Helinä tyhjäkäynnillä
Tämä kuulostaa varmaan pöljältä älkää hyljätkö
Omaan tonnariin (2,3 CDE) vaihdatin viime viikolla Torekilla moniurahihnan, hihnapyörän, kiristinrullat (varmuuden vuoksi öljypumpun stefan ja o-renkaatkin).
Pelästyin kun laitoin koneen käymään...MITÄ missä se tuttu rallatus ja ropina viipyy..menikö se remmi jo poikki... Onneksi ei, vaan kone kehräsi juuri kuten pitikin ja hihna osineen oli jo ylikypsä.
Noi kiristinrullat pitävät helkatinmoista mellakkaa ja ainakin minun korvaan kuulosti siltä kuin jokin pelti olisi löysällä pakoputken päällä tms...Saabin osilla arvokas remppa (osat noin 500.- ) mutta kannattaa!
Ai niin, tarkkailkaa sitä hihnapyörää, siinä on ulkokehän ja sisäosan välissä jokin vukanointi ja se kun ikääntyy niin lähtee ulkokehä pikkuhiljaa siirtymään johkin suuntaan. Öljyvuoto pumpulta varmaan vaan pahentaa tilannetta kun vulkanointi hajoaa nopeammin öljyn vaikutuksesta. Minulla oli ulkokehä siirtynyt 2mm ulospäin lohkolta katsottuna.
Omaan tonnariin (2,3 CDE) vaihdatin viime viikolla Torekilla moniurahihnan, hihnapyörän, kiristinrullat (varmuuden vuoksi öljypumpun stefan ja o-renkaatkin).
Pelästyin kun laitoin koneen käymään...MITÄ missä se tuttu rallatus ja ropina viipyy..menikö se remmi jo poikki... Onneksi ei, vaan kone kehräsi juuri kuten pitikin ja hihna osineen oli jo ylikypsä.
Noi kiristinrullat pitävät helkatinmoista mellakkaa ja ainakin minun korvaan kuulosti siltä kuin jokin pelti olisi löysällä pakoputken päällä tms...Saabin osilla arvokas remppa (osat noin 500.- ) mutta kannattaa!
Ai niin, tarkkailkaa sitä hihnapyörää, siinä on ulkokehän ja sisäosan välissä jokin vukanointi ja se kun ikääntyy niin lähtee ulkokehä pikkuhiljaa siirtymään johkin suuntaan. Öljyvuoto pumpulta varmaan vaan pahentaa tilannetta kun vulkanointi hajoaa nopeammin öljyn vaikutuksesta. Minulla oli ulkokehä siirtynyt 2mm ulospäin lohkolta katsottuna.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Aamen. Eli tarkkailkaa sitä hihnapyörääSaabsick kirjoitti: Ai niin, tarkkailkaa sitä hihnapyörää, siinä on ulkokehän ja sisäosan välissä jokin vukanointi ja se kun ikääntyy niin lähtee ulkokehä pikkuhiljaa siirtymään johkin suuntaan. Öljyvuoto pumpulta varmaan vaan pahentaa tilannetta kun vulkanointi hajoaa nopeammin öljyn vaikutuksesta. Minulla oli ulkokehä siirtynyt 2mm ulospäin lohkolta katsottuna.
Omassa tontussa hihnapyörä sanoi sopimuksen irti lähes täydellisesti, lopputulos oli aivan satumaisella tuurilla vain se, että moniurahihnasta leikkaantui irti yksi säie ja vielä sen verran lähellä kotia, että uskalsin ajella vajaavaisella hihnalla takasin kotipihaan. Sen vulkanoinnin kunto on helppo tarkistaa, hihnapyörän ulkopinnan pitää olla "tasossa", mulla oli ulkokehä vaeltanut ainakin 5mm ulospäin. Vulkanoinnin luiston saa selville, kun piirtää tussilla tms. hihnapyörän keskiön kautta suoran. Jos ei ulko-ja sisäkehällä pysy viiva samassa paikassa, luistaa vulkanointi hihnapyörä vaihtoon ASAP. Esim. PCS myy näitä yli puolet halvemmalla kuin merkkiliike (110€ vs 270€), itse laitoin ehjän käytetyn hihnapyörän.
Hihnapyörän pultin sain "helposti" auki, kun pistin ison vaihteen silmään ja lukitsin ilmassa olevan etupyörän tunkemalla jarrulevyn tuuletusaukkoon ruuvimeisselin, joka sitten "lukittui" jarrusatulaan osuessaan. Tämä ei oikein toimi automaateissa
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Juu tulin just pitkältä reissulta, ajelin noin 6 tuntia ja huomasin että taas helisi voimakkaasti, ei jaksanut ja ei ollut millä kokeilla taas katin päällä olevaa peltiä. Määräaikais huollossa 190tkm kohdalla olisi rullien vaihto nyt on lasissa 175tkmSaabsick kirjoitti:Tämä kuulostaa varmaan pöljältä älkää hyljätkö
Omaan tonnariin (2,3 CDE) vaihdatin viime viikolla Torekilla moniurahihnan, hihnapyörän, kiristinrullat (varmuuden vuoksi öljypumpun stefan ja o-renkaatkin).
Pelästyin kun laitoin koneen käymään...MITÄ missä se tuttu rallatus ja ropina viipyy..menikö se remmi jo poikki... Onneksi ei, vaan kone kehräsi juuri kuten pitikin ja hihna osineen oli jo ylikypsä.
Noi kiristinrullat pitävät helkatinmoista mellakkaa ja ainakin minun korvaan kuulosti siltä kuin jokin pelti olisi löysällä pakoputken päällä tms...Saabin osilla arvokas remppa (osat noin 500.- ) mutta kannattaa!
Ai niin, tarkkailkaa sitä hihnapyörää, siinä on ulkokehän ja sisäosan välissä jokin vukanointi ja se kun ikääntyy niin lähtee ulkokehä pikkuhiljaa siirtymään johkin suuntaan. Öljyvuoto pumpulta varmaan vaan pahentaa tilannetta kun vulkanointi hajoaa nopeammin öljyn vaikutuksesta. Minulla oli ulkokehä siirtynyt 2mm ulospäin lohkolta katsottuna.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Pakoputki varmaan ottaa jostain kohti auton runkoon kiinni, johtuen moottorin normaalia suuremmasta tärinästä liian alhaisella tyhjäkäynnillä.Hessu kirjoitti:Meikäläisellä kuuluu semmoinen inha resonanssikurnutus vasemmalta _takaa_ eli jostain takapyörän nurkilta, aina kun kone käy hieman alhaisella tyhjäkäynnillä. Jokseenkin ärsyttävä mutta onneksi ilmenee vain harvoissa tilanteissa. Pakoputki voisi ehkä olla syypää.
9000 CS 2.3t
Jees, eli tänään kikkailin autoni kanssa ihan muuten vaan ja huomasin että tuo helinä alkaa vaan voimistua. Tutkin asiaa perusteellisemmin ja totesin että kampeamalla pakoputkea katin läheltä alustaa vasten helinä loppuu. Eli jossain päin pakoputkistoa tai sen kiinnikkeissä on väljyyttä tai jotain.
Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.
Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.
-Kiitoksia kaikille vastanneille-
Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.
Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.
-Kiitoksia kaikille vastanneille-
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vilkaiseppa moottorin takana olevan pakoputken kannatin raudan kunto ja kiinnitys .9000cst kirjoitti:Jees, eli tänään kikkailin autoni kanssa ihan muuten vaan ja huomasin että tuo helinä alkaa vaan voimistua. Tutkin asiaa perusteellisemmin ja totesin että kampeamalla pakoputkea katin läheltä alustaa vasten helinä loppuu. Eli jossain päin pakoputkistoa tai sen kiinnikkeissä on väljyyttä tai jotain.
Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.
Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.
-Kiitoksia kaikille vastanneille-
PS. Jos on putken kanssa ongelmia, niin omasta tonnarista vapautuu lähiaikoina ehjää alkuperäistä pakoputkea 3 tuumaisen tieltä pois.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Juu pitääpä tarkistaa lähiviikkoina, onko omasi muuten tomaatti vai keppi ?9000LPT kirjoitti:Vilkaiseppa moottorin takana olevan pakoputken kannatin raudan kunto ja kiinnitys .9000cst kirjoitti:Jees, eli tänään kikkailin autoni kanssa ihan muuten vaan ja huomasin että tuo helinä alkaa vaan voimistua. Tutkin asiaa perusteellisemmin ja totesin että kampeamalla pakoputkea katin läheltä alustaa vasten helinä loppuu. Eli jossain päin pakoputkistoa tai sen kiinnikkeissä on väljyyttä tai jotain.
Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.
Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.
-Kiitoksia kaikille vastanneille-
PS. Jos on putken kanssa ongelmia, niin omasta tonnarista vapautuu lähiaikoina ehjää alkuperäistä pakoputkea 3 tuumaisen tieltä pois.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Keppi
Valitettavasti keppi, koska ei ollut kolme vuotta sitten ale 100tkm ajettuja automaatti tonnareita joka kaupassa .9000cst kirjoitti: Juu pitääpä tarkistaa lähiviikkoina, onko omasi muuten tomaatti vai keppi ?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Helinästä...
NO joo minulla on sama probleema joskus kuuluu ja joskus ei, yksi ääni lähde oli ilmastointi laitteen kompressorin suojapelti löysällä.
Tarttee kattoo se katin pelti myös...
Kiitti vinkistä.
Tarttee kattoo se katin pelti myös...
Kiitti vinkistä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Helinästä.....
Infoo pukkaa, tutkin kaikki katin pellit yms...ei ollut vika siellä.
Öljynputsarin päällä oleva lämpölevy resonoi tuon helinä äänen, erittäin ohutta levyä ja värähtelee todella herkästi.
Tarvitsee tukea tai tehdä paksummasta tavarasta.
Öljynputsarin päällä oleva lämpölevy resonoi tuon helinä äänen, erittäin ohutta levyä ja värähtelee todella herkästi.
Tarvitsee tukea tai tehdä paksummasta tavarasta.
Tsekkasin kiinnityksen ja raudan eilen, oli tiukasti kiinni mutta resonointi tulee siitä katin pellistä ja sen kiinnityksestä vaikka se onkin hyvin kiinni. Montako kiinnityspistettä alustaan on pakoputkessa turbolta eka vaimentimeen asti ? Huomasin että katin jälkeen oli alustassa kiinnityskoukut mutta niissä ei ollut mitään, eli kuuluukohan niihin kumilenkki joka tukee putkistoa ja estää resonointia ?9000cst kirjoitti:Juu pitääpä tarkistaa lähiviikkoina, onko omasi muuten tomaatti vai keppi ?9000LPT kirjoitti:Vilkaiseppa moottorin takana olevan pakoputken kannatin raudan kunto ja kiinnitys .9000cst kirjoitti:Jees, eli tänään kikkailin autoni kanssa ihan muuten vaan ja huomasin että tuo helinä alkaa vaan voimistua. Tutkin asiaa perusteellisemmin ja totesin että kampeamalla pakoputkea katin läheltä alustaa vasten helinä loppuu. Eli jossain päin pakoputkistoa tai sen kiinnikkeissä on väljyyttä tai jotain.
Helpottunut olo koska pelkäsin että ääni kuuluu jostain päin konehuonetta.
Enää pitää selvittää jarruihin liittyvä ääni joka ilmenee joka startin jälkeen kerran 30km/h kohdalla ja tämä tosiaan esiintyy vain ja ainoastaa yhden kerran jokaisen starttauksen älkeen juuri tuossa nopeudessa.
-Kiitoksia kaikille vastanneille-
PS. Jos on putken kanssa ongelmia, niin omasta tonnarista vapautuu lähiaikoina ehjää alkuperäistä pakoputkea 3 tuumaisen tieltä pois.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kumilenkit
Omassani on ainakin kumilenksut molemmissa korvakkeissa.
Re: Kumilenkit
Soitin pakariliikkeeseen jossa sanoi ettö kiinnikkeet on mutta niihin ei kuulu kiinnitystä, koska moottorin takana on eka kiinnitys ja ekan takapöntön tykönä on toinen. Putki on jämäkästi ja lujasti paikoillaan.9000CD23T kirjoitti:Omassani on ainakin kumilenksut molemmissa korvakkeissa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04