9000 2,3T ja 400 hv

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Nyt on tullut sopiva aika tilata tähän projektiin sopiva turboahdin.

Todennäköisesti pellin alle päätyy garrett 3071 ja uutena ajattelin ostaa mutta ennen tilausta aattelin vielä kysyä että millä A/R suhteella KO. ahdin kannattaisi ostaa ?

Vastaukset mielellään perusteluiden kera . Kiitos!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Makuasia. 0.86 pesällä saa enemmän huipputehoja, 0.64 pesällä vähän nopeampi syttyminen.

400hv tehoihin riittää pienempi pesä mutta jos aikoo ottaa ahtimesta "kaiken irti" tai muuten vaan haluaa paremmin yläkierroksilla vetävän niin 0.86 on parempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Onko ero syttymis nopeudessa miten radikaali ?

Miten normi ohitustilanteet sujuu 0,86 pesäisellä ?
eli 80-120 km/h 4 vaihteella

Alkaako 0,64 pesäinen jo ahdistamaan kulkua +5000 rpm ?

Kumman itse valitsisitte omaan autoonne ?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Mikäli nokkiin/kanteet et koske on jää .64 pesän hyöty käytännössä "realisoimatta", kun kompura sakkaa jos sitä ahtoa yrittää ajaa reilummin sinne 3kRpm maastoon (kone ei niele). Ero spoolissa pesien välillä luokkaa 300rpm, muut "ominaisuudet" regaointi kaasuun jne sitten kun alueella samat.

.86 pesää suosittelen itse tuohon kkp:hen.
#1730
500whp.net member
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja Coltti »

auttaako esim. b202L imunokka ja säädettävät nokkapyörät tuon pienemmän pesän kanssa?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Onko minun järkevää tehdä kanteni kanaville jotain avarrusta kun meinaan laittaa edellä mainitun kokoonpanon ? Jos kannattaa niin sanokaa myös että mistä sitä tavaraa erityisesti kannattaa hioa pois jotta tulee parhaat mahdolliset virtaukset omaa tulevaa kokoonpanoani silmällä pitäen.

Ahtopaineita tulee sen verran että koneesta saadaan vähintään 400 hv eli todennäköisesti n. 1,4 bar.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei lähde 400hv 1,4 barilla vakiokannella ja nokilla.. Laita T5 kansi ja ajoitetut B202turbo nokat nyt ainakin, tai sitten reippaasti ahtopainetta. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Jos pidän moottorin alkuperäisen kannen vaikka avartamattomana niin mimmoisilla paineilla yleensä noilla tavoitelluille tehoille ollaan päästy ?

Vai onko EM. tapauksessa välttämätöntä tehdä kansitöitä jos aikoo saada 400 hv moottorin joka kestää jokapäiväisessä ajossa hyvin.

Minulla on kotona jemmassa B202 vapaasti hengittävä moottori siis se 100 kW versio.

Kannattaako siitä hyödyntää jotain osia ?
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Yks pikku kyssäri tähän väliin... Oon miettiny että mitkä vetarit kestää tommosia tehoja... Pitääkö teettää mielummin jotkut isommat vetarit , paljon maksaa ja missä sellasia tehdään?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eipä tarvi Saabiin vetareita teettää tai vaihtaa. Vakiot kestää vaikka 600hv.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AkiZZa
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Su Maalis 09, 2008 22:58

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja AkiZZa »

Onko joku jossain joskus koeponnistanut tonnarin vakiota välijäähdytintä ?

Tai vaihtoehtoisesti tietääkö joku paljonko se kestää painetta räjähtämättä.

Sillä sain ilmaiseksi ehjän tonnarin coolerin ja ajattelin että jos asentaisin 2 vakiota välijäähdytintä jäähdyttämään 3071 ahtamaa ilmaa.

Painetta tulee varmaan olemaan tulevaisuudessa 1,5-1,8 bar.

Sitten seuraava kysymys.

Sopiiko M3 BMW:n suuttimet tonnariin suoraan ?
Ostin tänään 4 kpl niitä 50 € hintaan ja tutkin että liitin sopii ja bensatukkiin myöskin sopii.

Mutta passaako se imusarjaan ? Ja onko ne matala vai korkea ohmiset ?

Suuttimet ovat kokoa 666 cc.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos ne bemarin suuttimet on ~75mm pitkät ja molemmat liitokset samanpaksuset, niin sopii. Ohmimäärän saat yleismittarilla selville.

Vakio välijäähdytin ei puheiden mukaan kestäisi juurikaan yli 1.5bar, jos sitäkään, joten kiinakennoa keulalle...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

[quote="AkiZZa"]Onko joku jossain joskus koeponnistanut tonnarin vakiota välijäähdytintä ?

Tai vaihtoehtoisesti tietääkö joku paljonko se kestää painetta räjähtämättä.

Sillä sain ilmaiseksi ehjän tonnarin coolerin ja ajattelin että jos asentaisin 2 vakiota välijäähdytintä jäähdyttämään 3071 ahtamaa ilmaa.

Painetta tulee varmaan olemaan tulevaisuudessa 1,5-1,8 bar.

Täältä löytyy omakohtainen kokemus 9000 vakio kuulerista. Viime viikonloppuna kävin yrittämässä Virossa Saabilla huippunopeutta. Yritykseksi jäi kun vakiokuulerin pääty halkesi kahteen osaan kakkoselle vaihtaessa. Eikä painetta kuitenkaa ole kuin 1.3bar eli sen mitä Maptun stage 3 antaa. Tällä viikolla olenkin sitten etsiskellyt kestävämpää vanhan tilalle, sillä alkuperäistä en sinne takaisin.
Olen kysellyt jo mittojen mukaan tehtyä Finturbosta (510€), Lds-turbosta antoivat tällaisen firman tiedot:
http://www.yritystele.fi/i/Erikoishitsa ... mi/116358/
Täältä ajattelin käydä kysymässä tarjousta ehkä ensi viikolla.

Täältä taas kävin jo kysymässä tarjouksen:
http://www.jaahdytinpalvelu.com/
Hinnaksi sovittiin 450€ ja kun vie vanhan sinne malliksi he tekevät uuden sen mukaan.

Ja tässä mallia jos tuo kahden orkkis kuulerin yhdistäminen kiinnostaa:
http://www.saab900turbo.com/mods/Dual90 ... _2446.html
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onko järkeä maksaa 450e kuulerista, kun 1/3 hinnalla saa esim. motonetistä kiinakennon mikä ihan varmasti riittää tarpeisiinsa :). Ei vaan ole 100% BOLT-ON..
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Re: 9000 2,3T ja 400 hv

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Coltti kirjoitti:Onko järkeä maksaa 450e kuulerista, kun 1/3 hinnalla saa esim. motonetistä kiinakennon mikä ihan varmasti riittää tarpeisiinsa :). Ei vaan ole 100% BOLT-ON..
Ei, ainakaan rahallisesti. Mutta kun ei ole minkäälaista motivaatiota alkaa itse tekemään putkia ja kiinnikkeitä :? .
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Vastaa Viestiin