Luitko kysymystäni ollenkaan? Tiedän jo mikä on tonnarin vakiorengaskoon paine ja mitä renkaani maksavat.
Googlesta löysin saman taulukon ja googlen kautta päädyin Michelinin sivuille. Sieltä kysyin tietoa heiltä... Ja sieltä sain nohevan vastauksen: "Ilmanpaineeksi suositellaan ajoneuvon ohjeiden mukaista painetta.". Voi hyvää päivää . Eihän tonnarin ohjeistuksessa voi lukea 17" paineista kun ei niitä mallistossa ole koskaan ollut :lamppu: . Saa nähdä mitä tuo nokkeluus vastaa palautteeseeni. Sillä välin, osaisiko joku kertoa hieman tarkempaa tietoa varsinaiseen kysymykseeni? Vaikeetahan se varmaan on, kun ei näitä monella ole. Kai se on tyydyttävä tavallisiin 205/50/17 paineisiin.. Ajattelimpa vaan jos näissä ois ollu jo eri paine. Kitkoissa kun kuulemma tärkeä pitää ainakin riittävä paine, jotta kuvio aukeaa.
Anteeksi vain, että julkesinkin vastata ,
En uskalla liittää tähän linkkiä, jonka löysin Googlella, koskien rengaspaineita, aina 19" asti
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
En osaa sanoa mitään oikeita rengaspaineita yleisesti millekään koolle ja sellaisia tuskin onkaan johtuen jo erimerkkistenkin renkaiden runkojen rakenne-eroista, mutta vaikka se sotiikin auton oman ohjekirjan ja yleisen käsityksen mukaista suuntausta vastaan niin oikeita paineita hakiessa ja kokeillessa kannattaa kokeilla myös suurempia paineita taka-akselille. Nykyisissä vyörenkaissa kun paine ei varsinaisesti vaikuta renkaan profiilin muotoon eikä näin kulutuspinnan toimivuuteen. (Jos ja kun pysytään ihmismäisissä rajoissa paineen suhteen suuntaan ja toiseen.)
Joissakin tapauksissa ja yleensä juuri löysärunkoisissa talvirenkaissa tämä rauhoittaa kummasti takapään käytöstä suhteessa etupäähän tehden takapäästä suuntavakaamman ja auton ajettavuudesta ennakoitavamman.
Nyt kaikkien isopappojen isoisäkoossa 195/65- 15" ja Dunlop- Kitkoissa tämä ainakin toimii etupään paineiden ollessa 2,4, ja takapään 2,6 bar.
Minuteman kirjoitti:
Nyt kaikkien isopappojen isoisäkoossa 195/65- 15" ja Dunlop- Kitkoissa tämä ainakin toimii etupään paineiden ollessa 2,4, ja takapään 2,6 bar.
Ei toi oo läheskää niin pappis ku toi 205/60/16. läski on niin iso että hädintuskin mahtuu pyöriin, nopeusmittariki valehtelee jo väärinpäin, mittarin 100kmh on 104 todellista....
Ok ajelen sitten 2,7. Mutta ihan pakko laittaa tähän vielä mitä misukalta vastattiin..
"Jos käyttämässäsi renkaassa on alkuperäistä rengasta vastaava
kantavuusindeksi, niin alkuperäinen painesuositus toimii."
No eihän sinne ny samaa painetta sullota 195/65/15 ku vaikka 225/40/18 vaik kuin olis sama indeksi.
Ja googlen kantavuusindeksi ei kerro yhtään enempää kuin mitä siitä jo tiesin eli montako kiloa kantaa per rinkula. Varmaan tarkotus jollain vatun kertoimella saada siitä sitten rengaspaine?
Yllättävän skeidaa palvelua tuolta. "Asiantuntija" ei osaa neuvoa asiakkaan tasolla ja oletetaan, että tiedetään tollasia. Kuitenkaan itekkään tiedä ja paikkailee selityksillä. Ihan sama, terve mää ajan nyy kaksseiskalla.
Millaisia rengaspaineita olette käyttäneet 205/55R16-kesärenkaissa, omaan makuuni renkaissa nyt oleva 2.5bar tuntuisi olevan liian paljon, mutta onko pienemmillä paineilla sitten vaarana että rengas alkaa kulumaan kuvion reunoilta enemmän?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98