Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Ettei olis bypass-venttiili hajalla?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Noni kävin vaihtaa sen yhden letkun joka vuosi
mutta ei mielestäni ahtanut kunnolla edelleenkään joten otin irti ton w letkun mankusta ja seuraava letku kosahti irti kun vähän laitto jalkaa kaasulle
.
Eli mihin toi letkun toinen pää menee kiinni
se haara siitä keskeltä lähtee ahtopainemittarille jonka edelline omistaja asentanu.

Edit:meneekö siihe valkoseen hommeliin mikä on just kuvan ulkopuolel oikeel ylhääl ?


Eli mihin toi letkun toinen pää menee kiinni


Edit:meneekö siihe valkoseen hommeliin mikä on just kuvan ulkopuolel oikeel ylhääl ?
900 T8 Special
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Oisko jollain kuvaa koko konehuoneest niin äkis mihin toi letku menee kiinni 

900 T8 Special
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Olisit laittanut tuohon perään kysymysmerkin, niin olisin tajunnut vastata. Luulin että sait tuon heti selvitettyä, kuten alipaineletkukaavion perusteella olisi pitänytkin.Gothika kirjoitti:Eli mihin toi letkun toinen pää menee kiinni
http://www.jus.liitin.net/letkut/images ... 1_18_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/moottori.jpg
Lähteekö tuo letku kumisesta kulmaliittimestä, sellaisia on EGR:n letkuissa. Mikä on tuo läppäkotelon kumimutkan päällä makaava kellastunut (entinen kirkas?) letku, minne se menee, onko sen kumpikaan pää missään kiinni? Toinen pää virranjakajalle ja toinen pää tuohon kuvassasi merkkaamasi letkun viereiseen nippaan?
Tässä kuvassa näkyy läppäkotelon päältä lähtevat letkut, oikealla puolella EGR:lle lähtevä kumisella kulmaliittimellä oleva letku, vasemmalla virranjakajalle lähtevä letku: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/irti1.jpg
Onko tuo merkkaamasi letku katkennut ja yritetty jotenkin korjata pujottamalla päälle isompi letku? Jossain pitäisi sitten olla yksi ylimääräinen letkun pää vapaana.
Kaikki huonokuntoiset halkeavat tai taivutettaessa katkeavat letkut olisi syytä vaihtaa uusiin (ihan päästä päähän) ja tarkistaa kytkennät esim. aiemmin linkittämästäni kaaviosta tai oikeamman vuosimallin kaaviosta.
Sinulla näyttäisi olevan EGR vielä paikallaan, ainakin sen signaalimuunnin akvaarioseinässä ja letku ainakin läppäkotelon yläpuolella. EGR:ään liittyvät letkut ja putket pitää kaikki olla paikallaan ja ehjänä ellei niitä poisteta & lähtöjä tulpata. Erityisesti läppäkotelon alle EGR-venttiililtä menevä lyhyt letku jää helposti huomaamatta:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... s/EGR.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... /EGR2.html
Jarrunestesäiliöön? Ei mene. Tai jos sinulla on siellä jotain muita valkoisia hommeleita, ota sellainen kuva missä ne näkyvät.Edit:meneekö siihe valkoseen hommeliin mikä on just kuvan ulkopuolel oikeel ylhääl ?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Joopajoo taidan nyt tulostella noi kaaviot ja mennä auton eteen seisoskelee hetki sormi keskellä suuta. Otan kameran mukan niin ei tartvii sit noist kännykällä otetuista kuvista arpoa 

900 T8 Special
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Ok eli taisin saada johdot liitettyä paikoilleen. Musta joka oli edeellisessä kuvassa menee ilmeisesti juurikin sinne EGR:n signaalimuuntimelle

Tuo entinen kirkas nyt kellastunut menee seuraavasti:

Senkin kai pitäisi nyt olla oikein
Ja toi EGR kannattaa siis ehdottomasti poistaa käytöstä vai ? löytyisköhä joltai iha kuvitettua ohjetta jos näin on
ja sitten lop uksi viellä kävin koeajolla. Ei noussu kyllä ainakaan huomattavasti ahdot kun nuo letkut otti irti, mutta kun tuon mankun w letkun lasauttaa irti niin ahdot nousee kyllä yli yhden. Viittaisko siihen et mankussa jotain vikaa ?

Tuo entinen kirkas nyt kellastunut menee seuraavasti:

Senkin kai pitäisi nyt olla oikein
Ja toi EGR kannattaa siis ehdottomasti poistaa käytöstä vai ? löytyisköhä joltai iha kuvitettua ohjetta jos näin on
ja sitten lop uksi viellä kävin koeajolla. Ei noussu kyllä ainakaan huomattavasti ahdot kun nuo letkut otti irti, mutta kun tuon mankun w letkun lasauttaa irti niin ahdot nousee kyllä yli yhden. Viittaisko siihen et mankussa jotain vikaa ?
900 T8 Special
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Saa se siellä ollakin, jos letkut on ehjät, pysyy paikallaan ja se venttiili on ehjä. Yleensä venttiilin reikä imusarjaan on noesta tukossa, joten systeemin vaikutus käyntiin on nolla, lähinnä ongelmaa tulee noista ylimääräisistä letkuista.Gothika kirjoitti:EGR kannattaa siis ehdottomasti poistaa käytöstä vai ?
Jos EGR poistetaan käytöstä, tulpataan alipaineletkulähtö läppäkotelon yläpuolella ja alapuolella, laitetaan umpitiiviste venttiilin ja imusarjan väliin, ja mielellään tulpataan (tai katkaistaan / taitetaan lyttyyn) putki pakosarjalta. Signaalimuuntimen ja imusarjan juuressa olevan venttiilin väliset letkut voi poistaa.
Siis irrotitko letkut jotka juuri laitoit paikalleen? Moottori toimii parhaiten kun imusarjaan tulevat letkut on paikallaan (ei alipainevuotoja, sytytysennakon säätö toimii, APC:n paineanturi näkee ahtopaineen). Kun irrotat hukkaportille menevän letkun, APC ei eikä mikään rajoita ahtopaineita, turbo ahtaa sen minkä kykenee kunnes jotain hajoaa. Pidä ne kaikki letkut paikallaan. Riittää että kerran kokeilit jo että ahdot nousevat W-letku irrotettuna, tällä todettiin että turbo yleensäkin toimii ja esim. hukkaportin tanko on paikallaan.Ei noussu kyllä ainakaan huomattavasti ahdot kun nuo letkut otti irti, mutta kun tuon mankun w letkun lasauttaa irti niin ahdot nousee kyllä yli yhden.
Jos ahdot nyt nousevat 0,7 bariin (auton oman ahtopainemittarin mukaan yli puolivälin keltaisella osuudella), sinulla on normaalit ahtopaineet, hiukan alakanttiin tosin. Tarkista perusahtopaine ajamalla magneettiventtiilin johtoliitin tai APC:n sulake irrotettuna, nyt pitäisi ahtopaine olla 0,4 bar. Jos on alle, et saa edes vakiokuntoisen auton 0,8 bar ahtoja. Perusahtopainetta korotetaan hukkaportin tankoa lyhyemmäksi kiertämällä, yksi kierros vastaa 0,03 bar.
Et vieläkään vastannut millä tapaa tuossa on ahtopaineita nostettu, vai oliko vain sattumaa että näit ostopäivänä 1 bar paineet. Esim. kysy siltä edelliseltä omistajalta...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Joopa jooGothika kirjoitti:Et vieläkään vastannut millä tapaa tuossa on ahtopaineita nostettu, vai oliko vain sattumaa että näit ostopäivänä 1 bar paineet. Esim. kysy siltä edelliseltä omistajalta...

900 T8 Special
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Ruiskuboksia muokkaamalla pystyy antamaan lisää bensaa, mutta ei ahtopaineet sillä vielä mihinkään muutu. Steg1-bensalastun asentamiselle ei ole mitään syytä jos ahtopaineita ei samalla nosteta muuttamalla/vaihtamalla APC-boksia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Ei siellä kuskin penkin alla mitään apc boksia ole
joku sanoi että ois joku analoginen ja mistä se sitte löytyy ? onko seki siellä enkä vaan löydä ku ei oo boksia nähnykään se analogine apc ?
Edit: mulla tossa pihalla kuskin penkki irti

Edit: mulla tossa pihalla kuskin penkki irti

900 T8 Special
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Eli näkyy pelkkää suoraa tasaista lattiaa takapenkin etureunan ja etupenkin etukiinnityspalkin välissä? Vai onko sittenkin jotain kumpua havaittavissa, irrotitko verhoilulevyn siitä boksin päältä?Gothika kirjoitti:Edit: mulla tossa pihalla kuskin penkki irti
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
jus kirjoitti:Eli näkyy pelkkää suoraa tasaista lattiaa takapenkin etureunan ja etupenkin etukiinnityspalkin välissä? Vai onko sittenkin jotain kumpua havaittavissa, irrotitko verhoilulevyn siitä boksin päältä?Gothika kirjoitti:Edit: mulla tossa pihalla kuskin penkki irti
No tällanenhan sielt löyty ku tarpeeks ruuvas kamaa irti päältä

Pitäskös tollekki olla tehty jotai jotta tosta Steg 1 ois jotai käytännön hyötyä ?
ps löytyhän sieltä 11 markkaaki


900 T8 Special
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Täytyy lainata tätä topikkia kun mulla on tuossa omassa autossa perusahtopaineet 0.3bar ja jos oikein ymmärsin niin pitääkö mun sit säätää sitä hukkaportintankoa lyhyemmäksi 4 kierrosta?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
No peruspaineet pitäs saada sinne 0,45bar nurkille ja tosiaan tankoa lyhemmäksi. Tosta kierrosten määrästä en sano varmaksi, jotenkin semmoinen muistikuva että yksi kierros olisi(vai puolikas kierros?) olisi 0,02bar? Senhän kyllä huomaa kun testaa...Täytyy lainata tätä topikkia kun mulla on tuossa omassa autossa perusahtopaineet 0.3bar ja jos oikein ymmärsin niin pitääkö mun sit säätää sitä hukkaportintankoa lyhyemmäksi 4 kierrosta?
Re: Ahtopaineet katosi. MIkä rikki ?
Juu kyllä varmaan huomaa testaamalla mutta ilkeä sit tuolla auton alla rassata kun kone ajettu lämpöiseksij0ne kirjoitti:No peruspaineet pitäs saada sinne 0,45bar nurkille ja tosiaan tankoa lyhemmäksi. Tosta kierrosten määrästä en sano varmaksi, jotenkin semmoinen muistikuva että yksi kierros olisi(vai puolikas kierros?) olisi 0,02bar? Senhän kyllä huomaa kun testaa...

Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98