Et sinäkään.Firges9000 kirjoitti: Pikkupojat vain soittavat tossa turpaansa, kun keskisormi sojottaa keskellä kämmentä.
(En tarkoita Kaidea)
Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Ei kait mikään vakavanoloinen korjaamo rupea vaihtamaan pelkkää kansipahvia, etenkään kun Saabin kansi on niinkin helposti purettavissa?Kaide kirjoitti:Riippuu tietty mitä "kansiremppa" pitää sisällään . Joillekin se on = kansipahvin vaihto ja toisille kannen täydellinen purkaminen, putsaaminen , hionta ja kasaaminen uusilla osilla
Jos kilometrejä on jo esim 200t, niin voisi olla syytä purkaa venat hiiteen, ja todeta venanvarsien kuluneisuus suhteessa ohjureihinsa, liottaa painimet polttoöljyssä, ja vaihtaa nyt ainakin venanvarsien kumit + sekä tietty plaanauttaa kansi (jos syöpymiä, kieroonhan Saabin 16V kansi ei kait kovin herkästi mene), sekä tietty läpätä venttiilit. Jos venanvarret ei ole kuluneet, eikä ohjuritkaan, niin noilla pitäisi päästä taasen seuraavat xxxtkm.
Pakovenan varret noista kait ekaksi kuluvat, eli sille puolelle jos joutuu uusia venttiilit + ohjurit, niin voi koko homman hinnaksi tulla teetettynä helpostikin tuo mainittu reilut 900e?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Jatketaas asiaa: Miten pahasti yleensä tontusta on mennyt nokat sileeksi ja onko venajouset pahasti kuoleentuneet tuossa 15v / 200-300tkm kohdalla ?
Mulla ei tuosta ole muuta kokemuspohjaa kuin oma tonnari jossa nokat olivat laakerikaulojen kohdalta menettäneet pinnoitetta ja menneet vähän mustaksi. Oikaisin tuossa kohdassa " kestää minkä kestää" ajatuksella
Mulla ei tuosta ole muuta kokemuspohjaa kuin oma tonnari jossa nokat olivat laakerikaulojen kohdalta menettäneet pinnoitetta ja menneet vähän mustaksi. Oikaisin tuossa kohdassa " kestää minkä kestää" ajatuksella

Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Mullakaan ei ole kokemusta kuin parista tonnarista, joilla oli ajettu jotain sen 220-230tkm, ja sitten tästä nykyisestä tonnaristani (jolla ajettu vajaat 320tkm, ja joka oli venakopan poiston tuomasta katsantokulmasta tutkittuna erittäin ehjä ja puhdas), ja ng-satkuista (2kpl) ja yhdestä femmasta (jolla ajettu 225tkm), ja sitten yhdestä reippaasti yli 400tkm ajetusta 2,1-satkun kannesta. Samantapaisia kansia siis jokaisessa.Kaide kirjoitti:Jatketaas asiaa: Miten pahasti yleensä tontusta on mennyt nokat sileeksi ja onko venajouset pahasti kuoleentuneet tuossa 15v / 200-300tkm kohdalla ?
Mulla ei tuosta ole muuta kokemuspohjaa kuin oma tonnaristani, jossa nokat olivat laakerikaulojen kohdalta menettäneet pinnoitetta ja menneet vähän mustaksi. Oikaisin tuossa kohdassa " kestää minkä kestää" ajatuksella
Siis vastauksena olisi tällä "kokemuksellla" tarjota että ei ole menneet nokat juuri miksikään siinä 200-300tkm:n liepeillä, venanjousista on ihan mahdoton huomata ovatko tuliteriä, vaiko 400tkm ajettuja.
Oliko ne nokat kuinkakin rankan näköiset, ja oliko nokkapukeissa, tai niiden kannen vastinkappaleissa kulumajälkiä?
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Tammi 20, 2010 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Ystävällisesti kysäisen, kun meni itseltäni ohi:
Mikä oli alunperin kansiremontin tekemisen tarve? Oliko autossa oiretta/vikaa?
Tuskin Saabeihin "huoltotoimenpiteenä" tarvitsee tehdä vielä kannentiivisteen vaihtoa tai kansiremonttia 250-300 tkm:ssä?
Mikä oli alunperin kansiremontin tekemisen tarve? Oliko autossa oiretta/vikaa?
Tuskin Saabeihin "huoltotoimenpiteenä" tarvitsee tehdä vielä kannentiivisteen vaihtoa tai kansiremonttia 250-300 tkm:ssä?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
En itse tunne tapausta sen kummemmin, kuin muistaisin että Kaide taisi joskus raportoida tänne forumille vanhan koneensa alkaneen kalkattamaan tms, ja sitä myötä varmaankin täysremonttia lienee pukannut?Petri R kirjoitti:Ystävällisesti kysäisen, kun meni itseltäni ohi:
Mikä oli alunperin kansiremontin tekemisen tarve? Oliko autossa oiretta/vikaa?
Tuskin Saabeihin "huoltotoimenpiteenä" tarvitsee tehdä vielä kannentiivisteen vaihtoa tai kansiremonttia 250-300 tkm:ssä?
Kansipahvin vaihtoajankohtaa ei tietäisi Nostradamuskaan, mutta nyrkkisääntönä lienee se, että noilla koneilla ajetaan ainakin sen 0,5-1,0 miljoonaa km. ennen varsinaista huolto/korjaustarvetta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Originaali kansipahvi tuntuu menevän n. 300tkm kohdalla rikki (useamman auton perusteella haarukoitu). Tähän voi vaikuttaa jäähdytysnesteiden ikä, mikä ikävän monessa on vanha ja väri musta, harvan vaihtovälin vuoksi.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 20:00
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Hieman ot, mut jäähdytinnestehän pitäis vaihtaa kerran 2:ssa vuodessa.Coltti kirjoitti:Originaali kansipahvi tuntuu menevän n. 300tkm kohdalla rikki (useamman auton perusteella haarukoitu). Tähän voi vaikuttaa jäähdytysnesteiden ikä, mikä ikävän monessa on vanha ja väri musta, harvan vaihtovälin vuoksi.
Ite vaihan tuolla aikavälillä, koska hyvin pieni sijoitus siihen nähden, että auto on sit kunnos...Mut mistäs tietää kuinka usein porukka vaihtaa juurikin nesteet...
Ja asiaan...Ite kans kyllä sitä mieltä, et jos tekee kansirempan niin vaihtaa myös kumit ym...Ei ole paljoa isompi lasku loppupeleissä ja sit ainakin toimii...
Saab 9000 TIC -96 +280hp/ 590Nm
+480000km kerho
Enemmän irti vahnoista vehkeistä
Sierra Cosworth V6 (voimaa.com)
+480000km kerho
Enemmän irti vahnoista vehkeistä
Sierra Cosworth V6 (voimaa.com)
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Ok, hyvä.ng900aero kirjoitti:En itse tunne tapausta sen kummemmin, kuin muistaisin että Kaide taisi joskus raportoida tänne forumille vanhan koneensa alkaneen kalkattamaan tms, ja sitä myötä varmaankin täysremonttia lienee pukannut?Petri R kirjoitti:Ystävällisesti kysäisen, kun meni itseltäni ohi:
Mikä oli alunperin kansiremontin tekemisen tarve? Oliko autossa oiretta/vikaa?
Tuskin Saabeihin "huoltotoimenpiteenä" tarvitsee tehdä vielä kannentiivisteen vaihtoa tai kansiremonttia 250-300 tkm:ssä?
Kansipahvin vaihtoajankohtaa ei tietäisi Nostradamuskaan, mutta nyrkkisääntönä lienee se, että noilla koneilla ajetaan ainakin sen 0,5-1,0 miljoonaa km. ennen varsinaista huolto/korjaustarvetta?
Tämä viimeisin hankintani perustui jonkin verran paljon siihen, että tämä olisi nimenomaan se 500 000 km moottori ilman moottorin avausta.
Ja nesteet juuri vaihdettu.

Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Eikö tuohon yläpään tiivistesarjaan kuulu myös venavarren kumit eli niiden vaihto on saatettu siis kuitenkin tehdä? Sitten jatkokysymys kuuluukin että kun kumit on vaihdettu eli venat purettu niin onko ne läpätty samalla?typo kirjoitti:Tässä tapauksessa operaation hintaan kokonaisuudessaan sisältyi kannen hionta, yläpään tiivistesarjan vaihto
Petri R kyseli miksi kansiremppa tehtiin, jos hän viittasi typon tapaukseen niin syynähän oli rehellinen kansipahvin rikkoutuminen ja mössöt sekaisin ja niitä häviskin jne.
btw, mun käsityksen mukaan se mahdollinen kova kerros nokan päällä ei ole 0,3mm paksu vaan lähempänä jotain mikrometrejä, tuskinpa on satkunkaan paksuinen. Ei nokissa kuitenkaan ole mitään eri materiaalista olevaa pintakerrosta vaan samaa tavaraa ne on kauttaaltaan. Laakeripinnoissa ja painimia hiertävissä pinnoissa on sitten jonkin sortin pintakäsittely/karkaisu joka ei tosiaan kovin syvälle materiaaliin mene.
Harvemmin taitaa Saabin nokat olla kuluneita, ainakaan nuo 16v. Jos väri on muuttunut niin ei se kai niin vakavaa ole, öljystä imeytyneet mitkälie pienenipienet partikkelit ovat vissiin vaan värjänneet pintaa? Vaan jos kynnellä tuntuu jotain epätasaisuutta/uria niin sitten lie jotain vikaakin. Näin mutuna.
Raportoikaa jos olette törmänneet joskus oikein oikeasti entiseksi kuluneeseen nokkaan, eikä pelkkään muutuun perustuvaan arvioon kuluneisuudesta.
ps. naurattipa taas kun taas piti hypettää saab-henkeä ja ylivertaisia korjaamoita

"Vanhempi SAAB-asentaja ei tyri." Voisi mennä signatureen

Re: Korjaamo kansiremppaa varten pk-seudulla
Laakeripinnoiltaan ja nokiltaan tummahko nokka-akseli on terve. Pintakäsittelynä lienee typpikaasulla uunissa tehty mustanitraus jolla saadaan parempi pinnankovuus kuin millään pintakarkaisulla vaikka kova kerros nitratussa onkin vain joitakin, korkeintaan kymmeniä mikrometrejä. Mitä minä olen tutkinut enemmän ja vähemmän ajettuja Saabin 16V moottoreita niin enemmän olisin huolestunut jos em. pinnat olisivat kiilloittuneet.