Mistä tietää onko 9000 revitetty.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JouniCSE
"Hölösuu"

Re: koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

900cm kirjoitti:Itse kuuntelin tonnaria ostaessa ihan perinteisesti koneen laakeriston ääntelyä - käsi kaasulle (siis konepellin alla :) ja kierroksia jonnekin neljään - viiteen tonniin. Jos rääkäisee ikävästi niin silloin ainakaan laakerit ei ole parhaassa iskussa, revitetty tai ei.

Tutkailin neljä autoa: -97 2.3 t, -96 2.0i, -96 2.0 t, ja sen mihin sitten päädyin -92 2.3i jossa laakerit ilmeisen kunnossa, mitä nyt automaattiloota vähän kaipaa uutta öljyä & suodatinta :)

K
Tota niinku ihan uteliaisuudesta, mitkä laakerit? Saa kyllä melkonen sankari olla että saa esim kiertokangen laakerit saabissa pilalle (ajelee ilman öljyjä), tai mittarissa on sillon reilusti +500 000km. Jakopään ketju saattaa alkaa rallatteleen ja samoin ne tasapainoakselin systeemit. Eli jos itte lähtisin ostaan käytettyä tonttua nyt niin tärkeimmät mitä kattoisin:
-Ei ruostetta, maalipinta hyvässä kunnossa
-Sähköhärvelit toiminnassa
-Sisältä siisti ja verhoilut ehjät, muutenkin yleisilmeen tulisi olla siisti
-kaikenlaisten jäähdyttimien ja lauhduttimien kennot ehjiä
-vaihdelaatikko toimii ja öljyt vaihdettu edes joskus
-koneen öjyvuodot
-alustan kunto (jousitus, vetarit)

2 ensimmäistä on semmosia että kyseessä on fataali vika, ei kelpaa. Jos sähkövempaimet ei toimi niin mielestäni se kuvastaa jonkinasteista huolimattomuutta joten syytä epäillä että ylläreitä olis odotettavissa lisää.
Ruoste on loputon suo, sen tietää kaikki.
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Revittelystä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.

..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.

Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.

Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.

Hurraa taas auto pelittää..mutta...mutta...
Taas sama risteys samoissa touhuissa oltiin sinäkin aamuna....valo vaihtuu
mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
Todella älytön harmaa savupilvi peitti koko tien, tässä vaiheessa arvasin
mistä oli kysymys.

Olin oikeassa pahvi rikki.
Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
Missähän mahtanee olla vika kun ei käy kuin kolmella sylinterillä..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.

Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.
No niin tulipas hieno, käydäänpäs kylillä.
No mikäs valo se tuo oikein on...? ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.

Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.

Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )

Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.

Mutta kaiken kaikkiaan OLEN ERITTÄIN TYYTYVÄINEN SAABiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
900cm
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja 900cm »

Joo kyllä, kiertokangen laakerit. Tonnarissa on ohjekirjan mukaiset huoltovälit hiukan pitkät... eli öljynvaihtovälistä on kysymys. Saattaa tietty olla vähän mersumaisuutta Saabissa - kestää ja kestää, vaikka ei ihan kunnossa oliskaan... laakerit siis.

K
JouniCSE kirjoitti:
900cm kirjoitti:Itse kuuntelin tonnaria ostaessa ihan perinteisesti koneen laakeriston ääntelyä - käsi kaasulle (siis konepellin alla :) ja kierroksia jonnekin neljään - viiteen tonniin. Jos rääkäisee ikävästi niin silloin ainakaan laakerit ei ole parhaassa iskussa, revitetty tai ei.

Tutkailin neljä autoa: -97 2.3 t, -96 2.0i, -96 2.0 t, ja sen mihin sitten päädyin -92 2.3i jossa laakerit ilmeisen kunnossa, mitä nyt automaattiloota vähän kaipaa uutta öljyä & suodatinta :)

K
Tota niinku ihan uteliaisuudesta, mitkä laakerit? Saa kyllä melkonen sankari olla että saa esim kiertokangen laakerit saabissa pilalle (ajelee ilman öljyjä), tai mittarissa on sillon reilusti +500 000km. Jakopään ketju saattaa alkaa rallatteleen ja samoin ne tasapainoakselin systeemit. Eli jos itte lähtisin ostaan käytettyä tonttua nyt niin tärkeimmät mitä kattoisin:
-Ei ruostetta, maalipinta hyvässä kunnossa
-Sähköhärvelit toiminnassa
-Sisältä siisti ja verhoilut ehjät, muutenkin yleisilmeen tulisi olla siisti
-kaikenlaisten jäähdyttimien ja lauhduttimien kennot ehjiä
-vaihdelaatikko toimii ja öljyt vaihdettu edes joskus
-koneen öjyvuodot
-alustan kunto (jousitus, vetarit)

2 ensimmäistä on semmosia että kyseessä on fataali vika, ei kelpaa. Jos sähkövempaimet ei toimi niin mielestäni se kuvastaa jonkinasteista huolimattomuutta joten syytä epäillä että ylläreitä olis odotettavissa lisää.
Ruoste on loputon suo, sen tietää kaikki.
9000cst
"Hölösuu"

Re: Revittelystä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:Itse toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.

se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.

Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.

Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.

mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
mistä oli kysymys.

Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.

Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.

Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.

Sää oot käyny saman prosessin rahalliseati ja hermojen kanssa läpi kun itse jo 2 tonnarin kanssa. :?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"

Re: Revittelystä

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:Itse toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.

mistä oli kysymys.

Sää oot käyny saman prosessin rahalliseati ja hermojen kanssa läpi kun itse jo 2 tonnarin kanssa. :?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

900cm kirjoitti:Joo kyllä, kiertokangen laakerit. Tonnarissa on ohjekirjan mukaiset huoltovälit hiukan pitkät... eli öljynvaihtovälistä on kysymys. Saattaa tietty olla vähän mersumaisuutta Saabissa - kestää ja kestää, vaikka ei ihan kunnossa oliskaan... laakerit siis.

K
Millä ne kiertokangenlaakerit oikein kuuntelit, jos voit tuon ikäisistä löytää selkeitä ääniä?

Saabin koneet eivät koskaan ole olleet käyntiääneltään kauneimmasta päästä, mutta harvoin kyllä kuulee muun rallattavan alle 500 000 km ajetuissa kuin tasapainoakselien ketjun ja joskus harvoin nokkaketjun.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
900cm
"Kaasari"

Ne on varmaan nää hifistin korvat :lol:
Ja perimätietona on siirtynyt tuo jalo taito :)
Jussi kirjoitti:
900cm kirjoitti:Joo kyllä, kiertokangen laakerit. Tonnarissa on ohjekirjan mukaiset huoltovälit hiukan pitkät... eli öljynvaihtovälistä on kysymys. Saattaa tietty olla vähän mersumaisuutta Saabissa - kestää ja kestää, vaikka ei ihan kunnossa oliskaan... laakerit siis.

K
Millä ne kiertokangenlaakerit oikein kuuntelit, jos voit tuon ikäisistä löytää selkeitä ääniä?

Saabin koneet eivät koskaan ole olleet käyntiääneltään kauneimmasta päästä, mutta harvoin kyllä kuulee muun rallattavan alle 500 000 km ajetuissa kuin tasapainoakselien ketjun ja joskus harvoin nokkaketjun.
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

900cm kirjoitti:Ne on varmaan nää hifistin korvat :lol:
Noh... et liene vakavissasi.

Itse en välttämättä lähtisi tuon ikäisistä tuon laatuisia vaurioita etsimään edes kiihtyvyysantureiden ja spektrianalysaattorin kanssa.

Tai sitten törmäsit muutamaan poikkeuksellisen paskaksi poljettuun Saabiin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
900cm
"Kaasari"

Tai sitten tämän ostamani kone on kyllästetty motor up:lla kun ei pidä samanlaista ääntä kuin 3 muuta :)

ps. olen ihan vakavissani :)

Jos kysymys kuuluu, että miten orastavan / tulevaisuudessa edessä olevan moottoriremontin voisi ounastella, niin näin minä sen tutkiskelisin - voi tietty olla että tämä kansanperimänä siirtynyt tapa on huuhaata verrattuna kaikenmaailman analysaattoreihin jne. testipenkkeihin :)

K

Jussi kirjoitti:
900cm kirjoitti:Ne on varmaan nää hifistin korvat :lol:
Noh... et liene vakavissasi.

Itse en välttämättä lähtisi tuon ikäisistä tuon laatuisia vaurioita etsimään edes kiihtyvyysantureiden ja spektrianalysaattorin kanssa.

Tai sitten törmäsit muutamaan poikkeuksellisen paskaksi poljettuun Saabiin.
T16
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja T16 »

Heh :)

Kaikki vanhemmat Turbo, GTI, GSi, 16V, Cosworth, Aero jne merkeillä olevat autot on aina revitetty aika loppuun

Joku herrasmiehen tehdassleeper jonka nopeutta ei näe päällepäin (eli sitä ei näyttäjäluonne ole ostanut) voi jäädä ilman revitystä
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ei munkaan Tonnaria oo yhtään revitetty :roll:
Tänään kun vein Harjun Pekan traileria Lohjalle, piti pestä yks Hodna, 160 lasissa ja vasta muistin, että perskele, traileri perässä. Hyvin tuntui trailerissa potkua riittävän. :lol: :lol:

Muuten Kiitos Pekalle lainasta, korvaan kun keksin miten.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin