pevi kirjoitti:Kun irrotan jarrulevyt siveltelen pölykilvet pellavaöljyllä, joka imeytyy ruosteeseen suojaten kilvet erinomaisesti.
Muistaakseni pellavaöljyä on kahdenlaista: Keitettyä ja keittämätöntä, keittämättömän ongelmana on homehtuminen, no ehkä se yleisesti saatavilla oleva on keitettyä (homehtumatonta).
Näitä voisi myös käyttää pölykilpien paikoillaan ollessa tapahtuvaan ruostesuojaukseen:
"... hyvä tunkeutumiskyky ja erinomainen roiskeveden kesto. CRC Multilube on sinertävän läpikuultava ja se ei valu."(
http://www.motonet.fi/fi/tuote/606020/C ... lube-500ml)
"CRC Sisu synteettinen terva. Suojaa pitkään ruostumiselta."(
http://www.motonet.fi/fi/tuote/606046/C ... oljy-300ml)
Tavallisen tervan ongelmana on happamuus: Kun vesi huuhtelee tervaa pois, sen tervan välistä paljastuva hapan rauta ruostuu. Ehkä tuossa synteettisessä tervassa on vähemmän happamuutta (?)
Jos onnistuisi pujottamaan muovikalvon jarrulevyn ja pölykilven väliseen rakoon, voisi muovikalvon ja pölykilven väliseen rakoon sen jälkeen suihkauttaa ruostesuoja sprayta ilman että sitä päätyy (kovin paljon) jarrulevyyn.
pevi kirjoitti: ... Eikä nämä uudet Bahcoktaan ole sitä mitä ne vanhat.
Taiwanissa valmistetun Bachon laadun heikkenemisen huomaa tästä jarruputkityökalusarjasta:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765240/B ... okalusarja
Kiristysruuvien -ja muttereiden kierteitä pinnoittava kromaus on niin heikkolaatuista, että se lähtee irti jo ensimmäisellä käyttökerralla, jonka jälkeen ruuvien kiertäminen muuttuu äärimmäisen raskaaksi. No jäykkäharjaksisella teräsharjalla voi poistaa kierteitä tukkivat krominpalaset, ja sen jälkeinen kierteiden öljyäminen palauttaa työkalun takaisin käyttökuntoon. Heikkolaatuinen kromaus näkyy myös putkia kiinni puristavissa koloissa: Koloissa olevat urat ovat osittain tukkeutuneet epätasaisesti levinneestä kromauksesta.
Jarruputkien työkalusarjoja on tapana virheellisesti nimittää kaksoiskartio työkalusarjoiksi, mielestäni oikeampi nimitys olisi kuplakartiosarja:
http://keeppcquiet.blogspot.fi/2016/01/ ... using.html
Projektisaabbini takajarruletkut olivat pyörien poiston jälkeen yli puoli vuotta takakierrejousien aiheuttamassa venytyksessä, jonka seurauksena jarrusatulan lähellä olevat hapertuneet, jarruletkujen päällä olevat kumiletkun pätkät halkesivat pituussuuntaan, kun kierrejousien voima veti jarruletkuihin jyrkän ~ 90 asteen mutkan. Sen vuoksi päätin vaihtaa takajarruletkut, joiden korinpuoleisessa päässä olevissa liitoksessa olevat M10 jarruputken mutterien kannat olivat ruostuneet niin pieniksi, että jouduin poistamaan ne kulmahiomakoneen hiontalaikalla. Sen jälkeen hioin tehdastekoisen kuplakartiot pois jarruputkien päistä, ja viilasin putkien päät suoraan kulmaan lattaviilalla, ja tein em. Bahcon työkalulla uudet kuplakartiot jarruputkien päihin. Ajatuksena oli säilyttää alkuperäiset jarruputket mahdollisimman pitkinä, jolloin ~5mm lyhentyneet jarruputket menisivät vielä paikoilleen vanhoihin kiinnikkeisiinsä, eikä jarruputkiin tarvitsisi asentaa ylimääräistä jatkoliitintä.
Jatkossa aion tunkata jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä taka-akselia ylöspäin pullotunkilla sitä mukaa kun nostan autoa toisella tunkilla, jonka ansiosta suoraksi työntyvän kierrejousen voima ei tee jyrkkää mutkaa jarruletkuun. No ehkä voisi rakentaa hallitunkkiin taka-akseliin sopivan adapterin, joka avulla koko auton takapään voisi nostaa ilmaan keskeltä taka-akselia nostamalla. No ehkä hallitunkkia ei saa pujotettua auton taka-akselin alle, voisi vaatia minikokoisen rasvamontun kaivamista pihalle: Minirasvamontuun taka-akseli adapterilla varustettu hallitunkki, ja sitten ajaa auton minirasvamontun päälle ja nostaa auton ylös taka-akselista nostamalla, niin säästää jarruletkuja ylimääräiseltä rasitukselta.
Mietin vielä tuota pyöränlaakerien voitelua: Se voisi onnistua, jos puristaisi napamutteria kiristämällä muovilevystä leikatun (sorvatun) tiiviin laipan (rinkulan) avulla muovilevyn ja laakerin väliseen tilaan laitetun uuden vaseliinin laakerin läpi. Muovilevyyn tulisi tehdä kierteet ulosvetoruuveille, jotta vaseliinin puristamisen jälkeen muovilevyn saisi vedettyä pois ulosvetoruuvien avulla ennen napamutterin lopullista kiristämistä. Muovirinkulan sovitus akseliin ja laakeripesään tulisi olla hyvin tiivis, jotta vaseliini ei karkaisi muovirinkulan reunoilta. Ehkä joutuisi sorvaaman muovirinkulan sisäreikään ja ulkokehällä urat kumisille O -rengas tiivisteille, joiden avulla saisi estettyä vaseliinin karkaamisen väärään suuntaan.