Ei tule kylmää.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kapu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 19, 2010 14:59

Re: Ei tule kylmää.

Viesti Kirjoittaja kapu »

Nostetaanpa vanhaa aihetta. Itsellä sama vika kuin tuossa viimeisessä viestissä mihin kukaan ei ole vastannut. Osaisiko joku auttaa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei tule kylmää.

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkälaisessa tonnarissa ongelma on? Onko kompressorin hihnapyörän yhteydessä olevan kytkimen ilmarako tarkistettu? Jos on liian iso rako, kytkin voi alkaa luistaa lämmettyään. Rakoa saa säädettyä pienemmäksi poistamalla kytkimen akselilta jonkin shimmiprikoista. Ohjearvot 0,4 mm - 0,8 mm Sanden ja 0,3 mm - 0,6 mm Seiko-Seiki.
http://www.saab9000.com/procedures/vent ... clutch.php

Vai eikö magneettikytkimen johtoliittimeen tule ohjausjännite luotettavasti? Mittaa jännite. Tutki kompressorin rele sähkökeskuksessa akun vieressä.
kapu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 19, 2010 14:59

Re: Ei tule kylmää.

Viesti Kirjoittaja kapu »

2,3 t, vm. -97, 220 tkm ajettu. Kiitokset vinkeistä, täytyy nuo kattoo ekana. Kompura siinä ei käynnisty, sen verran sain eilen selville. Ja kylmäaineet vaihdettiin eilen autoon että siitä se ei ainakaan voi johtua.
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Ei tule kylmää.

Viesti Kirjoittaja marvi »

Tämä kun oli tässä valmiiksi ylhäällä niin osallistun lainailuun.

Auto on tuo 9000i MY96 manuaali-ilmastoinnilla. Järjestelmä on täytetty vuosi sitten, samassa yhteydessä on vaihdettu kuivain ja käytetty kompressori. Tästä kuitenkin seurasi ongelmia moniurahihnan kestävyyden kanssa. Nyt vaihdoin vulkanoinneistaan turvonneen kampiakselin hihnapyörän toiseen ja laitoin oikean moniurahihnan paikoilleen, sekä yritin ottaa ilmastointia käyttöön. Magneettikytkin kytkeytyy herkistelyn jälkeen niin kuin pitääkin ja hihnakin on pysynyt paikoillaan.

Ensin hiukan tyhmä kysymys, kun järjestelmä toimii oikein kumman höyrystimelle menevistä putkista kuuluisi olla kylmä ja kumman kuuma. Ja kuinka kuuma on kuuma, kärsiikö koskea? Tätä yritin etsilläkin hakea mutta pomminvarmaa vastausta en löytänyt. Google antoi ymmärtää että ohut putki pitäisi olla kuuma ja paksu putki kylmänä.

Nyt tilanne on se että ilmastoinnin kun laittaa päälle puhaltaa se muutaman minuutin viileää, mutta ei kuitenkaan mitään kylmää ilmaa. Sitten viileän tulo lakkaa ja puhallus on kuin ei koko ilmastointia olisikaan.

Sillä hetkellä kun laite viileää puhaltaa on höyrystimelle menevä ohut putki kylmä ja paksumpikin viilenee. Kun kylmän tulo lakkaa ja auton sammuttaa muuttuu paksu putki nopeasti niin kuumaksi ettei siihen kärsi koskea.

Itse jostain syystä päättelin että kuivain voisi olla tukkoinen, koska järjestelmää ei ole vuoteen käytetty. Tällekkään ei taida olla muita keinoja kuin kuivaimen vaihtaminen ja järjestelmän uudelleen täyttäminen.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Vastaa Viestiin