moottorien sopivuus?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: moottorien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Taikasana on vähäpäästöisyys. Jos ko. merkintä löytyy rekisteriotteesta, niin silloin pitää myös vaihdettavan tekniikan olla vähäpäästöisestä ja pitää hankkia maahantuojalta todistus autojen täyttämistä päästönormeista.

Käytännössä taitaa olla -90 eteenpäin kaikki vähäpäästöisiä.

Periaatteessahan vähäpäästöiseen ei saisi koneeseen tehdä oikein mitään muutoksia ilman, että pystyy todistamaan päästönormit. Esim. cooleri on tällainen... :roll:

Tahtoo sanoa myös sitä, että vähäpäästöisen turbottaminen pulttaamalla siihen turbon kiinni ei onnistu ilman sitä VTT:n mittausta...

900turbo3d on siis ihan oikeassa siinä, että -92:sen turbottaminen -89 koneella ei onnistu ihan helposti. Kaiken saa toki onnistumaan jos tarpeeksi kikkailee...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: moottorien sopivuus?

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Aika menny jo omalta osalta vähän aiheesta ohi kun molemmat saabit myyty ja 2.3T tullut tilalle.

Mutta joo. Saabi olikin ensirek.11/91 eikä täten ollut vähäpäästöinen. Tällön olis riittänyt turbotuksessa pelkkä katalysaattori. Sama homma tämän nykyisen 2.3T kanssa joka on muuten tismalleen samaan aikaan ensirekisteröity, mutta ei ole vähäpäästöinen kuitenkaan.

Suora ote aken sivuilta:
Muissa tapauksissa muutoskatsastuksessa on esitettävä valmistajan tai sen valtuuttaman edustajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen kirjallinen todistus pakokaasupäästönormien täyttymisestä. Auton on siis täytettävä myös moottorin muutoksen jälkeen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan Suomessa voimassa olleet päästönormit. Tämän katsotaan täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Vastaa Viestiin