2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kyllä se näin on että tuon ikäiseen ja uudempaan tonttuun on olemassa 215mm kykä ( vakiona matalapaineessa) ja 240mm (aero/täyspaine ). 228 mm on sitten vanhemman laitteen juttu
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja patu »

No jos kerran totta puhut mitä mun tarttee sit arvailla mikä on itsellä autossa kiinni... :lol:
tai niin no sit sen näkee ku irtoo 8)
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

patu kirjoitti:No jos kerran totta puhut mitä mun tarttee sit arvailla mikä on itsellä autossa kiinni... :lol:
tai niin no sit sen näkee ku irtoo 8)
Tähän mennessä on tullut eteen vain 215mm kytkimiä matalapaine tontuissa. Nykyään on 240mm, kun luisti 150hv:llä :wink:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja patu »

Mikäs tuo ecoturbo kytkinlevy sitten tuolla on kun kerran vm.94-98 228mm
:?:

KYTKINLEVY SAAB 9000 --98
Tarkista asetelma ja painelaakeri kun vaihdat pelkän kytkinlevyn
9000 2,0/2,3 85--93 (Ø215mm/ei Turbo). . . . . . . . . . . 84-3504 59.90 ???
Vihje: Jos autossa on Ø228mm kytkin käytä 2,0-Turbon levyä!
9000 2,0-Turbo 85--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-3626 79.90 ???
9000 2,3-Turbo 89--93 (Ø240mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-3507 130.18 ???
9000 2,0/2,3 94--moottnoV028943 (Ø215mm/ja Turbo). . . . . 84-3631 82.08 ???
9000 2,0/2,3 moottnoV028944--98 (Ø240mm/ja Turbo). . . . . 84-3630 108.50 ???
9000 2,3-Turbo 94--98 (147/165kW, Ø240mm). . . . . . . . . 84-3705 134.21 ???
9000 2,3-EcoTurbo 94--98 (125kW, Ø228mm). . . . . . . . . . 84-3630 108.50 ???
9000 3,0-V6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-3630 108.50 ???

Mää en usko ennenku näen tuon levyn hallin lattialla :lol:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

patu kirjoitti:Mikäs tuo ecoturbo kytkinlevy sitten tuolla on kun kerran vm.94-98 228mm
:?:

KYTKINLEVY SAAB 9000 --98
Tarkista asetelma ja painelaakeri kun vaihdat pelkän kytkinlevyn
9000 2,0/2,3 85--93 (Ø215mm/ei Turbo). . . . . . . . . . . 84-3504 59.90 ???
Vihje: Jos autossa on Ø228mm kytkin käytä 2,0-Turbon levyä!
9000 2,0-Turbo 85--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-3626 79.90 ???
9000 2,3-Turbo 89--93 (Ø240mm). . . . . . . . . . . . . . . 84-3507 130.18 ???
9000 2,0/2,3 94--moottnoV028943 (Ø215mm/ja Turbo). . . . . 84-3631 82.08 ???
9000 2,0/2,3 moottnoV028944--98 (Ø240mm/ja Turbo). . . . . 84-3630 108.50 ???
9000 2,3-Turbo 94--98 (147/165kW, Ø240mm). . . . . . . . . 84-3705 134.21 ???
9000 2,3-EcoTurbo 94--98 (125kW, Ø228mm). . . . . . . . . . 84-3630 108.50 ???
9000 3,0-V6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-3630 108.50 ???

Mää en usko ennenku näen tuon levyn hallin lattialla :lol:
Katsoppa tarkasti osanumerot, niin on listassa sama 240 ja 228mm:lle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja patu »

Niin on... eli jos tuon mukaan tilaa 2,3t ecoturbon kytkinlevyn tulee sitten väärä :roll:
Nyt alan ymmärtää itseäni kun sanotaan että olen itsepäinen 8) ...
Tekisi mieli heti lähtee auton alle rymyy ja purkaa ja kattoo mitä löytyy..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja Kaide »

No muttamutta... ÄLÄ osta Motonetista muutekaan mitään jonka vaihtaminen kestää yli 5 minuuttia. Ja kyllä, tossa luettelossa on varmasti moka. Muutenkaan sun ei kannata miettiä mitään muuta kuin 240mm Aeron settiä ja mahdollisesti isompaa vauhtipyörää kun kerran auto on "stagetettu"
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Itsellä kesti uusi pikku kytkin n.90tkm, josta vaimo ajoi melkein puolet :oops: . Pian on ollut 240mm kytkin 40tkm kiinni.

2.0t:ssä moottorin ominaisuudet muuttuvat parempaan suuntaan, koska vauhtipyörän massa kasvaa aika lailla n.8kg->n.11kg. Vaihda samalla kampiakselin tiiviste alkuperäiseen ja kiristä vauhtipyörän takana koneen päädyssä olevan alumiini kehikon pultit (voivat olla todella löysässä). 2.3t vauhtipyörän painoa en tiedä. Kone vetää 1000rpm:stä ilman mitään jyrinöitä ja ennen jyristi, jos vitosella vedätti alle 1500rpm:n. Ei tee tosin vaihteistolle hyvää, mutta menee se kuitenkin uusiksi jossakin kohtaa :lol:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka Saabistit!

Hankala on sanoa, että onko tuo kytkin heikko vai ei, koska olen ajanut tonnarilla vasta 457 tkm. Elikkäs 9000 2.3 Turbo -92 200hv + "pakoputkiviritys".

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

No niin, eilen kiihdytin ylämäkeen ensin kakkosella ja vähän ihmettelin kierroksien nopeaa nousua ja sitten kolmosta pesään, jolloin tajusin, että kytkinhän se luistaa... 8O Onko niin, että kun kerran sen on saanut luistamaan, niin jatkossa luistaminen tapahtuu helpommin ja ollaan lähellä lopun alkua? Yllä olevasta keskustelusta ei oikein selviä, että onko tässä minun tontussa -97, isompi vauhtipyörä? Vai onko sillä väliä kun 240 mm pakettia sinne olisin laittamassa, kuten on suositeltu.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Alkaa olemaan näemmä FAQ kamaa tämä ;-)

Kyllähän se luistaa helpommin kun on kerrn päässyt luistamaan ja lasittamaan pintoja.


Ja juu.. -97 tonttuun voi laittaa "heittämällä" se järeemmän setin.

Ja ei... ikinä en enää suostu tuota hommaa tekemään :twisted:
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja patu »

Sekoitetaan pakkaa vielä vähän buahahahhaha 8)
Kävin tänään toisessa (hiukan ehkä paremmassa) varaosaliikkeessä kysyin sitten hintaa sachsin kytkimelle ja tämä jo puolitutuksi tullut myyjä alkoi sitten katselemaan uutta kuvastoa.... nooooo arvatkaas minkä kytkimen halkaisijan näyttää matalapaine 2,3t tonnarille :?:

240mm lukee sekä täys että matalapaineisessa vm.95 tontussa eri osanumerolla tosin mutta kuitenkin ja tämä tilasto vielä tarkistettiin auton rekkarin mukaan... 8)
215mm kytkin löytyy vain 2.0t muttei 2,3t
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Entäs jos on 2.0 täyspaine vm95, pitääkö ostaa isompi vauhtipyörä jos haalii isompaa kytkintä ?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

patu kirjoitti:Sekoitetaan pakkaa vielä vähän buahahahhaha 8)
Kävin tänään toisessa (hiukan ehkä paremmassa) varaosaliikkeessä kysyin sitten hintaa sachsin kytkimelle ja tämä jo puolitutuksi tullut myyjä alkoi sitten katselemaan uutta kuvastoa.... nooooo arvatkaas minkä kytkimen halkaisijan näyttää matalapaine 2,3t tonnarille :?:

240mm lukee sekä täys että matalapaineisessa vm.95 tontussa eri osanumerolla tosin mutta kuitenkin ja tämä tilasto vielä tarkistettiin auton rekkarin mukaan... 8)
215mm kytkin löytyy vain 2.0t muttei 2,3t
Etsi muistaakseni PVI:n kirjoittama juttu kytkimestä ja 2.3t:stä. Asia ei tahdo selvitä muulla, kuin avaamalla kytkin esille.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: 2,3t:n vakiokytkimen elinikä/kesto stage1

Viesti Kirjoittaja patu »

No niin nyt kävin hakemassa tilatun matalapainetonnarin kytkimen, kun kerran näytti auton rekkarin mukaan tehtyä hakua kytkimen kooksi sama kun aero/täyspaine tonnarissa... Avasin paketin asetelman halkaisija se 240mm jaaaa levyn halkaisija oli se 228mm (eli heittäkää sanonko mihin se 215mm tieto mikä olisi 95vm. 2,3 matalapaineisessa.. :lol: ne on pikkulohkoja missä 215mm).
noo sit lähdin takaisin varaosaliikkeeseen, täyspaineisen ja matalapaineisen kytkinasetelmassa on täsmälleen sama tilausnumero. Kytkinlevyn tilausnumerossa on eri numero joten pelkkä levy vain erinlainen... sit katsottiin mitä sanoo itse kytkimen tiedoista (akselin hammasluku jne,,) ainoa ero itse levyssä on tuo eri halkaisija... noo huomenna saan sitten isomman levyn jolla saa vertaa sitten ihan omissa käsissä... ja sopiiko sitten vaihteiston kylkeen se on jälleen eri asia 8)

Ja jos joku epäileen että olisi väärin, tuntuu ettei ole! sitä 228mm kytkintä saa tuohon pakettiin ainakin sachs myy 228millistä
9000 2,3-EcoTurbo 94--98 (125kW, Ø228mm). . . . . . . . . . 84-3630 108.50

tässä vielä nämä itse kytkinlevyjen tiedot:
Napaprofiili 22x25-14N
Hammasluku 14 (täyspaine/aero)
Halkaisija (mm) 240

Napaprofiili 22x25-14N
Hammasluku 14 (matalapaine)
Halkaisija (mm) 228

Nämä tiedot sachsilta :!:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin