Haluttais hommata Tonnari
Re: Haluttais hommata Tonnari
Itselläni on ollut tuo allekirjoituksen tonnari pian kaksi vuotta. Kyllä tuo ainakin on ollut varsin huoleton peli vaikka onkin vanhempi kuin -94. Siihen on kyllä tehty ennakoivia remppoja kuten tp-akselin ketju poisto ja di-kasetin vaihto. Vähemmän siinä vikoja taitaa olla kuin muijakaverin -98 9000 2.0t:ssä eli hyvin pitkälti se on siitä kiinni miten sitä on huollettu.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Haluttais hommata Tonnari
Siistin näköinen peli ja varusteitakin kohtuullisesti, mutta kuvien perusteella on vaikea arvioida tarkasti.
Hinnasta sen verran, että aina löytyy jossain joku parempi ja/tai halvempi. Ja jossei nyt niin muutamassa kuukaudessa...
Joskus se hakeminen vaan täytyy lopettaa ja ostaa sopivin (ja keskittyä sen korjaamiseen...).
Kyseessä lienee hintapyyntö, josta käteisellä maksettaessa pitäisi lähteä parikymmentä % pois.
Kannattaa varata heti ainakin pari euroa korjauksiin; on nimittäin vasemman puolen molemmat takavalot pimeenä
Hinnasta sen verran, että aina löytyy jossain joku parempi ja/tai halvempi. Ja jossei nyt niin muutamassa kuukaudessa...
Joskus se hakeminen vaan täytyy lopettaa ja ostaa sopivin (ja keskittyä sen korjaamiseen...).
Kyseessä lienee hintapyyntö, josta käteisellä maksettaessa pitäisi lähteä parikymmentä % pois.
Kannattaa varata heti ainakin pari euroa korjauksiin; on nimittäin vasemman puolen molemmat takavalot pimeenä

9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Haluttais hommata Tonnari
Ei kannata myöskään unohtaa ruotsista tuonti. Esimerkiksi ruotsista saa -99 mallisen 9-3 turbo sportin veroineen kilpineen 4200 eurolla. -95 mallin tonnarista ei tulisi veroa kuin ~1000. Luultavasti allekkin. Ruotsissa myynnissä olevissa autoissa on useimmiten vähemmän kilometrejä. Itsekkin tarkoituksena hakea ruotsista kesällä 9-5. Halvimmat jubilee tonnarit blocket:lla pyörii 20 tuhannen kruunun molemmin puolin. Siihen päälle verot niin ollaan vielä reilusti alle siitä mitä suomessa pyydetään vastaavasta, jos vaparista pyydetään 3500 euroa.
Kannattaa ainakin harkita, on minun ohjeeni. Minusta toi on kyllä aika kallis, kuitenkin paljon ajettu ja ruiskukoneella..
Kannattaa ainakin harkita, on minun ohjeeni. Minusta toi on kyllä aika kallis, kuitenkin paljon ajettu ja ruiskukoneella..

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Haluttais hommata Tonnari
Poika on haettu kotiin, kauppasumma 3300e. Voi olla, että toisaalla olisi saanut sen turbonkin samaan rahaan, mutta tämä oli hollilla. Kyllä tuommosesta autosta kuitenkin tuommosen summan maksaa. Mitä muilta merkeiltä saa tuohon rahaan? (muilta merkeiltä ei saa Saabia isollakaan rahalla
) Hyvin pidetty, asiantuntevalta saabistilta. Oli automaattista ilmastointia yms, vaikkei ilmoituksessa kaikkia oltukkaan jaksettu ruksia. Takavalotkin toimi 


Viimeksi muokannut Maca, Su Tammi 18, 2009 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Haluttais hommata Tonnari
Onneksi olkoon, sait hyvän pirssin itsellesi.
Hyvin hoidettu Saab maksaa hankintahinnan erotuksen hyvin nopeasti takaisin, toimimalla kunnolla.
Kerropas sitten ajan myötä lisää.

Hyvin hoidettu Saab maksaa hankintahinnan erotuksen hyvin nopeasti takaisin, toimimalla kunnolla.
Kerropas sitten ajan myötä lisää.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Haluttais hommata Tonnari
Ei jaksa tämän takia tehä uutta ketjua. Kuuluuko tuossa ACC-paneelissa olla muita valoja kuin nuo ledit ja numerolukema? Pimeässä vähän tympeä käyttää kun ei muista nappuloita ulkoa.
Edit: Ilmeisesti http://i147.photobucket.com/albums/r302 ... C02490.jpg
Nyt olisikin uuden threadin paikka :F
Edit: Ilmeisesti http://i147.photobucket.com/albums/r302 ... C02490.jpg
Nyt olisikin uuden threadin paikka :F
Re: Haluttais hommata Tonnari
Kylläpä tuossa signaturen tonnarissa oli vielä karkaisematon alaratas, kolme hammasta jo poikki ja muut pyöristyneet melko pahoin, vielä toki tunnisti hammasrattaaksi. Hyppi jo ketju yli ja kilsoja taisi olla mittarissa noin 190t.jcarlson kirjoitti:Surullisenkuuluisat vain tietämättömien mielessä.IamTheStig kirjoitti: Surullisenkuuluisat tasapainoakseliongelmat lähinnä huolestuttaa 2.3:ssa..Ongelmia oli vain pitkälohko 2.3:n tp-akselien rattaissa, siis vuoteen -93 asti.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Haluttais hommata Tonnari
Nuo surullisen kuuluisat tp-akselien rattaat olivat omasta '95 tonnarista hävinneet öljynkiertoon ja niinpä koneen alakertaan tehtiin täysremontti 210tkm kohdalla.jcarlson kirjoitti:Surullisenkuuluisat vain tietämättömien mielessä.IamTheStig kirjoitti: Surullisenkuuluisat tasapainoakseliongelmat lähinnä huolestuttaa 2.3:ssa..Ongelmia oli vain pitkälohko 2.3:n tp-akselien rattaissa, siis vuoteen -93 asti.
94-98 2.3 joka on muutenkin kannattavampi valinta on aivan yhtä kestävä kuin vastaava 2.0. Tp-akselit löytyvät siis myös 94-98 (B204) 2-litraisesta moottorista.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Haluttais hommata Tonnari
Mjah. Pitäiskö tehä ennalta ehkäsevä tarkastus vai vaan rallattaa ja aktiivisesti koittaa unohtaa koko asia? Topicin tonnari siis kyseessä, -96 2,0 360tkm.
Re: Haluttais hommata Tonnari
Kaksilitraisen vaparin ollessa kyseessä, tp-akselien ongelmat ovat kovin epätodennäköisiä. Rasitus on huomattavasti suurempi 2,3 koneessa turbollisena.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Haluttais hommata Tonnari
Asia vilpitön.
Re: Haluttais hommata Tonnari
Siihen kulumiseen vaikuttaa aika paljon öljy ja sen vaihtoväli. Toi 94 pommin tasapainohilut oli täysin priimakunnos vielä 270tkm kohdalla. Ainoastaan ketju oli venyny.Mawerick kirjoitti:Kaksilitraisen vaparin ollessa kyseessä, tp-akselien ongelmat ovat kovin epätodennäköisiä. Rasitus on huomattavasti suurempi 2,3 koneessa turbollisena.
Re: Haluttais hommata Tonnari
Omassa 2.0t -96 tontussa meni jakopää uusiksi tp-rattaineen noin 150tkm kohdalla. Hampaita oli toki vielä rattaissa jäljellä, mutta olivat aikasta terävät ja jako oli pompannut. Joten se siitä 2.0t:n ylivertaisuudesta.
Ja jotenkin en saa päähäni miten suurempi teho/tilavuus voisi olla turmiollisempi tp-rattaille ja ketjulle kuin vähempi voima. Mielestäni suurin rasitus noille tulee silloin kun kierrokset nousee hyvin nopeasti ja tp-akseleiden massan aiheuttama hitaus reagoida nopeaan kierrostennousuun aiheuttaa rasitusta ketjuun ja rattaisiin. Tämänhän saa tehtyä jo ihan sillä kun kytkin pohjassa kierrättää konetta nopeasti punarajalle ja takaisin tyhjäkäynnille. Vai onko tässä tilanteessa 2.3 litrainen ylivertaisen kierrosherkkä? suurempien liikkuvien massojen johdosta luulen että ei.
-tuomas-
Ja jotenkin en saa päähäni miten suurempi teho/tilavuus voisi olla turmiollisempi tp-rattaille ja ketjulle kuin vähempi voima. Mielestäni suurin rasitus noille tulee silloin kun kierrokset nousee hyvin nopeasti ja tp-akseleiden massan aiheuttama hitaus reagoida nopeaan kierrostennousuun aiheuttaa rasitusta ketjuun ja rattaisiin. Tämänhän saa tehtyä jo ihan sillä kun kytkin pohjassa kierrättää konetta nopeasti punarajalle ja takaisin tyhjäkäynnille. Vai onko tässä tilanteessa 2.3 litrainen ylivertaisen kierrosherkkä? suurempien liikkuvien massojen johdosta luulen että ei.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Re: Haluttais hommata Tonnari
Jostakin syystä tuontiautoissa ja varsinkin 2.3:ssa on esiintynyt tuota ongelmaa eniten. Samat osat ovat molemmissa, joten 2.0t ei ole siinä suhteessa sen parempi.tuomas kirjoitti:Omassa 2.0t -96 tontussa meni jakopää uusiksi tp-rattaineen noin 150tkm kohdalla. Hampaita oli toki vielä rattaissa jäljellä, mutta olivat aikasta terävät ja jako oli pompannut. Joten se siitä 2.0t:n ylivertaisuudesta.
-tuomas-
Kampikulma on isompi 2.3:ssa ja aiheuttaa enemmän värinöitä, jotka saattaavat kuormittaa ketjua ja rattaita. Mitään tieteellistä tai matemaattista todistusaineistoa ei minulla ole asialle.
Suurin syy ketjujen kulumiseen tonnareissa on todennäköisesti säästetty raha öljynvaihdoissa ja suodattimissa. Myös merkkiliikkeiden tekemät laakeriremontit voivat vaikuttaa osalta asiaan

Veli osti pari vuotta sitten 10tkm ajetun 2.0t-98 koneen tonnariin ja myyjä kertoi monen kysyneen 2.3t konetta, mutta 2.0t ei kelvannut kenellekkään. Myös auto johon kone asennettiin, niin oli alkujaan 2.3t.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx