Juoppo tonnari

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
YSITONTTU79
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 09:25
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja YSITONTTU79 »

Manuaali, moottorilla ajettu 365 000km, ja bensana 95E...
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

mulla kulutusmittari valehtelee jonkin verran (isommat suuttimet vaihdettu). viime syksynä ajoin matka-ajoa noin 1300 km ja laskin kulutuksen, sain tuloksen 6,43l/100km. ajoin tarkoituksella ihan rajoitusten mukaan ilman kiirettä, koska halusin tietää mihin lukemiin pääsen. auto oli siis -97 tonnari manuaalilla 2,0t. tulos oli vähintäänkin tyydyttävä... sitä en muista mitä tietsikka näytti kulutusta tuolloin?
Yamaha FZ1-N -08
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Itsellä ei tunnu tuo kulutusmittari heittävän kuin noin desin verran.

Kerran kun ajelin puoliruuhkassa 65-70 km/h keskinopeudella, niin sain keskikulutukseksi 6,2 llitraa. 8O Pätkä ei kyllä ollut kovin pitkä, joten kauhean luotettava tuo lukema ei välttämättä ole.

Normaalisti vie sitten matka ajossa 8-8,5l ja motarilla 9-10l.

Kyseessä allekirjoituksen autoista ylin. Toi mersu vie sitten joku tuplat siitä ja audi puolet. :lol:
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

2766 kirjoitti:
olli9000CDturbo kirjoitti:Jos kiltisti ajaa 80km/h pääsee n.7,5l ja 120km/h n.9l. Autona tuo sigun tonttu.
hmm. Et kai luota kulutusmittariin?
ainakin minulla se näyttää n. puoli litraa alle todellisen kulutuksen.
Litrat ja kilsat kertoo totuuden.

Sitä katsomalla kulutus olisi ihan inhimillinen:)

ajotietokoneen tarkkuus taitaa heittää autokohtaisesti.

-mikko L
hki
cse 23TA -93 trionic
Nyt kun etupyöränlaakeri ja alipaineletkut on uusittu, niin koitin piruuttani ajaa tasan 80Km/h n.10km (lyhyt matka joten ei tietenkään kerro täyttä totuutta) ja mittari näytti k.kulutuksen 6,4l/100km 8O. Tietenkään en täysin usko mittariin mut ei se ihan hirveesti heitä.

EDIT: Vaihdon tosiaan myös ilmafiltterin.
Viimeksi muokannut olli9000CDturbo, Pe Touko 25, 2007 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Ajettujen kilometrien ja bensalaskun pohjalta talvella menee kaupungissa 14 l/100 km, kesää kohti hiukan vähenee. Maantiellä pääsen alle 10. Kyselin naapurissa bensasuodattimen vaihdosta. Vaikuttaakohan se yhtään kulutukseen. Entä kokemuksia ilmansuodattimen vaihdosta.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Moneskohan tonnarin kulutuskeskustelu tämäkin mahtaa jo olla...

Siitä huolimatta: se automaatti nostaa kulutusta ihan törkeästi jos pitäisi ajaa oikeasti taloudellisesti kun ei pysty rullaamaan. M90 2.0iA vs. M86 turbo on kulutuksessa eroa aika älyttömästi kun jäteöljyvatkain ei suostu alle 8:lla menemään samassa ajossa kuin turbo menee alle 7. Talvella vielä pahenee kun turbon kulutus on jossain 7,3-7 ja öljynlämmitin imuroi jotain 9..

ko. turbo tankkaus.comissa
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=17300
http://tankkaus.com/cardata.php?nr=17300
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Joo - varmaan paljon on kirjoitettu asiasta.. Mutta kuinka mahtaa olla niiden suodattimien kanssa ihan oikeesti.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu... siis saa sen kulutuksen alas, pelkällä matka-ajolla, mutta ei kylläkään ole mikään keskikulutus... oikein tuttaa tuo riisikuppitapa mitata kulutusta...

kulutus mitataan tankillisella polttoainetta ja sekalaista ajoa... automaatin kulutus pompsahtaa motarilla...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Tolla tomaatilla saa kikkailtua kulutusta aika helposti. Kiihdyttää vaan sopivaan nopeuteen ja päästää kaasun pois, niin auto rullaa aika pitkään ilman että nopeus laskee liikaa. Varsinkin loivassa alamäessä toimii tosi hyvin tai taajamassa kun kolmonen on päällä. Ja kulutus laskee silmissä :lol:
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kikkailut sikseen...

F.....ck The Fuel Economy
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

turkkaki kirjoitti:kikkailut sikseen...

F.....ck The Fuel Economy
Niin just!

Firman bensakortti vinkuu ja saabbi saa happea väkisin työnnettynä kurkkuunsa :D
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Putsari vaihdettu, ei vaikutusta kulutukseen. Voiko imm olla rikki, vaikka ei olekaan mitään käyntihäiriöitä tms? Missä muualla vika voisi olla. Lämpöanturi? Autoa saa startata joka kerta n.2 sekuntia ennen kuin lähtee käyntiin.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Erittäin epätodennäköistä että IMM tai lämpöanturi olisivat rikki jos käynti on normaali ja päästöt hyvät.

Tuo parin sekunnin starttausaika on täysin normaalia. DI-autoissa kierroslukupulssia ei startatessa tule ennenkuin kone on pyörinyt hetken.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Kulutusmittari näyttää 9,8l/100km. 35km kaupunkia ja 100 matka-ajoa. 100km/h hetkellinen kulutus näytti 7-8l. Varmaan renkaat lisää tuota kulutusta. Täyskaasukiihdytyksessä paineet nousi punaisen puoleen väliin, ei liene normaali vakiolle. Löysäsin aika äkkiä, tiedä kuinka paljon olis ahtanu jos vaan ois antanu.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Mitkä "viat" voivat laskea bensankulutusta?
Itellä kulutus mittarin mukaan laskenut kuukauden aikana n. 2l
9-5 2,3t -98
Vastaa Viestiin