Check engine

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

dad kirjoitti:Valo vilkku minulla seuraavasti kun laittaa virrat päälle: syttyy, sammuu (pieni tauko) ja sitten vilkkuu tiheästi 6 kertaa. Valo ei pala ajaessa. Tarkottanee Lambdaa, sillä kulutuskin on kasvanut aika paljon. Voiko Lambda olla kunnossa ja vain johtojen juotoksissa on vikaa?
Siis niitä johtoja ei juoteta....( lue teksti tarkasti )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
dad
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 31, 2007 10:11

Viesti Kirjoittaja dad »

Sorry, Hölösuu. Sun teksti oli tullut samaan aikaan kuin minä vielä kirjoitin. Luin sen ensikerran vasta nyt.

Minulla on ollut johdot juotettuna ja lambda toiminut ok, mutta nyt "check engine" valo vilkuttelee. Aiemmin tässä viestisarjassa oli linkkejä brittisivuille, joilla mainittiin vähänkään huonojen lambda-piuhojen juotoksien aiheuttavan "check engine" valon vilkuttelua. Onko lambdan toimimattomuudesta muita merkkejä kuin vilkkuva valo ja hiukan kasvanut bensan kulutus?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kokeiles kuitenkin ensiksi...............
Kuva

Sitten kun se valo pamahtaa palamaan koko ajan niin muistaakseni
kärrykin siirtyy moodiin "limp home" ja eteneminen muuttuu radikaalisti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
dad
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Maalis 31, 2007 10:11

Viesti Kirjoittaja dad »

Bueno, tulpat vaihdettu ja vilkuttelu hävisi! KIITOS!
Opa
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 19:12
Paikkakunta: Lahti

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Opa »

3 Kertaa vilkuttaa elikkä "Temperature sensor, manifold"

Mikähän anturi tässä tarkalleen ottaen on kyseessä? ja onkohan paha homma vaihtaa itse?
Ja auto on siis 9000 2.0t -95
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Imusarjassa oleva jäähdytinnesteen lämpötila-anturi, on hieman hankalassa paikassa, mutta vaihdettavissa. Näkee koneen päältä imusarjan 2 ja 3 kanavien välissä.

Article : Lämpötila-anturi
PartNo : 9137803
Usage : 1994-1995
Order Quantity : 1

Motonetistäkin ehkä saa, mutta kannattaa varmistaa sopivuus.
Toinen hyvä vaihtoehto on kysyä ProCarServiceltä 014-282200.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re:

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

TT kirjoitti:Tuon perusteella näyttäisi olevan lambda finaalissa


2 Manifold absolute pressure sensor
3 Temperature sensor, manifold
4 Temperature sensor, coolant
5 Throttle position sensor
6 Oxygen sensor
7 Adaptation
8 Purge valve (EVAP valve)
9 ECM, internal fault

Mitäs se toi kakkonen meinaa ku taivu nyt kieli tai tunne sanakirjat..
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja G-mies »

MAP=imusarjan paineanturi, sijaitsee ainakin uudemmissa siinä valetulipellissä apukuskin puolella. Siihen tulee pieni paineletku imusarjasta ja pohjassa on 3-napainen liitin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

G-mies kirjoitti:MAP=imusarjan paineanturi, sijaitsee ainakin uudemmissa siinä valetulipellissä apukuskin puolella. Siihen tulee pieni paineletku imusarjasta ja pohjassa on 3-napainen liitin.

Matti

Nyt huomasin et vilkkuu kahta ja kolmea.. eli imus.pa. ja oliko se nyt nesteen lämmöt anturi. Siis onko noi anturit molemmat imusarjassa ja sökönä vai yrittääkö se kieliä jotain pahempaa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Pitää nyt vielä minunkin lusikkani soppaan laittaa. Mulla kun on vm. -89. Tämäkö ei sitten mitään tajua vilkuttelun päälle. Mulla kuitee ihan selvästi aina vilkuttaa kaksi kertaa ja tauko, kaksi kertaa ja tauko.. Sama homma aina kun kääntää virrat päälle. Kottero kun nimittäin on katiton turbo vm -89.. ja siis ilmeisesti lh.2.2??

Ja toisinaan vähän nihkeästi tuo kyllä kulkoopi...eli mänöö vakiona, toisinaan sitten niinkuin steg 2 mikä tossa taisi ollakkin..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ped187 kirjoitti:
G-mies kirjoitti:MAP=imusarjan paineanturi, sijaitsee ainakin uudemmissa siinä valetulipellissä apukuskin puolella. Siihen tulee pieni paineletku imusarjasta ja pohjassa on 3-napainen liitin.

Matti

Nyt huomasin et vilkkuu kahta ja kolmea.. eli imus.pa. ja oliko se nyt nesteen lämmöt anturi. Siis onko noi anturit molemmat imusarjassa ja sökönä vai yrittääkö se kieliä jotain pahempaa.
Imusarjan paine- ja lämpöanturit on koteloitu samaan, eli joko anturi(t) rikki tai mahdollisesti johto/liitin sille pätkii. Kyse siis tuosta "tulipellissä" olevasta anturista johon tulee alipaineletku.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Pistän tänne joukon jatkoksi oman CE-valo ongelman. Mulla se palaa jatkuvasti...matka-ajossa sammuu ja saattaa välillä taas syttyä. Ei vilkuta vaan palaa kiinteesti..mikä vialla?
Saab 9-5 2,0t -1999
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

jcarlson kirjoitti:
ped187 kirjoitti:
G-mies kirjoitti:MAP=imusarjan paineanturi, sijaitsee ainakin uudemmissa siinä valetulipellissä apukuskin puolella. Siihen tulee pieni paineletku imusarjasta ja pohjassa on 3-napainen liitin.

Matti

Nyt huomasin et vilkkuu kahta ja kolmea.. eli imus.pa. ja oliko se nyt nesteen lämmöt anturi. Siis onko noi anturit molemmat imusarjassa ja sökönä vai yrittääkö se kieliä jotain pahempaa.
Imusarjan paine- ja lämpöanturit on koteloitu samaan, eli joko anturi(t) rikki tai mahdollisesti johto/liitin sille pätkii. Kyse siis tuosta "tulipellissä" olevasta anturista johon tulee alipaineletku.

Kun ei enää anna niin kovia paineita.. onkos se ton map:in vika.. Johtoaja rassaamalla jäi enää vilkuttaa kahta.2.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Tervehdys.

Tuli tuossa hankittua tonnari vuosimallia 95. Auto tuntuu pelittävän ihan täysin, mutta check engine valo palaa jatkuvaan. Koodi on tuo numero 9 eli ECM, internal fault. Myyjä kertoi auton käyneen asian takia huollossa, mutta mitään ei löytynyt. Kuulemma joku osa pitäisi vaihtaa, että valon saisi sammumaan (hinta 2000€) eikä vaikuta kuulemma käytännössä mihinkään. Kysymys kuuluukin, että onko meikäläistä kusetettu oikein urakalla?
#3834
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Trionic5:n (moottorinohjausyksikkö) flash-muistin checksummi ei täsmää, eli joko siellä on joku sorkittu softa jossa se on väärin tai sitten todennäköisemmin flashilta on bitti tai pari mädäntynyt josta syystä ei täsmääkkään enää.

Riippuu vähän missäkohtaa on mennyt bitti poikittain, eli voi tosiaan olla ettei vaikuta mitään tai sitten vaikuttaa katastrofaalisesti jossain ennalta-arvaamattomassa tilanteessa.

Kyllä noita T5 purkkeja saa halvemmallakin (klubikauppa 100e), ja niiden ohjelmointikin jopa onnistuu ite (T5Suite). Yksi vaihtoehto olisi hommata tai ohjelmoida itse tilalle viripurkki jolloin hoituu kaksi ongelmaa yhdellä iskulla. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin