ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Pystyykö pelkän läppsysteemin siis vaihtamaan, vai pitääkö aina vaihtaa koko puhallinkotelo? Olisi nimittäin yksi purkutuomiota odottava tonnari itselläkin, josta voisi osia ottaa, mutta muistini mukaan siihen on vaihdettu puhalinmoottori leikkausmetodilla (eikä tätä operatiota ole tehty mitnekään nätisti...=)
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Puhallinkotelon saa purettua. Jos leikkausmetodi ei ole osunut läppiin, saat siirrettyä läpät tai sen rikkinäisen läpän siitä leikellystä autosta ehjäkoteloiseen.


Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Kysytäänpä muuten vielä, että onko normaalia, että kun auton sammuttaa, jää joku paikka ilmastoinnissa ilmeisesti suhisemaan joksikin aikaa (kuuluu sieltä höyrystimen suunnalta). Itse oletin, että sieltä vaan karkaa ylimääräiset paineet jonkin venttiilin kautta?
Saas nyt nähdä mitä tästä tulee.. Autolla ikää 17v ja ajettu 210tkm, joten kannattaisiko jo samalla vaihtaa kaikki mahdolliset (puhallinmoottori, lämppärin kenno?). No, ehkä "työn suuruus" selviää siinä vaiheessa kun yritän taiteilla sitä koteloa pois. Arvioin sitten siinä kiroilun lomassa, jaksaako enää ikinä ottaa koteloa pois uudestaan
Saas nyt nähdä mitä tästä tulee.. Autolla ikää 17v ja ajettu 210tkm, joten kannattaisiko jo samalla vaihtaa kaikki mahdolliset (puhallinmoottori, lämppärin kenno?). No, ehkä "työn suuruus" selviää siinä vaiheessa kun yritän taiteilla sitä koteloa pois. Arvioin sitten siinä kiroilun lomassa, jaksaako enää ikinä ottaa koteloa pois uudestaan

Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Todennäköisesti ääni tulee penkinlämmittimien kytkimien alapuolella olevasta sisäilma-anturista, jonka kuuluu jäädä päälle viideksi minuutiksi auton sammuttamisen jälkeen.
Lämmittimen kenno ja puhallin KANNATTAA vaihtaa samalla kertaa, eikä missään nimessä "vähän käytettyihin".
Lämmittimen kenno ja puhallin KANNATTAA vaihtaa samalla kertaa, eikä missään nimessä "vähän käytettyihin".
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
En ole vielä saanut aikaiseksi aloittaa projektia, mutta ennen toisen auton purkamista ajattelin vielä kysistä, että onko tuo puhallinkotelo samanlainen (lähinnä siis ne läpät) vuosien 86 ja 92 (CD) välillä? Tuo akvaarion sisältöhän näyttää ulospäin vähän erilaiselta ja tuossa vanhemmassa taitaa tavarat olla vähän tiukemmassa. Onko jollain sellaista opusta, josta näkisi onko näissä eroa?
E: Nyt kun kävin pikaisesti ihmettelmässä tuota vanhaa purkuautoa, niin en kyllä onnistunut bongaamaan sieltä koetelon viereltä niitä klipsejä, jotka pitävät kotelon paikallaan? Liekö kiinnityskin tuossa erilainen, sillä itse asiassa kun avasin koteloon tehdyn aukon, poistin moottorin ja irroitin muiden ilmastoinnin osien kiinnikkeet (+pikkasen siirsin niitä sivummalle) tuntui kotelo heiluvan aika "irti" paikallaan... Mutta joku klipsu siellä varmasti jossian on.
E: Nyt kun kävin pikaisesti ihmettelmässä tuota vanhaa purkuautoa, niin en kyllä onnistunut bongaamaan sieltä koetelon viereltä niitä klipsejä, jotka pitävät kotelon paikallaan? Liekö kiinnityskin tuossa erilainen, sillä itse asiassa kun avasin koteloon tehdyn aukon, poistin moottorin ja irroitin muiden ilmastoinnin osien kiinnikkeet (+pikkasen siirsin niitä sivummalle) tuntui kotelo heiluvan aika "irti" paikallaan... Mutta joku klipsu siellä varmasti jossian on.
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Puhallinkotelot ovat samanlaiset ja kiinnityskynnet autossa ovat samanlaiset vuosimallista riippumatta. Ainakin tehtaan jäljiltä. Kynnet voi tietysti olla katkenneet edellisen Ranen jäljiltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Jeps. Kun auton ilmastointi oli tyhjä jo muutenkin, päätin läppien hajottamisen pelossa purkaa sen höyrystinkotelon pois ensin. Sitten löysinkin sen kiinnityskynnen, joka oli vasemmalla puolella ehjä ja oikealla katki. Siksi en sitä eilen löytänyt. Sain kotelon nyt siis irti purkuautosta. Hyvää oppia tästä tuli nyt ainakin siinä, että tiedän tarkalleen milaiset kynnet koteloa pitää kiinni. Ainut harmi vaan on se, että tässä olisi ollut hyvä tilaisuus opetella myös "kotelon pyöräyttämistä", mutta kun höyrystin oli jo irti, lähti kotelo paikaltaan yksinkertaisesti sivulle likuttamalla ja nostamalla. No, jääpähän "jännitystä" sitten tuon ykkösauton kanssa...jus kirjoitti:Puhallinkotelot ovat samanlaiset ja kiinnityskynnet autossa ovat samanlaiset vuosimallista riippumatta. Ainakin tehtaan jäljiltä. Kynnet voi tietysti olla katkenneet edellisen Ranen jäljiltä.
E: Kotelon irroitus uudemmasta olikin odotuksiin nähden "naurettavan helppo" operaatio, ilmeisesti nuo kauhuskenaariot pätevät vain vanhempiin tonnareihin Asiaa tosin "auttoi" vähän se, että edellinen rane oli hajottanut molemmat kotelon kiinnikkeet

Tässä tapauksessa selvisi, miksi kotelo on irroitettu (-> läpän vipu oli ollut liimattuna sisältä ja katkesi nyt siis siitä kohtaa uudestaan). Ilmeisesti tosin lämppärin kenno on vaihdettu samallla (kiiltää kuin uusi, samoin puhallinmoottori on aivan puhdas), eli en toistaiseksi vaihda muuta kuin nämä läpät.
En kyllä oikein pääsyt perille, miten sain kotelon pyöriteltyä lopulta irti, joten nyt pitää olla todella tarkkana takaisin laittaessa, etten riko noita läppiä. Toivotaan parasta!
E2: Kotelo saatu paikalleen, mutta uusia ogelmia käsitellään uudessa triidissä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 97&start=0