Kiitoksia, olivatko nämä myös passelit vuosimallia 1998 tontuun (zf-4hp-18) ?rälläkkä kirjoitti:tässäpä on korjaamokäsikirjasta vaihtamisajankohdat pintakaasulla
2:lle-> 19-25 km/h
3:lle-> 40-50 km/h
4:lle-> 56-73 km/h
1:ltä kaasu kickdown asentoon ja pidetään
2:lle->5400+-300 rpm, 56-66 km/h
3:lle->5400+-300 rpm, 108-120 km/h
4:lle->5100+-300 rpm, 140-157 km/h
Suurimat alasvaihtonopeudet kickdownilla
4-3-> 139-151 km/h
3-2-> 90-100 km/h
3-1-> 45-55 km/h
2-1:stä ei ole kerrottu
Automaatista
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vielä lisää säätöä:
Soitin korjaajalle joka fixasi lootani. Hän sanoi että tässä zf-boksissa 3 ja 4 vaihde lukittuu, mutta 3.vaihde tottakai antaa tavallaan luistoa tietyssä tilanteessa. Eli 3.vaihde ei kulje kiekkamittarissa nopeuden nousessa samalla tavalla kuin kepissä. Kickdown vaijerin kiristys on tärkeä juuri 2->3 vaihteiden vaihto välillä, koska tällöin on luiston vaara ja jos näin käy käryää laatikko.
Nämä asiat on huonosti ilmaistu mutta yrittäkää tulkita rivien välistä.
Pointti oli se että vaijeria ei saa löysätä liikaa myöskään vakiotehoilla koska silloin 3 vaihde pyöräyttää laatikon savuna ilmaan. ZF-laatikko ei vaihda tunnottomasti, onhan se sentää 20v vanha keksintö ja mekaaninen.
Soitin korjaajalle joka fixasi lootani. Hän sanoi että tässä zf-boksissa 3 ja 4 vaihde lukittuu, mutta 3.vaihde tottakai antaa tavallaan luistoa tietyssä tilanteessa. Eli 3.vaihde ei kulje kiekkamittarissa nopeuden nousessa samalla tavalla kuin kepissä. Kickdown vaijerin kiristys on tärkeä juuri 2->3 vaihteiden vaihto välillä, koska tällöin on luiston vaara ja jos näin käy käryää laatikko.
Nämä asiat on huonosti ilmaistu mutta yrittäkää tulkita rivien välistä.
Pointti oli se että vaijeria ei saa löysätä liikaa myöskään vakiotehoilla koska silloin 3 vaihde pyöräyttää laatikon savuna ilmaan. ZF-laatikko ei vaihda tunnottomasti, onhan se sentää 20v vanha keksintö ja mekaaninen.

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Siis hetkinen, mulla ei kyllä todellakaan tarjoa kolmosta yli 130 km/h nopeuksilla tai kakkosta yli 80 km/h nopeuksilla. Vaijeriako tässä nyt siis pitää alkaa säätämään?rälläkkä kirjoitti:
Suurimat alasvaihtonopeudet kickdownilla
4-3-> 139-151 km/h
3-2-> 90-100 km/h
3-1-> 45-55 km/h
2-1:stä ei ole kerrottu
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Ei välttämättä, jos autosi on vakio, tarkista vaijerin säätö ohjekirjan mukaan (eli saapin huoltokirjan mukaan)... mutta jos vika on vaijerin säädössä kuullostaisi että vaijeri on liian kiriällä, mutta älä mene suin päin säätämään ettet polta laatikkoa jos liian paljon löysytät ja kiihdytät täyskaasulla esim 3.vaihteella ja kytkin pääsee luistaan.mikan kirjoitti:Siis hetkinen, mulla ei kyllä todellakaan tarjoa kolmosta yli 130 km/h nopeuksilla tai kakkosta yli 80 km/h nopeuksilla. Vaijeriako tässä nyt siis pitää alkaa säätämään?rälläkkä kirjoitti:
Suurimat alasvaihtonopeudet kickdownilla
4-3-> 139-151 km/h
3-2-> 90-100 km/h
3-1-> 45-55 km/h
2-1:stä ei ole kerrottu
t. Mika
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Mielestäni kick-down vaijeri on päinvastoin liian löysällä mikan'in kertomassa tapauksessa. Ennen kd:n säätöä kannattaa myös tarkistaa, että kaasuläppä pääsee liikkumaan auki asti. Kaasuvaijeri voi olla löysällä tai lattiamatto estää polkimen painumisen pohjaan asti.9000cst kirjoitti:Ei välttämättä, jos autosi on vakio, tarkista vaijerin säätö ohjekirjan mukaan (eli saapin huoltokirjan mukaan)... mutta jos vika on vaijerin säädössä kuullostaisi että vaijeri on liian kiriällä, mutta älä mene suin päin säätämään ettet polta laatikkoa jos liian paljon löysytät ja kiihdytät täyskaasulla esim 3.vaihteella ja kytkin pääsee luistaan.mikan kirjoitti:
Siis hetkinen, mulla ei kyllä todellakaan tarjoa kolmosta yli 130 km/h nopeuksilla tai kakkosta yli 80 km/h nopeuksilla. Vaijeriako tässä nyt siis pitää alkaa säätämään?
t. Mika
Kokemusteni mukaan ei Saabin automaattilaatikoiden kesto ole niin kovin herkkä kd-vaijerin säädöille. Ysisatasestani (BW37-laatikko) vaijeri oli irronut läppäkotelosta ja ajelin autolla toista sataa kilometriä. Rampista lähdettäessä kolmonen oli päällä jo kolmenkympin vauhdissa ja momentinmuunniin luisti reippaasti; BW37:ssahan ei ole lock-on -toimintoa. Tämän tapauksen jälkeen samalla laatikolla ajettiin vielä 50 000 km ilman ongelmia. Ostettuani tonnarin säädin siitä vaijeria n. 3 mm ohjearvoa löysemmälle, koska tykkään mieluummin kiihdyttää väännöllä kuin kierroksilla. Autolla oli tuolloin ajettu 360 tkm ja nyt 418 tkm.
Edelleen kun pohditaan kd:n toimintaa, niin sehän on päällä vasta kaasupolkimen ollessa lähellä lattiaa. Säätöohjeiden mukaan vaijerista on voitava vetää 37,5 mm ennen kuin tuntee kd-venttiilin vasteen. Näin ollen olisi kd koko ajan lepotilassa normaaliajossa, eikä vaikuttaisi vaihtotapahtumaan pintakaasulla ajettaessa. Olen kuulluut amerikkalaisista automaattilaatikoista, joissa pannat voivat kulua loppuun normaalin koeajon aikana mikäli kd-vaijeri on ollut irti. Tonnarin kd-vaijerissa on kuitenkin nippa, joka estää vaijeria painumasta kahta milliä enempää sisäänpäin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Kokeilin omalla tonnarillani, enkä saanut huomattavaa luistoa kummallakaan vaihteella vaikka kierrokset olivat alimmillaan 1500rpm. Mieluummin laatikko vaihtoi pienemmälle kuin luistatti momenninmuunninta.9-5T kirjoitti:Käsittääkseni (3)/4 vaihde lukkiutuu vasta määrätyillä kierroksilla kiinteäksi. Jos kaikki on kunnossa en näe mitään syytä käyttää kaupungissa 3:sta joka vain ehkäisee nelosen kytkeytymisen eikä pitäisi muuhun vaikuttaa.
Olen muuten samaa mieltä kanssasi tuosta kolmosen käytöstä. Sitä vartenhen insinöörit ovat automatiikan tehneet, ettei kuskin tarvitse vaihtamista miettiä. Poikkeustapauksia voivat toki olla vaikkapa perävaununveto, vuoristossa ajo tai pakkaslähdöt, jolloin ennen lämpenemistä öljyjen jäykkyys estää laatikkoa toimimasta halutulla tavalla.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Korjaamokäsikirjaa tavattuani olen siinä ymmärryksessä että kuormitusvaijerin asennolla olisi vaikutusta vaihtamistapahtumiin muissakin kuin kickdown-asennossa. Vaijeri säätää kuormitusventtiiliä, joka säätää kuormituspainetta, joka taas on yhtenä tekijänä vaikuttamassa vaihtamistapahtumiin.Pekka Valtanen kirjoitti: Edelleen kun pohditaan kd:n toimintaa, niin sehän on päällä vasta kaasupolkimen ollessa lähellä lattiaa. Säätöohjeiden mukaan vaijerista on voitava vetää 37,5 mm ennen kuin tuntee kd-venttiilin vasteen. Näin ollen olisi kd koko ajan lepotilassa normaaliajossa, eikä vaikuttaisi vaihtotapahtumaan pintakaasulla ajettaessa.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... tiili2.gif
Vaijerissa oleva nippa auttanee varomaan liian löysälle säätämistä, mutta jos vaijeri irtoaa kokonaan kaasuvivusta ja ajetaan rankasti tehoja käyttäen, tuhoilta tuskin ZF:ssäkään ollaan turvassa.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/kickdown/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Jep tätä suuntaa minä juuri tarkoitin.jus kirjoitti: Korjaamokäsikirjaa tavattuani olen siinä ymmärryksessä että kuormitusvaijerin asennolla olisi vaikutusta vaihtamistapahtumiin muissakin kuin kickdown-asennossa. Vaijeri säätää kuormitusventtiiliä, joka säätää kuormituspainetta, joka taas on yhtenä tekijänä vaikuttamassa vaihtamistapahtumiin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... tiili2.gif
Vaijerissa oleva nippa auttanee varomaan liian löysälle säätämistä, mutta jos vaijeri irtoaa kokonaan kaasuvivusta ja ajetaan rankasti tehoja käyttäen, tuhoilta tuskin ZF:ssäkään ollaan turvassa.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/kickdown/
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No niin se kick down vaijerin säätö on TÄRKEÄ, itse säätelin ja olin säätänyt n.4mm yli mitan, vaihdot olivat todella teräviä rykäisyjä sekä ylös että alas.
No säädin jarrupannan momentin ensin oikein
1. 10Nm ( tämän jälkeen kaksi kierrosta auki, ja lukkomutteri kiinni )
2. Kick down vaijerin mittaus täysi kaasu, ei vielä kick down asennossa.
mitta oli 60.1mm ( tästä pitää vähentää 39.5mm ) näin saadaan
tyhjäkäynti asento. eli 60.1 - 39.5 = 20.6mm. ( ja eiku säätämään )
13mm lukkomutteri auki ja vaijerin vaippaa ylöspäin kunnes vaippa
oli mitassaan (20.6) silmukka kiinniikkeen alapinnasta.
3. Koeajo...terävät rykimiset olivat hävinneet, jopa kun monotti niin
vaihdot olivat lähes huomaamattomia, eihän ne tietysti aivan pois
jääneet, mutta muuttuivat sellaisiksi kevyiksi pehmeiksi lieviksi
nykäyksiksi. Nyt tällä ajelee jo aivan huviakin.
No säädin jarrupannan momentin ensin oikein
1. 10Nm ( tämän jälkeen kaksi kierrosta auki, ja lukkomutteri kiinni )
2. Kick down vaijerin mittaus täysi kaasu, ei vielä kick down asennossa.
mitta oli 60.1mm ( tästä pitää vähentää 39.5mm ) näin saadaan
tyhjäkäynti asento. eli 60.1 - 39.5 = 20.6mm. ( ja eiku säätämään )
13mm lukkomutteri auki ja vaijerin vaippaa ylöspäin kunnes vaippa
oli mitassaan (20.6) silmukka kiinniikkeen alapinnasta.
3. Koeajo...terävät rykimiset olivat hävinneet, jopa kun monotti niin
vaihdot olivat lähes huomaamattomia, eihän ne tietysti aivan pois
jääneet, mutta muuttuivat sellaisiksi kevyiksi pehmeiksi lieviksi
nykäyksiksi. Nyt tällä ajelee jo aivan huviakin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Muistitko tarkkailla kierroslukumittaria voimakkaasti kiihdyttäessä 2 ja 3 vaihteilla ? Kaikista tärkein voimakkaasti kiihdytettäessä on 2 -> 3 vaihtaessa ettei 3 vaihteella luista yhtään.9000CD23T kirjoitti:No niin se kick down vaijerin säätö on TÄRKEÄ, itse säätelin ja olin säätänyt n.4mm yli mitan, vaihdot olivat todella teräviä rykäisyjä sekä ylös että alas.
No säädin jarrupannan momentin ensin oikein
1. 10Nm ( tämän jälkeen kaksi kierrosta auki, ja lukkomutteri kiinni )
2. Kick down vaijerin mittaus täysi kaasu, ei vielä kick down asennossa.
mitta oli 60.1mm ( tästä pitää vähentää 39.5mm ) näin saadaan
tyhjäkäynti asento. eli 60.1 - 39.5 = 20.6mm. ( ja eiku säätämään )
13mm lukkomutteri auki ja vaijerin vaippaa ylöspäin kunnes vaippa
oli mitassaan (20.6) silmukka kiinniikkeen alapinnasta.
3. Koeajo...terävät rykimiset olivat hävinneet, jopa kun monotti niin
vaihdot olivat lähes huomaamattomia, eihän ne tietysti aivan pois
jääneet, mutta muuttuivat sellaisiksi kevyiksi pehmeiksi lieviksi
nykäyksiksi. Nyt tällä ajelee jo aivan huviakin.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Hyvin lähtee, en ainakaan havainnut minkään laista luistoa.
Kierrokset eivät menneet vihreän alueen yli 1.2.3 alueella 4 alueella menee yli että roikaa, mutta vauhtiakin alkaa sitten olla jo toisen sadan paremmalla puolella.
Kierrokset eivät menneet vihreän alueen yli 1.2.3 alueella 4 alueella menee yli että roikaa, mutta vauhtiakin alkaa sitten olla jo toisen sadan paremmalla puolella.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Siis kiihdytät reippaasti ja kierrokset pysyvät vihreillä alueilla ? vai normaalisti perus ajolla ?9000CD23T kirjoitti:Hyvin lähtee, en ainakaan havainnut minkään laista luistoa.
Kierrokset eivät menneet vihreän alueen yli 1.2.3 alueella 4 alueella menee yli että roikaa, mutta vauhtiakin alkaa sitten olla jo toisen sadan paremmalla puolella.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04