitaa täristää ihan samallalailla asennosta riippumatta. :(
Onko sulla PowerFlexit?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tuha kirjoitti: Onko sulla PowerFlexit?
Ei.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Tuli nyt niiden kumien vaihto sitten ajankohtaiseksi ittellekin. Työkalu vaan uupuu. Joten jos jollain on esim hyvät mitat komponenteista vois laittaa tulee .. Mutta jos olis jollakin lainata työkalu olisin hyvin kiitollinen?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Ciswami kirjoitti:No paraniko ominaisuudet, ts. mikä oli käytännön ero uusilla puslilla verraten vanhaan?
no automaatissa ei oo niin äkkinäisiä lähtöjä, mut eipähän hetkuile.
kuis lahdessa, joko sait pukille ja paraniko ominaisuudet?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Tasapaino akseli kirjoitti:Tuli nyt niiden kumien vaihto sitten ajankohtaiseksi ittellekin. Työkalu vaan uupuu. Joten jos jollain on esim hyvät mitat komponenteista vois laittaa tulee .. Mutta jos olis jollakin lainata työkalu olisin hyvin kiitollinen?
meilläkin oli lainakapistus, oli sen verran työlään oloinen sorvattava, jotta ei taida kannattaa käydä ruinaamassa sorvausduunia vaikka olisi mitatkin. jos Tyrköllä on hyllyssä niin se muistaakseni 28 € kannattaa maksaa, tai sitten lainaa vaan merkkikorjaamosta pokkana.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla on jpjk:lla ihan pätevänoloiset simppelit ulosvedinainekset:
http://jpjk.jaakari.net/saab/ulosvedin/

Vaikeintahan hommassa on saada vanha pusla ulos moottorin korvakkeesta, ja kyllä se putkenpätkällä ja sopivankokoisilla prikoilla varmasti onnistuu ihan siinä missä erikoistyökalullakin.
Viimeksi muokannut jus, Su Elo 26, 2007 09:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

jus kirjoitti:Tuolla on jpjk:lla ihan pätevänoloiset simppelit ulosvedinainekset:
http://jpjk.jaakari.net/cde/ulosvedin/

Vaikeintahan hommassa on saada vanha pusla ulos moottorin korvakkeesta, ja kyllä se putkenpätkällä ja sopivankokoisilla prikoilla varmasti onnistuu ihan siinä missä erikoistyökalullakin.

tuon toisen pään saan pumpattua ainakin prässillä pois. jotain tuollaista askartelin päässäni jo arvelin et riittäneekö lujuus mutta kun toisetkin tehneet miks se kestäin mullakin :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

stara kirjoitti:
Ciswami kirjoitti:No paraniko ominaisuudet, ts. mikä oli käytännön ero uusilla puslilla verraten vanhaan?
no automaatissa ei oo niin äkkinäisiä lähtöjä, mut eipähän hetkuile.
kuis lahdessa, joko sait pukille ja paraniko ominaisuudet?
Hain uudet puslat jo Vanhantien Laakkoselta, odottavat toistaiseksi asennusta. Tänään/huomenna kun saisi inspiraation. :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
matsuk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 14:52
Paikkakunta: Kuopio

Moottorin ylätuen puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja matsuk »

Vaihdoin juuri moottorin ylätuen puslat. Työkaluna oli Tyrkön toimittama vimpain. Kiitos lainaajalle. Lohkon puoleinen pusla oli perusteellisesti revennyt.

Vaikein osuus oli saada lohkon puoleinen uusi pusla menemään suoraan. Piti vähän hioa puslaa ja holkkia, reunasta.

Lohkon puolen puslan kiinnityspultti oli irrotuksen kannalta väärinpäin. Sen sain sentään vedettyä irti lokasuojan puolelle, koska kumipuslaa pystyi vääntämään tarpeeksi vinoon, tilan tekemiseksi.

Uudet puslat ovat Scantechin toimittamat. Kokemukset vaihdon jälkeen:

- Moottorin erittäin karkea ääni paikaltaan äkäisesti kiihdytettäessä (automaattilaatikko) hävisi.

- Tyhjäkäynnillä moottorin värinät välittyvät auton koriin ja jopa istuimeen saakka entistä enemmän. Näin etenkin kylmällä moottorilla.
Matsu
9000 Griffin 1994
900i Special 3-ovinen 1987
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: Moottorin ylätuen puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

matsuk kirjoitti:Vaihdoin juuri moottorin ylätuen puslat. Työkaluna oli Tyrkön toimittama vimpain. Kiitos lainaajalle. Lohkon puoleinen pusla oli perusteellisesti revennyt.

Vaikein osuus oli saada lohkon puoleinen uusi pusla menemään suoraan. Piti vähän hioa puslaa ja holkkia, reunasta.

Lohkon puolen puslan kiinnityspultti oli irrotuksen kannalta väärinpäin. Sen sain sentään vedettyä irti lokasuojan puolelle, koska kumipuslaa pystyi vääntämään tarpeeksi vinoon, tilan tekemiseksi.

Uudet puslat ovat Scantechin toimittamat. Kokemukset vaihdon jälkeen:

- Moottorin erittäin karkea ääni paikaltaan äkäisesti kiihdytettäessä (automaattilaatikko) hävisi.

- Tyhjäkäynnillä moottorin värinät välittyvät auton koriin ja jopa istuimeen saakka entistä enemmän. Näin etenkin kylmällä moottorilla.
itsekin tilasin eilen tarvikekumit.. löytynee niihinkin joustoa kun aikaa kuluu ja kokeilee vääntömomentteja..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Alkuperäiset yläpuslat taisivat olla halvemmat kuin Scantechin tarvikkeet (jotka menevät aika nahkeasti paikoilleen).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Alkuperäiset yläpuslat taisivat olla halvemmat kuin Scantechin tarvikkeet (jotka menevät aika nahkeasti paikoilleen).
Alkuperäisten listahinta on noin 25 eur. Motonetin hinta 14 eur.

Suosittelen silti alkuperäistä, kumi ei ole liian kovaa vaan juuri sopivaa, kestoikä parempi ja menee paikalleen kivuttomammin, holkin ulkomitta varmemmin oikea.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pitää kaivaa kuitti jostain esiin, suunnilleen saman verran (tai euron vähemmän) maksoin alkuperäisistä alennusten kera.
Scantechin puslien kumi vaikuttaa aivan samanlaiselta, ei täristä tms, ainoa ero on metallisessa ulkokuoressa joka on Scantecheissä hieman liian paksu.
Eli kun tarvikepuslat vaan saa paikoilleen, vastaavat ihan alkuperäisiä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Eli kun tarvikepuslat vaan saa paikoilleen, vastaavat ihan alkuperäisiä.
Ainakin ulkonäöllisesti.

Täristää vaan enemmän kuin orkkis ja on nopeammin halki kuin orkkis.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin