Nikke_M kirjoitti:Miten jos painoit "lock" nappia sisällä silloin kun se oli vielä rikki, toimiko silloin?swolking kirjoitti:Eli tuttua ongelmassa on se, että kun hälyt laittaa kaukolla päälle, ne menevät päälle, mutta keskuslukko ei. Avaimella käännettäessä keskuslukko toimii.
Isällä on sellainen ongelma että, kaukolla hälytin menee pälle, mutta ei keskuslukko kiinni (tosin joskus se kyllä sattuu menemään). Lock napilla sisällä kaikki toimii, ja avaimella. Mahtaako olla samanlainen ongelma kyseessä, vai onkohan siinä jotain muuta vielä mitä voi olla rikki?
Keskuslukosta ja hälyistä
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
Itsellä '92 Tonnari, eli ei edes ole Lock-nappia. Itse kävin läpi ohjainboksin ja johdot ja lopuksi vika oli vaan kulahtaneessa keskuslukonmoottorissa, jonka vaihdoin.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
86 tonnarissa ei keskuslukko toimi, ja ensimmäiseksi ongelmaksi paljastui se, että kuskin ovessa ei ole lainkaan moottoria/kytkintä
Pitäisikö ovien mennä lukkoon, kun yhdistän näitä kahta virtajohtoa (ilmeisesti auki/kiinni) maahan? Kun teen näin, kuuluu ohjausyksiköstä napsahdus, mutta ovien lukoille ei kyllä tapahdu mitään. Muissa ovissa on moottorit.
Siksi vaan kyselen, että en välttämättä jaksa tuota alkaa korjaamaan, jos siellä on muitakin moottoreita/johdotuksia rikki, joten jos tuota toimintaa voi jotenkin testata ilman kuskin moottoria, niin vinkit otetaan vastaan.

Siksi vaan kyselen, että en välttämättä jaksa tuota alkaa korjaamaan, jos siellä on muitakin moottoreita/johdotuksia rikki, joten jos tuota toimintaa voi jotenkin testata ilman kuskin moottoria, niin vinkit otetaan vastaan.
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
Pitäisi.blobbo kirjoitti:Pitäisikö ovien mennä lukkoon, kun yhdistän näitä kahta virtajohtoa (ilmeisesti auki/kiinni) maahan?
Voit myös kokeilla maadottaa lukon ohjausboksilta samat johdot, jolloin lukkojen pitäisi mennä auki/kiinni.
Boksissa on virtarajoitus, joka estää lukkojen ajamisen auki-kiinni-auki toistuvasti monta kertaa. Sama rajoitus voi mennä päälle laakista jos joku moottoreista jumittaa. Kokeile kytkeä ovimoottoreita irti yksitellen kunnes ehkä alkaa toimia? Takaluukun ja tankin luukun moottoreille pääsee melkeinpä helpoiten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
jus kirjoitti:
Kokeile kytkeä ovimoottoreita irti yksitellen kunnes ehkä alkaa toimia?
Eli siis irti oleva moottori ei vaikuta keskuslukon toimintaan? Mietin tuota juuri, että jos irroitan yhden tai useamman moottorinn, pitäisikö keskuslukon toimia silti? Sittenhän periaatteessa on aika helppoa etsiä, missä vika on, kun vaan jaksaa avata ovipaneeleita...
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
Ei ainakaan haittaa mitään jos moottoreita kytkee irti. Viallisen moottorin irtikytkeminen voi vaikuttaa sen verran että alkaa muut lukot toimiablobbo kirjoitti:Eli siis irti oleva moottori ei vakuta keskuslukon toimintaan?

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
kiitän, huomenna on siis urakka edessä
Tietääkö muuten kukaan, että saako sen motonetin (5-johtoisen?) moottorin toimimaan jotenkin saabissa kytkinmoottorina? Mimmi taisi jossain threadissa sanoa, että tuossa kuskin 3-johtoisessa "moottorissa" ei edes ole moottoria, pelkkä kytkin? (eihän sitä moottoria tietysti mihinkään tarvitsekaan, jos ei ole kaukosäätöä).
Siksi mietin, että kun täällä korvessa sattuu olemaan motonet, muttei juuri muita kauppoja, voisi tarvittaessa hakea moottorin vaikka huomenna, kun se on vissiin aika halpa. Periatteessa tuohonhan voisi myös tehdä tee-se-itse kytkimen.. hmm.. äiti aina halusi minusta humanistin,mutta minkäs se insinööri itselleen voi
Pitääkö sen virran olla jatkuva, vai onko lyhyt pulssi oikea tapa aktivoida moottorit?

Tietääkö muuten kukaan, että saako sen motonetin (5-johtoisen?) moottorin toimimaan jotenkin saabissa kytkinmoottorina? Mimmi taisi jossain threadissa sanoa, että tuossa kuskin 3-johtoisessa "moottorissa" ei edes ole moottoria, pelkkä kytkin? (eihän sitä moottoria tietysti mihinkään tarvitsekaan, jos ei ole kaukosäätöä).
Siksi mietin, että kun täällä korvessa sattuu olemaan motonet, muttei juuri muita kauppoja, voisi tarvittaessa hakea moottorin vaikka huomenna, kun se on vissiin aika halpa. Periatteessa tuohonhan voisi myös tehdä tee-se-itse kytkimen.. hmm.. äiti aina halusi minusta humanistin,mutta minkäs se insinööri itselleen voi

Re: Keskuslukosta ja hälyistä
Saa. Jos haluat toimimaan niin että kuskin ovesta pystyy avaimella tai sisänupilla ohjaamaan muita lukkoja, ja lisäksi vielä ohjata lukitusta hälyllä, joudut vetämään lisää johtoja kuskin oveen ja kytkemään 5-johtoisen kaikki johdot.blobbo kirjoitti:saako sen motonetin (5-johtoisen?) moottorin toimimaan jotenkin saabissa kytkinmoottorina?
Jos taas riittää että lukot aukeaa vaan hälyttimen ohjaamana, laitat vaan 2-johtoisen moottorin kuskin oveen ja muutat boksin luota johdot niin että kuskin ovellekin menee samat jännitteet kuin muillekin ovimoottoreille. Ja kytket hälyttimen ohjaamaan moottoreita tai boksia.
Vanhan tonnarin kuskin ovessa oleva 3-johtoinen moottorin näköinen ei sisällä moottoria, ainoastaan pelkän kytkimen.
Uusi tarvikemoottori sopii Saabin kiinnikkeeseen täysin, ja on todennäköisesti parempi kuin 20 vuotta vanha orkkismoottori. Johtoliitokset tietysti joudut rakentamaan itse.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
Mutta onko niin, että jos (ja kun) hälyjä tai kaukosäätöä ei ole, ei tarvitse vetää ylimääräisiä johtoja? Eli siis kun "moottori" kytketään kiinni tai auki joko lukosta tai nupista, lähtee signaali boksillejus kirjoitti: Saa. Jos haluat toimimaan niin että kuskin ovesta pystyy avaimella tai sisänupilla ohjaamaan muita lukkoja, ja lisäksi vielä ohjata lukitusta hälyllä, joudut vetämään lisää johtoja kuskin oveen ja kytkemään 5-johtoisen kaikki johdot.
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
Oveen ei tarvitse vetää lisää johtoja jos asennat alkuperäisen kytkimen tilalle kytkimen tai 5-johtoisen moottorin (moottorin 2 johtoa jäävät kytkemättä, kytket ainoastaan ne samat kolme johtoa mitkä kytkimessäkin on).blobbo kirjoitti:Mutta onko niin, että jos (ja kun) hälyjä tai kaukosäätöä ei ole, ei tarvitse vetää ylimääräisiä johtoja? Eli siis kun "moottori" kytketään kiinni tai auki joko lukosta tai nupista, lähtee signaali boksille
Näin kytkettynä moottorissa oleva kytkin ohjaa boksia kuten alkuperäinen kytkin.
5-johtoisessa moottorissa on samoissa kuorissa siis moottori (2 johtoa) ja kytkin (kolme johtoa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
jus kirjoitti: Oveen ei tarvitse vetää lisää johtoja jos asennat alkuperäisen kytkimen tilalle kytkimen tai 5-johtoisen moottorin (moottorin 2 johtoa jäävät kytkemättä, kytket ainoastaan ne samat kolme johtoa mitkä kytkimessäkin on).
Kiitän eritäin paljon! Pitää huomenna ensin yrittää kartoittaa, mikä on "ongelman laatu" ja mahdollisesti hakea uudet moottorit (riippen miten moni on rikki).. Itse kyllä epäilen toisen takaoven johdotusta, koska sen reed-kytkin näyttää olevan kiinni jatkuvasti, ja irroittamalla johdot ennen kytkintä tilanne ei muutu (eli johto menee maahan jossain jo ennen ovea)... varmaan on siellä johtopakassa jotain vikaa.. Näillä ohjeille pääsen jo kuitenkin aika paljon eteenpäin, joten kiitän!
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe Marras 13, 2009 14:53
Re: Keskuslukosta ja hälyistä
Mulla on samanlainen vika ja tarvitsisin uuden moottorin kuskin oveen. Osaatko kertoa mistä löysit uuden moottorin hintaan 20€? 

Re: Keskuslukosta ja hälyistä
Motonetin geneeriset tarvikemoottorit maksavat alle kympin kappale.