Jumittunut pultti & materiaalien laadusta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Reetu

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Itse törmänny myös jumittuneisiin pultteihin mm. satkun taka iskarien alapää voi jumittua kiinni, ei siinä auta sit muu kuin rälläkkä , tai jos ei ole tilaa , niin kuten itse irroitin satkun iskarit jyrsimällä pienellä paineilma jyrsimellä pultin niin , että iskari lähti irti.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Firges9000 kirjoitti:
Kuka keksis "juuttumattomat" pultit :lol: :idea: Ostaisin heti tusinan.

Olenpa vaihdellut joitain saapin pultteja ruostumattomiin, ei ainakaan ole niin pahasti jumineet :mrgreen:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Firges9000 kirjoitti:Yritin vaihtaa tonnariini takaiskarit.
Mutteri irtosi kikkailemalla, mutta pultti ei.

Kun väänsin pultin mutterikannasta, antoi hieman periksi naristen ja palautuis samaan asentoon takasin.
On siis jumissa kallistuksenvakaajan kumiholkissa.
Taidan ottaa takajarrulaikan irti ja pääsen siten moukaroimaan sitä ruostunutta pulttia pois mun Saabista. hyi.

Nyt olis hyvä kikka-kolmonen paikallaan. :idea:
jos pultti on irronnut jo iskarin holkista,ei välttämättä tarvi irrottaa enään pulttia vakaajan holkista! :wink:
Laita räikällinnen kuormansidontaliina vakaajatangon ja toisen puolen alatukivarren ympäri.
Kiristä liinaa sen verran ,että vakaajatanko puristuu "limppiin"pultteineen! :roll:
Antaa sen verran periksi, että pultti tulee pois iskarin sisästä ja voi irrottaa iskarin. :twisted:
Asennus tapahtuu päin vastaisessa järjestyksessä! :lol: :lol: :lol:
Ei pitäis olla iskarin vaihto kovin vaikea operaatio. 8O 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit!

Jos ei terva auta, niin se on ......, sano vanha kansa ja oikeassahan he olivat. Kun tulee Saabbeja ajankanssa laiteltua, niin kaikki alustan pultit olen aina voidellut tervalla ennen asennusta ja kas kummaa, vuosienkin päästä ne avautuvat ilman voimasanoja ja uhkailuja.

Tonnarin takaiskarin alapään pultin katkaisussa paineilmakäyttöinen rautasaha on kiva kaveri

T: Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tonnarin takaiskarin alapään pultin katkaisussa paineilmakäyttöinen rautasaha on kiva kaveri

T: Ari
*****
kiitos vinkistä, tuon otan naapuritallista käyttöön jos ei "puheet" auta.

Oli mulla pikkuinen ajatuskatkos mokakin tuossa asennuksessa. Nosti vain toisen takanurkan ilmaan. Silloinhan on kallistuksen vakain töissä ja kanittaa myös pulttia..
Nyt nostan koko peräpään ilmaan, rungosta. Jolloin vakaajan pitäisi olla lepotilassa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jaska.. et ole taaskaan yksin: Meikäläisellä kaatui eilen etuiskarin irroitus täysin jumissa olevaan iskarin alapulttiin (se ylempi niistä) , ei saakeli vaan tule pois millään ! Nyt se pultti on jo hakattu niin hajalle 3 kg lekalla että se on PAKKO saada pois että sen saa vaihdettua. 4 tuntia meni sujuvasti yhtä pulttia takoessa, seurauksena kipeät kädet ja selkä ... pitäs varmaan mennä tänään jatkamaan
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mä olen liottanut sitä jumi-pulttia koko ajan CRC:n Penetrationilla.

Seuraavaksi se saa lämpöä kohdennetusti pultin kierreosaan. Sitten "penaa" ja taas lämpöä, koska pena tunkeutuu kuumassa paremmin jumi-väliin.

niin pitäis munkin mennä jatkamaan.
jk. jos ois kesä niin pantas grilli pihalle ja käristettäs makkaraa ja naurettais noille "jumittajille" :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Toisesta tonnaristä lähti pultit vetämällä pois (massattu melko uutena) ja toisesta katkaisin rälläkällä pultit iskarin juuresta ja sen jälkeen otin takavakaajan irti ja hakkasin pultin pois kallistuksen vakaajan puslasta paremmassa paikassa. Rälläkällä pääsee hyvin käsiksi, kun ottaa tukivarren etupään auki ja ottaa jousen pois tieltä.

Sachs:n sarjan mukana tuli kaikki uudet pultit, joten ei katkaisu haitannut mitään. Toisen Saabin kohdalla asensin Konin iskarit, mutta siinä kaikki lähti auki ilman väkivaltaa. Lisäksi olisi ollut uusi pulttisarja valmiina.

Jos vielä joskus vaihdan iskarit tonnariin, niin ostan valmiiksi uudet kallistuksen vakaajan puslat ja pulttisarjan. Todennäköisesti ainakin omista tonnareista lähtee pultit auki ilman suurempaa väkivaltaa, koska asensin pultit reilun vaseliinin kanssa ja suihkautin kotelosuojaa ja massaa pulttien ja puslien päälle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mä laitan aina uusien pulttien pintaan kuparitahnaa. Eipä ole ollut pulmia niissä.

Edellinen masentaja ei ole tehnyt näin ja siksi "jumipultteja" löytyy.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

lämpö on tosi hyvä keino availla jumineita pultteja.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jamppa kirjoitti:lämpö on tosi hyvä keino availla jumineita pultteja.
Totta. Kun lämmittää ja jäähdyttää, naksahtaa se jumipultti yleensä irti.
Hieman "penaa" lisäksi ja jopa putoaa itsekseen pois. :lol:

Kostoksi sille, kohta irronneelle, "jumipultille" laitan sen grilliin ja katson nauraen, kun se punottaa. :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jatkuu...........
tänään teimme Esan verstaalla hommia. Helppoa on nosturilla hääräillä.
Oikean takaiskarin alapultti pyörähti, kun sai voimaa. Pyörii tosin kallstuksenvakaajan kumin kanssa.
Vasen pultti meni poikii. kun annoimme woimaa.

Nyt seuraavaksi on tiedossa pistosahalla urakkaa, ja uudet alapuslat vakaajaan.

Siinäs pultit vaan hetken whittuilee, kohta punastelevat palasina grillin jälkilämmöissä :twisted:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Jamppa kirjoitti:lämpö on tosi hyvä keino availla jumineita pultteja.
Tätä voi tehostaa esim. Würthiltä saatavalla Rost Off Icella. Kylmäspray ja ruosteenirroitin öljy samassa. Siihen lämpöä perään niin avot! Kyllä aukeaa. Moni mahdottomalta tuntunut on tuolla auennut. Pitää vaan olla rohkea ja reipas ja ensin puolipulloa kohteeseen ja sitten kuumaa...
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Eipä säästä ei. Oli vain noin muuten yleisvinkki.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jumittunut pultti

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Alihankkija kirjoitti:Eipä säästä ei. Oli vain noin muuten yleisvinkki.

Ihan hyvä vinkki olikin.
Nyt kelpaa vain rälläkkä tai kilo dynamiittia...........kylä irtoo :lol: vaikka sentin siivuina. :twisted:

Kiva lukea Korjaamokäsikirjasta ohje iskarin vaihtoon.
1) Nosta auto rungosta ylös pukeille.
2) Aseta aputunkki jousen kohdalle ja nosta hieman.

3) IRROITA pultit :lol: :roll: ja vaihda iskari.

4) Pyörän irroitus, antaa lisätilaa, ei välttämätön????????????????

Hynesin kirjassa on jopa kaksi kuvaakin

Simppeli homma. :lol:

Oikean puoleinen pultti pyörii nyt kallistuksen vakaajan kumiholkin kanssa, vasen meni katki. Sai nähdä Woimaa. Saa nähdä pistosahan Woimaa seuraavaksi.
Kohta meen taas makaamaan taka-akselin alle. Hittolainen ku woi olla kivaa. :D
Viimeksi muokannut Firges9000, To Tammi 24, 2008 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin