Jumittunut pultti & materiaalien laadusta
Re: Jumittunut pultti
Itse törmänny myös jumittuneisiin pultteihin mm. satkun taka iskarien alapää voi jumittua kiinni, ei siinä auta sit muu kuin rälläkkä , tai jos ei ole tilaa , niin kuten itse irroitin satkun iskarit jyrsimällä pienellä paineilma jyrsimellä pultin niin , että iskari lähti irti.
Re: Jumittunut pultti
Firges9000 kirjoitti:
Kuka keksis "juuttumattomat" pultit![]()
Ostaisin heti tusinan.
Olenpa vaihdellut joitain saapin pultteja ruostumattomiin, ei ainakaan ole niin pahasti jumineet

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Jumittunut pultti
jos pultti on irronnut jo iskarin holkista,ei välttämättä tarvi irrottaa enään pulttia vakaajan holkista!Firges9000 kirjoitti:Yritin vaihtaa tonnariini takaiskarit.
Mutteri irtosi kikkailemalla, mutta pultti ei.
Kun väänsin pultin mutterikannasta, antoi hieman periksi naristen ja palautuis samaan asentoon takasin.
On siis jumissa kallistuksenvakaajan kumiholkissa.
Taidan ottaa takajarrulaikan irti ja pääsen siten moukaroimaan sitä ruostunutta pulttia pois mun Saabista. hyi.
Nyt olis hyvä kikka-kolmonen paikallaan.

Laita räikällinnen kuormansidontaliina vakaajatangon ja toisen puolen alatukivarren ympäri.
Kiristä liinaa sen verran ,että vakaajatanko puristuu "limppiin"pultteineen!

Antaa sen verran periksi, että pultti tulee pois iskarin sisästä ja voi irrottaa iskarin.

Asennus tapahtuu päin vastaisessa järjestyksessä!



Ei pitäis olla iskarin vaihto kovin vaikea operaatio.


Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Jumittunut pultti
Moikka Saabistit!
Jos ei terva auta, niin se on ......, sano vanha kansa ja oikeassahan he olivat. Kun tulee Saabbeja ajankanssa laiteltua, niin kaikki alustan pultit olen aina voidellut tervalla ennen asennusta ja kas kummaa, vuosienkin päästä ne avautuvat ilman voimasanoja ja uhkailuja.
Tonnarin takaiskarin alapään pultin katkaisussa paineilmakäyttöinen rautasaha on kiva kaveri
T: Ari
Jos ei terva auta, niin se on ......, sano vanha kansa ja oikeassahan he olivat. Kun tulee Saabbeja ajankanssa laiteltua, niin kaikki alustan pultit olen aina voidellut tervalla ennen asennusta ja kas kummaa, vuosienkin päästä ne avautuvat ilman voimasanoja ja uhkailuja.
Tonnarin takaiskarin alapään pultin katkaisussa paineilmakäyttöinen rautasaha on kiva kaveri
T: Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Tonnarin takaiskarin alapään pultin katkaisussa paineilmakäyttöinen rautasaha on kiva kaveri
T: Ari
*****
kiitos vinkistä, tuon otan naapuritallista käyttöön jos ei "puheet" auta.
Oli mulla pikkuinen ajatuskatkos mokakin tuossa asennuksessa. Nosti vain toisen takanurkan ilmaan. Silloinhan on kallistuksen vakain töissä ja kanittaa myös pulttia..
Nyt nostan koko peräpään ilmaan, rungosta. Jolloin vakaajan pitäisi olla lepotilassa
T: Ari
*****
kiitos vinkistä, tuon otan naapuritallista käyttöön jos ei "puheet" auta.
Oli mulla pikkuinen ajatuskatkos mokakin tuossa asennuksessa. Nosti vain toisen takanurkan ilmaan. Silloinhan on kallistuksen vakain töissä ja kanittaa myös pulttia..
Nyt nostan koko peräpään ilmaan, rungosta. Jolloin vakaajan pitäisi olla lepotilassa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti
Jaska.. et ole taaskaan yksin: Meikäläisellä kaatui eilen etuiskarin irroitus täysin jumissa olevaan iskarin alapulttiin (se ylempi niistä) , ei saakeli vaan tule pois millään ! Nyt se pultti on jo hakattu niin hajalle 3 kg lekalla että se on PAKKO saada pois että sen saa vaihdettua. 4 tuntia meni sujuvasti yhtä pulttia takoessa, seurauksena kipeät kädet ja selkä ... pitäs varmaan mennä tänään jatkamaan
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Mä olen liottanut sitä jumi-pulttia koko ajan CRC:n Penetrationilla.
Seuraavaksi se saa lämpöä kohdennetusti pultin kierreosaan. Sitten "penaa" ja taas lämpöä, koska pena tunkeutuu kuumassa paremmin jumi-väliin.
niin pitäis munkin mennä jatkamaan.
jk. jos ois kesä niin pantas grilli pihalle ja käristettäs makkaraa ja naurettais noille "jumittajille"
Seuraavaksi se saa lämpöä kohdennetusti pultin kierreosaan. Sitten "penaa" ja taas lämpöä, koska pena tunkeutuu kuumassa paremmin jumi-väliin.
niin pitäis munkin mennä jatkamaan.
jk. jos ois kesä niin pantas grilli pihalle ja käristettäs makkaraa ja naurettais noille "jumittajille"

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti
Toisesta tonnaristä lähti pultit vetämällä pois (massattu melko uutena) ja toisesta katkaisin rälläkällä pultit iskarin juuresta ja sen jälkeen otin takavakaajan irti ja hakkasin pultin pois kallistuksen vakaajan puslasta paremmassa paikassa. Rälläkällä pääsee hyvin käsiksi, kun ottaa tukivarren etupään auki ja ottaa jousen pois tieltä.
Sachs:n sarjan mukana tuli kaikki uudet pultit, joten ei katkaisu haitannut mitään. Toisen Saabin kohdalla asensin Konin iskarit, mutta siinä kaikki lähti auki ilman väkivaltaa. Lisäksi olisi ollut uusi pulttisarja valmiina.
Jos vielä joskus vaihdan iskarit tonnariin, niin ostan valmiiksi uudet kallistuksen vakaajan puslat ja pulttisarjan. Todennäköisesti ainakin omista tonnareista lähtee pultit auki ilman suurempaa väkivaltaa, koska asensin pultit reilun vaseliinin kanssa ja suihkautin kotelosuojaa ja massaa pulttien ja puslien päälle.
Sachs:n sarjan mukana tuli kaikki uudet pultit, joten ei katkaisu haitannut mitään. Toisen Saabin kohdalla asensin Konin iskarit, mutta siinä kaikki lähti auki ilman väkivaltaa. Lisäksi olisi ollut uusi pulttisarja valmiina.
Jos vielä joskus vaihdan iskarit tonnariin, niin ostan valmiiksi uudet kallistuksen vakaajan puslat ja pulttisarjan. Todennäköisesti ainakin omista tonnareista lähtee pultit auki ilman suurempaa väkivaltaa, koska asensin pultit reilun vaseliinin kanssa ja suihkautin kotelosuojaa ja massaa pulttien ja puslien päälle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Mä laitan aina uusien pulttien pintaan kuparitahnaa. Eipä ole ollut pulmia niissä.
Edellinen masentaja ei ole tehnyt näin ja siksi "jumipultteja" löytyy.
Edellinen masentaja ei ole tehnyt näin ja siksi "jumipultteja" löytyy.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Jumittunut pultti
lämpö on tosi hyvä keino availla jumineita pultteja.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Totta. Kun lämmittää ja jäähdyttää, naksahtaa se jumipultti yleensä irti.Jamppa kirjoitti:lämpö on tosi hyvä keino availla jumineita pultteja.
Hieman "penaa" lisäksi ja jopa putoaa itsekseen pois.

Kostoksi sille, kohta irronneelle, "jumipultille" laitan sen grilliin ja katson nauraen, kun se punottaa.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Jatkuu...........
tänään teimme Esan verstaalla hommia. Helppoa on nosturilla hääräillä.
Oikean takaiskarin alapultti pyörähti, kun sai voimaa. Pyörii tosin kallstuksenvakaajan kumin kanssa.
Vasen pultti meni poikii. kun annoimme woimaa.
Nyt seuraavaksi on tiedossa pistosahalla urakkaa, ja uudet alapuslat vakaajaan.
Siinäs pultit vaan hetken whittuilee, kohta punastelevat palasina grillin jälkilämmöissä
tänään teimme Esan verstaalla hommia. Helppoa on nosturilla hääräillä.
Oikean takaiskarin alapultti pyörähti, kun sai voimaa. Pyörii tosin kallstuksenvakaajan kumin kanssa.
Vasen pultti meni poikii. kun annoimme woimaa.
Nyt seuraavaksi on tiedossa pistosahalla urakkaa, ja uudet alapuslat vakaajaan.
Siinäs pultit vaan hetken whittuilee, kohta punastelevat palasina grillin jälkilämmöissä

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Tätä voi tehostaa esim. Würthiltä saatavalla Rost Off Icella. Kylmäspray ja ruosteenirroitin öljy samassa. Siihen lämpöä perään niin avot! Kyllä aukeaa. Moni mahdottomalta tuntunut on tuolla auennut. Pitää vaan olla rohkea ja reipas ja ensin puolipulloa kohteeseen ja sitten kuumaa...Jamppa kirjoitti:lämpö on tosi hyvä keino availla jumineita pultteja.
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Eipä säästä ei. Oli vain noin muuten yleisvinkki.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jumittunut pultti
Alihankkija kirjoitti:Eipä säästä ei. Oli vain noin muuten yleisvinkki.
Ihan hyvä vinkki olikin.
Nyt kelpaa vain rälläkkä tai kilo dynamiittia...........kylä irtoo


Kiva lukea Korjaamokäsikirjasta ohje iskarin vaihtoon.
1) Nosta auto rungosta ylös pukeille.
2) Aseta aputunkki jousen kohdalle ja nosta hieman.
3) IRROITA pultit


4) Pyörän irroitus, antaa lisätilaa, ei välttämätön????????????????
Hynesin kirjassa on jopa kaksi kuvaakin
Simppeli homma.

Oikean puoleinen pultti pyörii nyt kallistuksen vakaajan kumiholkin kanssa, vasen meni katki. Sai nähdä Woimaa. Saa nähdä pistosahan Woimaa seuraavaksi.
Kohta meen taas makaamaan taka-akselin alle. Hittolainen ku woi olla kivaa.

Viimeksi muokannut Firges9000, To Tammi 24, 2008 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3