Ja tähän vielä lisäten, jos nestettä ei häviä / lammikoidu, vikana voi olla pääsylinterin PAINEpuolen tiiviste joka laskee paineen läpi, mutta ei ulos.
Ja kaikenlisäksi tuo taitaa olla melko usein vikana näissä kytkinpoljin pohjaan ongelmissa ja ei näy päällepäin.
Mites toi roplataan kuntoon... tai sitten selkeitä kuvia...
Eli "aivot narkikkaan" ohjetta taas kaivataan
Voiskos myös lämpötila vaikuttaa ton toimimiseen...
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80 Varium et mutabile semper femina
Mites toi roplataan kuntoon... tai sitten selkeitä kuvia...
Eli "aivot narkikkaan" ohjetta taas kaivataan
Joko ostat uuden sylinterin tai sitten tiivistesarjan ja kokeilet eka sillä. Letkut irti sylinteristä ja piheillä tuleva letku kiinni. Parilla mutterilla itse sylinteri paikoillaan siellä kuskin jalkatilassa (vanhoissa on tulipellinpuolella).
Voiskos myös lämpötila vaikuttaa ton toimimiseen...
Kylmänä tuntuu vuotavan helpommin, niin kuin monet muutkin paikat.
Mites toi roplataan kuntoon... tai sitten selkeitä kuvia...
Eli "aivot narkikkaan" ohjetta taas kaivataan
Joko ostat uuden sylinterin tai sitten tiivistesarjan ja kokeilet eka sillä. Letkut irti sylinteristä ja piheillä tuleva letku kiinni. Parilla mutterilla itse sylinteri paikoillaan siellä kuskin jalkatilassa (vanhoissa on tulipellinpuolella).
Voiskos myös lämpötila vaikuttaa ton toimimiseen...
Kylmänä tuntuu vuotavan helpommin, niin kuin monet muutkin paikat.
Tosiaan tuo käyttötanko pitää taitella paikoiltaan tietty kans.
Juttelin tänään vanhan omistajan kanssa ja hän kertoi että olisi vaihtanut tiivisteet siihen viime vuonna. Seissyt kylläkin - siis auto - talven yli. eli voikohan stefat olla niin huonot että happanee talvessa käyttämättömyyttä..
No, ostin uudet tiivisteet motonetista, scantech, ja täytyy testata toimiiko se sen jälkeen paremmin.
Btw, pitääkö kytkin ilmata tän vaihdon jälkeen.
Tää muuten on hauskaa ostaa "projektitonnari" jota voi roplata ja koittaa kunnostaa eikä tartte miettiä millä ajaa huomenna. Tuleepahan opeteltua tonnipommin sielun elämä tulevaisuuden remontteja varten kun punainen "helmi"alkaa kolisemaan/kiukuttelemaan....
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80 Varium et mutabile semper femina
Juttelin tänään vanhan omistajan kanssa ja hän kertoi että olisi vaihtanut tiivisteet siihen viime vuonna. Seissyt kylläkin - siis auto - talven yli. eli voikohan stefat olla niin huonot että happanee talvessa käyttämättömyyttä..
No, ostin uudet tiivisteet motonetista, scantech, ja täytyy testata toimiiko se sen jälkeen paremmin.
Mullaki meni entisestä tonnarista pääsylkky ja vaihdoin scantechin tiivisteet, kesti viikon jonka jälkeen jäi taas pohjaan. Ostin sitten uuden tarvikesylinterin ja sillä pelasi ainakin niin kauan kun auto minulla oli.
Mulla on toi M86 vaatinu ilmaamisen joka syksy edellisten 5 vuoden aikana jonka se on ollu omistuksessani mukavuussyystä. Kytkin kyllä toimii, mutta irrotuskohta on laskenut lähelle lattiaa. Tänään hämmästyin kun se olikin alkanut toimimaan normaalisti itsekseen
Vielä kun se kasvattais uuden kuraviisarin varren katkenneen tilalle niin vois kokeilla taas leimalle
Taidan yrittää ilmata ton kytkimen legendaarisella
paineistuksella, kun toi injektiojuttu tuntuu "hörhöilyltä"
Btw, kytkin tuntuu toimivan nyt ihan jees, poislukien liian suuri "löysä" ennen kuin se ottaa kiinni.
Tiivistesarja on hankittu, mutta en jaksa uskoa että se olisi jo finaalissa.
Ensi viikolla olen viisaampi, mikäli eräs klubikaveri jeessaa
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80 Varium et mutabile semper femina
Red Dragon kirjoitti:Taidan yrittää ilmata ton kytkimen legendaarisella
paineistuksella, kun toi injektiojuttu tuntuu "hörhöilyltä"
Btw, kytkin tuntuu toimivan nyt ihan jees, poislukien liian suuri "löysä" ennen kuin se ottaa kiinni.
Tiivistesarja on hankittu, mutta en jaksa uskoa että se olisi jo finaalissa.
Ensi viikolla olen viisaampi, mikäli eräs klubikaveri jeessaa
No niin, taas kannatti lyödä päätä seinään ja koittaa muita keinoja kuin suositellaan. Eli ilmaamista koitin suorittaa polkemalla (auki,kiinni), ilmaamalla fillarikumin kanssa, bilteman jarruilmauspurkin kanssa, mutta paras keino oli työntää injektioruiskulla ilmausruuvista sisään. Kaksi truuttausta ja kytkin kuin uusi.
Vaihdoin siis uuden motonet-pääsylinterin.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80 Varium et mutabile semper femina
Itse olen ilmannut hankalat kytkimet jarrun avulla. Pyöräsylinterin ilmaruuvista letku kytkimen työsylinterin ilmaruuviin. Varovaista jarrun polkemista, ja hyvä tulee.Systeemiä voi vielä parantaa laittamalla takaiskun letkuun. Ei ole huolta nesteen löppumisesta pääsylinterissä. Eikä tarvitse kaveria.
Juu kytkin toimiku unelma ei mtn oireita. No ajelin tuossa parin kilsan lenkin 4 laitoin vapaalle päästin kytkimen no sitten polkasin pohjaa yritin 2 laittaa ei tapahdu mitään eikä mikään vaihe mene päälle. Pysähdyin tienreunaan ihmettelemään asiaa! Syyksi selvisi että kytkinpoljin jäänyt lattiaan no siinä hetken sitä vemppasin ees taas ei mitään tuntoa ja eikun vaihteelta käyntiin ja kotia ajo. Mikä mahtaa olla vikana mitään nesteenvuotamista en ole havainnut. Apuja kaivataan ! todellakin ihan puuntakaa tuli !
talkkari kirjoitti:Sattuipa minullekkin eilen, että poljin jäi pohjaan. Nousihan se sieltä kun malttoi odottaa. Tänään edessä matkaa 280km , ekassa risteyksessä poljin jäi melkein pohjaan. Päästiin perille kuitenkin rikkomatta laatikkoa. Perillä katsoin mitä sylinteri oli syönyt. Vedin männän ulos, ja jotain näytti puuttuvan. Männän päässä oleva kumi oli jäänyt sylinterin päähän. Olipa jäänyt jollakin mul.. eikun sepällä palautusjousi jäänyt jonnekkin matkan varrelle. Kaikenlaisia per... seppiä niitä onkin.
. Yleensä kytkin ja jarrupääsylintereissä on jousi palautusta varten. Jos jousi on poikki tai puuttuu kokonaan, niin tule ongelmia.
Kytkin POLKIMEN jousi toimii kahdella tavalla .
kun poljin on puoliksi painettuna, painaa jousi poljinta alas.
kun poljin on puolen välin yläpuolella ,nostaa jousi polkimen ylös.
Eräänlainen epäkeskokiikku koko kierrejousi jousi , jos on mallia iso ulkopuolinen, polkimen varren ja tuliseinän pokkauksen välillä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jepjep mäkin pääsen liittymään keskusteluun... Töistä lähdin ja ihmettelin ku vähänkin nostaa kytkintä niin irrottaa samantien. Nooh muutamat risteykset eteenpäin niin sitten kuulu hirvee rutina kytkinpolkimesta ja sitten jäi pohjaan ja ei toiminu.
Tsekkasin pääsylinterin niin se oli aavistuksen märkä polkimesta, ja samalla huomasin korroosion päässeen siihen peltiin missä se sylkkä on kiinni, revennyt.
Eli mitä maksaa molemmat sylinterit originaalina? Vai onko immeisillä kokemuksia tarvike sylkistä?
Orkkiksesta en tiedä motonetissä tarvike halpa itekki kaipaan vielä ohjeita että mikä mahtoi mennä :/
Edit: Pistetään nyt sen verran päivitystä että pääsylkän ja säiliön väline letku vaihettu myös pääsylkän tiivisteet vaihdettu. noo hetken kesti nyt takertelee mutta pumppaamalla välillä saa taas normaaliksi tästä lähdemme selvittämään eteenpäin !
kytkin on vihotellut muutaman kuukauden ajan satunnaisesti siten, että poljin on jäänyt pohjaan ja kytkin kiinni. Tähän on toistaiseksi auttanut aina se, että kytkinnestesäiliöön on lisännyt nestettä n. 1-2dl ja odotellut hetkenaikaa auto käynnissä, hieman jarru ja kytkinpolkimia pumppaillen. Nyt sitten ei enää auttanut tuo kikka vaan kytkin on ja pysyy pohjassa vaikka säiliön täytin täyteen asti ja odottelin 20-25min auto käynnissä polkimen heräämistä.
Nyt muutaman päivän ajamattomuuden jälkeen näytti, että kytkinnestettä oli sentti maksimiviivan alapuolella, jonka pitäisi kaiketi riittää hyvin jos kytkin olisi normaalisti kunnossa(?)
Onko valistuneita veikkauksia siitä, että selviääkö tässä jollain halvalla letkun uusinnalla vai meneekö enemmän osia vaihtoon?
Viikonloppuna ois tarkoitus itse hieman tutkia, jos tuo kytkin vuotaa jotain nestettä jostain kohdin