Jäähdytysnestehävikki
Re: Jäähdytysnestehävikki
Mulla jälkikiristys on huoltokirjan mukaan tehty aikanaan ensimmäisessä huollossa - käsittääkseni recall-tyyppisenä tehty kaikkiin???
Ei kai se haittaa jos kiristystä vielä yrittää.
Ei kai se haittaa jos kiristystä vielä yrittää.
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Jäähdytysnestehävikki
Osaisikos joku kertoa millainen homma on vesipumpun kanssa, jos se osoittautuu vuodon syyksi. Onko siellä vaihdettava stefa, tai laakeri ja stefa? Vai meneekö koko pumppu vaihtoon? Mitähän pumpun uusinta ja vaihto maksaa suuruusluokkana? -96 mallisesta 9000sta kuluu myös hieman ajon aikana nestettä. Edestä katsoen vasemman puoleisen moottorin kanattimen päällä on kosteaa. Voisi siihen ilmeisesti pumpusta vuotaa.
Re: Jäähdytysnestehävikki
Koko pumppu pakettina menee vaihtoon. Muista sitten vaihtaa myös pumpun ja lohkon välisen holkin O-renkaat ja puhdistaa lohkon reikä kattilakivestä, ettei tarvitse vaihtaa uusia tiivisteitä taas parin vuoden kuluttua. Pumpun hinta n 50-60€, tiivisteet n 5€.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Jäähdytysnestehävikki
Myös vesipumpulta taaksepäin lähtevässä ja lohkon kiertävässä teräsputkessa, olikohan nyt muistaakseni huohotinletkulle menevä lämmitysputki, on O-rengastiivistys pumpun päässä ja vuotaessaan tiputtaa juuri myös sinne moottorinkannakkeen päälle.
Yhtäkaikki kannattaa sekin tiiviste vaihtaa aina kun pumppua irroitellaan syystä taikka toisesta.
Yhtäkaikki kannattaa sekin tiiviste vaihtaa aina kun pumppua irroitellaan syystä taikka toisesta.
Re: Jäähdytysnestehävikki
Eikös -92/93 (ko 20.12.1992, mutta DI/APC) 2.3T:n kannentiiviste ole alunalkaenkin ollut sellainen kaksikerroksinen metallitiiviste, kuten uudemmissakin?
Appiukon tontun jäähdytysnesteen sekaan ilmestyy öljyä, mutta onneksi öljyn sekaan ei jäähdytysnestettä. Mielestäni kannen molemmat päät olivat öljyiset, mutta lämmöt eivät seilaa, eikä puristuspaineet tunnu katoavan, tai ei ainakaan mainittavammin puhalla ulospäin.
Kannattaisikohan kokeilla jälkikiristää kansi, ja lyödä puhtaiden glykolien sekaan Bar's leakia, vai onko toivo menetetty siinä vaiheessa kun nesteet alkavat menemään sekaisin? Siis jos, ja kun tiivisteen, ja kannen/lohkon välissä on vettä, ja öljyä, niin eikait ne oikein osaa tulla pois välistä, vaikka kantta kiristäisikin?
Tottakait viisainta olis napata kansi auki, ja vaihtaa tiiviste, mutta se tietää sitten huonolla säkällä remontin laajenemista liiaksi (pitäisi saada parissa illassa tuo, ja miljona muuta vikaa/oiretta kuntoon).
Jäähdytysestettä katoaa hieman, mutta ei tuntuisi tulevan pakoputkesta mitän usvaa, eikä glykolinhajuakaan.
Appiukon tontun jäähdytysnesteen sekaan ilmestyy öljyä, mutta onneksi öljyn sekaan ei jäähdytysnestettä. Mielestäni kannen molemmat päät olivat öljyiset, mutta lämmöt eivät seilaa, eikä puristuspaineet tunnu katoavan, tai ei ainakaan mainittavammin puhalla ulospäin.
Kannattaisikohan kokeilla jälkikiristää kansi, ja lyödä puhtaiden glykolien sekaan Bar's leakia, vai onko toivo menetetty siinä vaiheessa kun nesteet alkavat menemään sekaisin? Siis jos, ja kun tiivisteen, ja kannen/lohkon välissä on vettä, ja öljyä, niin eikait ne oikein osaa tulla pois välistä, vaikka kantta kiristäisikin?
Tottakait viisainta olis napata kansi auki, ja vaihtaa tiiviste, mutta se tietää sitten huonolla säkällä remontin laajenemista liiaksi (pitäisi saada parissa illassa tuo, ja miljona muuta vikaa/oiretta kuntoon).
Jäähdytysestettä katoaa hieman, mutta ei tuntuisi tulevan pakoputkesta mitän usvaa, eikä glykolinhajuakaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jäähdytysnestehävikki
Muutaman koneen nyt purkaneena, niin kyllä se kansipahvi remontti on edessä. Tahtoo tuon ikäinen kansipahvi olla aika haperoa tavaraa.ng900aero kirjoitti:Eikös -92/93 (ko 20.12.1992, mutta DI/APC) 2.3T:n kannentiiviste ole alunalkaenkin ollut sellainen kaksikerroksinen metallitiiviste, kuten uudemmissakin?
Appiukon tontun jäähdytysnesteen sekaan ilmestyy öljyä, mutta onneksi öljyn sekaan ei jäähdytysnestettä. Mielestäni kannen molemmat päät olivat öljyiset, mutta lämmöt eivät seilaa, eikä puristuspaineet tunnu katoavan, tai ei ainakaan mainittavammin puhalla ulospäin.
Kannattaisikohan kokeilla jälkikiristää kansi, ja lyödä puhtaiden glykolien sekaan Bar's leakia, vai onko toivo menetetty siinä vaiheessa kun nesteet alkavat menemään sekaisin? Siis jos, ja kun tiivisteen, ja kannen/lohkon välissä on vettä, ja öljyä, niin eikait ne oikein osaa tulla pois välistä, vaikka kantta kiristäisikin?
Tottakait viisainta olis napata kansi auki, ja vaihtaa tiiviste, mutta se tietää sitten huonolla säkällä remontin laajenemista liiaksi (pitäisi saada parissa illassa tuo, ja miljona muuta vikaa/oiretta kuntoon).
Jäähdytysestettä katoaa hieman, mutta ei tuntuisi tulevan pakoputkesta mitän usvaa, eikä glykolinhajuakaan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Jäähdytysnestehävikki
Samaa mieltä itsekin, on niitä tullut muutama vaihdettua (siis vain muutamia), kunhan pohdin saisiko sitä vuotoa tekohengitettyä joksikin aikaa eteenpäin, ts jotta tilanne vähän parantuisi, koska jotenkin arvelen, että pian on soosit sekaisin myös öljytilan puolella, ja siitä taasen saa alkaa koneremonttia miettimään.9000LPT kirjoitti:
Muutaman koneen nyt purkaneena, niin kyllä se kansipahvi remontti on edessä. Tahtoo tuon ikäinen kansipahvi olla aika haperoa tavaraa.
Taidan silti kokeilla kiristää kannen, ja lyödä Bar's Leakit sinne nyt ensialkuun, jos alkaa kantta irrottelemaan, niin homma on niin mittava, että "samalla" vaivalla sitten tempaisee öljypohjan auki, katkaisee tasapainoketjun, vaihtaa laakerit, ja putsaa öljypohjan.
Mutta tietäähän sen että iso remppa tulee eteen jossain vaiheessa, nyt ei ole vaan aikaa sellaiseen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jäähdytysnestehävikki
Ei tarvita mitään jälkikiristystä. G-mies on laatinut erinomaisen selostuksen ko. toimenpiteestä.
Elring on alkuperäinen tiiviste, eikä sen kanssa esiinny mitään erityisiä ongelmia. Vaikuttaisi siltä, että kansipahvi alkaa aluksi tihkumaan koneen etuosan vasemmalta puolelta.
Työssä ei ole mitään erityistä, kunhan pitää jakopään jaon kohdallaan. Itse laitoin ketjun silmukoihin pienet nippusiteet nokka-akselien hammaspyörien ajoitusmerkkien kohdalle. Nain sain kaiken helposti taas paikoilleen.
Samalla kannattaa huollattaa laturi ja vaihtaa vesipumppu
Myös tarvittaessa moniurahihna menee vaihtoon.
Elring on alkuperäinen tiiviste, eikä sen kanssa esiinny mitään erityisiä ongelmia. Vaikuttaisi siltä, että kansipahvi alkaa aluksi tihkumaan koneen etuosan vasemmalta puolelta.
Työssä ei ole mitään erityistä, kunhan pitää jakopään jaon kohdallaan. Itse laitoin ketjun silmukoihin pienet nippusiteet nokka-akselien hammaspyörien ajoitusmerkkien kohdalle. Nain sain kaiken helposti taas paikoilleen.
Samalla kannattaa huollattaa laturi ja vaihtaa vesipumppu

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Jäähdytysnestehävikki
Kannattaa tutkia, ennen kun alkaa kansirempan, onko vuotokohta jossain muualla.
Jäähdytysnesteen puhtauden olen tarkistanut kastamalla talouspyyhkeen nurkan paisuntasäiliöön. Tutkin tuosta paperista onko neste puhdasta, mahdollisia mustia kumipururoskia vai peräti öljyä. Sormin hypistelemällä sen huomaa, ( öljy on liukasta , kumipuru värjää vain sormet
)
Tuo lämmitettävän huohotinputken kautta tapahtuva vuoto on juuri tuota luokkaa.
Ns. "ansiksen-pultti " on myös yksi mahdollinen vuotokohta.

Jäähdytysnesteen puhtauden olen tarkistanut kastamalla talouspyyhkeen nurkan paisuntasäiliöön. Tutkin tuosta paperista onko neste puhdasta, mahdollisia mustia kumipururoskia vai peräti öljyä. Sormin hypistelemällä sen huomaa, ( öljy on liukasta , kumipuru värjää vain sormet

Tuo lämmitettävän huohotinputken kautta tapahtuva vuoto on juuri tuota luokkaa.
Ns. "ansiksen-pultti " on myös yksi mahdollinen vuotokohta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Jäähdytysnestehävikki
Sori nostosta mut miten toi jälkikiristys tehdään?? Pitääkö venttiilikopan kansi ottaa irti vai?? Itse epäilen kansipahvin menoa omassa autossa, ja haluan kokeilla auttaako toi kiriminen mitään... 

Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Jäähdytysnestehävikki
Tsekkaa myös pakkaspropun kunnollinen kiinnitys. Ettei vaan ole päässyt löystymään talvella.
Saab 9000 CDE 2.3t -94
Re: Jäähdytysnestehävikki
Kannen jälkikiristys:
-Avaa ykös pultti, kiristä 60Nm, kiristä lisää 90astetta.
-Sama järjestyksessä muille
Kannenpultit taitaa olla E16 torxeja tjs. Eka toki venekoppa pois päältä, oisko 16kpl ~T30 torxeja (ja DI-kasetti).
Kannen kiristysjärjestys (60Nm + 90astetta):

Venakopan kiristysjärjestys (15Nm):

-Avaa ykös pultti, kiristä 60Nm, kiristä lisää 90astetta.
-Sama järjestyksessä muille
Kannenpultit taitaa olla E16 torxeja tjs. Eka toki venekoppa pois päältä, oisko 16kpl ~T30 torxeja (ja DI-kasetti).
Kannen kiristysjärjestys (60Nm + 90astetta):

Venakopan kiristysjärjestys (15Nm):

Re: Jäähdytysnestehävikki
Kannen ja kannentiivisteen vuotoja voi myös tutkia pakokaasumittarilla. Avataan paisuntasäiliön korkki koneen käydessä ja varovasti laitetaan pakokaasumittarin letku säiliön suulle. Siis varovasti, ettei imetä mittari täyteen nestettä!
Jos on vuotoa, niin se sama palamaton hiilivety (HC) näkyy heti mittarilla, mitä pakoputkestakin tarkkaillaan esim katsastuksessa. Toki hommaan on olemassa HC leak test -nesteellä ja sellaisia testejä voi pyytää esim A-katsastusasemalta.
Toki kätevä kaveri "särkee" vanhan sytytystulpan ja hitsaa siihen sopivan pituisen putken jatkoksi ja ruuvaa tämän tulpanreikään kiinni. Sitten vaan kone ko. sylinterin puristustahdin YKK ja sitten paineilma liitetään tähän hienoon testaustyökaluun, jotta saadan painetta pyttyyn. Paisuntasäiliön korkki on tietty avattu ensin ja säiliö täytetty piripintaan. Sittenpä vaan tarkkaillan, että tuleeko tuo paineilma säiliöön pikku ilmakuplina vai lentääkö nesteet kuohuen päälle. Tämä siis köyhänmiehen ohivuototesti paljastaa myös venttiilivuodot kuunnellen imusarjaa tai pakoputkea.
Miksi kannenpultteja pitäisi jälkikiristää, kun ne kerran ovat venyvää tyyppiä ?
Ari
Jos on vuotoa, niin se sama palamaton hiilivety (HC) näkyy heti mittarilla, mitä pakoputkestakin tarkkaillaan esim katsastuksessa. Toki hommaan on olemassa HC leak test -nesteellä ja sellaisia testejä voi pyytää esim A-katsastusasemalta.
Toki kätevä kaveri "särkee" vanhan sytytystulpan ja hitsaa siihen sopivan pituisen putken jatkoksi ja ruuvaa tämän tulpanreikään kiinni. Sitten vaan kone ko. sylinterin puristustahdin YKK ja sitten paineilma liitetään tähän hienoon testaustyökaluun, jotta saadan painetta pyttyyn. Paisuntasäiliön korkki on tietty avattu ensin ja säiliö täytetty piripintaan. Sittenpä vaan tarkkaillan, että tuleeko tuo paineilma säiliöön pikku ilmakuplina vai lentääkö nesteet kuohuen päälle. Tämä siis köyhänmiehen ohivuototesti paljastaa myös venttiilivuodot kuunnellen imusarjaa tai pakoputkea.
Miksi kannenpultteja pitäisi jälkikiristää, kun ne kerran ovat venyvää tyyppiä ?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Jäähdytysnestehävikki
nonih.
Jälkikiristys, kun koneella on ajettu 50 000 kansirempan jälkeen ei sitten enää auta mitään. Turhaan vain stressaa kannenpultteja. käsittääkseni saabillakin ovat ottaneet tuon jälkikiristyksen pois ohjelmasta, eli siis ei enää edes käytetä lämpimäksi ja kiristetä lisää, (tämän voi silti tehdä), vaan suoraan haluttuun momenttiin.
Jos vuotoa jo on, on kannentiiviste vuotokohdasta niin hapero, ettei siinä kiristelyt mitään auta. Eli kansi auki, tarkistettavaksi ja siistittäbäksi hiomoon. Uudet tiivisteet ja keksintö nippuun. Koneistamon aikataulusta riippuen auto seisoo noin vuorokauden, ja sitten on taas kiva huristella.
jos seisonta-aikaa tahtoo lyhentää, eikä ole pätäkästä puutetta, niin hommaa toisen kannen jonka remontoi jo valmiiksi ennen auton purkamista. Samalla välttää armottoman ketutuksen, jos kaikesta tahdosta ja uskosta huolimatta on päässyt venttiilien välistä kansi halkeamaan.
Jälkikiristys, kun koneella on ajettu 50 000 kansirempan jälkeen ei sitten enää auta mitään. Turhaan vain stressaa kannenpultteja. käsittääkseni saabillakin ovat ottaneet tuon jälkikiristyksen pois ohjelmasta, eli siis ei enää edes käytetä lämpimäksi ja kiristetä lisää, (tämän voi silti tehdä), vaan suoraan haluttuun momenttiin.
Jos vuotoa jo on, on kannentiiviste vuotokohdasta niin hapero, ettei siinä kiristelyt mitään auta. Eli kansi auki, tarkistettavaksi ja siistittäbäksi hiomoon. Uudet tiivisteet ja keksintö nippuun. Koneistamon aikataulusta riippuen auto seisoo noin vuorokauden, ja sitten on taas kiva huristella.
jos seisonta-aikaa tahtoo lyhentää, eikä ole pätäkästä puutetta, niin hommaa toisen kannen jonka remontoi jo valmiiksi ennen auton purkamista. Samalla välttää armottoman ketutuksen, jos kaikesta tahdosta ja uskosta huolimatta on päässyt venttiilien välistä kansi halkeamaan.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: Jäähdytysnestehävikki
Hmm tänään puski sitten minulla puolet paisarin jäähdytinnesteistä ilmeisesti korkin välistä pihalle, ylävesiletku kivikova ja paisarissa kuplii... Kansiremontti juuri tehty...
Pitää paisarinkorkki vaihtaa vielä tänään ja testata. Toinen mikä epäilyttää niin on tuo juuri vaihdettu motonetin termari, lämmöt kyllä oli normaalit ja muutenkin auto pelasi.
Pitää paisarinkorkki vaihtaa vielä tänään ja testata. Toinen mikä epäilyttää niin on tuo juuri vaihdettu motonetin termari, lämmöt kyllä oli normaalit ja muutenkin auto pelasi.