pakkanen ja kannentiiviste

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

JuHem kirjoitti:99:in manuaali vuodelta -78 kertoo seuraavaa: "tulee välttää mooottorin lämmittämistä joutokäynnillä. Lähtekää liikkeelle mahdollisimman pian öljynpaineen varoitusvalon sammuttua, jotta oikea käyntilämpötila saavutettaisiin nopeasti." Aikaisemmin varoitellaan kylmän koneen liiallisesta rasittamisesta. Suurinpiirtein samoin sanotaan myös -92 satkun manuaalissa, mutta ei jaksa hakea autosta.
joo, näin muistan itsekin lukeneeni 2,1:n kirjasta ja siten olen myös toiminut. Olikohan myös jotai mainintaa, että katalysaattori ei oikein tykkää tyhjäkäynnillä lämmittelystä, koska ei saavuta oikeaa lämpötilaa yhtä nopeasti. Muistaakseni myös maininta, että kierrokset pidettävä alle 3000 kunnes lämpömittari vihreällä tjsp..
JuHem kirjoitti: Töissä olevat uudemmat volkkarin dieselit ei edes lämpene -20 asteessa käyntilämpötilaan tyhjäkäynnillä, eli tuskin tuo ohje on mitenkään muuttunu uusien saabienkaan kohdalla, vaikka taatusti parempia lämpenemään ovat kuin transporterit.
Volkkarin dieselit tiputtaa ajon jälkeen lämmöt aika alas(jonneki 60 C), jos jää pakkasessa tyhjäkäynnillä seisomaan. Eivät todellakaan jaksa pitää lämpöä tyhjäkäynnillä.
JuHem kirjoitti: Itsekin tosin annan hetken aikaa käydä tyhjäkäynnillä enkä aivan samantien lähde liikkeelle. og:n vaihteisto ainakin tuntuu pitävän siitä ja toimii aavistuksen paremmin.
Mun toiminta: 1. auto käyntiin, 2. piuha irti, 3. lumet/jäät pois, 4. liikkeelle hissukseen

ja hyvin on toiminut. 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

mites on automaattivaihteiston kanssa liikkeelle lähtö 8O
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja jmt »

ruttunen kirjoitti:mites on automaattivaihteiston kanssa liikkeelle lähtö 8O
1. auto käyntiin, 2. piuha irti, 3. lumet/jäät pois, 4. liikkeelle hissukseen

Toimii myös automaattivaihteistolla. Vaihteet vaihtaa vähän hitaasti kovilla pakkasella ja kylmällä vaihteistolla, joten turhaa voimankäyttöä kannattaa tuolloin välttää.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Pola »

Saabisti -77 kirjoitti:Muistaakseni käyttöohjekirjassa (og9-3) sanottiin et kylmällä käynnistettäessä, (jos ei oo ollu lohkolämppäri käytössä) ennen liikkeelle lähtöä, olis hyvä käyttää konetta tyhjäkäynnillä 3 minuuttia.
Siinä kyllä nimenomaan sanotaan jokseenkin niin että tyhjäkäyntiä tulee välttää ja lähteä liikkeelle niin suinkin kun mahdollista :D
#3272
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: pakkanen ja kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllä sitä kannattaa totella lentokonemiehen neuvoja ja lämmittää saabin kone hiljaa ja hissukseen sykleissä, ettei vaan pääse porsiminen yllättämään. Onhan ne saabitkin lentokoneita!!!!
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin