Keskuslukosta ja hälyistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
swolking
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 13:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja swolking »

Itsellä '92 Tonnari, eli ei edes ole Lock-nappia. Itse kävin läpi ohjainboksin ja johdot ja lopuksi vika oli vaan kulahtaneessa keskuslukonmoottorissa, jonka vaihdoin.
Nikke_M kirjoitti:
swolking kirjoitti:Eli tuttua ongelmassa on se, että kun hälyt laittaa kaukolla päälle, ne menevät päälle, mutta keskuslukko ei. Avaimella käännettäessä keskuslukko toimii.
Miten jos painoit "lock" nappia sisällä silloin kun se oli vielä rikki, toimiko silloin?

Isällä on sellainen ongelma että, kaukolla hälytin menee pälle, mutta ei keskuslukko kiinni (tosin joskus se kyllä sattuu menemään). Lock napilla sisällä kaikki toimii, ja avaimella. Mahtaako olla samanlainen ongelma kyseessä, vai onkohan siinä jotain muuta vielä mitä voi olla rikki?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja blobbo »

86 tonnarissa ei keskuslukko toimi, ja ensimmäiseksi ongelmaksi paljastui se, että kuskin ovessa ei ole lainkaan moottoria/kytkintä :) Pitäisikö ovien mennä lukkoon, kun yhdistän näitä kahta virtajohtoa (ilmeisesti auki/kiinni) maahan? Kun teen näin, kuuluu ohjausyksiköstä napsahdus, mutta ovien lukoille ei kyllä tapahdu mitään. Muissa ovissa on moottorit.


Siksi vaan kyselen, että en välttämättä jaksa tuota alkaa korjaamaan, jos siellä on muitakin moottoreita/johdotuksia rikki, joten jos tuota toimintaa voi jotenkin testata ilman kuskin moottoria, niin vinkit otetaan vastaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja jus »

blobbo kirjoitti:Pitäisikö ovien mennä lukkoon, kun yhdistän näitä kahta virtajohtoa (ilmeisesti auki/kiinni) maahan?
Pitäisi.

Voit myös kokeilla maadottaa lukon ohjausboksilta samat johdot, jolloin lukkojen pitäisi mennä auki/kiinni.

Boksissa on virtarajoitus, joka estää lukkojen ajamisen auki-kiinni-auki toistuvasti monta kertaa. Sama rajoitus voi mennä päälle laakista jos joku moottoreista jumittaa. Kokeile kytkeä ovimoottoreita irti yksitellen kunnes ehkä alkaa toimia? Takaluukun ja tankin luukun moottoreille pääsee melkeinpä helpoiten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja blobbo »

jus kirjoitti:
Kokeile kytkeä ovimoottoreita irti yksitellen kunnes ehkä alkaa toimia?

Eli siis irti oleva moottori ei vaikuta keskuslukon toimintaan? Mietin tuota juuri, että jos irroitan yhden tai useamman moottorinn, pitäisikö keskuslukon toimia silti? Sittenhän periaatteessa on aika helppoa etsiä, missä vika on, kun vaan jaksaa avata ovipaneeleita...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja jus »

blobbo kirjoitti:Eli siis irti oleva moottori ei vakuta keskuslukon toimintaan?
Ei ainakaan haittaa mitään jos moottoreita kytkee irti. Viallisen moottorin irtikytkeminen voi vaikuttaa sen verran että alkaa muut lukot toimia :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja blobbo »

kiitän, huomenna on siis urakka edessä :)


Tietääkö muuten kukaan, että saako sen motonetin (5-johtoisen?) moottorin toimimaan jotenkin saabissa kytkinmoottorina? Mimmi taisi jossain threadissa sanoa, että tuossa kuskin 3-johtoisessa "moottorissa" ei edes ole moottoria, pelkkä kytkin? (eihän sitä moottoria tietysti mihinkään tarvitsekaan, jos ei ole kaukosäätöä).

Siksi mietin, että kun täällä korvessa sattuu olemaan motonet, muttei juuri muita kauppoja, voisi tarvittaessa hakea moottorin vaikka huomenna, kun se on vissiin aika halpa. Periatteessa tuohonhan voisi myös tehdä tee-se-itse kytkimen.. hmm.. äiti aina halusi minusta humanistin,mutta minkäs se insinööri itselleen voi :P Pitääkö sen virran olla jatkuva, vai onko lyhyt pulssi oikea tapa aktivoida moottorit?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja jus »

blobbo kirjoitti:saako sen motonetin (5-johtoisen?) moottorin toimimaan jotenkin saabissa kytkinmoottorina?
Saa. Jos haluat toimimaan niin että kuskin ovesta pystyy avaimella tai sisänupilla ohjaamaan muita lukkoja, ja lisäksi vielä ohjata lukitusta hälyllä, joudut vetämään lisää johtoja kuskin oveen ja kytkemään 5-johtoisen kaikki johdot.

Jos taas riittää että lukot aukeaa vaan hälyttimen ohjaamana, laitat vaan 2-johtoisen moottorin kuskin oveen ja muutat boksin luota johdot niin että kuskin ovellekin menee samat jännitteet kuin muillekin ovimoottoreille. Ja kytket hälyttimen ohjaamaan moottoreita tai boksia.

Vanhan tonnarin kuskin ovessa oleva 3-johtoinen moottorin näköinen ei sisällä moottoria, ainoastaan pelkän kytkimen.

Uusi tarvikemoottori sopii Saabin kiinnikkeeseen täysin, ja on todennäköisesti parempi kuin 20 vuotta vanha orkkismoottori. Johtoliitokset tietysti joudut rakentamaan itse.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja blobbo »

jus kirjoitti: Saa. Jos haluat toimimaan niin että kuskin ovesta pystyy avaimella tai sisänupilla ohjaamaan muita lukkoja, ja lisäksi vielä ohjata lukitusta hälyllä, joudut vetämään lisää johtoja kuskin oveen ja kytkemään 5-johtoisen kaikki johdot.
Mutta onko niin, että jos (ja kun) hälyjä tai kaukosäätöä ei ole, ei tarvitse vetää ylimääräisiä johtoja? Eli siis kun "moottori" kytketään kiinni tai auki joko lukosta tai nupista, lähtee signaali boksille
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja jus »

blobbo kirjoitti:Mutta onko niin, että jos (ja kun) hälyjä tai kaukosäätöä ei ole, ei tarvitse vetää ylimääräisiä johtoja? Eli siis kun "moottori" kytketään kiinni tai auki joko lukosta tai nupista, lähtee signaali boksille
Oveen ei tarvitse vetää lisää johtoja jos asennat alkuperäisen kytkimen tilalle kytkimen tai 5-johtoisen moottorin (moottorin 2 johtoa jäävät kytkemättä, kytket ainoastaan ne samat kolme johtoa mitkä kytkimessäkin on).

Näin kytkettynä moottorissa oleva kytkin ohjaa boksia kuten alkuperäinen kytkin.

5-johtoisessa moottorissa on samoissa kuorissa siis moottori (2 johtoa) ja kytkin (kolme johtoa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja blobbo »

jus kirjoitti: Oveen ei tarvitse vetää lisää johtoja jos asennat alkuperäisen kytkimen tilalle kytkimen tai 5-johtoisen moottorin (moottorin 2 johtoa jäävät kytkemättä, kytket ainoastaan ne samat kolme johtoa mitkä kytkimessäkin on).

Kiitän eritäin paljon! Pitää huomenna ensin yrittää kartoittaa, mikä on "ongelman laatu" ja mahdollisesti hakea uudet moottorit (riippen miten moni on rikki).. Itse kyllä epäilen toisen takaoven johdotusta, koska sen reed-kytkin näyttää olevan kiinni jatkuvasti, ja irroittamalla johdot ennen kytkintä tilanne ei muutu (eli johto menee maahan jossain jo ennen ovea)... varmaan on siellä johtopakassa jotain vikaa.. Näillä ohjeille pääsen jo kuitenkin aika paljon eteenpäin, joten kiitän!
talladega97
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 14:53

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja talladega97 »

Mulla on samanlainen vika ja tarvitsisin uuden moottorin kuskin oveen. Osaatko kertoa mistä löysit uuden moottorin hintaan 20€? :roll:
blobbo
"Aero"
Viestit: 310
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:05

Re: Keskuslukosta ja hälyistä

Viesti Kirjoittaja blobbo »

Motonetin geneeriset tarvikemoottorit maksavat alle kympin kappale.
Vastaa Viestiin