Aero liikenteeseen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Marko A kirjoitti:Kuva kertonee paikan - 8mm pultti. Myöhemmin laitan o-renkaan alle kunhan vaihdan "pesuöljyt" pois.
Kuva
Huomio kotitunettajat! Älkää missään nimessä menkö tuohon kohtaan porailemaan reikää mikäli laatikko ei ole irti ja levällään. Tuossa kohtaa sisäpuolella kiinni on nimittäin se magneettitappi... eli jos tuohon poraa alta päin lähtee magneetti laatikon sisällä liikenteeseen. Hyvä ellei paras paikka tuo on tehdä poistoreikä silloin kun laatikko on auki ja tulpan saa heitettyä kuikkaan. (Magneetilla ei kuulemma oikeasti mitään tee ...vm -94 laatikoista etiäpäin ei magneettia edes ole.) lukekaa tästä seuraavat viestit!. Tiedot sain Marko A:nkin Aeron laatikon laittamalta askiekspertiltä.... onneksi soitin ja kysäisin tuosta paikasta ja operaatiosta, ennen kuin alkasin borraamahan 8O :o

Päätin sitten jättää reijän tekemättä ja vaihdoin öljyt mittatikun reijästä imemällä. 2,5l ulos ja saman verran uutta 10W-30 mottiöljyä sisään. Hyvin tuli ohuella letkulla kaikki? vanhat mustat litkut pihalle. Tuntui koeajolla keppituntumalta liukkaammalta vaihtaminen.. 8)
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ma Kesä 26, 2006 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Sehän oli hyvä kun soitit ja kyselit asiasta. Tuosta laatikkoöljystä kun kysäisit, niin siitä on Saabilta Service Bulletin (korjaamo tiedote) muistaakseni vuodelta ´97 jossa kerrotaan miten vaihto tapahtuu proputtomissa askeissa, ja mitä öljyä käsketään laittaa. Öljy on Saabin synteettistä ja öljyn mukana tulee tarra asennettavaksi syylärin päälle huomautukseksi että laatikossa on LAATIKKOÖLJYT eikä sinne saa enää laittaa moottoriöljyä. Mulla oli pari vuotta sitten maksettuna AllData tietokanta oikeus ´93 Aerolle ja sieltä pääsee noihin Saabin tiedotteisiin käsiksi. Tästä ei esim Oulun Aine Oy:llä ollut tietoa kun kyselin pari vuotta sitten. Vein SB:n sinne printattuna ja alkoi kaverit myönnellä, että näinhän se sitten taitaapi olla... Tuon öljyn osanumeroa ei mulla tässä ole, mutta se on kuitenkin ->´93 laatikoihin tarkoitettu. 94-> on sitten toinen, uudempi öljysuositus, muistaakseni vuodelta 99 tai jotain.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Ahtopaine kirjoitti:Magneetilla ei kuulemma oikeasti mitään tee ...vm -94 laatikoista etiäpäin ei magneettia edes ole. Tiedot sain Marko A:nkin Aeron laatikon laittamalta askiekspertiltä...
No olipas oikea ekspertti. 1994- eteenpäin laatikoissa magneetti ON poistotulpassa ja yleensä täynnä metallista töhnää kun sen irrottaa.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...jahas kävi kaverille ehkä pikku käpy. Tai sitten itse ymmärsin vain väärin kun hän sanoi, että uudemmissa laatikoissa ei magneettia ole. Eli ehkä kuvittelin hänen tarkoittavan Saabin uudempia laatikoita, kun hän mahdollisesti tarkoittikin yleisesti uusissa autoissa olevia askeja?

Saisikko Marko sitä osanumeroa tuolle öljylle jostain?
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ma Kesä 26, 2006 22:03. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

tuplaposti
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Saisikko Marko sitä osanumeroa tuolle öljylle jostain?
Jep. Saab manual gearbox oil # 400108247 / 8748753.
Ja jos TSB:n pääse käsiksi niin löytyy - 471-1743 JUN 97 Manual Gearbox - New Oil

Täältä löytyi tuo TSB tekstikin (ilman kuvia)
http://quasimotors.com/Synthetic_5speed_oil.htm
Vaikkakin ei sanasta sanaan, ja kaveri itse vielä epäilee ettei se koske ennen 94 tehtyjä laatikoita, mutta kyllä TSB hyvin selkeästi kertoo tuon koskevan nimenomaan ennen 94 laatikoita, joissa ei ole poistotulppaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Eikös tuo Quasilla kommentoitu SB ole 471-1742 ...kun tuo josta sinä puhut on numeroa isompi 471-1743?

Tässä uudemmassa kolmoseen loppuvassa dokumentissako sitten kerrotaan tämän toisen Saabin synteettisen koskevan aiempia kuin -94 laatikoita? ..en ainakaan omalla englanninkielen taidollani tuolta linkkaamaltasi Quasin sivuilta keksinyt tähän viittaavaa.

Voin muuten tosiaan julistaa vääräksi väitteen, ettei tuosta mittatikkureijästä pysty saamaan maksimissaan kuin 60%:ia öljyistä ulos. Sopivassa kulmassa työnnetyllä ohuella letkulla (vaihde vapaalla, hieman oikealle päin suunnaten, letkun halkaisija max 5-6mm) pääsee pohjille asti ja 2,5l sieltä itte ainakin sain helposti imastua.

Mikäli Deltan/Opelin tiskiltä löytyisi vielä tätä toista Saabin synteettistä lootaöljyä, niin voisihan tuohon omaankin sitten vielä nuo vaihtaa, varsinkin kun nyt on tullut todistettua käytännössäkin, että koko nestemäärän voi vaihtaa kertaimuutuksella.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ma Kesä 26, 2006 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tuolla on lista kaikista TSB:stä
http://www.alldata.com/TSB/52/93520323.html

Ja siellä tuota Quasin numeroa ei ole :?:
Jokatapauksessa siinä on kyse jostain 89-> kaikki laatikot, ei siis
pois-sulje uudempiakaan. Niihin vain (´94->) tulee myöhempi tiedote
öljystä MTL 0063 tai jotain jota ei vanhempiin saa laittaa. Visa vinkumaan
ja AllDatalle rekisteröitymään niin pääsee noita lueskelemaan.

Siellä on jotain aika kriittisiäkin juttuja joista ei varmaan huoltotiskillä ole ollut juttua jos ei itse tiedä kysyä? Kaikki suoritetut työt meistataan siihen konehuoneen puolella olevaan numero/kirjain koodilätkään ja noissa TSB lapuissa on numero/paikka mihin merkki lyödään. Mulle oli noista tehty muistaakseni yksi, enkä sitäkään enää muista mitä se koski. Olikohan joku bensaletkun vaihtoi tai jotain. Mutta siellä on esim SRS yksikön lisä eristäminen kosteudelta ( 850-2130 JUN 99 Recall - Air Bag Control Module Moisture Damage) ettei bagit poksu silmille joskus huonolla tuurilla... Nämä kriittiset siis aina otsikolla Recall.

Jos mielenkiintoa riittää niin suosittelen, ei se kovin kallista ole 25$/vuosi ja jatko jotain 14,90$. Mutta kuten joku viisas sanoi, tieto lisää tuskaa...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nyt löytyi tuo TSB teksti, oli työpaikan PC:llä kopioituna:

Manual Gearbox - New Oil
SI No. 471-1743
PI No.
Date June 1997

9000
Cars affected
All Saab 9000 M85- with manual gearbox
Parts required
87 48 733 (CA: 30S67840) Gearbox oil
47 76 266 (CA: 30568130) Filler plug (M94-)
Background
A new gearbox oil has been introduced due to design changes and reduced face area, which puts higher demands on an oil's temperature resistance. The new oil has several advantages, such as:
^
it withstands temperatures >150°C (302°F)
^ it increases bearing service-life
^ It counteracts surface damage to gear flanks
^ gear-shifting is perceived as smoother, especially in cold weather
^ it can be used to advantage-older-gearboxes

The oil has been introduced in production from chassis no. V1021673- but it can be used to ad-vantage when reconditioning or repairing gearboxes. In such cases, it is important to read the instructions under the heading "Procedure".
The filler plug on gearboxes from the factory that contain the new oil are marked with the text: "USE ONLY SAAB OIL NO 8748733"

When changing the oil, the filler plug must be changed. However, the new plug does not fit on gearboxes in cars older than model year 1994.

Important: The new oil must not be mixed with other types of oil but there is no problem changing to this oil in an old gearbox as long as the instructions found un-der the heading "Procedure" are followed.



Ja itse vaihto menee jotenkin näin:

Kuva

1. Tyhjennä vaihteistoöljy poistamalla tulppa A ja käyttämällä öljyn imu pumppua. Jos ei ole tulppaa A, nopeusmittarin vaijeri B voidaan poistaan. Puhdista tarkoin ympäristö ja sovitus en-nen irroitusta. Käytä työkalua 87 90 917 nostaaksesi nopeusmittarin vaijeri vaihteistosta.

2. Täytä vaihteistoon 1litra uutta öljyä ja käytä auton että öljy virtaa kunnolla läpi järjestelmän.

3. Tyhjennä vaihteistoöljy kohdan 1. ohjeen mukaan.

4. Täytä vaihteisto uudella öljyllä oikeaan tasoon. (2,5 litraa) Tämän jälkeen öljy ei tarvitse vaih-toa.


Kuva

Tuolla em TSB numerolla sama lappu löytyy kaikilta merkkiliikkeiltä ja heidän pitäisi tämä asia tietää. ´94-> vaihdelaatikoille on tullut myöhemmin asiasta uudempi TSB uudesta öljystä, mutta tämä tiedote koskee edelleen näitä vanhempia loovia. Aika yksiselitteistä tekstiä IMO.
Eli vähintään laatikkorempan yhteydessä vaihto tähän öljyyn on Saabin mukaan järkevää.

Itsellä ollut tuota laatikossa ennen ja jälkeen remontin. Kylmänätoimivuus parani, siinä ainoat kouriintuntuvat erot entiseen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Täältä http://www.genuinesaab.com/psi/files/trans-oil-9000.pdf löytyi kokonaisena tuo TSB vanhemmille.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Hienoa! ...nämä tiedot ovat ehdottoman hyvää shittiä :)

Kävin Rollon Deltasta kysymässä tuota litkua.. kuulemma olis ollu hyllyssä 5 litran purkkia hintaan 14,8€/l 8O ...lieköhän jostain sais halavemmalla?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kajaanistä löytyy halvemmalla 16euroa litra.. :wink: Eikä se käyttöikään nähden ole minusta mitenkään kallista jos vertaa johonkin muuhun laatikko öljyyn..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin